aardige mensen

19-05-2007 14:45 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke....het is niet de bedoeling dat dit een klaag- en zeurtopic wordt, alhoewel dat het wel gaat worden ben ik bang:o...ik heb eigenlijk ook wel gewoon een klacht, en wat is er zo erg aan een klacht hebben? (dat schijnt tegenwoordig niet meer te mogen of zo)...Komt ie:

Ik vind de meeste mensen gewoon niet aardig. Ik heb altijd geleerd en gedacht: 'wie aardig doet, krijg aardigheid terug'. Maar wat een lullige onaardige opmerkingen krijg ik soms, terwijl ik dan denk; 'jeetje, waar heb ik dat nou weer aan verdient?' Ik vind het maatschappij steeds individualistischer worden en steeds EGOISITSCHER. Ik ben absoluut niet vna het hippie tijdperk, maar het doet mij gewoon pijn om weer eens een lullig (zogenaamd leuke) opmerking te krijgen.

Vandaag in de winkel; was alleen aan het winkelen en vind het lullig als de verkoopsters steeds voor mij de winkel in moeten voor een andere maat/soort broek. Dus als ik een sessie heb gepast, ga ik terug, zoek ik  verder, en ga weer passen. Krijg ik daar opmerkingen over. Ik vond het niet grappig, en ik denk persoonlijk ook niet dat het de verkoop bevorderd...Verder liepen de verkoopsters over collega's te roddelen/klagen ('ja, weer dezelfde die ziek is, ja Chantal ja, steeds hetzelfde liedje), waarbij ik denk: 'dat doe je als de klanten weg zijn, niet professioneel'. Op de terugweg in de tram zit ik tussen mensen die radio luisteren met hun mobiel: Wie zegt dat ik van die muziek houdt? Zet je doppen op! Maar als je daar iets van zegt, krijg je een grote muil terug. Ik vind het allemaal maar asociaal en niet aardig.

Zo, dat was mijn klaagrede...mag ik ook eens?

Ben ik zou zo gek en overgevoelig, of zijn de meeste mensen gewoon niet leuk?
Alle reacties Link kopieren
Jaja, jij bent aardig en de rest van wereld is bot, asociaal en ongemanierd.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Ja ik merk dat ook. Geloof me, door veel frustraties is het in Belgie nog veel erger. Toen ik net terugkwam van het vliegveld uit Zuid-Afrika viel het me meteen weer op, die onaardigheid en dat afsnauwen. In NL is men veel directer dan in BE, dat heeft soms voordelen en soms nadelen. Die frustraties hier van mensen en dat dan uiten naar mij (terwijl ik altijd vriendelijk blijf), daar kan ik gewoon niet bij. Service verlenen hebben ze hier nog nooit van gehoord, dat vind ik in NL stukken beter. Andersom moet men in NL altijd alles maar zeggen, zelfs al kwetst het mensen. Eigen mening eerst, prima, maar houd het beschaafd.



Hm, ik moet niet meer zoveel reizen, dan weet ik gewoon niet beter;)
Alle reacties Link kopieren
Jaja, jij bent aardig en de rest van wereld is bot, asociaal en ongemanierd.
Hoe ráád je het zo!:D
Alle reacties Link kopieren
De voorbeelden zijn wel lekker pietlullig zeg....nu moet ik óók ongesteld worden maar gelukkig erger ik me aan kinderwagens die tegen me oprijden en laat ik verkoopsters lekker hard voor me rennen:D
Alle reacties Link kopieren
He Zuss...

Tuurlijk ik ben aaaaaaaaaaaaaaaatlijd aardig

Ik wil er ook helemaal niet mee zeggen dat ik altijd perfect ben, want dat ben ik ook absoluut niet. Maar rare opmerkingen, mijn muziek luisteren zonder oordopjes in de tram (stel ik houd van imca marina...wedden dat ik dan wel commentaar krijg?) en tegen iemand bij voorbaat al lullig doen, nee dat doe ik niet...
Alle reacties Link kopieren
Helemaal mee eens!

Als ik bijvoorbeeld in een drukke winkel langs iemand loop en ik raak die persoon per ongeluk, dan zeg ik "sorry", maar dan nog een venijnige blik en snauw. 'kdeed 't echt niet expres hoor!

Aan de andere kant, ik ben ook zo iemand die als ik aan 't joggen ben vriendelijk knik of "mogge" zeg tegen tegenliggers. Nou was ik gisteren aan 't fietsen en een meneer uit tegengestelde richting lacht vriendelijk naar mij, dus ik knik vriendelijk terug. Nog geen 5 min laten komt ie me ineens achterop gefietst en begint me toch tegen me te praten. Ik kon 'm met moeite kwijt raken. :o Voor ik nog eens naar iemand lach / knik?!?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het algemeen bekend is dat onze maatschappij individualistischer en daarmee een stuk egoistischer wordt, maar ik vind dat iets anders dan aardig zijn. Aardig is voor mij iets in de trant van: mag ik misschien jouw aantekeningen lenen. Antw: nee. Dan ben je niet aardig. Als je in de trein niet opstaat voor een oude vrouw ben je asociaal en egoistisch voor mijn gevoel. Maar goed, je zult altijd rotte appels tegen komen. Aan de andere kant: ik vind het ook redelijk zeuren als je gaat miepen over een ipod die hard staat. Jij voert tenslotte ook gesprekken in de trein/tram en wie zegt dat de persoon naast jou dat gesprek wil horen? Misschien is dat ook wel een gesprek dat die persoon niet interessant vindt?

Wat ik wel redelijk asociaal vind, zijn mensen die in een stiltecoupe in de trein gaan zitten bellen terwijl ik daar met mn studieboeken zit. Maar ik moet zeggen dat als ik daar een keer iets van zeg met een lach, ze altijd vriendelijk sorry zeggen en ergens anders gaan zitten.



Ik ben het in grote lijnen dus wel met je eens maar aan de andere kant denk ik ook dat er wel op gaat "wat je geeft krijg je terug". Als jij lacht naar mensen en vriendelijk iets vraagt, krijg je over het algemeen ook een vriendelijk antwoord. Is mijn ervaring dan.
Alle reacties Link kopieren
Marie_liselot: pietluttig...oke, kan ik inkomen....maar als ik 5 van die pietluttige dingen in een uur heb gehad, dan word ik daar gewoon verdrietig van. Gewoon aardig, klantgericht, zoals persephone zegt...



By the way persephone; bedoelde je nu dat in Belgie mensen nog minder klantgericht en vriendelijk zijn? Ik kon dat niet helemaal opmaken uit je verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik had laatst wel een voorbeeld van Koniginnedag.... Het was echt asociaal druk op het plein waar ik was en er was ook nog een opstopping waar iedereen langsmoest. Een en al duwen dus. Ik werd geduwd door de mensenmassa en stootte tegen een mevrouw voor me aan. Ze snauwde meteen "als jij nou verdomme eens op houdt met duwen ja!! ik heb hier kleine kinderen" waarop ik antwoordde "sorry maar ik werd ook geduwd" en ze keek me toch vuil aan! Echt niet normaal. Ik heb verder maar mn mond gehouden maar ongelooflijk zeg, neem die kidneren dan ook niet mee naar zo'n drukte.... nouja, dat voorbeeld wou ik nog even kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Kletsbes: Mijn moeder kreeg vroeger de opmerking dat ze nooit zwaaide als iemand naar haar tuterde (zij fietsen, bekenede in de auto tuterde, maar moeders zwaaide nooit terug omdat ze niet kon zien wie het was)....Vervolgens zwaaide ze maar gewoon toen er weer iemand tuterde...kwam er een enge vent naast haar rijden..ha ha..ja, kom daar maar weer eens van af.

Ik erger me niet zozeer aan Ipod's die te hard aanstaan, maar apparaatjes die geen oordopjes hebben, mini-radiootjes of zo iets....die zetten ze gewoon aan...zit ik niet op te wachten...ga ik wil naar een discotheek toe of zo. Stiltecoupe's worden inderdaad eigenlijk nooit als stiltecoupé s gebruikt, wat ik erg frusterend vind, want ik ga er niet voor niets met m'n studieboeken zitten (bellen doe ik sowieso niet in de trein/tram)

Het zijn misschien inderdaad wat pietluttige voorbeelden, maar heb zo wat opgeschreven wat in mij opkwam.
Alle reacties Link kopieren
hahaha oke oke, in het kader van pietluttige dingen;



Ik vind het stom dat mensen pal voor me gaan staan als ik vooraan naar een bandje sta te kijken...je ziet toch dat ik amper de 1 meter 50 haal..dikbil:@
Alle reacties Link kopieren
Je i-pod zo hard aanzetten zodat andere mensen er last van hebben vind ik best asociaal, maar zoals laatst een jongen van jaar of zestien daarop aangesproken werd...!!!!

 

Een stomme kak studente wees hem er niet even vriendelijk op, maar begon meteen te snauwen "he joh, kan dat herrie ding van jou niet uit? Vind je dat zelf nou ook niet ongelooflijk asociaal!?!" 



Vervolgens kreeg ze goedkeurende blikken van een oudere man. Toen heb ik het maar voor die puber opgenomen. In de discussie die volgde waren de studente en oude man erg fel en totaal niet bereid om ook maar een seconde naar hun eigen gedrag te kijken.... Over asociaal gesproken!
Alle reacties Link kopieren
Hi Duploo,



Dat is dus iets waar ik zelf niet perfect in ben; ik erger me aan iets (in dit geval dat die studente zich ergerde aan die Ipod); maar hoe los je zoiets op?

Snauwen maakt het er niet beter op (terwijl ik dan zo de neiging heb om dat te doen, uit irritatie, maar juist daarom zijn er zo veel mensen onaardig tegen elkaar), maar als ik het vriendelijk vraag, blijk ik zeker geen overwicht tte hebben of zo en dan lachen ze me vierkant uit....
Alle reacties Link kopieren
Het valt mij ook op. Ik ben naar Australie geweest en het viel mij op dat de mensen daar zo vriendelijk en hulpvaardig zijn. In NL is dat toch een stuk minder, hoewel er ook nog zat vriendelijke mensen zijn.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Nou was ik gisteren aan 't fietsen en een meneer uit tegengestelde richting lacht vriendelijk naar mij, dus ik knik vriendelijk terug. Nog geen 5 min laten komt ie me ineens achterop gefietst en begint me toch tegen me te praten. Ik kon 'm met moeite kwijt raken. :o Voor ik nog eens naar iemand lach / knik?!?
Hehe had ik ook voor vanmorgen dacht ik laat ik aardig zijn en vriendelijk, het is zaterdagmorgen dus ik vriendelijk knikkend de straat op en er was me daar een ouwe man en die bekeek me met zo'n kwijlglimlach, het scheelde een haartje of hij was met me meegelopen.
Alle reacties Link kopieren
Lekker Remi!

Aan de andere kant; onaardig doen kan altijd nog (tenminste, in de meeste gevallen). Stel dat je vriendelijke doet en iemand wil onverwacht meer, dan kan je altijd nog zeggen dat je daar niet van gediend bent (alhoewel ik je moet zeggen dat ik in donkere steegjes altijd een beetje boos/niet aantrekkelijk kijk als ik een engerd zie aankomen, terwijl diegene voor het zelfde niet gevaarlijk is).
Alle reacties Link kopieren
Zul je zien, als ik alleen naar mevrouwen lach, denken ze weer iets heeeeeel anders van mij ;). Dus voortaan beperkt zich mijn vriendelijkheid tot orlando bloom look-a-likes!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het eigenlijk wel meevallen met de onaardige mensen. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik er gewoon niet op let, maar volgens mij valt het wel mee. Ik kom juist hele aardige mensen tegen en mensen die onbeleefd of onaardig zijn daar trek ik me zo min mogelijk wat van aan ;).
Alle reacties Link kopieren
Het valt mij ook op. Ik ben naar Australie geweest en het viel mij op dat de mensen daar zo vriendelijk en hulpvaardig zijn. In NL is dat toch een stuk minder, hoewel er ook nog zat vriendelijke mensen zijn.






Denk dat het in Australie (wel, nog nooit geweest maar als je een béétje reist ben je heel Australie weleens tegengekomen;)) een stuk relaxter is, ook vanwege het feit dat wij hier in NL allemaal op een kluitje gepakt zitten. Daar moet ik altijd weer aan wennen als ik tewrugkom van reizen, en dat maakt me ook weleens agressief.



Australie dan maar?;) (Mensen vertellen me steeds dat het nog zo conservatef is, dat vrouwen echt de vrouwtjes moeten zijn, is dat zo?)
Alle reacties Link kopieren
Voorkomendheid is het toverwoord.;)



Behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden.



Als iedereen dit zou praktiseren, hadden we een fantastische samenleving.

Maar helaas voeren het egoisme, het onbegrip, de korte-lontjes, de frustraties en angsten (laten we die niet onderschatten) de boventoon.



Maar dan nog...verbeter de wereld en begin bij jezelf (ai, de uitgekauwde cliché's vliegen hier in het rond), zei de onverbeterlijke aardigerd die Reina heet. :D
Alle reacties Link kopieren
Hehe Persephone – dat klopt helemaal. Woon sinds twee jaar in Perth en vrouwtjes zijn hier echt ‘vrouwtjes’ – niks op zaterdag in je jeans en op je gympen naar de supermarkt – als het ff kan volledig opgedoft en uitgedost Op het eerste gezicht is iedereen hier hardstikke vriendelijk, maar het is echt maar ‘skin-deep’. Waar nederlanders ‘hallo’ tegen elkaar zeggen, zeg je hier ‘how’re you going’ (hoe gaat het met je) – alleen is niemand ooit geinteresseerd in je antwoord en je wordt eigenlijk ook niet geacht om er echt op in te gaan - een gesprekje aan de kassa in de supermarkt is dan ook vaak:'how're you going''humph'Ik sla soms steil achterover van de gedachtengang van vrouwen hier - het lijkt wel of het hoogst bereikbare ideaal is om op je 23e getrouwd te zijn en dan fulltime moeder/huisvrouw te worden. Carriere-gerichte vrouwen zijn hier best een zeldzaamheid (volgens mij verhuizen die allemaal op hun 21e naar Europa).
Alle reacties Link kopieren
Ohh jee Tjoelip, mn illusie is nu aan diggelen. En dat terwijl ik een vriend heb die mss voor zijn werk een tijd naar Down Under moet.
Cum non tum age
Veel mensen zijn inderdaad onbeschoft en onaardig, maar gelukkig zijn er ook veel aardige mensen. Probeer je gewoon niet teveel te ergeren, maar te focussen op de leukere dingen.
Alle reacties Link kopieren
'Erger u niet, verbaas u slechts'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven