schoonmoeder bij bevalling?

22-07-2014 09:28 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik hadden gister een discussie. Hij wil graag zijn moeder bij de bevalling en ik niet. Ik ga in het ziekenhuis bevallen, heb medische indicatie vanwege veel bloedverlies bij vorige bevallingen. Nu weet ik wel dat er in het ziekenhuis veel mensen om je heen lopen die allemaal even komen kijken. Heb dit niet als vervelend ervaren, eerder als een wel veilig idee. Bij mijn tweede bevalling raakte ik lichtelijk in paniek omdat ik zoveel pijn had. Ik was 37 weken zwanger toen ik ineens heel veel bloedverlies kreeg. Met loeiende sirenes in ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis. Anderhalf uur later was ik bevallen van een gezond kindje. Dit alles was zo overweldigend, mijn toenmalige man (nu dus ex) was aan het werk, ver weg, kon niet op tijd komen. Ik heb in paniek mijn moeder gebeld en zij is dus bij de bevalling geweest. Was niet de bedoeling maar was blij dat zij er was.



Voor mijn man is dit zijn eerste kindje en ook zijn laatste gezien onze leeftijd. Hij denkt dat zijn moeder juist een steun voor ons kan zijn. Mocht ik weer een paniekmoment krijgen. Ik vind zijn moeder een schat hoor maar om haar nou bij de bevalling te hebben? Het idee dat ik daar open en bloot....nee, vi nd ik geen fijn idee. Eigen moeder is toch anders en die zal er deze keer niet bij zijn. Ik snap mijn man wel, voor hem is alles nieuw en eng. Maar ja ik zit nu met een dillema, wel of niet??? Gelukkig hebben we nog even maar toch.
Pluk de dag voor je in een vaas eindigt.
Alle reacties Link kopieren
Nou, degene die bevalt bepaalt zou ik zo zeggen....je bent toch geen kermisattractie?!
Alle reacties Link kopieren
Alles nieuw en eng, en daarom moet zijn moeder er dus maar bij zijn? Wat een grap.... de verloskundige kan jullie echt prima helpen met alles.



Ik zou het dus echt nooit maar dan ook nooit doen.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik zou het niet willen. Ik wilde mijn eigen moeder er ook niet bij. Voor mij was het juist heel speciaal dat ik dat samen deed met mijn man.



Jij gaat nu sowieso al bevallen in het ziekenhuis dus er is vast minder paniek dan bij je vorige bevalling.
Stressed is just desserts spelled backwards
Jij bevalt en bepaald inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn maar heel weinig vrouwen die hun schoonmoeder ooit zouden uitnodigen bij hun bevalling. Dus als jij ook gewoon zo'n vrouw bent die zich niet goed kan ontspannen met haar schoonmoeder erbij.... absoluut niet niet doen! Het kindje heeft er baat bij dat jij goed kunt ontspannen.
Alle reacties Link kopieren
Niet doen als je dit zelf ook niet héél graag wilt. Je weet zelf ook dat een bevalling het makkelijkst (voor zover mogelijk!) gaat als je zelf ontspannen bent. Dat ben je niet als er iemand is die je er eigenlijk niet bij wilt hebben.



Vriend is toch volwassen genoeg om dit samen met jou (en medisch personeel) te handelen neem ik aan? Vind het eerlijk gezegd een beetje sneu dat hij per sé zijn moeder erbij wil, hij hoeft niet te bevallen!
Alle reacties Link kopieren
Compromis sluiten. Ze mag er bij blijven maar op de gang? Praat met haar. Ze snapt het misschien wel als je het zo als hier boven uitlegt en zo heeft je man ook zijn zin.
Alle reacties Link kopieren
Kort en bondig absoluut niet :-).



Ik vind mijn schoonmoeder een schat en zou haar er misschien nog liever bij gehad hebben dan mijn eigen moeder maar ik vind een bevalling iets tussen man en vrouw ( of beter gezegd partners..) maar goed is persoonlijk natuurlijk.



Jij moet bevallen en als jij het niet wil dan niet doen. Het zal vast lief bedoeld zijn maar zou niet blij zijn als man man zijn moeder erbij wil hebben. Vind het niet erg volwassen overkomen.
Alle reacties Link kopieren
Onvoorstelbaar dat je man dit zo durft te eisen. De vrouw bevalt, de vrouw loopt eventuele risico's dus de vrouw bepaalt wie er bij de bevalling is. Ook als jij wel je eigen moeder erbij wil hebben en je schoonmoeder niet. De natuur heeft die lasten nu eenmaal niet eerlijk verdeeld dus de zeggenschap over de bevalling is ook niet gelijk. Laat niet over je heen lopen!
Als hij het zo eng vindt mag hij heus wel bij zijn mammie zitten tijdens de bevalling. Maar wie erbij in de ruimte waar je bevalt bepaal jij en alleen jij.
Als je je er niet prettig bij voelt moet je het niet doen. Bevallen is sowieso al lastig genoeg zonder dat er iemand naar je blootje staat te koekeloeren van wie je dat niet wil.



Als je man graag wat extra steun wil kan hij zijn moeder misschien vragen om op de achtergrond aanwezig te zijn, in een wachtkamer of zo. Maar daar moet zij ook maar net zin in hebben natuurlijk.
Wat wil schoonmoeder? Wat wil jij?
Alle reacties Link kopieren
En lucifers, over veel dingen moet je compromissen sluiten in een relatie. Maar toch niet over hoe een vrouw de bevalling ziet? Waarom zou ze in hemelsnaam?
Als jij het niet wilt: niet doen. De kans dat je in paniek raakt, lijkt me extra groot als jij je niet op je gemak voelt bij de aanwezigheid van je schoonmoeder - of wie dan ook.

Denkt hij dat zijn moeder een steun voor jullie kan zijn, of vooral voor hemzelf? En in het tweede geval: wat voor alternatieven zijn er voor hem?
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het dillema niet, jij bevalt, het is jouw lijf dus jij bepaalt. Als je man het daar niet mee eens is gaat hij zelf maar een grote niersteen wegwerken waar zijn mammie bij is.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Alle reacties Link kopieren
Nou ik ben van beide kinderen in het ziekenhuis bevallen. Werd toen inderdaad goed opgevangen door verpleegkundige, toen ik zo in paniek raakte. Ging allemaal zo snel.
Pluk de dag voor je in een vaas eindigt.
Alle reacties Link kopieren
Alleen als jouw vader bij de volgende conceptie mag zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:lucifers schreef op 22 juli 2014 @ 09:33:

Compromis sluiten. Ze mag er bij blijven maar op de gang? Praat met haar. Ze snapt het misschien wel als je het zo als hier boven uitlegt en zo heeft je man ook zijn zin.Ik zou niet weten waarom een vrouw die gaat bevallen, een compromis zou sluiten met haar schoonmoeder. Bevallen vind ik echt bij uitstek iets waarbij je uitgaat van je eigen gevoelens en het belang van je eigen gezin.
Alle reacties Link kopieren
quote:noreservations schreef op 22 juli 2014 @ 09:37:

Alleen als jouw vader bij de volgende conceptie mag zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man eist het niet hoor, was een vraag van hem.
Pluk de dag voor je in een vaas eindigt.
Alle reacties Link kopieren
quote:miracle75 schreef op 22 juli 2014 @ 09:40:

Mijn man eist het niet hoor, was een vraag van hem.Gelukkig. Dus als je zegt dat je dat niet doet, is het onderwerp ook wat hem betreft afgesloten?
Jij ligt daar in je blote flamoes en moet je kunnen ontspannen en concentreren dus jij beslist wie je erbij wil hebben.

Verder is mijn ervaring in het ziekenhuis niet dat heel veel mensen even langskomen om te kijken. Je kunt ook aangeven dat, zolang alles 'normaal' verloopt, je zo weinig mogelijk mensen aan je bed wil.
Als het een vraag is is het makkelijk. "Nee."
quote:noreservations schreef op 22 juli 2014 @ 09:37:

Alleen als jouw vader bij de volgende conceptie mag zijn.Daar zeg je me wat: mijn schoonmoeder heeft inderdaad zo ongeveer de conceptie van onze oudste bijgewoond. Ze was niet op het idee gekomen even te waarschuwen toen ze de rits van onze tent opentrok om te jammeren dat ze verse koffie had .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven