alleenstaande ouders worden vanaf 2015 flink gekort.

27-08-2014 16:23 386 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alleenstaande ouders worden gekort en krijgen volgend jaar net zoveel uitkering als een alleenstaande zonder kinderen in de bijstand. Dit om werken aantrekkelijker te maken.



Maar er zitten meer complete gezinnen in de bijstand dan alleenstaande ouders. Waarom worden deze gezinnen niet gekort?

Ze hebben geen kinderopvang nodig, want de andere ouder is thuis.

Soms klussen de mannen van deze gezinnen zwart bij, want moeders is bij de kinderen. Waarom wordt dit niet eerst aangepakt?

Wordt een alleenstaande moeder nu niet dubbel zo hard aangepakt?



Ik snap dat men mensen aan het werk willen zetten. Maar is het reëel om juist deze groep zo hard aan te pakken terwijl er juist op dit moment maar zo weinig banen zijn?

Krijgt een alleenstaande ouder nu voorrang bij het solliciteren?

Ik blijf me verbazen over dit kabinet...
Ik ben het met je eens! Alle groepen aanpakken, die andere, maar deze ook zeker!
Alle reacties Link kopieren
Als ik jouw opening lees dan zijn gezinnen in de bijstand in het voordeel omdat het vrouwtje thuiszit terwijl het mannetje zwart bijklust ?

Het vrouwtje kan toch ook een poetsadres hebben terwijl het mannetje voetbal kijkt met de kids ?



Of ga allebei parttime (zwart)werken, dan is er ook geen kinderopvang nodig.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:linnoya schreef op 27 augustus 2014 @ 16:23:

Alleenstaande ouders worden gekort en krijgen volgend jaar net zoveel uitkering als een alleenstaande zonder kinderen in de bijstand. Dit om werken aantrekkelijker te maken



Dat begrijp ik niet.

Deze maatregel zou kinderloosheid aantrekkelijker maken. Met werk heeft het niet zo veel te maken, toch?
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal niet aanpakken! Het is absurd dat er verwacht wordt dat je met kinderen niet meer uitgeeft dan zonder. Je zal maar 3 tieners hebben die de lucht inschieten dus allemaal nieuwe kleding nodig hebben en eten als bouwvakkers.



Er wordt nu weer vanuit gegaan dat die mensen niet willen werken maar zo'n lolletje is het niet om bij de voedselbank en de kledingbank te lopen. Er zijn gewoon geen banen genoeg voor iedereen.
Maar als de alleenstaande ouder bijstand krijgt, wordt dit zo mogelijk toch verhaalt op de ex-partner? Ik zie de enorme bezuiniging niet zo.

en verder: ze kunnen beter de randvoorwaarden om te kunnen werken verbeteren ipv mensen te straffen die misschien niet beter kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een heerlijk onvolledige en dus stemmingmakende berichtgeving.

De toeslag voor kinderen die alleenstaanden in de bijstand nu krijgen van de bijstand, krijgen ze dan van de belastingdienst. Alleen hanteert de belastingdienst op nuances een andere definitie van een alleenstaande. Bv als je partner in de gevangenis zit, ben je geen alleenstaande.



De achteruitgang geldt dus niet voor alle alleenstaande ouders in de bijstand, alleen voor de alleenstaande ouders in de bijstand die volgens de normen van de belastingdienst wel een partner hebben.



Niet te min een probleem voor deze mensen, maar de groep waar het voor geldt is dus niet zo groot als hier wordt gesuggereerd.
Ik vind het idioot. Een bijstandsmoeder met 2 of meer kinderen heeft toch veel meer nodig dan een alleenstaande? De reden slaat natuurlijk nergens op, om werken aantrekkelijker te maken. Bovendien, dan kunnen ze een stel in de bijstand ook wel het bedrag voor een alleenstaande geven. Er is er altijd wel 1 die kan werken. Heel rare redenering
Alle reacties Link kopieren
Wat bedoel je eigenlijk met gekort?



De alleenstaande ouderkorting die afgeschaft wordt? Dat geldt toch ook voor werkende alleenstaande ouders?
Volgens mij gaan 'wij' ook de alleenstaande ouderkorting verliezen, dat is nogal niet een bedrag. Dat wordt deels gecompenseerd door het kindgebonden budget, wat ik dus amper krijg. Ja ja, het wordt een feestje volgend jaar.
Alle reacties Link kopieren
Toelichting: het aantal alleenstaande ouders met een bijstandsuitkering is iets meer dan 300.000. De groep waar dit over gaat, ongeveer 5.000.
Alle reacties Link kopieren
Een alleenstaande ouder krijgt een toeslag bovenop het sociaal minimum. Deze toeslag komt voor iedere alleenstaande ouder te vervallen.
Alle reacties Link kopieren
quote:linnoya schreef op 27 augustus 2014 @ 16:51:

Een alleenstaande ouder krijgt een toeslag bovenop het sociaal minimum. Deze toeslag komt voor iedere alleenstaande ouder te vervallen.De alleenstaande ouderkorting dus? Ik weet anders echt niet over welke toeslag je het hebt. (Sorry)
Alle reacties Link kopieren
quote:linnoya schreef op 27 augustus 2014 @ 16:51:

Een alleenstaande ouder krijgt een toeslag bovenop het sociaal minimum. Deze toeslag komt voor iedere alleenstaande ouder te vervallen.Het wordt niet meer uitgekeerd door de bijstand, maar door de belasting. Dat is het verschil. Er is alleen een (kleine) groep, die er dan niet meer voor in aanmerking komt.
Oh aha. Het valt allemaal wel weer mee dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 27 augustus 2014 @ 16:52:

[...]





De alleenstaande ouderkorting dus? Ik weet anders echt niet over welke toeslag je het hebt. (Sorry)Jij hebt het over een belastingmaatregel, waar ook dingen in gaan veranderen. Dat is iets anders als de hogere bijstandsuitkering voor ouders.
quote:Mevrouw75 schreef op 27 augustus 2014 @ 16:52:

[...]





De alleenstaande ouderkorting dus? Ik weet anders echt niet over welke toeslag je het hebt. (Sorry)Nee. Een alleenstaande krijgt rond de 800 bijstandsuitkering en een alleenstaande ouder rond de 1100. Die toeslag is dus zo'n 300 euro. De alleenstaande ouderkorting en andere heffingskortingen zitten allemaal al in de bijstandsuitkering verrekend.
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 27 augustus 2014 @ 16:54:

Oh aha. Het valt allemaal wel weer mee dus.Voor de mensen die het treft niet, het aantal mensen dat het treft wel. Plus dat er waarschijnlijk voor een deel van die mensen geldt dat ze door bv nu wel officieel te gaan scheiden, toch voor de belastingdienst alleenstaande ouder zullen zijn. Voor een deel is het niet te repareren, maar Den Haag zegt dat de gemeentes dit zelf op moeten vangen omdat het een te kleine groep betreft. De bedoeling is om de regelgeving te vereenvoudigen en niet om weer meer regels en uitzonderingen te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dan alleenstaande moeder, maar ik werk parttime (en betaal mijn deeltijd studie van een erfenisje). En werken loont voor mij ook niet echt. Ik betaal 20% van mijn loon aan kinderopvang. Mijn huur is ongeveer 75% van mijn loon. Ik kom eigenlijk niet uit, mijn ouders helpen. In de bijstand zou ik meer krijgen dan mijn loon en zou ik de kinderopvang niet als kostenpot hebben. Dus werken loont niet altijd.

Ik vertik het alleen om thuis te blijven zitten en ik ben blij met het feit dat ik een baan heb. Maar alles wordt minder. Ik maak mij zorgen om de bezuinigingen.



Maar ja, wie dan leeft, wie dan zorgt. Of zoiets haha
Alle reacties Link kopieren
Wat dacht je van vluchtelingen in de bijstand? Of mensen die een traumatisch verleden hebben?
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op woensdag 27 augustus 2014 16:56 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="Mevrouw75 in "alleenstaande ouders worden vanaf 2015 f..."" class="messagelink">Mevrouw75 schreef op 27 augustus 2014 @ 16:52</a>:</b>

[...]





De alleenstaande ouderkorting dus? Ik weet anders echt niet over welke toeslag je het hebt. (Sorry)</div></blockquote>Nee. Een alleenstaande krijgt rond de 800 bijstandsuitkering en een alleenstaande ouder rond de 1100. Die toeslag is dus zo'n 300 euro. De alleenstaande ouderkorting en andere heffingskortingen zitten allemaal al in de bijstandsuitkering verrekend.



Juist. :-) Deze toeslag gaat verdwijnen in 2015.

Voor alle alleenstaande ouders.
Alle reacties Link kopieren
quote:linnoya schreef op 27 augustus 2014 @ 17:07:

[...]





Juist. :-) Deze toeslag gaat verdwijnen in 2015.

Voor alle alleenstaande ouders.





Klopt. Dit wordt gecompenseerd door hoger kindgebonden budget. Door de belasting dus. Alleen voor een kleine groep niet. Zie mijn bovenstaande berichten.



Ook de eenouderkortingen gaat op in het kindgebonden budget. Dit kgb zal voor alleenstaande ouders dus hoger zijn.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat deels compenseren. Uitgerekend wil dat zeggen dat een alleenstaande ouder er minimaal 50 euro op achteruit gaat per maand.

Na prinsjesdag weten we meer.
Een alleenstaande moeder heeft toch 'n ex die ze kan plukken?

Het geld voor het onderhoud van de kinderen moet ze samen met haar ex zien op te hoesten.
Alle reacties Link kopieren
Niet van elke ex valt wat te plukken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven