15 % jongeren te zwaar

07-08-2013 14:13 236 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://mobiel.nu.nl/algem ... andse-jongeren-zwaar.html



Vooral in gezinnen met lagere inkomens zie je kinderen met overgewicht volgens het artikel.



Het valt mij ook echt op 'in het straatbeeld' moet ik zeggen.

Wat zou de oplossing zijn?
Alle reacties Link kopieren
In de VS ziet de groente in de supermarkt er ook perfect gestyld uit. Moet allemaal 'mooi' uitzien, anders blieven ze het niet. Hoe gezond dat weer is...
quote:lilalinda schreef op 08 augustus 2013 @ 09:22:

[...]



Ja maar zo'n pizza is toch geen serieuze maaltijd? (wel lekker hoor) om die gezond te maken moet je er nog van alles naast eten (en dat kost ook geld). Als je zo'n pizza als maaltijd ziet, tja dan lijkt het wel goedkoop.



Nee, dat is het ook niet, hoewel wij er voldoende aan hebben, beiden geen grote eters namelijk. Dan líjkt het voor ons niet alleen goedkoop/goedkoper, dan ís het dat ook. Waarmee ik niet wil zeggen dat hier elke dag pizza op tafel staat .



Mij lukt het niet om relatief goedkoop te koken in ieder geval hoewel ik heus op aanbiedingen let en seizoensgroenten- en fruit koop. Bijvoorbeeld de kipfilet komt in supermarkten in onze omgeving niet onder de ¤ 3 en dan moet de rest er nog bij.
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk moeten we met zijn allen gewoon weer terug naar het glaasje cola en schaaltje nibbits op zaterdagavond .



@Beauke: is dat niet vreselijk genetisch gemanipuleerd die perfect gestylde groenten?

Vroeg mij trouwens af of ze in de VS ook een marktcultuur kennen net als hier in de grotere dorpen en steden, een markt op bv een dinsdag en zaterdag waar je verse groenten, vis etc..kunt kopen?
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
quote:amarna schreef op 08 augustus 2013 @ 09:29:

Ik dacht altijd dat die emmertjes ijs die ze in Amerikaanse tv-series uit frustatie consumeren overdreven waren. Maar dat is dus echt waar.

In iedere supermarkt wanden diepvrieskasten met emmers ijs. Met líters dikmakend roomijs in alle smaken die je kunt verzinnen.

Ik vond het bizar.Dat is ook in Engeland. Tien supermarktpaden vol met chips, koeken, fruitshooters, snoep etc. en maar een klein hoekje voor fruit en groente.
15% maar?! Op de basisschool waar ik werk ligt dat percentage volgens mij echt een stuk hoger. En echt elk jaar houden we wel een groot project over gezonde levenstijl, waarin alle aspecten aan de orde komen. Ook doe ik aan verplichte fruitdagen, waarop alleen maar fruit meegenomen mag worden. Maar dat schijnt toch erg lastig te zijn voor sommige ouders/leerlingen. Als je ziet wat er aan chocolade koekjes, cakejes e.d. meegenomen wordt... En dan heb ik het nog niet eens over tussen de middag... Bij de meesten zit gewoon snoep in de broodtrommel, naast de met zoet belegde witte boterham...

Maarrrr... Het kan nog altijd erger... Ik heb ook in het buitenland gewerkt en daar werd geluncht met McD (gebeurt hier overigens ook regelmatig), maar als er werd getrakteerd, dan was dat een grote zak snoep, McD happym. en nog eens een ijsje toe... En daar was echt meer dan de helft van de kids te zwaar natuurlijk. te gek voor woorden...
Alle reacties Link kopieren
quote:sprokkelientje schreef op 08 augustus 2013 @ 09:44:

Eigenlijk moeten we met zijn allen gewoon weer terug naar het glaasje cola en schaaltje nibbits op zaterdagavond .



@Beauke: is dat niet vreselijk genetisch gemanipuleerd die perfect gestylde groenten?

Vroeg mij trouwens af of ze in de VS ook een marktcultuur kennen net als hier in de grotere dorpen en steden, een markt op bv een dinsdag en zaterdag waar je verse groenten, vis etc..kunt kopen?



Geen idee, heb het niet gezien. Maar we zijn in het zuidwesten geweest en daar is het sowieso het grootste deel van het jaar loeiheet. En veel land is dunbevolkt.

Misschien wel in het oosten van de VS? Geloof wel dat steeds meer mensen daar een moestuintje hebben ja.

Maar vaak ook weer om zelfvoorzienend te zijn voor als de VS wordt aangevallen of het einde der tijde naderbij is.





Maar het is er wel erg mooi en Amerikanen zijn erg vriendelijk.
-
Het is daarom ook zo belangrijk dat Nederland bijv. de fietscultuur in stand houdt. Iedereen op de fiets. Niks met de auto naar school brengen. Mensen uit andere landen, Australiers, Amerikanen, Engelsen vinden dat echt mooi om te zien. Regelmatig wordt er dan ook geroepen: where are the fatties?

Ze zijn er dus wel, maar niet zoveel zoals in de VS en in Engeland.

Hier in Duitsland zie je vooral ook veel dikke tieners. Tot en met 6 jaar bijna niet en dan schiet het opeens omhoog. In mijn nieuwe woonland schijnt het ook al bizar te zijn. Het land neemt de 7e plaats in op de ranglijst van diabetes type 2. Dat komt puur en alleen door de vreselijk ongezonde Amerikaanse levensstijl (al spreek je hier over het Midden Oosten), vet eten, geen beweging, alles met de auto doen etc.
Alle reacties Link kopieren
Nou ja, kan me wel voorstellen dat in dunbevolkte gebieden die erg warm zijn alles met de auto wordt gedaan.

Zelfs een wandeling buiten is niet te doen in warme gebieden.



In steden in de VS zijn mensen doorgaans wel slanker, want daar lopen ze meer. Op het platteland wordt alles met de auto gedaan. Maar de afstanden zijn ook enorm.
Alle reacties Link kopieren
quote:sprokkelientje schreef op 08 augustus 2013 @ 09:44:

Eigenlijk moeten we met zijn allen gewoon weer terug naar het glaasje cola en schaaltje nibbits op zaterdagavond .



@Beauke: is dat niet vreselijk genetisch gemanipuleerd die perfect gestylde groenten?

Vroeg mij trouwens af of ze in de VS ook een marktcultuur kennen net als hier in de grotere dorpen en steden, een markt op bv een dinsdag en zaterdag waar je verse groenten, vis etc..kunt kopen?



Of het genetisch gemanipuleerde groente is weet ik niet. Wel dat het op grootte en kleur gesorteerd is en in keurige rijtjes in een bak ligt. Iedere individuele appel of mango kijkt je met opgepoetste glimwangen aan: koop mij!



In veel grote steden is op vaste tijden een "farmers market" waar verse agrarische produkten verkocht worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:ruiva schreef op 07 augustus 2013 @ 15:46:

[...]





Vertel eens, wat is daar dan ongezond aan?



Het fabrieksbrood dat overal verkrijgbaar is, zit barstensvol lucht en additieven (broodverbeteraars, zoals suiker) die, zacht gezegd, niet goed voor je zijn. Vroeger kreeg brood flink wat rijstijd die ervoor zorgde dat de enzymen hun werk konden doen en fytaten konden worden afgebroken. Deze fytaten binden zich aan mineralen, die een mens daardoor slecht kan opnemen. Ook al niet goed voor je dus. Doe je op datzelfde fabrieksbrood nog eens vleeswaren die vol met nitraten en andere consrveringsmiddelen zitten, dan maak je het je lichaam nog een tandje moeilijker. Weinig voedingsstoffen en heel veel rotzooi in je lijf.



Koemelk wordt door steeds minder mensen goed verdragen. En dat heeft een reden: het is bedoeld voor baby-koeien en niet voor mensen, en bevat stoffen, zoals caseine, die wij in de hoeveelheden waarin ze via melk worden aangeboden, helemaal niet aankunnen. De fosfor en verzuring van het product zorgen ook nog eens voor botontkalking. Niks 'calcium en goed voor je botten' dus. Nederland is een van de weinige landen waar zoveel koemelk geconsumeerd wordt in de wereld. Maar we staan ook zeer hoog op de lijst met osteoporose patienten... Hoe kan dat als melk zo goed helpt tegen botontkalking? Koemelk bevat bovendien veel suiker; veel meer dan goed voor ons is.



De hoge melkconsumptie heeft er alles mee te maken dat we in de vorige eeuw (zo'n tachtig jaar geleden) met arme boeren zaten en enorme melkplassen. De overheid en voedingsindustrie hebben daar een slimmigheidje voor bedacht: promotie van melk, onder andere door maar vaak te roepen dat melk goed voor je is en bijvoorbeeld zoiets als schoolmelk te introduceren. Boeren konden van hun melk af en wij geloofden dat het gezond was... Goed tegen de crisis, goed voor de boer en ach, het kan toch niet slecht voor je zijn?



Melk de witte motor? Eerder melk de witte sloper.



Op deze site zet een arts het nog eens fijn op een rijtje. Ben het er helemaal mee eens!



http://missnatural.nl/vijf-redenen-waar ... gezond-is/
Alle reacties Link kopieren
Ook vraag niemand zich af, hoe komt het dat je je overeet? Allemaal psyschisch dan?



Het voedingcentrum zou leuke tips kunnen gaan geven om meer groente te eten. Ik versier dagelijks de broodjes van mijn vriend met groente.ei,tomaat,alfa-alfa,waterkers,mosterd,augurkjes,uitjes,paprika,komkommer etc. Bij elke maaltijd eten wij groente. Hierdoor eten wij 2x zoveel groente dan aanbevolen.

Ik eet geen granen en het makkelijkst is dan om voor groente te kiezen. Een slablad oprollen met wat kaas en mosterd en tomaat. Is voor mij makkelijker. Ziet er niet alleen leuk en lekker uit,maar smaakt ook heerlijk. Ik denk dat veel mensen problemen hebben met zelf maken. En voor gemak kiezen. En inderdaad zou de oude huishoudschool ook weer moeten terugkomen. Misschien ook de kinderen laten zien waar iets vandaan komt en hoe het wordt geteeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilaemme schreef op 08 augustus 2013 @ 10:22:

[...]





Het fabrieksbrood dat overal verkrijgbaar is, zit barstensvol lucht en additieven (broodverbeteraars, zoals suiker) die, zacht gezegd, niet goed voor je zijn. Vroeger kreeg brood flink wat rijstijd die ervoor zorgde dat de enzymen hun werk konden doen en fytaten konden worden afgebroken. Deze fytaten binden zich aan mineralen, die een mens daardoor slecht kan opnemen. Ook al niet goed voor je dus. Doe je op datzelfde fabrieksbrood nog eens vleeswaren die vol met nitraten en andere consrveringsmiddelen zitten, dan maak je het je lichaam nog een tandje moeilijker. Weinig voedingsstoffen en heel veel rotzooi in je lijf.



Koemelk wordt door steeds minder mensen goed verdragen. En dat heeft een reden: het is bedoeld voor baby-koeien en niet voor mensen, en bevat stoffen, zoals caseine, die wij in de hoeveelheden waarin ze via melk worden aangeboden, helemaal niet aankunnen. De fosfor en verzuring van het product zorgen ook nog eens voor botontkalking. Niks 'calcium en goed voor je botten' dus. Nederland is een van de weinige landen waar zoveel koemelk geconsumeerd wordt in de wereld. Maar we staan ook zeer hoog op de lijst met osteoporose patienten... Hoe kan dat als melk zo goed helpt tegen botontkalking? Koemelk bevat bovendien veel suiker; veel meer dan goed voor ons is.



De hoge melkconsumptie heeft er alles mee te maken dat we in de vorige eeuw (zo'n tachtig jaar geleden) met arme boeren zaten en enorme melkplassen. De overheid en voedingsindustrie hebben daar een slimmigheidje voor bedacht: promotie van melk, onder andere door maar vaak te roepen dat melk goed voor je is en bijvoorbeeld zoiets als schoolmelk te introduceren. Boeren konden van hun melk af en wij geloofden dat het gezond was... Goed tegen de crisis, goed voor de boer en ach, het kan toch niet slecht voor je zijn?



Melk de witte motor? Eerder melk de witte sloper.



Op deze site zet een arts het nog eens fijn op een rijtje. Ben het er helemaal mee eens!



http://missnatural.nl/vijf-redenen-waar ... gezond-is/



Tja, ik ben 54 en kerngezond. Ben opgegroeid met (volkoren)brood en melkprodukten. Ik verwacht niet snel dood ter aarde te storten vanwege alles wat deze wetenschapper beschrijft.

Maar misschien ben ik een uitzondering.
Alle reacties Link kopieren
Aan het begin van de vakantie brachten wij een bezoek aan pretpark Drouwenerzand in Drenthe. Bij de entreeprijs zijn snacks (patat, frikadellen, kroketten, hamburgers) en softijsjes inbegrepen. Je weet niet wat je meemaakt. Je ziet juist de dikke kinderen een enorme hoeveelheid snacks wegwerken.
Alle reacties Link kopieren
In het bejaardenhuis lopen veel oude mensen die groot geworden zijn met melk en volkorenbrood. Maar dit terzijde...



Wat ook meespeelt is denk ik dat de jeugd gewoon veel meer te besteden heeft. Ze krijgen meer zakgeld en geld van oma's en opa's en andere familie. Ook weten veel jongeren niet veel van de waarde van geld.



Daarnaast houdt de voedselindustrie zichzelf natuurlijk instant door verslaving in de hand te werken.
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 08 augustus 2013 @ 10:28:

[...]





Tja, ik ben 54 en kerngezond. Ben opgegroeid met (volkoren)brood en melkprodukten. Ik verwacht niet snel dood ter aarde te storten vanwege alles wat deze wetenschapper beschrijft.

Maar misschien ben ik een uitzondering.Idem hier. Ik maak me absoluut niet druk om dat soort berichten. Bovendien wisselt het elke paar jaar. In de jaren '80 waren eieren zo'n beetje moordwapens, want er zat cholesterol in. Hartstichting en andere deskundige organisaties waarschuwden. Hóóguit 1 eitje per twee weken, anders zouden we allemaal sterven aan hartvervetting en dichtslibbende aders. Een paar jaar later was het tij weer gekeerd, waren eieren opeens wél gezond en tegenwoordig hoor je hier niks meer over. En hetzelfde hebben we gehad met appels (waren ook opeens niet gezond meer), zuivel, bepaalde soorten brood, enz. Ik maak me er niet druk om. Ik weet dat ik gezond en uitgebalanceerd eet en het zal mijn tijd wel duren.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:izalinia schreef op 08 augustus 2013 @ 10:22:

Ook vraag niemand zich af, hoe komt het dat je je overeet? Allemaal psychisch dan?



Voor een deel. Maar vooral dat je door ongezond te eten geen voedingsstoffen binnenkrijgt, terwijl je lichaam daar wel om blijft vragen. Dus eten mensen maar door. Als je een gezonde maaltijd eet, krijgt je lijf genoeg binnen om zich echt te kunnen voeden, waardoor je verzadigd raakt.



Ik merk zelf ongezond eten naar nog meer ongezond eten vraagt. Ga ik aan de cola light, dan krijg ik een onbedwingbare trek in chips. En op de een of andere manier daarna weer in iets zoets en dan heb ik vaak zin in pizza als lunch (waar ik dan als ik alleen ben nog aan toegeef ook.

Neem ik 's ochtends als tussendoortje wat noten en cherrytomaatjes en drink ik thee of water, dan heb ik daar genoeg aan en heb ik tussen de middag zin in een lekkere salade. Daardoor is het heel moeilijk het ongezonde patroon te doorbreken, zeker als je niet weet wat voeding met je lichaam doet.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het brood van "vroeger" ook gezonder was (misschien kraam ik nu onzin uit :p)??? Zag laatst een progamma op discovery heette iets van food industrie en daar werd uitgelegd dat alle vitamines uit het meel gehaald worden. En er dan later weer aantoegevoegd worden :s en dat, dat wettelijk is vastgelegd dat zij dit moeten doen, het toevoegen van de verloren vitamines. Dan vraag ik mij af, waarom haal je het natuurlijke eruit en voeg je het onnatuurlijke toe. Daarbij worden er altijd andere extra vit en mineralen toegevoegd om het product dat ze van nature niet bevat gezonder te maken??



Dit snap ik ook niet



Maar terug naar het onderwerp hahah. Het is volgens mij vooral de combinatie eten in verhouding tot lichaamsbeweging. Je kan alles vreten wat je wilt maar daar tegenover staat dat je het wel weer moet verbranden en dit gebeurd juist weer niet.



Kinderen eten van alles maar bewegen niet, terwijl kinderen juist een energiebom horen te zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:clemance schreef op 07 augustus 2013 @ 14:42:

[...]





[...]





Pardon? Wat een onzin!



Een doosje gemengde noten kost ¤2,79 en een zak chips ¤0,80.



Een reep chocolade ¤0,30 en een doos aardbeien ¤2,00.



Een goede boeuf Bourgignon kost je zo ¤15 aan ingrediënten, een broodje bapao kost ¤1,79.



En zo kan ik nog wel even doorgaan.



Over onzin gesproken!



Je vergelijking klopt niet helemaal. Je kunt een reep chocolade van 0,30 ook vergelijken met een appel van 0,30. Een broodje bapao kost 1,79 en een mager tartaartje 1,00. Waarom ga je dat in hemelsnaam met boeuf Bourgignon vergelijken?



Er zijn best goede alternatieven voor ongezond voedsel te vinden. Je moet het alleen wel willen!
Alle reacties Link kopieren
Opvallend dat er alleen over voedingskant gepraat wordt. 20 jaar geleden 'zaten' veel kinderen op een sport en speelde ze buiten, tegenwoordig zitten ze op hun kont. De hele dag.



Daarnaast wordt er op scholen bezuinigd op gymlessen, vaak de enige beweging die kinderen krijgen. Lessen in het basisonderwijs worden verzorgd door klassenleraren die er duidelijk geen verstand van hebben. In het voortgezet onderwijs mogen scholen zelf bepalen hoeveel uren LO ze aanbieden.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn meer theorieen over de toename van eczeem. We leven bv ook in steeds schonere omgevingen, met poetsmiddelen flink geschrobt, en er werd tot een paar jaar geleden ook flink gerookt om en nabij kleine kinderen (nu gelukkig minder aan het worden).

Melk drinken we al heel lang hoor, vroeger hadden we hier vaak een eigen koe en daar werd ook de melk van gedronken.



En misschien letten we ook beter op hoe onze huid uitziet. Kijk eens naar foto's van hoe mensen vroeger uitzagen, die hadden vaak ook alles behalve een mooie huid. Veel meer pukkels, puisten, uitslag, vaak een pokdalig gezicht enz. Misschien maakte men zich er dan ook een stuk minder druk om en hoorde het er gewoon bij.



Osteoporose zal inderdaad veel voorkomen bij oude mensen, en laten we die in NL nu veel hebben. Bovendien meer oude vrouwen als mannen, drinken mannen dan minder melk ofzo?



Nee, ik geloof er niet zo in. We drinken hier al honderden zo niet duizenden jaren koemelk.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 08 augustus 2013 @ 10:39:

[...]





Idem hier. Ik maak me absoluut niet druk om dat soort berichten. Bovendien wisselt het elke paar jaar. In de jaren '80 waren eieren zo'n beetje moordwapens, want er zat cholesterol in. Hartstichting en andere deskundige organisaties waarschuwden. Hóóguit 1 eitje per twee weken, anders zouden we allemaal sterven aan hartvervetting en dichtslibbende aders. Een paar jaar later was het tij weer gekeerd, waren eieren opeens wél gezond en tegenwoordig hoor je hier niks meer over. En hetzelfde hebben we gehad met appels (waren ook opeens niet gezond meer), zuivel, bepaalde soorten brood, enz. Ik maak me er niet druk om. Ik weet dat ik gezond en uitgebalanceerd eet en het zal mijn tijd wel duren.



Die inzichten veranderen voortdurend. Moesten we allemaal aan de dieetmargarine, nu lijkt pure roomboter weer beter voor ons te zijn, omdat die aan dieetmargarine toegevoegde plantesterol (of zoiets) juist ontstekingen en zwakke aderen kan veroorzaken. Eieren en kokos waren slecht voor je cholesterol. Nu is kokosolie tot superfood verheven.

Gooi maar in m'n pet. Ik probeer zo gevarieerd mogelijk te eten.



Om overgangsklachten te voorkomen, was ik van koemelk op soyamelk overgestapt. Blijkt soyamelk weer niet goed te zijn. Het is ook nooit goed! Dus ben ik weer aan de koemelk en ik merk geen enkel verschil met de soya.
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 08 augustus 2013 @ 11:04:

[...]





Die inzichten veranderen voortdurend. Moesten we allemaal aan de dieetmargarine, nu lijkt pure roomboter weer beter voor ons te zijn, omdat die aan dieetmargarine toegevoegde plantesterol (of zoiets) juist ontstekingen en zwakke aderen kan veroorzaken. Eieren en kokos waren slecht voor je cholesterol. Nu is kokosolie tot superfood verheven.

Gooi maar in m'n pet. Ik probeer zo gevarieerd mogelijk te eten.Da's wel een "zonde" van me: ik gebruik geen halfvolle producten. Dus inderdaad gewoon roomboter, volle melk, volle kwark, enz. Vind ik gewoon lekkerder. Komt misschien ook een beetje door mijn oma, die was ook zo en zei altijd "Als onze lieve heer had gewild dat we halfvolle melk drinken, had hij er wel voor gezorgd dat dat direct uit de koe kwam".
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:Razzle schreef op 08 augustus 2013 @ 11:02:

Opvallend dat er alleen over voedingskant gepraat wordt. 20 jaar geleden 'zaten' veel kinderen op een sport en speelde ze buiten, tegenwoordig zitten ze op hun kont. De hele dag.



Daarnaast wordt er op scholen bezuinigd op gymlessen, vaak de enige beweging die kinderen krijgen. Lessen in het basisonderwijs worden verzorgd door klassenleraren die er duidelijk geen verstand van hebben. In het voortgezet onderwijs mogen scholen zelf bepalen hoeveel uren LO ze aanbieden.





Ik ging door weer en wind met de fiets naar de middelbare school. Tegenwoordig worden ze door pa of moe met de auto gebracht of gaan met het OV.

Ik had op de basisschool nog gymles/LO én schoolzwemmen.

Op de middelbare school 1 x een uur en 1x 2 uur per week LO. In gymzaal of sportveld. Is LO niet meer verplicht tegenwoordig?
Alle reacties Link kopieren
quote:Beauke schreef op 08 augustus 2013 @ 11:03:

Er zijn meer theorieen over de toename van eczeem. We leven bv ook in steeds schonere omgevingen, met poetsmiddelen flink geschrobt, en er werd tot een paar jaar geleden ook flink gerookt om en nabij kleine kinderen (nu gelukkig minder aan het worden).

Melk drinken we al heel lang hoor, vroeger hadden we hier vaak een eigen koe en daar werd ook de melk van gedronken.



En misschien letten we ook beter op hoe onze huid uitziet. Kijk eens naar foto's van hoe mensen vroeger uitzagen, die hadden vaak ook alles behalve een mooie huid. Veel meer pukkels, puisten, uitslag, vaak een pokdalig gezicht enz. Misschien maakte men zich er dan ook een stuk minder druk om en hoorde het er gewoon bij.



Osteoporose zal inderdaad veel voorkomen bij oude mensen, en laten we die in NL nu veel hebben. Bovendien meer oude vrouwen als mannen, drinken mannen dan minder melk ofzo?



Nee, ik geloof er niet zo in. We drinken hier al honderden zo niet duizenden jaren koemelk.



Ik ken onderzoekers naar osteoporose. Er wordt een epidemie van osteoporose verwacht bij de generatie die nu opgroeit, die nu jong is.

Heel veel meisjes/jonge vrouwen gebruiken geen zuivel omdat daar vet in zit en ze continu aan het lijnen zijn. Ook lusten veel jongeren geen zuivel en kaas, dus krijgen ze het niet binnen.

Ik weet dat andere voedingsmiddelen (veel groente) ook een bron van calcium zijn, maar daar moet je dan heel veel per dag van eten. En moeilijke eters zijn meestal niet bereid om heel veel groente te eten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven