5 mei vieren?

01-05-2016 21:55 111 berichten
Hallo dames, ik zie net weer een spotje op tv voorbij komen waarom het zo belangrijk is om 4 mei te herdenken en 5 mei onze bevrijding te vieren. Daar ben ik het helemaal mee eens, maar waarom is het dan geen vrije dag? Hoe ga je het vieren als je gewoon moet werken, winkels gewoon open zijn enz? Ik snap dit echt niet en dan wel vrij zijn op de verjaardag van de koning, wat is nou belangrijker?! Hoe denken jullie hierover?
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je het niet kunnen vieren als je moet werken? Neem gewoon iets lekkers mee om te trakteren op het werk. Of drink na het werk een lekkere borrel met collega's. En anders werk je vast ook geen 24 uur...
Alle reacties Link kopieren
Helemaal met je eens nu is het toevallig Hemelvaartsdag dus ben ik nu vrij maar anders gewoon werken. Als het dan zo belangrijk is moet je als overheid een officiele feestdag invoeren en niet alleen de ambtenaren van een vrije dag voorzien.
Het zal de economie misschien teveel geld kosten, zoveel vrije dagen op elkaar?
quote:Kwejeebo schreef op 01 mei 2016 @ 21:59:

Waarom zou je het niet kunnen vieren als je moet werken? Neem gewoon iets lekkers mee om te trakteren op het werk. Of drink na het werk een lekkere borrel met collega's. En anders werk je vast ook geen 24 uur...Ja leuk voor de kids en de oppas, mama komt nog wat later thuis jongens!
quote:WaaromPorque schreef op 01 mei 2016 @ 22:02:

Het zal de economie misschien teveel geld kosten, zoveel vrije dagen op elkaar?Nou, schaf die belachlijke Koningsdag dan maar af als vrije dag. Daar heb ik echt helemaal niks mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Yenthe79 schreef op 01 mei 2016 @ 22:03:

[...]





Ja leuk voor de kids en de oppas, mama komt nog wat later thuis jongens!

Dan vier je het samen met je kinderen, na het werk.

Dat het iets is om bij stil te staan wil toch niet zeggen dat je daar de hele dag voor nodig hebt?

Maar goed, ik heb weinig met dat soort dagen, moet ik toegeven, ik bood juist altijd aan om te werken als anderen vrij wilden, want mij kon het niet schelen.

Tegenwoordig werk ik vanuit huis, dus dan kan het wel, maar ik doe er nog steeds weinig aan.

Maar als jij het wel belangrijk vind kun je zelf ook kijken of je vrij kunt krijgen natuurlijk, misschien kun je iemand vinden om een dag mee te ruilen bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Belgie beschikt over meer feestdagen economie doet het niet slechter dan bij ons.. Zij vieren geen einde tweede wereldoorlog wel wapenstilstand 1e wereldoorlog had meer indruk gemaakt.
Ik ben 50 en heb nog nooit 5 mei bewust gevierd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Christiana schreef op 01 mei 2016 @ 22:07:

Belgie beschikt over meer feestdagen economie doet het niet slechter dan bij ons.. Zij vieren geen einde tweede wereldoorlog wel wapenstilstand 1e wereldoorlog had meer indruk gemaakt.



Tja. WO I heeft zich niet in Nld afgespeeld. Dus het zou raar zijn als we er in Nld bij stil zouden staan.

Nld is wel bezet tijdens WO II. Vandaar dat die bevrijding wel wordt gevierd hier.
Alle reacties Link kopieren
quote:Blondie456 schreef op 01 mei 2016 @ 22:09:

Ik ben 50 en heb nog nooit 5 mei bewust gevierd.En je zou natuurlijk ook niet weten wat je nou toch met WEER een vrije dag aan moest.....werken is toch wel het leukste wat er is niet dan?
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
quote:mienietjefietje schreef op 01 mei 2016 @ 22:13:

[...]





En je zou natuurlijk ook niet weten wat je nou toch met WEER een vrije dag aan moest.....werken is toch wel het leukste wat er is niet dan?

Ik heb mijn beroep goed gekozen, ik vind werken hartstikke leuk

Vrije dagen zijn ook leuk, maar ik hoef niet per se vrij als iedereen vrij heeft, eigenlijk vind ik al die verplichte vrije dagen een beetje onzin.

Nou scheelt het dat ik tegenwoordig eigen baas ben, dan kan ik het gewoon zelf indelen zoals het mij uitkomt.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik heb het ook nooit bewust gevierd. In het zuiden leeft het ook minder, daar was de feitelijke bevrijding ook veel eerder.

Ergens in het najaar.....5 mei is toch iets meer van boven de rivieren.
Alle reacties Link kopieren
Bevrijdingsdag wordt eens in de vijf jaar op 5 mei officeel gevierd. Er zijn de laatste jaren nog maar weinig mensen vrij op officiele gedenk- en feestdagen.



Wij maakten vroeger van de vrije dag op 30 april, tenzij die dag in het weekend viel, goed gebruik, soms om in Frankijk boodschappen te gaan doen, soms in Duitsland. Het was altijd wel erg druk omdat de dag van de arbeid die op 1 mei valt in een aantal landen (nog) een officiële vrije dag is, winkels zijn ook dicht, of waren misschien. Koopzondagen zijn nog niet overal de gewoonste zaak van de wereld.



4 Mei vind ik niet onbelangrijk. De mensen mogen zo nu en dan best even stilstaan bij de dood van al die mensen die de oorlog niet hebben overleefd. Ik vraag me af of er op scholen nog aandacht aan wordt besteed, zou het die generatie überhaupt interesseren wat er allemaal gebeurde, wordt de Holocaust ontkend, weten ze iets van de luchtaanvallen, hebben ze enig idee hoeveel landen erbij betrokken waren?

Als ik tijdens de minuut stilte naar buiten kijk zie ik wel dat alles en iedereen doorgaat, alleen de RET bussen blijven stilstaan.
verba volant, scripta manent.
quote:Rhiannon1986 schreef op 01 mei 2016 @ 22:28:

Tja, ik heb het ook nooit bewust gevierd. In het zuiden leeft het ook minder, daar was de feitelijke bevrijding ook veel eerder.

De generatie die dat nog bewust heeft meegemaakt is inmiddels aan het uitsterven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bibi1973 schreef op 01 mei 2016 @ 22:54:

[...]





De generatie die dat nog bewust heeft meegemaakt is inmiddels aan het uitsterven.Na die generatie komt de generatie van mensen die een indirect slachtoffer waren.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 01 mei 2016 @ 22:56:

[...]





Na die generatie komt de generatie van mensen die een indirect slachtoffer waren.Maakt het voor hen uit om de bevrijding in mei of december te vieren? Dat betwijfel ik namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet nog toen ik kind was dat met bevrijdingsdag de vlag uitging en dat er leuke dingen op tv waren en soms wat activiteiten in de stad. Het is pas van de laatste jaren dat het zo uitbundig gevierd wordt. Natuurlijk blijft het een belangrijke dag in de Nederlandse geschiedenis maar het lijkt of het steeds overdrevener wordt. Met als dieptepunt een band die met een helikopter van stad naar stad gevlogen wordt om overal op te kunnen treden. Ik vind het nogal over the top.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 01 mei 2016 @ 22:46:

Bevrijdingsdag wordt eens in de vijf jaar op 5 mei officeel gevierd. Er zijn de laatste jaren nog maar weinig mensen vrij op officiele gedenk- en feestdagen.



Wij maakten vroeger van de vrije dag op 30 april, tenzij die dag in het weekend viel, goed gebruik, soms om in Frankijk boodschappen te gaan doen, soms in Duitsland. Het was altijd wel erg druk omdat de dag van de arbeid die op 1 mei valt in een aantal landen (nog) een officiële vrije dag is, winkels zijn ook dicht, of waren misschien. Koopzondagen zijn nog niet overal de gewoonste zaak van de wereld.



4 Mei vind ik niet onbelangrijk. De mensen mogen zo nu en dan best even stilstaan bij de dood van al die mensen die de oorlog niet hebben overleefd. Ik vraag me af of er op scholen nog aandacht aan wordt besteed, zou het die generatie überhaupt interesseren wat er allemaal gebeurde, wordt de Holocaust ontkend, weten ze iets van de luchtaanvallen, hebben ze enig idee hoeveel landen erbij betrokken waren?

Als ik tijdens de minuut stilte naar buiten kijk zie ik wel dat alles en iedereen doorgaat, alleen de RET bussen blijven stilstaan.Daar wordt zeker aandacht aan besteed. Alleen wordt het nu vaak breder getrokken.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Ik wel, bevrijdingsfestival en veel bier drinken
Alle reacties Link kopieren
quote:Geronimo2 schreef op 01 mei 2016 @ 23:54:

Ik wel, bevrijdingsfestival en veel bier drinken Dat is ook mijn plan!
Alle reacties Link kopieren
5 mei is een nationale feestdag, alleen is het geen verplichte vrije dag. Behalve dan voor degene in overheidsdienst en voor scholen.

Voor de overige sectoren heeft men het overgelaten aan de sociale partners. In de meeste CAO's is het geen vrije dag geworden, behalve eens in de 5 jaar Maar 5 mei is sinds een aantal jaren WEL DEGELIJK een NATIONALE FEESTDAG.
Cyrano de Bergerac: Er zijn veel mensen wier rapheid van de tong enkel voortkomt uit hun onmacht om te zwijgen
Alle reacties Link kopieren
quote:Moirai schreef op 01 mei 2016 @ 23:26:

[...]



Daar wordt zeker aandacht aan besteed. Alleen wordt het nu vaak breder getrokken.



Dodenherdenking



quote:Moirai schreef op 01 mei 2016 @ 23:26:

[...]



Daar wordt zeker aandacht aan besteed. Alleen wordt het nu vaak breder getrokken.





Als je met het breder trekken bedoelt dat het bij de dodenherdenking niet alleen gaat over degenen die omkwamen tussen 1940 en 1945 heb ik daar wel een vraagteken bij.

Het is heel mooi dat alle doden die in welke oorlog dan ook gevallen zijn worden herdacht maar de herdenking op vier mei had voorheen slechts betrekking op de doden van '40-'45.



In plaats van de herdenking breder te trekken, in een ander kader te plaatsen of hoe men het ook tactisch probeert te noemen, denk ik eerder aan splitsen van herdenkingen.



Het lijkt dat (misschien ten gerieve van mensen die het niet interesseert, mensen die de holocaust afdoen als onzin en mensen die vinden dat we niet moeten zeuren want het moet nu maar afgelopen zijn), met iedereen rekening wordt gehouden en met degenen die de doden uit een oorlog van 75 jaar geleden geleden herdenken telkens iets minder. Je zou het nivellering kunnen noemen.

Herdenk de doden uit WOII en herdenk daarna de doden die in andere oorlogen vielen. Dodenherdenking



quote:Moirai schreef op 01 mei 2016 @ 23:26:

[...]



Daar wordt zeker aandacht aan besteed. Alleen wordt het nu vaak breder getrokken.



Dat is ook het geval buiten de school.



Als je met het breder trekken bedoelt dat het bij de dodenherdenking niet alleen gaat over degenen die omkwamen tussen 1940 en 1945 heb ik daar wel een vraagteken bij.

Het is heel mooi dat alle doden die in welke oorlog dan ook gevallen zijn worden herdacht maar de herdenking op vier mei had voorheen slechts betrekking op de doden van '40-'45.



In plaats van de herdenking breder te trekken, in een ander kader te plaatsen of hoe men het ook tactisch probeert denk ik eerder aan splitsen van herdenkingen.



Het lijkt dat (misschien ten gerieve van mensen die het niet interesseert, mensen die de holocaust afdoen als onzin en mensen die vinden dat we niet moeten zeuren want het moet nu maar afgelopen zijn) met iedereen rekening wordt gehouden, behalve met degenen die, gezien hun leeftijd, nog in staat zijn zich "hun" doden voor de geest te halen en te herdenken.

Herdenk de doden uit WOII en herdenk daarna de doden die in andere oorlogen vielen, e

Geef ze allemaal (cliché) hun eigen plekje.



Er zijn heel wat meer gedenkdagen die niet op 4 mei vallen maar waarbij wel mensen om net leven kwamen, onder andere de bevrijding uit Jappenkampen, de capitulatie van Japan, het einde van de slavernij, de Bijlmerramp, de holocaustherdenking op de laatste zondag van januari, de dag van de mensenrechten, de februaristaking, de dag van de onafhankelijkheidsverklaring van Suriname.

Rotterdam herdenkt het bombardement een jaar lang. Op 14 mei is een speciale herdenking (75 jaar).



Er zullen vast nog meer herdenkingen zijn dan die hierboven. Iedere herdenking heeft een eigen plek en eigen doden. Laat de mensen die in '40-'45 stierven dan ook hun eigen plek.



Er zijn meer gedenkdagen, die niet op 4 mei vallen, onder andere de bevrijding uit Jappenkampen, de capitulatie van Japan, het einde van de slavernij, de Bijlmerramp, de holocaustherdenking op de laatste zondag van januari, de dag van de mensenrechten, de februaristaking, de dag van de onafhankelijkheidsverklaring van Suriname.

Rotterdam herdenkt het bombardement een jaar lang. Op 14 mei is een speciale herdenking (75 jaar).



Er zullen vast nog meer herdenkingen zijn. Iedere herdenking heeft een eigen plek en eigen doden. Laat de mensen die in '40-'45 stierven dan ook hun eigen plek.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Met 5 mei heb ik persoonlijk niet zoveel. Ik ga vast naar het bevrijdingsfestival als het mooi weer is, maar als ik had moeten werken was dat ook prima geweest. 4 Mei doe ik ook weinig mee, al zorg ik er wel voor dat ik dan niet buiten ben. Dit heeft overigens niks te maken met een gebrek aan respect of het ontkennen van de holocaust, ik heb gewoon weinig met herdenkingen.



Scholen besteden veel aandacht aan 4 en 5 mei en de bijhorende geschiedenis. Het ontkennen van de holocaust is ook niet iets wat onder scholieren veel gebeurt als ik vrienden die leraar zijn moet geloven. Wel is de huidige generatie scholieren een groep wiens grootouders vaak de oorlog niet bewust hebben meegemaakt. Voor hen is het logischerwijs dus abstracter dan voor babyboomers. Ik kan me voorstellen dat de oorlog in Syrië voor jongeren een stuk tastbaarder is.
Alle reacties Link kopieren
Juist 2 minuten. Vind t echt bizar dat veel

Mensen dat nieteens lijken te weten.

quote:MarianneDavids schreef op 01 mei 2016 @ 22:46:

Bevrijdingsdag wordt eens in de vijf jaar op 5 mei officeel gevierd. Er zijn de laatste jaren nog maar weinig mensen vrij op officiele gedenk- en feestdagen.



Wij maakten vroeger van de vrije dag op 30 april, tenzij die dag in het weekend viel, goed gebruik, soms om in Frankijk boodschappen te gaan doen, soms in Duitsland. Het was altijd wel erg druk omdat de dag van de arbeid die op 1 mei valt in een aantal landen (nog) een officiële vrije dag is, winkels zijn ook dicht, of waren misschien. Koopzondagen zijn nog niet overal de gewoonste zaak van de wereld.



4 Mei vind ik niet onbelangrijk. De mensen mogen zo nu en dan best even stilstaan bij de dood van al die mensen die de oorlog niet hebben overleefd. Ik vraag me af of er op scholen nog aandacht aan wordt besteed, zou het die generatie überhaupt interesseren wat er allemaal gebeurde, wordt de Holocaust ontkend, weten ze iets van de luchtaanvallen, hebben ze enig idee hoeveel landen erbij betrokken waren?

Als ik tijdens de minuut stilte naar buiten kijk zie ik wel dat alles en iedereen doorgaat, alleen de RET bussen blijven stilstaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven