15 % jongeren te zwaar

07-08-2013 14:13 236 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://mobiel.nu.nl/algem ... andse-jongeren-zwaar.html



Vooral in gezinnen met lagere inkomens zie je kinderen met overgewicht volgens het artikel.



Het valt mij ook echt op 'in het straatbeeld' moet ik zeggen.

Wat zou de oplossing zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:clemance schreef op 07 augustus 2013 @ 14:42:

[...]





[...]





Pardon? Wat een onzin!



Een doosje gemengde noten kost ¤2,79 en een zak chips ¤0,80.



Een reep chocolade ¤0,30 en een doos aardbeien ¤2,00.



Een goede boeuf Bourgignon kost je zo ¤15 aan ingrediënten, een broodje bapao kost ¤1,79.



En zo kan ik nog wel even doorgaan.Dan kun je nog kiezen voor een doosje aardbeien i.p.v. twee zakken chips en een reep chocola.
Alle reacties Link kopieren
quote:clemance schreef op 07 augustus 2013 @ 14:42:

[...]



Een goede boeuf Bourgignon kost je zo ¤15 aan ingrediënten, .dan maak je hachee, azijn ipv wijn, scheelt al veel geld. En stoofvlees is het goedkoopste vlees dat je kopen kunt
quote:lilalinda schreef op 07 augustus 2013 @ 14:44:

[...]



je noemt 4 producten op, die luxe producten zijn.

Heb je alle 4 niet nodig. Koop gewoon 'normaal' eten: brood, fruit uit het seizoen, groente uit het seizoen (of uit de diepvries, zak diepvries erwtjes kost niks), zak aardappelen of rijst. Mensen zijn vergeten wat normaal eten is.Het gaat niet om al dan niet luxe eten, het gaat erom dat mensen teveel dingen naar binnen schuiven die lekker en bovenal goedkoop zijn, daar worden ze dik van.



Geen kind die op zaterdagavond met een zak diepvrieserwtjes op de bank voor de tv zit hoor.
Maar zowel noten als aardbeien zijn geen dagelijkse noodzaak in een gezond dieet, terwijl chips en chocolade wel dagelijks gegeten worden door veel mensen. Als je groente en fruit uit het seizoen haalt, niet elke avond >200g vlees per persoon eet en vaker water drinkt dan frisdrank, dan kun je ook met een klein budget gezond eten.
quote:lilalinda schreef op 07 augustus 2013 @ 14:42:

[...]



Kan school van je moeder dat niet gewoon verbieden? de school waar mijn kinderen zitten/zaten had heel streng beleid: alleen fruit als tussendoortje. Als kind iets anders mekreeg, werd dat door de juf teruggestopt in de tas, mag je thuis opeten. En de ouder werd er op aangesproken. Sommige ouders moesten even wennen, maar na tijdje doet iedereen mee hoor. Zolang school maar heel consequent handelt.



Als het goed is wordt het beleid nu deels aangepast voor komend schooljaar. Moeder heeft geprobeerd het in haar klas te verbieden, maar een hongerig kind in de klas is ook behoorlijk sneu. Zeker als het lijkt alsof ouders het geen biet uitmaakt. Het is echt vechten tegen de bierkaai op dat gebied. Er zijn niet voor niets de afgelopen 3 jaren al wat geweldsdelicten op deze school geweest, doordat ouders niet achter beslissingen vanuit de school stonden.



Ontbijt blijft ook een lastige. Moeder heeft vaak wat zuivel en wat brood om echt hongerige kinderen iets te geven ( samen met haar collega's in de onderbouw) , maar ook dit wordt eigenlijk niet getolereerd en kinderen zeggen het niet lekker te vinden.
quote:ninika schreef op 07 augustus 2013 @ 14:20:

Subsidies om kinderen uit gezinnen met lagere inkomens op een sport te laten gaan.



Dat zou op zich een goed idee zijn.

Wat volgens mij vaak het probleem is is dat een ongezonde maaltijd vaak veel goedkoper is dan een gezonde. En ja, als je zoals nu best wat mensen van een ww/bijstand/schuldsanering moet rondkomen, dan heb je liever ongezond gevulde buikjes dan niet gevulde buikjes.
quote:lilalinda schreef op 07 augustus 2013 @ 14:50:

[...]



dan maak je hachee, azijn ipv wijn, scheelt al veel geld. En stoofvlees is het goedkoopste vlees dat je kopen kuntWaarom ga jij niet een keertje met je goeie adviezen een middagje in de Albert Heijn staan?
quote:lilalinda schreef op 07 augustus 2013 @ 14:42:

[...]



Kan school van je moeder dat niet gewoon verbieden? de school waar mijn kinderen zitten/zaten had heel streng beleid: alleen fruit als tussendoortje. Als kind iets anders mekreeg, werd dat door de juf teruggestopt in de tas, mag je thuis opeten. En de ouder werd er op aangesproken. Sommige ouders moesten even wennen, maar na tijdje doet iedereen mee hoor. Zolang school maar heel consequent handelt.





Ik kan mij nog een topic herinneren waar het over de fruitdagen op school ging. De reacties van veel forummers waren toen niet mis. Ze wilden zelf bepalen wanneer hun kind iets zou eten. Kind zou om 10 uur nog geen trek hebben in fruit, eet thuis wel fruit, want fruit geschild was niet lekker meer na zoveel uur in een bakje.

Echt er was heel veel weerstand weet ik nog.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 07 augustus 2013 @ 14:36:

Veel mensen weten niet wat gezonde voeding is en/of kunnen niet koken en/of denken dat fastfood goedkoper is. Daarnaast heeft het eten een andere plaats in het gezin ingenomen. In veel gezinnen wordt niet aan tafel gegeten en ook niet met z'n allen. Er zijn ook gezinnen waar men denkt dat men te weinig tijd heeft om te koken. Maar in 30 minuten kun je prima een voedzame maaltijd op tafel zetten.



Ik denk inderdaad dat hier een groot deel van het probleem ligt, een hoop mensen kunnen geen simpele basismaaltijd meer maken.



En omdat we zoveel mensen met overgewicht zien, begint het ook normaler te worden, je ogen zijn er aan gewend. De gemiddelde maat is nu 42 geloof ik en dat is een beetje de norm geworden. En laten we eerlijk wezen, voor de meeste mensen betekent deze maat gewoon dat ze te zwaar zijn. Nu is het wachten op commentaar hierop
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 07 augustus 2013 @ 14:50:

[...]



dan maak je hachee, azijn ipv wijn, scheelt al veel geld. En stoofvlees is het goedkoopste vlees dat je kopen kuntNee hoor, dat is (plof) kip
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aardbei plantje van 4 euro in een grote pot op het terras. Kan geen aarbeien meer zien, zoveel kon ik er plukken, week na week. En nu begint ie weer uit te lopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:bubbelwijn schreef op 07 augustus 2013 @ 14:52:

[...]





Ik kan mij nog een topic herinneren waar het over de fruitdagen op school ging. De reacties van veel forummers waren toen niet mis. Ze wilden zelf bepalen wanneer hun kind iets zou eten. Kind zou om 10 uur nog geen trek hebben in fruit, eet thuis wel fruit, want fruit geschild was niet lekker meer na zoveel uur in een bakje.

Echt er was heel veel weerstand weet ik nog.Ik snap so-wie-so niet waarom de kinderen tegenwoordig beladen met "tussendoortjes" naar school moeten. Toen ik op de lagere school zat, kreeg ik gewoon een goed ontbijt thuis en daar teerde je op totdat je ging lunchen. Op school werd niks gesnoept of gesnackt. En ik ben nooit dood gegaan van de honger.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:clemance schreef op 07 augustus 2013 @ 14:42:

[...]





[...]





Pardon? Wat een onzin!



Een doosje gemengde noten kost ¤2,79 en een zak chips ¤0,80.

Beiden helemaal niet nodig door de weeks. Geen noten noch chips



Een reep chocolade ¤0,30 en een doos aardbeien ¤2,00. Een appel, sinaasappel of een banaan is vele malen goedkoper dan jouw doos aardbeien en net zo gezond.



Een goede boeuf Bourgignon kost je zo ¤15 aan ingrediënten, een broodje bapao kost ¤1,79.

Sperziboontjes/bietjes/bloemkool/brocolli etc. etc. een paar aardappels en een slavinkje kosten geen je nog geen 2 euro de man en is gewoon gezond eten.



En zo kan ik nog wel even doorgaan.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
quote:pampas schreef op 07 augustus 2013 @ 14:52:

Maar zowel noten als aardbeien zijn geen dagelijkse noodzaak in een gezond dieet, terwijl chips en chocolade wel dagelijks gegeten worden door veel mensen. Als je groente en fruit uit het seizoen haalt, niet elke avond >200g vlees per persoon eet en vaker water drinkt dan frisdrank, dan kun je ook met een klein budget gezond eten.Daar gaat het me niet om. Wat ik bedoelde, was dat mensen toch wel chips eten of willen snoepen. Een gezond alternatief zou dan zijn noten, of aardbeien. Maar het gezonde alternatief is gewoon duur.
quote:adorabull schreef op 07 augustus 2013 @ 14:57:

[...]

Nogmaals, ik wilde aantonen dat gezonde alternatieven duurder zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou willen dat de buurtspeeltuin hier ook anders mee om zou gaan. Daar wordt snoep en frisdrank verkocht. Het lijkt me ideaal als daar fruit en gezonder drinken beschikbaar is. Gewoon op dit soort openbare plekken dat leuk en snoep niet altijd gecombineerd worden ofzo, maar ook leuk en fruit.
Het Viva forum is papaja.
Alle reacties Link kopieren
quote:clemance schreef op 07 augustus 2013 @ 14:51:

[...]





Het gaat niet om al dan niet luxe eten, het gaat erom dat mensen teveel dingen naar binnen schuiven die lekker en bovenal goedkoop zijn, daar worden ze dik van.



Geen kind die op zaterdagavond met een zak diepvrieserwtjes op de bank voor de tv zit hoor.Ze mogen op zaterdagavond gewoon chips hoor. Alleen niet elke dag en zeker niet doordeweeks. Totaal overbodig.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Ik ken genoeg kinderen die al drammend hun snoep en chips krijgen afgedwongen helaas. Reactie van de ouder: hij lust niks anders.

Ouders zijn soms vergeten dat zíj bepalen, niet hun drammende kind.
quote:adorabull schreef op 07 augustus 2013 @ 14:59:

[...]





Ze mogen op zaterdagavond gewoon chips hoor. Alleen niet elke dag en zeker niet doordeweeks. Totaal overbodig.Ik ben het helemaal met je eens.
Het probleem ligt denk ik grotendeels bij de ouders. Was laatst ih zwembad, best opvallend dat 80% van de mensen die je ziet, geen gezond gewicht heeft. Ter info ; ik ook niet.



Verplicht fruit op school is mi ook niet de oplossing. De opvoeding is primair de rol vd ouder, als het thuis niet goed gaat, heeft verplicht fruit op school totaal geen zin.



De oplossing ligt denk ik eerder bij educatie vd ouders. Hoeveel heeft een kind nodig, wat is gezond en wat niet. Hoe krijg je een onwillig kind toch aan het bewegen.



Kijk naar buiten, hoeveel ouders blijven met dit weer de hele dag binnen?
Alle reacties Link kopieren
quote:clemance schreef op 07 augustus 2013 @ 14:59:

[...]





Nogmaals, ik wilde aantonen dat gezonde alternatieven duurder zijn.En dat klopt dus niet. De alternatieven die JIJ als voorbeeld neemt zijn duur. Dat klopt. Ik eet gezond, maar ook ik neem maar zelden aarbeien of luxe avondmaaltijden. En dat terwijl ik het geld er wel gewoon voor heb. Ik kies dus voor gezond en normaal betaalbaar. Er zijn er veel meer gezonde alternatieven die gewoon goedkoper zijn dan de ongezonde variant.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
De buurtspeeltuin heeft hier alleen van die waterijsjes, van de bevroren staafjes. Dat vind ik al heel fijn, ook voor de portemonnee, want ze zijn maar 20cent.
quote:NymphadoraTonks schreef op 07 augustus 2013 @ 14:59:

Ik zou willen dat de buurtspeeltuin hier ook anders mee om zou gaan. Daar wordt snoep en frisdrank verkocht. Het lijkt me ideaal als daar fruit en gezonder drinken beschikbaar is. Gewoon op dit soort openbare plekken dat leuk en snoep niet altijd gecombineerd worden ofzo, maar ook leuk en fruit.De buurtspeeltuin heeft als belang omzet maken. Gezonde voeding is de taak van de ouder. Ook al zou de speeltuin alleen fruit verkopen, dan zouden ouders zelf wel een zak chips meegeven.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat prijs het niet eens altijd is of dat dat van invloed is. Ik zie hier in mijn achterbuurt genoeg dure goederen. Het is een kwestie van prioriteiten.
Het Viva forum is papaja.
Alle reacties Link kopieren
quote:Penelope_ schreef op 07 augustus 2013 @ 15:01:

Het probleem ligt denk ik grotendeels bij de ouders. Was laatst ih zwembad, best opvallend dat 80% van de mensen die je ziet, geen gezond gewicht heeft. Ter info ; ik ook niet.



Verplicht fruit op school is mi ook niet de oplossing. De opvoeding is primair de rol vd ouder, als het thuis niet goed gaat, heeft verplicht fruit op school totaal geen zin.



De oplossing ligt denk ik eerder bij educatie vd ouders. Hoeveel heeft een kind nodig, wat is gezond en wat niet. Hoe krijg je een onwillig kind toch aan het bewegen.



Kijk naar buiten, hoeveel ouders blijven met dit weer de hele dag binnen?





Ken hier een verhaal van een jongetje dat niet mocht 'sporten' omdat de ouders er geen geld voor hadden. Overigens hadden ze dat natuurlijk wel voor hun eigen twee pakjes peuken per dag (4 x 6 euro), maar niet om te sporten. Triest.



Verplicht sporten en niet alleen tijdens schoolgym vind ik ook een must. Dame hier MOET twee keer per week sporten van ons. Sport mag ze zelf uitzoeken maar het moet wel lichamelijk zijn (geen dammen/schaken e.d. Die mogen best, maar dan 'erbij')
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven