Algemeen vluchtelingentopic deel 7

22-06-2016 21:20 2939 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.



Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.



- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.



- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.



Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.



Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Deel 2: Algemeen vluchtelingentopic deel 2

Deel 3: Algemeen vluchtelingentopic deel 3

Deel 4: Algemeen vluchtelingentopic deel 4

Deel 5: Algemeen vluchtelingentopic deel 5



Met vriendelijke groet,



Het Moderatorteam & Community Manager VIVA



Update 27-10-2015

Let op! Er is besloten om het initiële beleid binnen dit topic, waarbij wij werkten met het toepassen van pijlerbans, aan te passen naar het reguliere bansysteem. Het bansysteem is hier terug te vinden: Huisregels
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 22 juni 2016 @ 21:04:

[...]





Je hebt helemaal gelijk. Want al die vrouwen die ik in vaak allerlei exotische gewaden rond zie lopen heel de dag hier in een bepaalde wijk, komen dan waarschijnlijk nét terug van hun parttime baan als secretaresse of receptioniste ofzo. En die mannen die daar ook heel de dag rondlopen, zijn ongetwijfeld gewaardeerde medewerkers van gerenommeerde bedrijven, maar hé, ze hebben toevallig net allemaal een dagje vrij...

Vanuit het andere topic.



Nogmaals. Je beweert vanalles maar kan het niet met cijfers onderbouwen. Hoe wil je dan in vredesnaam een discussie voeren?

Het slaat als een tang op een varken.
Alle reacties Link kopieren
Rik78, helaas zijn de feiten wel zo. Dus geen tang op een varken.



Uit: Vluchtelingengroepen in Nederland Over de integratie van Afghaanse, Iraakse, Iraanse en Somalische migranten

Edith Dourleijn en Jaco Dagevos (red.)

Sociaal en Cultureel Planbureau Den Haag, februari 2011, blz 108 en 109



Helaas is de tabel niet meer mooi leesbaar, maar het is zo te google-en.



5.2 Hoge werkloosheid

De vier onderzochte groepen kennen elk een zeer hoge werkloosheid. Van de Somalische Nederlanders die tot de beroepsbevolking behoren, is 33% werkloos. Ook onder personen van Afghaanse en Iraakse komaf is de werkloosheid met 28% zeer hoog. Onder de Iraanse groep is 20% van de beroepsbevolking werkloos. Dit zijn buitengewoon forse percentages, ook wanneer we ze vergelijken met de werkloosheid van de vier klassieke migrantengroepen, bij wie in 2009 de werkloosheid tussen de 10 en 12% ligt. Van de autochtone Nederlanders behoort 4% tot de werkloze beroepsbevolking.

Tabel 5.1 Werkloosheid, naar etnische herkomst en enkele achtergrondkenmerken, 2009 (in procenten)

Afghaans Iraaks Iraans Somalisch autochtoon

totaal 28 28 20 33 4

geslacht mannen 26 24 19 33 3 vrouwen 32 42 22 32 4

leeftijd 15-24 jaar 30 34 27 40 9 25-44 jaar 24 27 19 29 3 45-64 jaar 37 28 21 # 3

opleidingsniveau maximaal basisonderwijs 38 34 # 43 vbo/mavo 48 29 34 31 mbo/havo/vwo 24 25 21 29 hbo/wo 18 26 16 25

verblijfsduur in Nederland 0-4 jaar # # # 47 5-9 jaar 38 # 29 32 10-14 jaar 24 24 23 36 ? 15 jaar 28 16 18 24

# < 35 waarnemingen

Bron: scp (sing’09), autochtone Nederlanders: cbs (StatLine) gewogen gegevens

Bij de Afghaanse, Iraakse en Iraanse Nederlanders is de werkloosheid onder vrouwen – nog – hoger dan onder mannen. Vooral binnen de Iraakse groep is het verschil tussen mannen en vrouwen groot. De werkloosheid van Somalisch-Nederlandse mannen en vrouwen ligt op hetzelfde niveau.

110

vluchtelingengroepen in nederland

Zeer veel jongeren zijn werkloos. Onder de Somalisch-Nederlandse jongeren in de beroepsbevolking is 40% werkloos. Een derde van de jongeren van Iraakse herkomst en 30% van de Afghaanse jongeren in Nederland is werkloos. Van de Iraans-Nederlandse jongeren in de beroepsbevolking is 27% werkloos. Dit zijn schokkende cijfers, die op een fors hoger niveau liggen dan de jeugdwerkloosheid onder autochtonen. Ook is de werkloosheid aanzienlijk hoger dan de jeugdwerkloosheid bij de vier klassieke migrantengroepen, die rond de 20% ligt. Bij de autochtonen en ook onder de vier klassieke migrantengroepen concentreert de werkloosheid zich bij de jongeren en ligt de werkloosheid bij de andere leeftijds groepen op een duidelijk lager niveau. Bij de vluchtelingengroepen is de werkloosheid hoog onder de jongeren én onder de ouderen. Personen in de leeftijd tussen de 25 en 44 jaar zijn het minst vaak werkloos. Over het geheel genomen zijn hoger opgeleiden binnen de vluchtelingengroepen minder vaak werkloos dan lager opgeleiden. Niettemin zitten ook de hoger opgeleiden nog steeds zeer vaak zonder werk. Hoewel de werkloosheid bij mensen die langer in Nederland verblijven duidelijk lager ligt dan bij de korterverblijvenden, is het beeld somber. Van de personen van Afghaanse en Somalische origine die vijftien jaar of langer in Nederland verblijven, is nog steeds 28% werkloos. Bij de Iraanse en Iraakse Nederlanders is dit respectievelijk 18% en 16%.
Alle reacties Link kopieren
quote:fairy1 schreef op 22 juni 2016 @ 22:06:

Rik78, helaas zijn de feiten wel zo. Dus geen tang op een varken.



Uit: Vluchtelingengroepen in Nederland Over de integratie van Afghaanse, Iraakse, Iraanse en Somalische migranten

Edith Dourleijn en Jaco Dagevos (red.)

Sociaal en Cultureel Planbureau Den Haag, februari 2011, blz 108 en 109



Helaas is de tabel niet meer mooi leesbaar, maar het is zo te google-en.



5.2 Hoge werkloosheid

De vier onderzochte groepen kennen elk een zeer hoge werkloosheid. Van de Somalische Nederlanders die tot de beroepsbevolking behoren, is 33% werkloos. Ook onder personen van Afghaanse en Iraakse komaf is de werkloosheid met 28% zeer hoog. Onder de Iraanse groep is 20% van de beroepsbevolking werkloos. Dit zijn buitengewoon forse percentages, ook wanneer we ze vergelijken met de werkloosheid van de vier klassieke migrantengroepen, bij wie in 2009 de werkloosheid tussen de 10 en 12% ligt. Van de autochtone Nederlanders behoort 4% tot de werkloze beroepsbevolking.

Tabel 5.1 Werkloosheid, naar etnische herkomst en enkele achtergrondkenmerken, 2009 (in procenten)

Afghaans Iraaks Iraans Somalisch autochtoon

totaal 28 28 20 33 4

geslacht mannen 26 24 19 33 3 vrouwen 32 42 22 32 4

leeftijd 15-24 jaar 30 34 27 40 9 25-44 jaar 24 27 19 29 3 45-64 jaar 37 28 21 # 3

opleidingsniveau maximaal basisonderwijs 38 34 # 43 vbo/mavo 48 29 34 31 mbo/havo/vwo 24 25 21 29 hbo/wo 18 26 16 25

verblijfsduur in Nederland 0-4 jaar # # # 47 5-9 jaar 38 # 29 32 10-14 jaar 24 24 23 36 ? 15 jaar 28 16 18 24

# < 35 waarnemingen

Bron: scp (sing’09), autochtone Nederlanders: cbs (StatLine) gewogen gegevens

Bij de Afghaanse, Iraakse en Iraanse Nederlanders is de werkloosheid onder vrouwen – nog – hoger dan onder mannen. Vooral binnen de Iraakse groep is het verschil tussen mannen en vrouwen groot. De werkloosheid van Somalisch-Nederlandse mannen en vrouwen ligt op hetzelfde niveau.

110

vluchtelingengroepen in nederland

Zeer veel jongeren zijn werkloos. Onder de Somalisch-Nederlandse jongeren in de beroepsbevolking is 40% werkloos. Een derde van de jongeren van Iraakse herkomst en 30% van de Afghaanse jongeren in Nederland is werkloos. Van de Iraans-Nederlandse jongeren in de beroepsbevolking is 27% werkloos. Dit zijn schokkende cijfers, die op een fors hoger niveau liggen dan de jeugdwerkloosheid onder autochtonen. Ook is de werkloosheid aanzienlijk hoger dan de jeugdwerkloosheid bij de vier klassieke migrantengroepen, die rond de 20% ligt. Bij de autochtonen en ook onder de vier klassieke migrantengroepen concentreert de werkloosheid zich bij de jongeren en ligt de werkloosheid bij de andere leeftijds groepen op een duidelijk lager niveau. Bij de vluchtelingengroepen is de werkloosheid hoog onder de jongeren én onder de ouderen. Personen in de leeftijd tussen de 25 en 44 jaar zijn het minst vaak werkloos. Over het geheel genomen zijn hoger opgeleiden binnen de vluchtelingengroepen minder vaak werkloos dan lager opgeleiden. Niettemin zitten ook de hoger opgeleiden nog steeds zeer vaak zonder werk. Hoewel de werkloosheid bij mensen die langer in Nederland verblijven duidelijk lager ligt dan bij de korterverblijvenden, is het beeld somber. Van de personen van Afghaanse en Somalische origine die vijftien jaar of langer in Nederland verblijven, is nog steeds 28% werkloos. Bij de Iraanse en Iraakse Nederlanders is dit respectievelijk 18% en 16%.

Die percentages komen bij lange na niet in de buurt van de 70% en dat was mijn punt.



Hoe kunnen we er voor zorgen dat de huidige statushouders deze statistieken niet gaan herhalen? Dat is de vraag die we moeten stellen.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2015/31 ... e-bijstand



Bijna zeven van de tien volwassen Somaliërs in Nederland hebben een bijstandsuitkering. Ook ruim de helft van de mensen met de Syrische, Iraakse of Eritrese nationaliteit heeft bijstand. Het gaat vooral om voormalige asielzoekers. Dat meldt CBS op basis van onderzoek naar bijstandsuitkeringen op basis van nationaliteit.



[img]http://www.geenstijl.nl/archives/images/CBSsomalie.jpg[/img]



Alle reacties Link kopieren
quote:Rik78 schreef op 22 juni 2016 @ 22:10:

[...]





Hoe kunnen we er voor zorgen dat de huidige statushouders deze statistieken niet gaan herhalen? Dat is de vraag die we moeten stellen.



Zorgen dat ze zo snel mogelijk weer retour gaan en geen nieuwe migranten toelaten.

Dat is de oplossing ze uit de bijstand te houden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rik78 schreef op 22 juni 2016 @ 22:10:

[...]



Die percentages komen bij lange na niet in de buurt van de 70% en dat was mijn punt.



Hoe kunnen we er voor zorgen dat de huidige statushouders deze statistieken niet gaan herhalen? Dat is de vraag die we moeten stellen.



Ten opzichte van andere werkloze groepen ligt dat percentage zeker wel zo.



En zeg het dan maar, hoe we ervoor gaan zorgen dat de huidige statushouders deze statistieken niet gaan herhalen. Ben benieuwd naar je suggesties.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:YellowDiamond schreef op 22 juni 2016 @ 22:10:

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2015/31 ... e-bijstand



Bijna zeven van de tien volwassen Somaliërs in Nederland hebben een bijstandsuitkering. Ook ruim de helft van de mensen met de Syrische, Iraakse of Eritrese nationaliteit heeft bijstand. Het gaat vooral om voormalige asielzoekers. Dat meldt CBS op basis van onderzoek naar bijstandsuitkeringen op basis van nationaliteit.



[img]http://www.geenstijl.nl/archives/images/CBSsomalie.jpg[/img]



En dan hebben we het nog niet gehad over andere uitkeringen zoals bijvoorbeeld Wajong.
Alle reacties Link kopieren
quote:YellowDiamond schreef op 22 juni 2016 @ 22:10:

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2015/31 ... e-bijstand



Bijna zeven van de tien volwassen Somaliërs in Nederland hebben een bijstandsuitkering. Ook ruim de helft van de mensen met de Syrische, Iraakse of Eritrese nationaliteit heeft bijstand. Het gaat vooral om voormalige asielzoekers. Dat meldt CBS op basis van onderzoek naar bijstandsuitkeringen op basis van nationaliteit.



[img]http://www.geenstijl.nl/archives/images/CBSsomalie.jpg[/img]





Dat zijn somaliers? Pejeka zei dat 70% van de vluchtelingen uitkering gingen trekken.



Dat is dus niet zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 22 juni 2016 @ 22:14:

[...]





Ten opzichte van andere werkloze groepen ligt dat percentage zeker wel zo.



En zeg het dan maar, hoe we ervoor gaan zorgen dat de huidige statushouders deze statistieken niet gaan herhalen. Ben benieuwd naar je suggesties.Slechts een enkeling maakt een kans op de arbeidsmarkt omdat ze moeten concureren met Nederlandse maar ook arbeidskrachten uit de EU die in eigen land geen werk hebben.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rik78 schreef op 22 juni 2016 @ 22:18:

[...]



Dat zijn somaliers? Pejeka zei dat 70% van de vluchtelingen uitkering gingen trekken.



Dat is dus niet zo.Bij sommige groepen ligt het percentage iets hoger, bij anderen iets lager. Maar feit is dat het merendeel van de instromers (zeker als ze op het moment van instroom 40 jaar of ouder zijn) levenslang een uitkering gaat trekken. Kan je geen leuk gegeven vinden, maar het is gewoon zo. En als jij weet hoe we dat kunnen veranderen, ben ik benieuwd.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:Rik78 schreef op 22 juni 2016 @ 22:18:

[...]



Dat zijn somaliers? Pejeka zei dat 70% van de vluchtelingen uitkering gingen trekken.



Dat is dus niet zo.Ook van de Syriërs geniet al ruim de helft een uitkering.
Alle reacties Link kopieren
quote:Rik78 schreef op 22 juni 2016 @ 22:18:

[...]



Dat zijn somaliers? Pejeka zei dat 70% van de vluchtelingen uitkering gingen trekken.



Dat is dus niet zo.

Dus dan stellen we het bij naar 70% van de Somaliërs, en ruim 50% procent van de Syriërs, Eritreërs en Afghanen. Dus gemiddeld 60%. Dat is nog steeds een serieus percentage.

Maar goed, hoe gaan we dat bestrijden?
quote:pejeka schreef op 22 juni 2016 @ 22:14:

[...]





Ten opzichte van andere werkloze groepen ligt dat percentage zeker wel zo.



En zeg het dan maar, hoe we ervoor gaan zorgen dat de huidige statushouders deze statistieken niet gaan herhalen. Ben benieuwd naar je suggesties.



Procentrekenen is een ingewikkelde zaak. Wat bedoel je met deze zin?



Maar geen 70% dus, Pejeka. En je had het me nog zo beloofd. Toch een tegenvaller. Alleen die bepaalde groepen, maar dat wist ik al. Voor de rest kloppen je cijfers niet.
quote:fairy1 schreef op 22 juni 2016 @ 22:24:

[...]



Dus dan stellen we het bij naar 70% van de Somaliërs, en ruim 50% procent van de Syriërs, Eritreërs en Afghanen. Dus gemiddeld 60%. Dat is nog steeds een serieus percentage.

Maar goed, hoe gaan we dat bestrijden?



Oeh. Ook hier geldt: zo kan je niet met procenten goochelen.



Dat de percentages serieus zijn en dat er iets mee moet, betwijfel ik niet. Maar ik blijf, tot het einde der tijden of tot mijn laptop stuk is, ageren tegen onjuiste cijfers en tegen onjuist rekenwerk.
Alle reacties Link kopieren
quote:barbaracartland schreef op 22 juni 2016 @ 22:27:

[...]





Oeh. Ook hier geldt: zo kan je niet met procenten goochelen.



Dat de percentages serieus zijn en dat er iets mee moet, betwijfel ik niet. Maar ik blijf, tot het einde der tijden of tot mijn laptop stuk is, ageren tegen onjuiste cijfers en tegen onjuist rekenwerk.Ojee ja, ik begeef me op gevaarlijk terrein als het op rekenen aankomt, dat kan ik niet zo goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:YellowDiamond schreef op 22 juni 2016 @ 22:21:

[...]



Ook van de Syriërs geniet al ruim de helft een uitkering.



De cijfers



Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:YellowDiamond schreef op 22 juni 2016 @ 22:37:

[...]



Prachtig

Vooral dat spandoek met 'Wij Syriërs willen de bewoners Apeldoorn bedanken voor alle hulp.' spant de kroon..

[/i]



Nog geen maand later stond dit in dezelfde krant.



Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Maar natuurlijk heeft iedereen die dat zegt ongelijk en gaan we zeuren over dat gemiddeld 70% wellicht zomaar gemiddeldd67% kan zijn en dan is het probleem natúúrlijk veel kleiner en heb je het hélemaal verkeerd voorgesteld...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 22 juni 2016 @ 22:50:

Maar natuurlijk heeft iedereen die dat zegt ongelijk en gaan we zeuren over dat gemiddeld 70% wellicht zomaar gemiddeldd67% kan zijn en dan is het probleem natúúrlijk veel kleiner en heb je het hélemaal verkeerd voorgesteld...



Maar het is ook niet gemiddeld 67%.

Waarom nemen jullie cijfers niet serieuzer? Cijfers hebben niemand iets misdaan, ze zijn er gewoon en wij moeten ze respectvol behandelen en goed interpreteren.

Nogmaals: ik zie niet het nut in van een discussie op basis van gegokte percentages en bij elkaar geraapte cijfers.
Syriërs meer dan 60% dus..
Alle reacties Link kopieren
quote:barbaracartland schreef op 22 juni 2016 @ 22:54:

[...]





Maar het is ook niet gemiddeld 67%.

Waarom nemen jullie cijfers niet serieuzer? Cijfers hebben niemand iets misdaan, ze zijn er gewoon en wij moeten ze respectvol behandelen en goed interpreteren.

Nogmaals: ik zie niet het nut in van een discussie op basis van gegokte percentages en bij elkaar geraapte cijfers.



Ik ga niet zitten zeuren of bepaalde cijfers nou 60% zijn, of 65%, of misschien wel 66%. Je kan het van me geschonken krijgen.



Feit is dat het merendeel van de immigranten, en dan met name de immigranten die hier als asielzoeker of anders dan als uitgenodigde gastarbeider, zijn binnengekomen, tot nu toe in een uitkeringssituatie verkeert en zeer waarschijnlijk levenslang in die uitkeringssituatie zal blijven hangen. En of dat dan exact 58%, 62% of 68% is, zal me in zoverre worst zijn, dat het een wel een feit is dat we dat allemaal als Nederlandse samenleving moeten opbrengen en dat het geld daarvoor toch ergens vandaan zal moeten komen, dat komt niet uit de lucht vallen.



En feit is dus dat als je meer mensen van die groepen gaat binnenhalen, het beroep op de sociale voorzieningen evenredig zal stijgen. En dan is de vraag gerechtvaardigd: waar halen we dat geld dan vandaan, als we volgens de regering nú al (enige tijd geleden al) niet eens meer voldoende geld hadden om de bestaande voorzieningen in stand te houden?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 22 juni 2016 @ 22:50:

[...]





Nog geen maand later stond dit in dezelfde krant.



[IMG]http://i1337.photobucket.com/albums/o68 ... ry1cy6.png[/IMG]Je propaganda machine draait weer op volle toeren, knippert en plakkert.
Alle reacties Link kopieren
quote:YellowDiamond schreef op 22 juni 2016 @ 22:59:

Syriërs meer dan 60% dus..



Cijfers van het CBS



Van de Syriërs die in de periode 2013-2015 in de bevolking zijn ingeschreven, ontvangt nu ongeveer drie kwart bijstand.

https://www.cbs.nl/nl-nl/ ... t-in-eerste-kwartaal-2016
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:hollebollegijs schreef op 22 juni 2016 @ 23:13:

[...]





Cijfers van het CBS



Van de Syriërs die in de periode 2013-2015 in de bevolking zijn ingeschreven, ontvangt nu ongeveer drie kwart bijstand.

https://www.cbs.nl/nl-nl/ ... t-in-eerste-kwartaal-2016Gelukkig zijn de Syriërs die naar Nederland komen allemaal zeer hoog opgeleid dus dat komt t.z.t. allemaal helemaal goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven