Wat te doen met afval in België?

27-04-2024 12:55 12 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een vraag aan de Belgische forummers. Ik heb in de meivakantie een vakantiehuis gehuurd in de Ardennen. Hier in huis ligt een map met instructies hoe je het afval moet scheiden. Maar het is niet duidelijk waar je het afval heen moet brengen (op het glas na), of dat het opgehaald wordt. Het schijnt dat er speciale vuilniszakken zijn (blauwe en grijze) maar er zijn geen nieuwe zakken in het huis, en weet iemand waar ik die moet halen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat kan de verhuurder je toch het beste vertellen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat is het probleem, er staat verder niets in de map. Ik denk dat dit huis voornamelijk voor weekenden wordt verhuurd. Dat na zo'n weekend de schoonmaak langskomt om de zakken te verwisselen. Maar ik heb dit huis voor bijna 2 weken gehuurd. Dus met 1 zak voor een heel gezin gaan we het niet redden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kan de verhuurder toch even contacten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou de verhuurder contacten want dit hangt af van per gemeente/provincie. Wij hebben speciale zakken: de ene week wordt de gft-container opgehaald; de andere week pmd in blauwe en rest in grijze zakken. Papier wordt 1x per maand opgehaald. Glas brengen we weg naar de glascontainer.

Zakken kan je kopen bij verschillende supermarkten. En je zet ze dus buiten de dag voor ophaling na 20 uur. Maar daar ga je in dit geval niet zoveel aan hebben want de 1e week ga je nog geen afval hebben en de 2de week heb je nog een zak over die je dan niet kwijt kan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hangt er erg vanaf welke gemeente het is. Je hebt voor het restafval drie opties:
- een grijze kliko die bij het huis zelf hoort. Wordt wekelijks of tweewekelijks opgehaald
- een grijze vuilniszak die aan huis wordt opgehaald. Die moet van de gemeente zelf zijn en kan je vinden in de lokale supermarkt. Kost wel 15 euro per rol, dus lijkt mij een dure grap als je maar 1 zak van de 10 gaat gebruiken
- een ondergrondse container waar je zelf je afval heen brengt. Daar heb je een badge voor nodig.

Verder heb je in sommige gemeenten nog een groene kliko voor het fruit, groenten en tuinafval. In andere gemeentes gaat dit bij het restafval.

En dan heb je nog een blauwe zak. Dient ook van de gemeente zelf te zijn. Ook 15 euro per rol. Hier gaat al het plastik, blikjes en brikken (soepdozen etc) in.

Ik denk dat je best de verhuurder contacteert.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als het niet duidelijk is, zou ik de zakken in een schuurtje oid achterlaten
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt, ik snap het nu beter. Ik ga inderdaad de verhuurder vragen wat te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
is zeker niet overal hetzelfde! dus best vragen aan verhuurder

Aan de kust:

- restafval in groene zakken, wordt wekelijks opgehaald
- PMD voor blikjes, plastic, botervlootjes... tweewekelijkse ophaling
- glas gaat in glasbol
- papier/karton: tweewekelijkse ophaling
- als je zelf geen compostbak hebt kan je in de buurt terecht voor gemeenschappelijke compostbak
-tuinafval kan je iedere zaterdag (niet in winter) naar groenafhaalpunt brengen in je buurt

zakken voor restafval en PMD kan je in supermarkt kopen maar dan wel meteen een hele rol.
geen motto. Na knolselder en pastinaak: Lucy!
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor de reacties. Ik ga denk ik kijken wat er in de supermarkt te krijgen is. Kans is dat ik als deze zakken vol zijn, dat ik gewone zakken ga gebruiken, en het dan thuis gescheiden ga weggooien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms kun je het meenemen naar een verjaardag van iemand die het gratis kan wegbrengen, las ik hier op het forum ergens 🤣
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik neem aan dat je het ergens in een bijkeuken of buiten moet zetten en dat de verhuurder het nadien opruimt / buitenzet / ...

Grijze vuilzakken zijn standaard in 3 kwart van de gemeentes voor rest-afval.
Blauwe vuilzakken voor plastic, flessen, blikjes, ...

Ik zou daarnaast ook papier gescheiden houden en ergens in een hoek / kartonnen doos droppen.


Voor extra vuilzakken zou ik horen bij de verhuurder.
Of eens googelen op de plaatselijke website van de gemeente.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven