Algemeen "zwarte" pietentopic

24-10-2016 18:52 1497 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het "zwarte" pieten onderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.



Het "zwarte" pietenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.



Met vriendelijke groet,



Het Moderatorteam
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen. (Mr. Visser) (Blijfgewoonbianca)

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Alle reacties Link kopieren
Nee! Ga weg ! Ksssssst.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ow...... ok.

Ik kom geloof ik lekker binnen en een OP lezen kan best verstandig zijn.



Afijn, is het al duidelijk dat ik geen fan ben van topics over sinterklaas en zwarte pieten?

Ik ben weer weg!
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Enn schreef op 24 oktober 2016 @ 18:55:

Nee! Ga weg ! Ksssssst.+1
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of een witte Sint wel mag...
Alle reacties Link kopieren
Zolang er nog geen leven wordt ontdekt op mars (en marsmannetjes zich gediscrimineerd zouden kunnen voelen en marsvrouwtjes natuurlijk ook sorry!) stel ik n buitenaardse Pieterknecht voor. Al het gedoe de wereld uit



En verder chapeau voor RTL met n schoorsteen Piet en n diepe zucht voor Halbe Zijlstra.... Ooit was heksenvervolging ook onderdeel van onze cultuur, hadden we dat ook moeten handhaven? Ga met je tijd mee man!!!



Een fijne sinterklaastijd voor iedereen!
denkmetjehart
Alle reacties Link kopieren
Yes! Change is coming! RTL gaat geen blanke mensen meer vertonen die zich verkleden als een zwarte slaaf van een blanke man (afrobruik, volledig zwart geverf, dikke rode lippen) maar mensen (zonder andere aanpassingen aan hun uiterlijk) die een paar vegen op hun gezicht hebben omdat ze uit de schoorsteen komen. Geweldige oplossing toch? Het verhaal van de - pro zwarte piet- mensen is dat mensen die anti zwarte piet zijn zich aanstellen omdat hij gewoon door de schoorsteen komt. Nu gaan ze zijn uiterlijk aanpassen zodat het daar op lijkt (dan klopt zullie verhaal eindelijk maar we weten allemaal dat in deze discussie een bullshit argument was gezien het uiterlijk van zwarte piet en alleen geschikt om te gebruiken bij kinderen. Ik hoop dat de anti zwarte piet beweging blij is met deze aanpassing dat de pro pieten niet gaan zeuren. Want sorry gezien het slavernij verleden kon dit echt niet en mensen die geen negeriode uiterlijk hebben kunnen mensen die dat wel hebben niet vertellen waar ze wel of niet gekwetst over mogen zijn. Mijn vrienden met (een grote afro en een hele donkere huidkleur) kan hopelijk over een paar jaar rond deze peroide de straat op zonder nageroepen te worden voor zwarte piet.
Alle reacties Link kopieren
Hulde aan RTL.
quote:Emma95 schreef op 24 oktober 2016 @ 18:59:

Ik vraag me af of een witte Sint wel mag...

Nee eigenlijk kan dat ook niet meer natuurlijk gezien het slavernijverleden

Ik denk dat een donkere vrouwelijke lesbische moslima als sinterklaas met blanke mannen van middelbare leeftijd als pieten de beste oplossing is..
Alle reacties Link kopieren
het houd niet op,niet vanzelf.



Hoeveel zwarte pieten topics, moeten er nog komen
Alle reacties Link kopieren
quote:Ikhierhuh schreef op 24 oktober 2016 @ 19:23:

Hulde aan RTL.Pieten zijn nu herkenbaar, dus je hebt in 1 klap het geloof van kleine kinderen vermorzeld! Mag ik ook dan de moslimkinderen gaan vertellen dat allah niet bestaat?
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
quote:second13 schreef op 24 oktober 2016 @ 19:13:

Zolang er nog geen leven wordt ontdekt op mars (en marsmannetjes zich gediscrimineerd zouden kunnen voelen en marsvrouwtjes natuurlijk ook sorry!) stel ik n buitenaardse Pieterknecht voor. Al het gedoe de wereld uit



En verder chapeau voor RTL met n schoorsteen Piet en n diepe zucht voor Halbe Zijlstra.... Ooit was heksenvervolging ook onderdeel van onze cultuur, hadden we dat ook moeten handhaven? Ga met je tijd mee man!!!



Een fijne sinterklaastijd voor iedereen!Wat een vergelijking, heksen werden verbrand, Sinterklaas is een kinderfeest, ben jij wel goed bij je hoofd?
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Alle reacties Link kopieren
quote:mienietjefietje schreef op 24 oktober 2016 @ 19:41:

[...]





Pieten zijn nu herkenbaar, dus je hebt in 1 klap het geloof van kleine kinderen vermorzeld! Mag ik ook dan de moslimkinderen gaan vertellen dat allah niet bestaat?quote:mienietjefietje schreef op 24 oktober 2016 @ 19:42:

[...]





Wat een vergelijking, heksen werden verbrand, Sinterklaas is een kinderfeest, ben jij wel goed bij je hoofd?
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
quote:mienietjefietje schreef op 24 oktober 2016 @ 19:41:

[...]





Pieten zijn nu herkenbaar, dus je hebt in 1 klap het geloof van kleine kinderen vermorzeld! Mag ik ook dan de moslimkinderen gaan vertellen dat allah niet bestaat?Ah houd toch op.
Alle reacties Link kopieren
quote:Nancyreagan87 schreef op 24 oktober 2016 @ 19:51:

[...]





Ah houd toch op.Waarom zou ze?
Alle reacties Link kopieren
quote:YellowDiamond schreef op 24 oktober 2016 @ 19:26:

[...]



Nee eigenlijk kan dat ook niet meer natuurlijk gezien het slavernijverleden

Ik denk dat een donkere vrouwelijke lesbische moslima als sinterklaas met blanke mannen van middelbare leeftijd als pieten de beste oplossing is..Geen slecht idee lol. Waarom moet de oude witte man altijd de baas zijn?#witteprivilege
Alle reacties Link kopieren
quote:ardni schreef op 24 oktober 2016 @ 19:27:

het houd niet op,niet vanzelf.



Hoeveel zwarte pieten topics, moeten er nog komen Heb geklaagd in het Mods topic, dus dit is het enige topic. Voor de rest zullen alle Pieten topics gesloten worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 24 oktober 2016 @ 19:53:

[...]



Waarom zou ze?Omdat het nergens op slaat en ja, je mag best tegen kinderen zeggen dat god niet bestaat en net zoiets is als sint; nep en een leuk verhaal. Maar dat sommige mensen er iets te veel in doorslaan en zich er krampachtig aan blijven vasthouden.
Alle reacties Link kopieren
de zak verdween en de roe verdween, sinterklaas was eerst zonder piet toen met piet,

Wat een gejank om helemaal niks. Misschien moeten de roe en de zak toch maar weer terugkomen, het is immers allemaal traditie!



Gewoon weer een lekker ouderwets sinterklaasfeest,toen de kinderen nog gewoon bang waren, voor de roe ja ja .Gewoon zoals het hoorde.



Traditie,op de billen met de roe!



https://www.google.nl/sea ... DkywKHWkUDVsQsAQIKA#imgrc=9wuVyW7JvzCyOM%3A
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
quote:Nancyreagan87 schreef op 24 oktober 2016 @ 19:56:

[...]





Omdat het nergens op slaat en ja, je mag best tegen kinderen zeggen dat god niet bestaat en net zoiets is als sint; nep en een leuk verhaal. Maar dat sommige mensen er iets te veel in doorslaan en zich er krampachtig aan blijven vasthouden.Een keer met een opmerking strooien is wel wat anders dan het 10.000 Pieten topic openen, Nancy Reagan. Dan ben je volgens mij ook iets te krampachtig bezig met een onschuldig kinderfeest.
Alle reacties Link kopieren
quote:mienietjefietje schreef op 24 oktober 2016 @ 19:41:

[...]





Pieten zijn nu herkenbaar, dus je hebt in 1 klap het geloof van kleine kinderen vermorzeld! Mag ik ook dan de moslimkinderen gaan vertellen dat allah niet bestaat?



Wat moslims en zwarte piet met elkaar te maken weet ik niet, maar het komt zo ontzettend dom over? Realiseer je je dat wel?

Anti pieten zijn niet per definitie moslims sterker nog vaker niet dan wel.

Je weet jezelf elke keer weer prima te overtreffen en dan gaan mensen en messe aan kinderen vertellen dat sint eigenlijk opa is.

Vervolgens moet iemand de hindu kindjes weer aanpakken en uiteindelijk de kerststal overhoop schoppen omdat jezus nooit heeft bestaan.



Mooie wereld hoor, kudo's voor jou!Volwassen ook, als laffe volwassene achter kinderen aan gaan, zegt erg veel over jou

als persoon.Doet me een beetje denken aan die anti pieten in Zoetermeer die kinderen zo ontzettend bang maakten.

Dat zijn duidelijk jouw soort mensen. Het soort mens waar een groot deel van Nederland misselijk van word.

Trots dat je daarbij hoort?!

Laat iedereen het feest gewoon op zijn eigen manier vieren, lekker belangrijk.

Op de tv zit een uit knop schmink kun je nog steeds her en der kopen en de hoeveelheid bepaal je zelf.



Hulde voor RTL, trekken gewoon een eigen plan, het is immers een commerciële zender.RTL de zender voor mensen in Flats zonder zwarte schoorstenen.

De rest van Nederland kan gewoon het zelfde doen en dat Piet in Drenthe en Noord-Oost groningen gewoon zwart is, is toch ook prima.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben uitstekend bij mijn hoofd hartelijk dank voor t informeren



Ik vergelijk geen heksen vervolging met sinterklaas maar ik ondermijn het argument van Halbe "dat zwarte Piet onderdeel is van onze cultuur". Dat zegt namelijk niets over de houdbaarheid. Alsof je je eigen cultuur niet af en toe onder de loep zou moeten nemen. Alsof het feit dat als iets bij je cultuur hoort het automatisch goed is en onveranderbaar.



Er is van alles onderdeel van onze cultuur geweest dat goddank verdwenen is onder invloed van mensen met inzicht dat het anders zou moeten. En al die veranderingen zijn iedere keer opnieuw voorafgegaan door botsingen tussen voor en tegenstanders. Dus Zwarte Piet volgt in de voetsporen van vele tot de cultuur behorende gewoontes waar we nu van af zijn en daar horen lichte en zware onderdelen bij.
denkmetjehart
Alle reacties Link kopieren
Dit heeft alleen maar het doel om te treiteren. Als je het andersgekleurde hulpje van Sint steeds meer op de achtergrond had gezet dan waren de mensen hem nu al bijna vergeten, maar nee, het moet en zal met veel vertoon.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:mienietjefietje schreef op 24 oktober 2016 @ 19:41:

[...]





Pieten zijn nu herkenbaar, dus je hebt in 1 klap het geloof van kleine kinderen vermorzeld! Mag ik ook dan de moslimkinderen gaan vertellen dat allah niet bestaat?Doe normaal. Alleen volwassenen klagen over dat zwarte piet minder zwart moet worden. Waarschijnlijk omdat ze niet tegen veranderingen kunnen. Ik heb nog nooit een kind gezien of gehoord dat een probleem heeft met een witte/rode/gele/grijze piet. Zolang er snoep en cadeautjes komen is het goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven