afsluiten gas en licht

15-04-2007 00:08 301 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn een gezin van 2 volwassenen en een dochter van 13.

Wij zijn een periode afgesloten geweest van gas en licht door achterstallige betalingen wat dus niet bewust is gebeurt. Ja, want wie doet nu zoiets maar als je niet anders kunt door omstandigheden komt het op je pad.

Die periode heeft ruim 3 weken geduurt. Van 7 maart t/m 29 maart.

Wij hebben heel goed beseft dat dat er aan ging komen en hebben voor ons gevoel op tijd schuldhulpsanering aangevraagd in onze gemeente.

Laat ik even vooropstellen dat de afsluitdatum eerst op 26 februari zou zijn.

Die dag gebeurde er dus niets en we dachten dat alles geregeld was totdat ze op 7 maart alsnog voor onze deur stonden en de meterkast hermetisch afsloten voor alles wat van levensbelang is.........

Niet douchen, geen wasmachine, geen verwarming, niet koken.............Nu kun je wel zeggen kijk eens naar de arme landen waar ze helemaal niets hebben, waar de kindjes sterven van de honger maar wij, ons, jullie, we zijn dat niet gewend en weten er niet mee om te gaan omdat we het zo vanzelfsprekend vinden dat alles werkt als we een knopje omdraaien........die mensen daar weten niet soms niet eens wat een knopje is......................



Mijn dochter van 13 heb ik gelukkig de laatste week onder kunnen brengen bij een familielid maar toen ze eindelijk weer thuis kon komen was het kind letterlijk doodziek van de buikpijn en diarree.

De hele inhoud van de vriezer en koelkast weg kunnen gooien en die krijg je dan vrijwillig van de voedselbank. Hadden ze beter aan andere mensen kunnen geven.

Sommige momenten heb ik asielzoekers vervloekt omdat ze het nog beter hebben dan de geboren Nederlanders, toen ik het koud had en dat ik mijn kind geen warm eten kon geven.

Ik weet dat we verkeerde keuzes hebben gemaakt waardoor we in deze situatie zijn gekomen maar we vechten ervoor samen met mijn maatschappelijk werkster en de financiele hulpverlening.

We komen er wel.

En voor de vooroordelers,.............nee we hebben geen auto, wij doen alles op de fiets en internet is een cadeautje van een goede vriend van ons omdat de dochter het nodig heeft voor school.

Maar o o o, stel dat haar fiets kapot gaat??? Ze moet toch elke dag 7 km heen en 7km terug naar school??



Ik wou dit gewoon even kwijt en wil graag weten hoe andere mensen denken over die lange afsluiting van gas en licht want er komen veel meer problemen bij kijken dan alleen geen licht en warmte.

Heb mijn huis nog nooit zo zwart  en smerig gehad na al die kaarsen die ik gebrand. Ook niet goed voor je gezondheid, mijn man heeft in het verleden een klaplong gehad en daar nog steeds last van maar in die die 3 weken lag hij bijna plat, zo benauwd soms!

Stel dat je een jong stel bent met net een baby geboren???

Ik vroeg er nog naar toen die mannen hier aan de deur kwamen om af te sluiten maar ze kijken dus echt niet naar de gezinssituatie, ze trekken dus gewoon de stekker eruit, ook al ligt je moeder boven op sterven bij wijze van spreken.



Ik weet wel, toen de hele situatie weer opgelost was dat ik een heel uur onder de warme douche heb gestaan met de gedachte dat ik geen miljoen euro op mijn bank wil hebben maar dat ik wel iets in onze maatschappij wil gaan doen omdat ik dit normale gezinnen niet mee wil laten maken.

Er moet een andere oplossing komen om achterstallige betalingen bij energieleveranciers op te lossen.

Ze beseffen niet wat het voor een impact heeft op een gezin. Meestal zijn het al gezinnen met problemen en dit grote probleem maakt het alleen maar erger.

Graag jullie mening en wie weet
Alle reacties Link kopieren


wou ff reageren dat ik to niet ben en die op mij reageren die bedoel ik niet eens natuurlijk is het de schuld niet van de energieleveraar dat ze afgesloten is daar moet ik julllie dan gelijk in geven . en ff op mijn schrijven oke heb alleen maar lbo gehad ben ik daarom minder je kunt het nog wel lezen in ieder geval  kan jammer genoeg niet leren en nee ik zit niet in de schulden maar heb het met mijn broer mee gemaakt die door een scheiding depresief werd en zich opsloot met drank en de rest de boel de boel liet hij is er gelukkig weer over heen daarom werd ik zo boos jullie kennen haar situatie niet en ja mischien kon zei niet met geld om gaan oke dat is haar fout maar deze lbo is in ieder geval wel geleerd om niet te oordelen en dat mensen fouten maken



Excuses dan, Lena555. Maar je reactie was erg fel en in de denkstijl van TO, vandaar dat ik vermoedde dat jullie één en dezelfde waren.



Je hebt gelijk als je zegt dat wij de omstandigheden van TO niet kennen, maar uit haar posting is wel duidelijk te lezen dat ze vindt dat zijzelf het slachtoffer is, en de grote boze energiemaatschappij de dader. En als je die blinde vlek hebt ten opzichte van je eigen handelen, dan kom je nooit uit de problemen. Toegeven dat je eigen verantwoordelijkheid hebt, is de eerste stap om op te kunnen krabbelen.



En ik heb niet het gevoel dat de reacties hier op het forum bedoeld zijn om TO de grond in te trappen, meer om haar wat realiteitszin bij te brengen. En de één formuleert dat wat gematigder dan de ander. Maar daarom zijn wij geen trutten of snobs!

Alle reacties Link kopieren
@elaeonora

wij halen vaak gratis spullen van marktplaats op. zo ook onze salontafel (en bankstel, en speelgoed voor in de tuin, en verf... etc....... alles kun je er krijgen) :D

die mensen van het voorbeeld gaan vrolijk naar de voedselbank voor eten en dan kopen ze wel dingen die ze niet nodig hebben of gratis zouden kunnen krijgen.

ik bedoel daarmee te zeggen dat die mensen ten 1e hun prioriteiten niet goed hebben en ten 2e dat ze dus niet bij de voedselbank zouden hoeven aankloppen. indien je zo makkelijk blijft doen leer je het denk ik nooit.
Alle reacties Link kopieren
wil nog even reageren, wil hier dan ook mijn excuses aan bieden om te zeggen van trutten en stumpers was een beetje te snel met mijn mond sorry maar lees vaker op de vivaforum ben eigenlijk vaak onzeker om te reageren vooral omdat er vaak over iemands schrijfstijl word geschreven ben daar ook niet zo goed in denk ook dat ik me vaak geergerd heb en daarom nu zo uit mijn slof schoot maar wil niet zo fel reageren want dan ben ik eigenlijk niets beter dan om die personen die mij zo ergeren maar oke mijn sorry
wil nog even reageren, wil hier dan ook mijn excuses aan bieden om te zeggen van trutten en stumpers was een beetje te snel met mijn mond sorry maar lees vaker op de vivaforum ben eigenlijk vaak onzeker om te reageren vooral omdat er vaak over iemands schrijfstijl word geschreven ben daar ook niet zo goed in denk ook dat ik me vaak geergerd heb en daarom nu zo uit mijn slof schoot maar wil niet zo fel reageren want dan ben ik eigenlijk niets beter dan om die personen die mij zo ergeren maar oke mijn sorry
Hoi Lena, ik vond het wel zo fair om ook nog even te reageren. Ik raakte erg geirriteerd van je posting omdat dat precies was wat iedereen bedoelde in alle reacties, nl. alleen bezig zijn met die anderen ipv hand in eigen boezem te steken. In mijn omgeving heb ik ook iemand die altijd de schuld legt bij een ander en nooit bij zichzelf te rade gaat. Het is net als met een bekeuring voor te hard rijden. Je kunt boos worden, maar jij drukt dat pedaal in. Oke, beetje andere situatie maar ik denk dat je mijn punt wel snapt. Wat betreft de spelling, was een beetje flauw van me, maar ik vind het altijd erg lastig lezen als iemand nergens een puntje zet. Ik heb niks tegen mensen met welk niveau dan ook, mijn man heeft ook lbo, dus daar ligt het niet aan. Groetjes
Alle reacties Link kopieren
wil nog even reageren, wil hier dan ook mijn excuses aan bieden om te zeggen van trutten en stumpers was een beetje te snel met mijn mond sorry maar lees vaker op de vivaforum ben eigenlijk vaak onzeker om te reageren vooral omdat er vaak over iemands schrijfstijl word geschreven ben daar ook niet zo goed in denk ook dat ik me vaak geergerd heb en daarom nu zo uit mijn slof schoot maar wil niet zo fel reageren want dan ben ik eigenlijk niets beter dan om die personen die mij zo ergeren maar oke mijn sorry
kijk en dat vind ik nou klasse.....
Alle reacties Link kopieren
wil nog even reageren, wil hier dan ook mijn excuses aan bieden om te zeggen van trutten en stumpers was een beetje te snel met mijn mond sorry maar lees vaker op de vivaforum ben eigenlijk vaak onzeker om te reageren vooral omdat er vaak over iemands schrijfstijl word geschreven ben daar ook niet zo goed in denk ook dat ik me vaak geergerd heb en daarom nu zo uit mijn slof schoot maar wil niet zo fel reageren want dan ben ik eigenlijk niets beter dan om die personen die mij zo ergeren maar oke mijn sorry
super dat je excuses aanbiedt..
Alle reacties Link kopieren
wil nog even reageren, wil hier dan ook mijn excuses aan bieden om te zeggen van trutten en stumpers was een beetje te snel met mijn mond sorry maar lees vaker op de vivaforum ben eigenlijk vaak onzeker om te reageren vooral omdat er vaak over iemands schrijfstijl word geschreven ben daar ook niet zo goed in denk ook dat ik me vaak geergerd heb en daarom nu zo uit mijn slof schoot maar wil niet zo fel reageren want dan ben ik eigenlijk niets beter dan om die personen die mij zo ergeren maar oke mijn sorry
Alle reacties Link kopieren
Oke dan, here I am, de TO.

Er werd al afgevraagd waar ze was gebleven.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nogal overompeld werd door alle kritiek wie ik over me heen kreeg en een tijdje over alles heb na lopen denken.

Ik weet dat ik alles zelf veroorzaakt heb  en ik probeer mezelf ook niet te verontschuldigen voor deze hele situatie. Mijn vraag was in de eerste instantie of een energiebedrijf wel of niet beseft wat ze gezinnen aan doen als ze afgesloten worden.

En of er niet een andere oplossing zou zijn als mensen met dat probleem te maken krijgen.

Aan de andere kant heeft het natuurlijk niets te maken met of je nu een LBO of een VWO opleiding hebt gekregen.

Als ik bij de schuldhulpverlening/stadsbank naar binnen loop zie ik wel eens mensen lopen waarvan ik weet dat ze een groot koophuis hebben en dan denk ik van, hoe kan dat??????????

Of dat ze met een grote bijna nieuwe auto parkeren voor de deur........................

Maar die mensen komen daar nog wel achter

want wij hebben onze auto van 12 jaar oud gewoon MOETEN VERKOPEN wat logisch is.

Zodat mijn man elke keer een uur heen en een uur terug moet fietsen voor zijn werk. Ochtend, middag of nachtploeg, maakt niet uit gewoon fietsen, door weer en wind.

Nogmaals ik weet dat het allemaal je eigen schuld is maar soms heb je een moment dat je denkt, mag ik dan niets? En dan ga je een lekker ijsje halen met je dochter, Wat is dan op dat moment 4 euro??????

10 dagen kermis in Enschede, ze kan er altijd naar toe natuurlijk maar ze ze kon nergens in of een suikerspin kopen of iets dergelijks.

Voor mijn dochter zo sneu!

En JA, IK HEB HET ZELF ALLEMAAL VEROORZAAKT MAAR JULLIE WETEN NIET WAARDOOR HET ALLEMAAL ZO GEKOMEN IS EN DAT IS VOOROORDELEN.

iK HEB EEN SLACHTOFFERROL AANGENOMEN OMDAT JE DAT GEVOEL SOMS HEBT EN DAT JE HET SOMS EVEN NIET MEER ZIET ZITTEN.

iK STA DE LAATSTE TIJD TEVEEL BIJ EEN TREINOVERGANG.



nAAR EL ZAL NU WEL WEER GEZEGD WORDEN DAT IK AANDACHT ZOEK

ALSOF ZE DE WIJSHEID IN PACHT HEBBEN...........HOU TOCH OP!!!!!!!!!!!!!
Alle reacties Link kopieren
O, woon jij ook in Enschede. Ik ook.
Alles komt goed, alleen de rest niet
quote: cobia reageerde



iK STA DE LAATSTE TIJD TEVEEL BIJ EEN TREINOVERGANG.





Met alleen staan kom je niet ver.



En ja, je vraagt aandacht. Niks mis mee, maar dit is wel de verkeerde manier.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet verkeerde aandacht maar er komt zoveel schaamte bijkijken omdat ik alles zo fout heb gedaan en jullie hebben mijn open geopend.

Heb er een gigantische puinzooi van gemaakt.

Ik heb zoveel dingen fout gedaan die ik niet eens aan mijn maatschappelijk werkster durf te bertellen omdat het schammtegevoel zo diep zit
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor de typfouten anders krijg ik daar weer commentaar over. Beetje te emotioneel.


Ik weet verkeerde aandacht maar er komt zoveel schaamte bijkijken omdat ik alles zo fout heb gedaan en jullie hebben mijn open geopend.

Heb er een gigantische puinzooi van gemaakt.

Ik heb zoveel dingen fout gedaan die ik niet eens aan mijn maatschappelijk werkster durf te bertellen omdat het schammtegevoel zo diep zit

Kijk, dat is niet de bedoeling van de reacties. Je hebt hulpverlening en dan moet je geen dingen achterhouden enzo. Daar help je jezelf niet mee.

Je weet nu waar je staat en met hulp kun je er vast wel uitkomen. Probeer met beide benen op de grond te blijven en realistisch te zijn. Ik wens je veel sterkte en doorzettingvermogen toe.
Cobia, je zit in een kutsituatie, maar die gaat ook weer over.Je leert hier alleen maar van, ook al klinkt dat belerend.  Als je je érgens niet hoeft te schamen is het wel bij je maatschappelijk werkster. Wees gewoon eerlijk tegen haar, amders hou je jezelf voor de gek. Hier kom je wel weer uit, ook al zal dat niet makkelijk zijn. Je weet in ieder geval dat je dit nooit meer wilt meemaken toch? Veel succes, even heel zuinig aan doen een paar jaar en je kunt weer met een schone lei verder. Succes.



Enne...ik denk dat die bedrijven heel goed weten wat ze gezinnen als dat van jou aandoen, maar het kan ze niet schelen omdat je niet betasalt. En geef ze eens ongelijk. Stel jij was directeur van zo'n bedrijf en een klant betaalt al maanden niet zou je dan ook gewoon electriciteit blijven leveren? Ik niet tenminste.



Succes.
Alle reacties Link kopieren


Ik weet verkeerde aandacht maar er komt zoveel schaamte bijkijken omdat ik alles zo fout heb gedaan en jullie hebben mijn open geopend.

Heb er een gigantische puinzooi van gemaakt.

Ik heb zoveel dingen fout gedaan die ik niet eens aan mijn maatschappelijk werkster durf te bertellen omdat het schammtegevoel zo diep zit

Wél tegen de maatschappelijk werkster vertellen, daar is ze voor.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Bedenk dat de maatschappelijk werkster, of welke instantie dan ook, het altijd nog wel erger gehoord heeft.
Alle reacties Link kopieren
Je moet wel praten hoor!



(anders beland je net als ik in vijf jaar tijd bij 3 psychologen, 1 haptonoom, 1 jeugdhulpverlener, 1 psychiater en eindig je met een briefwisseling met een gepensioneerde neuroloog ).:?
Cobia,het allerbelangrijkste is het opengooien. Niet in een hoekje zitten mieren of zwijgen.

Hoe langer jij zwijgt, en je om de verkeerde redenen blijft schamen, hoe dieper je zakt.

Zoals de Amerikanen zeggen: Own it. Oftewel, aanvaard wat je gedaan hebt en overkomen is. Alleen vanaf dan kun je weer langzaam de berg op klimmen op weg naar de top.

Als je het niet doet, wordt de grond waarop je staat drijfzand.



En als je de tijd hebt bij de treinbaan te staan, heb je ook tijd om langs het maatschappelijk werk te fietsen voor een afspraak. Een moeder met een therapeut is tenslotte nog steeds een gezelliger mens, dan een platgereden moeder.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil me helemaal bij Kjong aansluiten.

Naar de maatschappelijk werkster, en vertel alles en eerlijk. Ik heb de afgelopen paar jaar geleerd dat je met openheid en eerlijk het verst komt. Mensen willen je vaak dan nog net ietsje meer helpen! Doen! Niet schamen. Nergens voor nodig. Je weet zelf dat je fouten hebt gemaakt, dat zeg je al, dus als je dat tegen zo'n man of vrouw zegt helpen ze je, ze zullen je echt niet uitlachen hoor.

Sterkte ermee



Borodini.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
cobia ik bedoelde er niet mee dat alleen lager opgeleiden in de schuld komen er werd op mij gereageerd dat ik beter moest leren schrijven daar antwoorde ik op dat ik alleen lbo heb gehad en mischien niet zo goeckan schrijven daar ging die opmerking over niet wie inde schulden komen maar meid praat met maatschappelijk werk en ik begrijp je verdriet het is ook niet niks en mag ik je vragen waarom je de voedsel pakket weg deed? want daar kreeg je ook behoorlijk commentaar op maar ik weet via mijn broer er zat vaak en niet enkele keer eten over datum heen of kilos thee vaak geen nuttige dingen hij hield het op den duur ook niet meer op . of gaf het aan gezinnen weg maar het was meestal troep wat je hier kreeg .maar denk niet dat het over al gelijk is  wens je veel sterkte lena
Alle reacties Link kopieren
cobia ik bedoelde er niet mee dat alleen lager opgeleiden in de schuld komen er werd op mij gereageerd dat ik beter moest leren schrijven daar antwoorde ik op dat ik alleen lbo heb gehad en mischien niet zo goeckan schrijven daar ging die opmerking over niet wie inde schulden komen maar meid praat met maatschappelijk werk en ik begrijp je verdriet het is ook niet niks en mag ik je vragen waarom je de voedsel pakket weg deed? want daar kreeg je ook behoorlijk commentaar op maar ik weet via mijn broer er zat vaak en niet enkele keer eten over datum heen of kilos thee vaak geen nuttige dingen hij hield het op den duur ook niet meer op . of gaf het aan gezinnen weg maar het was meestal troep wat je hier kreeg .maar denk niet dat het over al gelijk is  wens je veel sterkte lena
Goeie instelling van je broer. Voedsel wat over de datum is mag niet meer in de winkel verkocht worden, maar is verder vaak prima spul. Als je spullen van de voedselbank weg kan geven zal de nood wel niet zo hoog geweest zijn. Wat had je dan gewild? Spullen die nog wel in de winkel verkocht worden, kan die winkel zelf ook nog wel kwijt.

Overigens hoef je geen academische titel te hebben om punten en hoofdletters te gebruiken. Dus kom niet aan met het "ik heb lbo, dus daarom is onleesbaar"-verhaal, want daarmee doe je mensen lager geschoold zijn en die wel normaal kunnen schrijven flink tekort.



Ik word onderhand een beetje kriegel van de slachtofferhouding van sommige mensen hier. En nog eisen stellen aan het gratis voedselpakket ook. :@
Alle reacties Link kopieren
Nou eisen stellen lijkt mij ook te ver gaan. Maar pas zag ik in een programma een onderzoek over de inhoud van voedsel paketten, en daar zag je toch wel heel veel "nutteloos"  spul, zakken mentos, slimfast (?) En bijv van die knorr wereld gerechten, leuk zo'n pak, maar je moet er nog aardig wat ingredieenten bij kopen (officieel dan) Die meneer waar het over ging had niet zo veel fantasie en had dus echt iets van 15 van die pakken staan. En dat is natuurlijk ook weer zonde.  (persoonlijk zou ik dan denken, je hebt iig rijst en saus, vlees is niet levensbelanrijk, en een zakje soepgroente kost 80 cent, of als het bijna over de datum is de helft, en heb je voor een persoon toch al weer 2 dagen eten)

Dingen over de datum kan je idd meestal gewoon eten (vlees zou ik geen risico mee nemen) Een pakje thee over de datum kan je goed drinken hoor, of van die zakjes soep ofzo, maakt echt niet zo veel uit.

Over die Thee, daar kan je ook mee afwisselen, regelmatig een andere smaak, en met heet weer icetea maken.



mmmm , nu ik er over nadenk idd eisen stellen aan een voedsel pakket ? :?
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
Als je eisen gaat stellen voor het voedselpakket haken de winkeliers denk ik af...een gegeven paard moet je niet in de bek kijken toch...
Alle reacties Link kopieren
ja, precies. Waar ik me wel echt over verbaasde was het blikje slimfast , en die zakken mentos, voor dat geld hadden ze ook 2 pakken appelsap oid in het pakket kunnen doen , en ipv mentos bijv ontbijtkoek. Maar ja, ik stel die dingen niet samen, weet dus ook niet wat de beweegredenen zijn van de gulle gevers.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij wordt datgene wat overblijft van de super ("onverkoopbaar" wegens drukfout op verpakking of vanwege overschrijden houdbaarheidsdatum) aan de Voedselbank gedoneerd. Duurzamer omgaan met bederfelijke waren. En men helpt er nog een ander mee ook! Dubbel goed. Jammer en teleurstellend dat sommige mensen dan dus nog niet tevreden zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven