ervaringen geboortecentrum 'De Spil' UMCG

23-08-2014 20:16 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Nu mijn zwangerschap vordert ben ik een beetje gaan nadenken over hoe en waar ik graag zou willen bevallen.



Mijn voorkeur gaat uit naar een bevalling in bad in een geboortecentrum. Ik heb gezien dat het UMCG in Groningen een geboortecentrum heeft met kamers waar ook de mogelijkheid bestaat in bad te bevallen.



Nu weet ik niet of die optie er voor mij uberhaupt is (aangezien ik waarschijnlijk te ver van het UMCG vandaan woon) maar ik ben op zoek naar ervaringen van vrouwen die hier zijn bevallen.



Dingen die ik interessant vindt om te weten:

- hoe is de zorg/begeleiding?

- zou je het nog eens doen?

- hoe kort/lang voor de bevalling begint mag je je melden?

- wat zijn globaal de kosten?



Ook ervaringen van vrouwen die in bad zijn bevallen zou ik graag lezen en voor de rest natuurlijk alle zinnige en onzinnige dingen die er omtrent (de plaats/manier) van bevallen te noemen zijn
De Spil is (voor zover ik weet) gewoon een afdeling van het umcg waar je poliklinisch kan bevallen. Ik heb het zelf twee keer hedaan daar. Geen bad gezien, wel een douche. Had mijn eigen verloskundige bij me, beide keren bepaalde zij wanneer ik daar heen ging vanaf thuis. Je doet toch meestal een groot gedeelte thuis, tot je ongeveer 5 cm ontsluiting hebt geloof ik.
Zorg is prima, vlot en gericht op snelle terugkeer naar huis. Erg fijn. En geen rotzooi thuis
.
Alle reacties Link kopieren
https://www.umcg.nl/NL/UM ... e_spil/Pages/default.aspx



Als ik het zo lees, moet je vooral met je verloskundige overleggen, zij moet daar met jou de bevalling doen, dus vind zij die afstand oke, kosten zijn als normale poliklinsche bevalling (afhankelijk van je verzekering). Tijdstip van komst is als bevalling al op gang is, in samenspraak met verloskundige, net als overal met een poliklinsche bevalling



Maar waar woon je?
Alle reacties Link kopieren
Is dat nieuw?



Ik ben ruim twee jaar geleden in het umcg bevallen en ik heb hier niks van gehoord of gezien in de folders of tijdens de rondleiding.



Ik had een medische indicatie en was onder controle bij de gynaecoloog dus ik had geen keuze. Ik moest daar bevallen. Ik vond het een fijne omgeving om te bevallen, snelle actie bij verschillende complicaties en goede zorg voor zowel mij, baby als vriend.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben vier jaar geleden poliklinisch bevallen in het UMCG. Dat gebeurt inderdaad in De Spil. Mijn inziens zijn dat gewoon paar ziekenhuiskamers.. Alleen niet op de afdeling gynaecologie.

Ik had dus inderdaad ook mijn eigen verloskundige mee. Vanuit UMCG komt er dan een verpleegkundige bij voor ondersteuning bij daadwerkelijke bevalling ( laatste stukje).

Tja, vond de omgeving nou niet echt bijzonder.

En als alles goed gaat is het de bedoeling dat je vlot weer vertrekt ( in mijn geval zo'n 2,5 uur na de bevalling). Mijn bevalling 10 maanden geleden heb ik heerlijk thuis gedaan.

De kosten waren toen iets van 500 euro volgens mij. Maar je moet even nagaan bij de verzekeraar of de kosten van een poliklinische bevalling vergoed worden. Of wat je eigen bijdrage is.
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor mijn late reactie :P



Ik woonde tot voor kort in Groningen, maar woon inmiddels in Drenthe. Mijn verloskundige woont tussen Groningen en Drenthe in, maar vanaf waar ik nu woon zal het wel een drie kwartier rijden zijn naar het UMCG. Ik denk dat ze dat te ver vinden.



Ik heb overigens geen medische indicatie.



In bad bevallen is sinds 2013 mogelijk, dus het kan inderdaad kloppen dat het voorheen nog niet zo was. Ook heb je een baarkruk en skippybal (?) tot je beschikking.



Ze hebben daar drie wat luxere kamers waar je alles voor je zelf hebt. Nu lees ik wel dat veel mensen dan eerder voor het Martini kiezen, maar daar hebben ze niet de optie van een bad.



In eerste instantie wilde ik ook thuis bevallen, alleen ik blijf tot nog zeker aan mijn bevalling bij mijn ouders wonen en het is dus niet echt mijn eigen plekje. Ook is er geen slaapkamer beneden, dus niet heel praktisch als ik wel ineens met spoed naar het ziekenhuis zou moeten,



Dank voor de reacties tot dusver
Alle reacties Link kopieren
quote:jochebed schreef op 23 augustus 2014 @ 22:59:

Ik wil alleen maar in het Umcg bevallen als dat medisch noodzakelijk is.Mag ik vragen wat daar de reden voor is? Heb je slechte ervaringen?
http://www.wza.nl/data/af ... ng-c0/bevallen-in-het-wza



Ga aub niet 45 minuten rijden terwijl je vol in de weeen zit. Mijn 10 minuten in de auto waren al onaangenaam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven