Gezondheid alle pijlers

Zoon (14) vaak herpes, nu gordelroos in gezicht, schaamte

23-01-2024 08:31 77 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen

Mijn zoon heeft sinds een jaar of 3 regelmatig uitbraken van herpes op zijn lip, neus en vorig jaar in zijn oog. Hij krijgt nu bijna iedere twee maanden ergens in zijn gezicht een uitbraak.
Afgelopen zondag stond hij op met een flink aantal blaasjes van zijn wang tot net onder zijn oog. Naar de huisarts: gordelroos...
De huisarts vond de kans op verdere verspreiding en besmetting in het oog te groot en hij heeft nu antivirale pillen Aciclovir 800 gekregen voor een week (5x pd, 7 dagen lang)

Maar hij heeft er wel ontzettend vaak last van. Gisteren de eerste 5 pillen ingenomen, maar vandaag nog geen verbetering (blaasjes lijken zelfs groter). Een groot gedeelte van zijn wang tot net onder zijn oog zit onder de met vocht gevulde blaasjes
Hij belde daarnet dat hij verveldende opmerkingen krijgt op school en zich het liefst wil verstoppen

Iemand ervaring met gordelroos en antivirale pillen? Hoe snel ben je er vanaf?

Worden de uitbraken na verloop van tijd (met het ouder worden) minder?

Iemand nog wat tips? Heb de neiging om hem de komende dagen thuis te houden totdat de pillen aanslaan, want ik zie dat hij verdrietig is. Hij voelt zich ellendig van schaamte en trekt de reacties op school slecht.
elinas wijzigde dit bericht op 23-01-2024 10:21
4.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft de huisarts niet gezegd wanneer ze werken? Je zou dat ook bij de apotheek kunnen vragen.
Wat betreft school als hij niks heel belangrijks mist en gewoon thuis wel zijn huiswerk wil bijhouden zou ik hem gewoon thuis houden.
Vandaag is wat gisteren nog toekomst was
Alle reacties Link kopieren Quote
Blauwedruif85 schreef:
23-01-2024 09:24
Heeft de huisarts niet gezegd wanneer ze werken? Je zou dat ook bij de apotheek kunnen vragen.
Wat betreft school als hij niks heel belangrijks mist en gewoon thuis wel zijn huiswerk wil bijhouden zou ik hem gewoon thuis houden.
Verbetering zou pas na een paar dagen optreden
Hij heeft morgenochtend wel een belangrijke les, is rond 12 uur thuis.
Hij heeft deze ochtend door de telefoon gesmeekt om thuis te mogen blijven tot het verbeterd (hij heeft nooit eerder gevraagd om thuis te mogen blijven, ik weet dat hij zich echt slecht voelt door alle blikken en reacties op school)
De blaasjes zitten vol met vocht, van zijn wang tot net tegen de rand van zijn oog.
elinas wijzigde dit bericht op 23-01-2024 09:32
11.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Hij is ziek, laat hem toch thuisblijven. Die belangrijke les haalt hij wel in.

Geen tips verder. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou hem thuis houden. Gordelroos is geen verkoudheidje.

Heeft hij geen pijn? Ik had enorme pijn toen ik gordelroos had, kreeg naast de antivirale pillen ook zware pijnstillers waardoor functioneren heel moeilijk werd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
23-01-2024 09:31
Hij is ziek, laat hem toch thuisblijven. Die belangrijke les haalt hij wel in.

Geen tips verder. Sterkte.
Dankjewel

Ik heb hem net geappt dat als hij zich vandaag niet goed voelt hij naar huis mag komen en thuis mag blijven tot het verbeterd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh en gordelroos krijg je in principe maar één keer in je leven, tenzij er sprake is van een zeer ernstig verminderde weerstand.
Alle reacties Link kopieren Quote
Joh, hou dat joch thuis als hij dat wil. Die belangrijke les overleeft hij wel. Als hij griep had gehad had hij hem ook gemist!
Helemaal als het geen thuisblijver is!

En wat betreft het frequent terugkomen: ik zie in mijn omgeving dat vooral stress en weerstand zorgen dat het verschijnt. In een toetsweek bijvoorbeeld, of na een weekend vol feestjes, drank en ongezond eten. Kijken of er iets in zijn leefritme is wat nog te verbeteren valt? Lastig, met een puber, dat snap ik ook wel!
Alle reacties Link kopieren Quote
stippensokken schreef:
23-01-2024 09:35
Ik zou hem thuis houden. Gordelroos is geen verkoudheidje.

Heeft hij geen pijn? Ik had enorme pijn toen ik gordelroos had, kreeg naast de antivirale pillen ook zware pijnstillers waardoor functioneren heel moeilijk werd.
Nee geen pijn, wel eerste dag wat getintel.
Heb je het een keer gehad of is het later nog teruggekomen?
Alle reacties Link kopieren Quote
stippensokken schreef:
23-01-2024 09:36
Oh en gordelroos krijg je in principe maar één keer in je leven, tenzij er sprake is van een zeer ernstig verminderde weerstand.
Hoop dat het bij deze ene keer blijft.
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
23-01-2024 09:37
Nee geen pijn, wel eerste dag wat getintel.
Heb je het een keer gehad of is het later nog teruggekomen?
Eén keer, na een periode met veel antibiotica voor een andere kwaal. Het kwam bij dus echt door verminderde weerstand. Ik had het op m'n arm, van oksel tot pols. Ik kon nog geen kleding verdragen, zoveel pijn :'(
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou hem lekker thuis laten. Ik heb zelf een keer krentenbaard in mijn gezicht gehad, en los van dat het lelijk was, deed het ook nog eens enorme pijn.

Tegen herpes (koortsuitslag) in het gezicht slik ik elke dag L-Lysine, dat helpt mij goed. In plaats van maandelijks lelijke plekken is het nu beperkt tot een paar keer per jaar en is het ook kleiner.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor alle reacties.

Jullie hebben gelijk, in zo'n geval mag hij natuurlijk thuis blijven. Hij gaat er ook psychisch onder gebukt.

Verder is het een gezonde sportieve jongen. Geen idee waarom hij zó vaak herpes krijgt. Eigenlijk al sinds een jaar of 3.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had ook eens krentenbaard in mijn gezicht, als volwassene. Nu is dat ook heel besmettelijk, maar echt niet dat ik toen naar mijn werk ging. Ik zag er niet uit! Ik zag er misschien minder erg uit dan sommige foto’s van kinderen op Google, maar ik ga niet met dat soort plekken tussen mijn collega’s zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ook jaren ontzettend veel last gehad van koortsuitslag in mijn gezicht. Elke maand was het wel raak en bij spanning of minder weerstand was het soms zo dat ik continu ergens weer nieuwe blaasjes kreeg.
Zelfs op wang en voorhoofd, rond/in de neus.
Regelmatig een kuur aciclovir nodig gehad.


Sinds ik elke dag 1000 mg l'lysine slik heb ik er bijna nooit meer last van! En als ik tintelingen/blaasjes aan voel komen dan neem ik 3x daags 2000 mg extra en vitamine C. Soms komt het dan niet door, anders blijft het bij een bescheiden plekje.

Zo blij mee!

(Oh en ik zou hem lekker thuishouden van school 😉)
tsja.....
Koortslip en gordelroos is toch heel iets anders?
Gordelroos is trouwens ook besmettelijk voor mensen die nog geen waterpokken hebben gehad (je kan iemand geen gordelroos geven, maar dus wel waterpokken).
Mijn zoon heeft gordelroos gehad, maar niet in zijn gezicht. Ik dacht eerst ook dat hij geen pijn had, hij zei: het prikt. Maar dat bleek dus een eufemisme te zijn voor pijnsteken. Dus ik zou nog eens doorvragen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
23-01-2024 09:51
Koortslip en gordelroos is toch heel iets anders?
Gordelroos is trouwens ook besmettelijk voor mensen die nog geen waterpokken hebben gehad (je kan iemand geen gordelroos geven, maar dus wel waterpokken).
Mijn zoon heeft gordelroos gehad, maar niet in zijn gezicht. Ik dacht eerst ook dat hij geen pijn had, hij zei: het prikt. Maar dat bleek dus een eufemisme te zijn voor pijnsteken. Dus ik zou nog eens doorvragen.
Denk dat TO bedoelt, hij heeft al vaak koortslip en nu ook nog eens dit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Herpes raak je nooit meer kwijt, maar gordelroos is besmettelijk en heeft een innige relatie met waterpokken.

De mensen die op school rondlopen en nog geen waterpokken hebben gehad, hebben daar nu kans op als ze contact hebben gehad met je zoon.
Dat is meteen ook de reden dat de juffen van de groepen 1 & 2 bij waterpokken vaak zeggen: laat maar komen, want dan hebben ze het maar gehad.

Verder eens met de rest: ziek is ziek. Lekker thuis blijven.
Ik zou ook niet gaan trouwens, heb diep respect voor jouw kind.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Uw arts kan valaciclovir voorschrijven bij mensen met een verminderde afweer, bij ouderen met ernstige klachten of als de infectie in het hoofd-halsgebied zit.

Effect
Valaciclovir voorkomt dat het virus zich vermenigvuldigt en stopt zo de uitbraak van de ziekte. Na een paar dagen merkt u dat de klachten afnemen.

Valaciclovir kan het virus niet doden. Er blijven daardoor altijd virussen in het lichaam aanwezig, die opnieuw klachten kunnen geven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel eerlijk, ik zou zelf ook niet zo tussen de colleges willen zitten. Ik vind het nog dapper van hem dat hij gisteren is gegaan, maar ik denk dat de reacties en de schaamte gisteren hem al teveel werden. Deze ochtend zei hij niks. Pas toen hij op school was belde hij me op en smeekte om in ieder geval morgen thuis te mogen blijven. Ik vermoed dat hij opnieuw reacties heeft gekregen.

Het zal vandaag een lastige dag zijn voor hem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh, als gordelroos zo besmettelijk is, vind ik al helemaal dat zo’n kind op de middelbare thuis moet blijven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
23-01-2024 09:52
Denk dat TO bedoelt, hij heeft al vaak koortslip en nu ook nog eens dit.
Ja klopt :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
elinas schreef:
23-01-2024 09:56
Heel eerlijk, ik zou zelf ook niet zo tussen de colleges willen zitten. Ik vind het nog dapper van hem dat hij gisteren is gegaan, maar ik denk dat de reacties en de schaamte gisteren hem al teveel werden. Deze ochtend zei hij niks. Pas toen hij op school was belde hij me op en smeekte om in ieder geval morgen thuis te mogen blijven. Ik vermoed dat hij opnieuw reacties heeft gekregen.

Het zal vandaag een lastige dag zijn voor hem.
Misschien is hij het type waar je als moeder tegen moet zéggen dat het oké is dat hij naar huis gaat? Hij kan toch nu alsnog naar huis?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
23-01-2024 09:56
Oh, als gordelroos zo besmettelijk is, vind ik al helemaal dat zo’n kind op de middelbare thuis moet blijven.
Ik heb hem al geappt, maar waarschijnlijk nog niet gelezen. Hij mag absoluut naar huis komen.
elinas schreef:
23-01-2024 09:56
Heel eerlijk, ik zou zelf ook niet zo tussen de colleges willen zitten. Ik vind het nog dapper van hem dat hij gisteren is gegaan, maar ik denk dat de reacties en de schaamte gisteren hem al teveel werden. Deze ochtend zei hij niks. Pas toen hij op school was belde hij me op en smeekte om in ieder geval morgen thuis te mogen blijven. Ik vermoed dat hij opnieuw reacties heeft gekregen.

Het zal vandaag een lastige dag zijn voor hem.
Laat hem naar huis komen. Hij voelt zich niet prettig en hij is besmettelijk. En al helemaal uit de buurt van baby's en zwangere vrouwen houden.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven