zwanger vrijbrief om te zeggen hoe dik je bent?

24-04-2013 18:42 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allemaal,



Ik ben vandaag precies 28 weken zwanger en ben verbaasd over sommige opmerkingen. Nee, ze doen me zelfs pijn. Ik ben nu 7 kilo aangekomen maar blijkbaar oog ik toch voller/dikker dan ik dacht....

Vandaag komt n oudere collega op t werk die ik al even niet gezien heb en het eerste wat ik hoor: zo, jij hebt n dikke toet gekregen (als in hoofd dus). Ik heb t weggelachen maar ik merkte dat het me toch wel wat deed. Kom ik zojuist in de winkel n bekende tegen en die zegt precies hetzelfde. En dan er achteraan dat dat na de zwangerschap wel weer goed komt. Misschien ligt het aan mij maar zon opmerkingen doen me echt pijn. Door de hormonen ben ik in de auto spontaan in huilen uitgebarsten. Stel ik me nu aan of heeft men bij zwangeren een vrijbrief om ten overstaan van iedereen te zeggen hoe dik je bent....



Ow ja, ik ervaarde t voor deze opmerkingen eigenlijk helemaal niet zo en voelde me juist erg goed en boven alles: ik ben supertrots op mijn zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
Andermans zwangerschap is blijkbaar een vrijbrief voor veel dingen die je je anders nooit in je hoofd zou halen.



Ik had last van een moeder (werk in de kinderopvang) die steeds aan mijn buik moest zitten. Zelfs na een opmerking van mijn kant viel het kwartje niet.

Verder een aantal keer de vraag gehad of ik niet al lang met verlof moest zijn omdat ik al echt een enorme buik had met 19 weken.
Alle reacties Link kopieren
Wat stom dat mensen dat soort dingen zeggen.



Het kan ook jaloezie zijn op het feit dat je een kindje krijgt en dat je er gezond uit ziet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Zeggen dat je een dikke (bolle?) toet hebt gekregen, is niet hetzelfde als zeggen dat je dik bent. 100g in je gezicht (waarschijnlijk vocht) is nou eenmaal makkelijker te spotten dan 5 kg elders op je lijf. Waarom vind je het nou echt zo erg? Een vol gezicht wordt juist als gezond ervaren, beter dit dan even ingevallen wangen krijgen.



Dus tja, je laat het je teveel raken. Zo erg is het helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Ben nu bijna 15 weken zwanger en ik zie nog niets. Ben ook nog niet aangekomen. Maar op dit soort horror scenario's zit ik ook niet te wachten. Ik denk dat ik op zo'n moment iets ga zeggen als: bedankt he! Want ik hoef geen "dik" opmerkingen! En aan mijn buik moeten ze ook al niet ongevraagd zitten, ik ben erg gesteld op mijn persoonlijke ruimte!
Alle reacties Link kopieren
Sommige mensen denken idd dat ze kunnen roepen wat ze willen alsof jij gevoelloos bent.

Ik ben tot twee keer toe "gigantisch" zwanger geweest. Echt niks bescheidens aan. Kon ik niks aan doen, heel veel vruchtwater, maar dat wil niet zeggen dat het leuk is om steeds de vraag te krijgen "weet je zeker dat het er geen twee zijn?" of "zo jij hoeft zeker niet lang meer? Echt???? Nog maar op de helft? Zo zeg"



Ik voelde me een wandelende attractie en ging op den duur niet meer graag naar de winkel ofzo.

Maar ja, wat doe je er aan? Ik zal nooit tegen een zwangere zeggen dat ze dik is, in welke verkapte vorm dan ook. Net zo min als je tegen iemand die ziek is zegt dat ie er zo verrot uitziet.



Gefeliciteerd met je zwangerschap en sterkte met tactloze mensen
Alle reacties Link kopieren
@Stukjecake. Dat hoor ik ook erg vaak dat mensen ongevraagd aan je buik gaan zitten. Dat heb ik zelf nog niet meegemaakt.

@Vivaamber. Ik heb niet t idee dat t jaloezie is maar meer n gevoel van... ze is zwanger dus mag je deze dingen hardop zeggen.

@myathra Misschien raak je daar nou juist precies de goede snaar. Als ik niet zwanger zou zijn en wat aan zou zijn gekomen wat je voornamelijk ziet in mijn gezicht; is het dan ook normaal dat dit aan n volle vergadertafel/Jumbo wordt gezegd?
Alle reacties Link kopieren
@crepe. Dank je wel :-)
Alle reacties Link kopieren
TO ik denk dat je het verkeerd opvat (hormonen) Een volle toet word toch als teken van een goede gezonde zwangerschap gezien, het is dus een compliment.

Denk maar eens goed na, zou je het prettiger vinden als mensen zouden zeggen ???? huh? zie er niks van......

Lijkt me niet. Ik had liever gehoord van "goh je krijgt een bolle toet" dan het " ben jij zwanger dan???" en dan het onvermijdelijke hoelang? gevolgd door Is alles wel goed dan.
Alle reacties Link kopieren
Idioot om zulke dingen te zeggen. En het valt op geen enkele manier goed te praten vind ik.
Joh, trek het je niet aan. Mensen willen gewoon iets te zeggen hebben. Anders kun je altijd nog zeggen dat het bij jou weg gaat als je bevallen bent (vocht vasthouden) en dan naar hun buikje staren.



7 kilo is echt niet veel.
Alle reacties Link kopieren
Ja Nina dat is het andere uiterste, ook niet leuk. Het is echt niet leuk als mensen op zo'n moment een mening zo direct in je gezocht uiten. Want het gaat vaak over punten waar je je op dat moment hartstikke onzeker over voelt. "Ben ik echt zo dik?" "Waarom zie je bij mij niet dat ik zwanger ben?"



Dus alletwee de opmerkingen zijn niet prettig voor een zwangere.
quote:Stukje_Cake schreef op 24 april 2013 @ 18:49:

Andermans zwangerschap is blijkbaar een vrijbrief voor veel dingen die je je anders nooit in je hoofd zou halen.



Ik had last van een moeder (werk in de kinderopvang) die steeds aan mijn buik moest zitten. Zelfs na een opmerking van mijn kant viel het kwartje niet.

Verder een aantal keer de vraag gehad of ik niet al lang met verlof moest zijn omdat ik al echt een enorme buik had met 19 weken.

Dat is toch geen onbeschofte vraag?

Als ik collega's of vage kennissen heb die zwanger zijn hou ik echt niet bij hoe ver ze al zijn en als ik dan een hele dikke buik zie, zou ik ook zomaar kunnen vragen of het niet al tijd voor verlof is.
Alle reacties Link kopieren
Toch denk ik dat het meestal als compliment bedoelt is. Ik zou ook iets zeggen in de trant van "goh je ziet het al goed!" Of " aardige buik al"
Alle reacties Link kopieren
quote:CrepeDeFromage schreef op 24 april 2013 @ 19:05:

Ja Nina dat is het andere uiterste, ook niet leuk. Het is echt niet leuk als mensen op zo'n moment een mening zo direct in je gezocht uiten. Want het gaat vaak over punten waar je je op dat moment hartstikke onzeker over voelt. "Ben ik echt zo dik?" "Waarom zie je bij mij niet dat ik zwanger ben?"



Dus alletwee de opmerkingen zijn niet prettig voor een zwangere.Hier heb je voor mij n punt.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 24 april 2013 @ 19:08:

Toch denk ik dat het meestal als compliment bedoelt is. Ik zou ook iets zeggen in de trant van "goh je ziet het al goed!" Of " aardige buik al"Jullie zullen me n zeur vinden maar dit vind ik ook echt anders dan: je hebt wel n dikke kop gekregen (dat waren de woorden in de supermarkt). Wat jij zegt is toch net ff anders
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg ook regelmatig te horen dat ik een bolle toet gekregen heb (ben ongeveer net zo lang zwanger als jij). Maar ik zit daar eigenlijk niet mee. Ik héb ook een bolle toet gekregen Denk dat ik die ook had gekregen als ik niet zwanger was en 9 kg was aangekomen Heb overigens ook een dikke kont gekregen maar daar wordt dan weer niets van gezegd haha
quote:nina1966 schreef op 24 april 2013 @ 19:08:

Toch denk ik dat het meestal als compliment bedoelt is. Ik zou ook iets zeggen in de trant van "goh je ziet het al goed!" Of " aardige buik al"

Ja, dat is wat vriendelijker uitgedrukt.

Ik vind dat je inderdaad erg emotioneel reageert (onder invloed van hormonen wellicht).

Kom op, 'bolle toet' is toch vriendelijk bedoeld. Als ze nou dikke plofkop zeggen, ja dan heb je een punt.

Pff, ik durf straks helemaal niks meer tegen een zwangere te zeggen, wie weet zeg ik iets verkeerds.
Alle reacties Link kopieren
@tandpasta. Ik moet t ook naast me neerleggen maar ik vond t juist wel meevallen met mn dikke toet. Ik denk dat t daarom ook even zo hard aankwam. Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 24 april 2013 @ 19:13:

[...]



Ja, dat is wat vriendelijker uitgedrukt.

Ik vind dat je inderdaad erg emotioneel reageert (onder invloed van hormonen wellicht).

Kom op, 'bolle toet' is toch vriendelijk bedoeld. Als ze nou dikke plofkop zeggen, ja dan heb je een punt.

Pff, ik durf straks helemaal niks meer tegen een zwangere te zeggen, wie weet zeg ik iets verkeerds.Hahaha. Ik bedoel t ook niet stom en wil daarom juist ook dit horen maar zeg idd maar geen dikke plofkop tegen n zwangere. Je ziet hoe hoog dit al opgepakt kan worden.
Alle reacties Link kopieren
Bij alle contact tussen mensen heb je ook dingen die als negatief worden ervaren, al dan niet zo bedoeld. Als je overal op moest letten werden dat nog beleefdere dodere gesprekken. Wat weerbaarheid is wel op z'n plaats. Natuurlijk is het rot om te horen, dat is het ook wanneer je hoort dat je wauw echt grote voeten! hebt of dat je toch echt geen kind bent van je moeder? Want je lijkt er níks op.



Het komt voor. Het is niet altijd even leuk. Maar deze opmerkingen zijn niet eens zo vervelend. En er is niks zo indrukwekkend als een mama die na een maandje weer rondspringt en praktisch weer op gewicht/in vorm is. Laat ze dus maar miepen, het is alleen wat vocht in je gezicht.
Ben jij altijd zo overgevoelig?

Wat een onzin om je hier gekwetst over te voelen. Het is toch zo? Het hoort toch bij je zwangerschap? Ik heb het vaak zat te horen gekregen (hield op het laatst echt veel vocht vast). Ik glimlachte er om. Het is zo, ik was zwanger en trots op alles. Het hoort er gewoon bij dat je groeit en niet alleen je buik.



En om te vragen of je al bijna met verlof moet, is dat werkelijk onbeschoft? Jeetje mina zeg. Ik val bijna van mijn stoel, wat een wijvengezeik zeg. Het is interesse. Je onthoudt toch niet van iedereen de uitgerekende datum? Ik was al heel vroeg heel erg dik, op zes maanden zag ik er al uit als iemand die niet lang meer hoefde. Ik vond het leuk! Trots was ik, dat ik zwanger was en dat mensen mijn buik zagen! Achteraf ben ik blij dat mensen nog hebben gezien dat ik zwanger was, juist omdat het zo goed zichtbaar was. Uiteindelijk ben ik namelijk met 28 wkn bevallen.
Alle reacties Link kopieren
Waar je je druk om kan maken.. Als je nou NIET zwanger was is het misschien een boude opmerking, maareh.. Je bènt toch ook dikker geworden?
Ik ben ook zwanger, en als ik in de spiegel kijk zie ik een ontploft hoofd. Als iemand tegen mij zegt dat ik een bolle toet heb gekregen zou ik dat als compliment opvatten
ik vind bolle toet eigenlijk ook lief klinken. Een vriendin van mijn moeder zei dat vroeger vaak tegen mij. Ik heb namelijk ook zonder zwangerschap een bolle toet. Ik kan ook écht scheldwoorden bedenken hoor, ik ben namelijk gepest op de basisschool vanwege die plofkop, hondenkop en wat nog meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven