15 % jongeren te zwaar

07-08-2013 14:13 236 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://mobiel.nu.nl/algem ... andse-jongeren-zwaar.html



Vooral in gezinnen met lagere inkomens zie je kinderen met overgewicht volgens het artikel.



Het valt mij ook echt op 'in het straatbeeld' moet ik zeggen.

Wat zou de oplossing zijn?
Alle reacties Link kopieren
Minder scherm, meer buiten. Meer verse groenten, minder E nummers.
Alle reacties Link kopieren
Subsidies om kinderen uit gezinnen met lagere inkomens op een sport te laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
Yep. Op mijn school is bijna niemand te zwaar. Maar die kinderen spelen allemaal minstens 3x in de week hockey en fietsen gewoon naar school. Bovendien krijgen ze een gezonde vullende maaltijd in de avond ( en wat ze overdag in de pauze naar binnen stouwen wordt dan wel weer gecompenseerd).
Alle reacties Link kopieren
Mensen moeten meer over voeding leren, ik vind dat daar al op de basisschool mee begonnen moet worden. Zo pak je het probleem in mijn ogen bij de wortel aan.
Alle reacties Link kopieren
Minder frisdrank, meer bewegen. Ouders die gezonder koken. Chips in het weekend.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Ja rozenstruikje, dat natuurlijk. Maar ik bedoel meer, hoe kun je als samenleving er voor zorgen dat die groeiende groep dikke kinderen kleiner wordt. Ouders begeleiden? Schoolfruit?
Alle reacties Link kopieren
Misschien ook meer voorlichting, niet alleen voor kinderen maar ook voor de ouders? Ik vrees dat er echt wel ouders zijn die niet inzien wat er mis is met een blikje energydrink bij het ontbijt.
het is wat het is
Alle reacties Link kopieren
alle fastfoodketens sluiten?

Minder suikers in ons eten stoppen?

Biologischer eten?



Al die acties die nu gehouden worden helpen niet echt volgens mij.



Wat mij trouwens opvalt:

ik woon in Parijs en naar mijn idee zijn franse vrouwens altijd veel slanker (uitzondering daar gelaten).

Maar na 1,5 jaar paris en nu zomer, valt het me op dat de meeste ´zo slank lijkende vrouwen´ ook een buikje, ´flubber´ billen, en theezakjes verbergen.

Ze kleden zicht gewoon beter...



Misschien is dat een oplossing om in ieder geval het straatbeeld te verbeteren? (Of is dat gewoon gemeen?)
The best way to get along with people is to expect them not to like you
Alle reacties Link kopieren
Ooit had je de Huishoudschool, krijgen meisjes uit 'lagere milieu' ook kookles, les in gezonde voeding etc.

Zou niet slecht zijn, dat terug te laten keren
Alle reacties Link kopieren
Jong geleerd is oud gedaan: dus op de basisschool kinderen en ouders al voorlichten/leren omgaan met gezonde voeding en beweging, gezonde voeding en beweging stimuleren door voldoende LO/gym op school/voedingslessen/aantrekkelijke sportprijzen voor kinderen/jongeren etc.
Alle reacties Link kopieren
Oh en misschien de kinderen niet van het schoolplein af laten gaan in de pauzes. De AH hier vlakbij stroomt rond 12 uur altijd vol met kinderen die frikandellenbroodjes, chips en energydrank kopen.
Alle reacties Link kopieren
En misschien ongezond eten duurder maken en groente en fruit goedkoper? Ik zou niet weten hoe je dit in de praktijk moet brengen hoor, maar je hoort soms wel mensen beweren dat ongezond eten veel goedkoper is dan gezond voedsel.
het is wat het is
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 'n buurjongen, van een jaar of 8, en dat jochie kan amper lopen door zijn overgewicht. Echt om te huilen zo zielig.

Buurvrouw zegt: dat heeft 'ie van z'n vader. Alsof een kind van 8 obees wordt door zijn genen en niet door zijn dieet.
Alle reacties Link kopieren
quote:ninika schreef op 07 augustus 2013 @ 14:23:

Oh en misschien de kinderen niet van het schoolplein af laten gaan in de pauzes. De AH hier vlakbij stroomt rond 12 uur altijd vol met kinderen die frikandellenbroodjes, chips en energydrank kopen.Maar dat doen mijn leerlingen ook en zij zijn echt niet te zwaar. Geen een gewoon.
Alle reacties Link kopieren
quote:ruiva schreef op 07 augustus 2013 @ 14:24:

maar je hoort soms wel mensen beweren dat ongezond eten veel goedkoper is dan gezond voedsel.dat is echt onzin, die mensen weten niet wat gezond eten is.
Alle reacties Link kopieren
Hier in de supermarkten (vogelaarwijk) zijn de versafdelingen flink ingekrompen om ruimte te maken voor fastfood. Er is gewoon te weinig vraag naar verse groenten en fruit. Iedereen vreet zich hier liever dood. En dat zie je goed, onze achterbuurman past bijvoorbeeld alleen bijna half liggend achter zijn autostuur.



Ik ga nu zelf naar een andere wijk om nog een beetje variatie in groenten te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Precies. Mijn ouders waren echt best arm, maar we aten echt elke dag groenten.

Bespaard werd juist op frisdrank, koek enzo...
Alle reacties Link kopieren
Komt het grootste gedeelte door de ouders. Bij dat programma "help mijn kind is te dik" zag je dat pa en ma meestal ook overgewicht hadden. Dus idd ouders voorlichten. Op school wordt dat volgens mij al veel gedaan, maar de ouders bepalen uiteindelijk wat een kind eet.
Some flies are too awesome for the wall
Mijn moeder is kleuterjuf op een basisschool in een achterstandswijk en als je hoort hoeveel kinderen er bij haar in de klas niet ontbijten of liever gezegd, zonder ontbijt naar school worden gebracht... gewoon om te janken. Broertje, zusje en ik mochten niet naar school, voordat we een boterham ( of twee) naar binnen hadden gewerkt, met hartig beleg en een glas halfvolle melk en mijn ouders hadden het echt niet breed tijdens die jaren op de basisschool.



Ook de tussendoortjes die een behoorlijk aantal kleuters meekrijgen, chocoladekoekjes, koetjesrepen etc. Wij kregen ook wel eens een lekker koekje mee naar school, maar daar stond wel tegenover dat we dan de volgende dagen een stuk fruit meekregen.



Ik snap best dat de kleuters bij mijn moeder in de klas zich niet realiseren dat niet ontbijten slecht voor je is en dat gezonde tussendoortjes ook lekker kunnen zijn. Maar als ouders zijnde kun je toch wel bedenken dat een appel o.i.d. gezonder is dan chocoladebiscuitjes. Ik vind het echt ongelooflijk, dit soort dingen. Daar gaat het al mis.
Alle reacties Link kopieren
quote:annepompoen schreef op 07 augustus 2013 @ 14:25:

Ik heb 'n buurjongen, van een jaar of 8, en dat jochie kan amper lopen door zijn overgewicht. Echt om te huilen zo zielig.

Buurvrouw zegt: dat heeft 'ie van z'n vader. Alsof een kind van 8 obees wordt door zijn genen en niet door zijn dieet.



Ik zag pas ook een gezin met kleine, veel te dikke, kinderen. Ik vond dat zo zielig voor de kinderen. De ouders waren ook flink aan de maat. Ik hoop dat dat gezin onder toezicht van jeugdzorg staat.



Veel mensen weten niet wat gezonde voeding is en/of kunnen niet koken en/of denken dat fastfood goedkoper is. Daarnaast heeft het eten een andere plaats in het gezin ingenomen. In veel gezinnen wordt niet aan tafel gegeten en ook niet met z'n allen. Er zijn ook gezinnen waar men denkt dat men te weinig tijd heeft om te koken. Maar in 30 minuten kun je prima een voedzame maaltijd op tafel zetten.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het vooral begint bij kennis opdoen en niet blind vertrouwen op allerhande keurmerken die er zijn. Je hebt dat vinkje (dat zou dan gezond moeten zijn) maar bij de apje staan die vinkjes ook op de spekken e.d. Als je als ouder al geen kennis hebt en je gaat blind op dat keurmerk af....



Verder zit het hem in vooral veel bewegen en vooral intensief bewegen. Mijn kids spelen elke dag buiten, maar fietsen en lopen ook veel (in het weekend lange wandeling met ons samen), en ja die snoepen echt wel eens en eten ook wel eens pizza. Mijns inziens ligt het niet helemaal aan een koekje mee naar school nemen, maar vooral dat daar thuis geen gezonde compensatie tegenover staat. Bij ons staan bijvoorbeeld altijd druiven/tomaatjes e.d. op tafel om te pakken in tegenstelling tot bakken chips e.d. die bij vriendjes klaar staan. Ook drinken ze bij ons geen frisdrank. Het is slecht voor de tanden, boordevol suiker, dus voorlopig krijgen ze het niet en missen ze het ook niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chantilly21 schreef op 07 augustus 2013 @ 14:30:



Ook de tussendoortjes die een behoorlijk aantal kleuters meekrijgen, chocoladekoekjes, koetjesrepen etc. Wij kregen ook wel eens een lekker koekje mee naar school, maar daar stond wel tegenover dat we dan de volgende dagen een stuk fruit meekregen.

Kan school van je moeder dat niet gewoon verbieden? de school waar mijn kinderen zitten/zaten had heel streng beleid: alleen fruit als tussendoortje. Als kind iets anders mekreeg, werd dat door de juf teruggestopt in de tas, mag je thuis opeten. En de ouder werd er op aangesproken. Sommige ouders moesten even wennen, maar na tijdje doet iedereen mee hoor. Zolang school maar heel consequent handelt.
Alle reacties Link kopieren
quote:clemance schreef op 07 augustus 2013 @ 14:42:

[...]





[...]





Pardon?! Wat een onzin!



Een doosje gemengde noten kost ¤2,79 en een zak chips ¤0,80.



Een reep chocolade ¤0,30 en een doos aardbeien ¤2,00.



En zo kan ik nog wel even doorgaan.

je noemt 4 producten op, die luxe producten zijn.

Heb je alle 4 niet nodig. Koop gewoon 'normaal' eten: brood, fruit uit het seizoen, groente uit het seizoen (of uit de diepvries, zak diepvries erwtjes kost niks), zak aardappelen of rijst. Mensen zijn vergeten wat normaal eten is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven