alleenstaande ouders worden vanaf 2015 flink gekort.

27-08-2014 16:23 386 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alleenstaande ouders worden gekort en krijgen volgend jaar net zoveel uitkering als een alleenstaande zonder kinderen in de bijstand. Dit om werken aantrekkelijker te maken.



Maar er zitten meer complete gezinnen in de bijstand dan alleenstaande ouders. Waarom worden deze gezinnen niet gekort?

Ze hebben geen kinderopvang nodig, want de andere ouder is thuis.

Soms klussen de mannen van deze gezinnen zwart bij, want moeders is bij de kinderen. Waarom wordt dit niet eerst aangepakt?

Wordt een alleenstaande moeder nu niet dubbel zo hard aangepakt?



Ik snap dat men mensen aan het werk willen zetten. Maar is het reëel om juist deze groep zo hard aan te pakken terwijl er juist op dit moment maar zo weinig banen zijn?

Krijgt een alleenstaande ouder nu voorrang bij het solliciteren?

Ik blijf me verbazen over dit kabinet...
Alle reacties Link kopieren
quote:carrie-bradshaw schreef op 01 september 2014 @ 22:46:

[...]





Straks ga je ook nog verkondigen dat de WW uitkering per gemeente verschilt..



Kijk met gemeentelijke heffingen en OZB kan ik je volgen, want daar is geen landelijke wetgeving voor, dus in die zin zijn gemeenten daar vrij in (met OZB mag het landelijk niet boven een bepaald percentage qua stijging komen maargoed, redelijk vrij dus).



Maar een uitkering is een recht van iedereen die aan de door het Rijk gestelde voorwaarden voldoet, en je woonplaats is niet 1 van die voorwaarden hoor. Het is hooguit verschillend hoe actief de gemeente achter je broek aan zit met werk zoeken of korten bij weigeren van werk. Dat zou ook wel wat zijn zeg, als je in het nabijgelegen dorp duizenden euro's per jaar meer aan bijstand op kan halen.En hier blijkt dat je er werkelijk niet van af weet. Want ja, dat is inderdaad mogelijk. Ben je dat niet tegengekomen op alle sites die afspeurt? De verschillen per gemeente gaan veel verder dan activering van werkzoekenden, was het maar alleen dat.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
quote:carrie-bradshaw schreef op 01 september 2014 @ 22:46:

[...]



Maar een uitkering is een recht van iedereen die aan de door het Rijk gestelde voorwaarden voldoet, en je woonplaats is niet 1 van die voorwaarden hoor.



Nee, dat is dan ook de reden dat iedereen recht heeft op het basisbedrag en als je meer krijgt, ligt dat aan de gemeente en niet het rijk. Maar goed, jij hoort en roeptoetert graag wat jij zelf wilt, dus waarom maak je er gemakshalve niet 1900 van? Klinkt nóg beter. Nog meer redenen om bijstand een waardeloos stelsel te vinden.

Als je dat vindt, weet ik niet. Maar hoe hoger het bedrag, hoe lekkerder het bekt als je graag mensen over de anti-streep wilt trekken toch? En aangezien je het niet zo nauw neemt met de feiten, zou ik er gewoon nog een paar schepjes bovenop doen. Doe je het ten minste écht goed....
Alle reacties Link kopieren
quote:tallyho schreef op 01 september 2014 @ 22:40:

[...]



Inderdaad, dat heet gemeentelijke beleidsvrijheid of om met een duur woord te zeggen discretionaire beleidsvrijheid. Maar daar weet jij ook alles van. Als bijstands-expert.





Gemeenten mogen op enkele terreinen steeds meer zelf bepalen in hun verordeningen, maar de basisnorm blijft de basisnorm.



Langdurigheidstoeslag bijvoorbeeld, maar ook daar zijn grenzen aan. Ik heb enkele malen meegemaakt dat de rechter een gemeentelijke verordening op dat punt onverbindend heeft verklaard omdat de gemeente die toeslag teveel inzette als instrument voor re-integratie. Dus die gemeentelijke vrijheid op enkele punten moet ook de toets van de rechter nog doorstaan.
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
quote:emmylou schreef op 01 september 2014 @ 22:51:

De gemeentelijke toeslag van 20% krijgt een alleenstaande moeder gewoon, tenzij ze de kosten kan delen omdat er iemand bij hen woont of zij bij iemand inwoont, dan krijgen ze een toeslag van 10%.



Dus de basisnorm ¤ ¤ 951,64 (incl vakantiegeld)+¤ 258,31 (incl vakantiegeld) 20% gemeentelijke toeslag+toeslagen van de belastingdienst rond de 500 euro.



Langdurigheidstoeslag kun je aanvragen als je 5 jaar of langer van een minimuminkomen leeft. Ze zijn daar geloof ik wel iets strenger in geworden, als je geen arbeidsverplichtingen hebt is het makkelijker dan als je die wel hebt. Maar dat verschilt per gemeente.Mooie afsluiter voor vanavond ik ga naar bed. Werken morgen
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
quote:tallyho schreef op 01 september 2014 @ 22:52:

[...]



En hier blijkt dat je er werkelijk niet van af weet. Want ja, dat is inderdaad mogelijk. Ben je dat niet tegengekomen op alle sites die afspeurt? De verschillen per gemeente gaan veel verder dan activering van werkzoekenden, was het maar alleen dat.Hier heeft Tally Ho dan weer gelijk in.
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
quote:emmylou schreef op 01 september 2014 @ 22:51:

De gemeentelijke toeslag van 20% krijgt een alleenstaande moeder gewoon, tenzij ze de kosten kan delen omdat er iemand bij hen woont of zij bij iemand inwoont, dan krijgen ze een toeslag van 10%.



Dus de basisnorm ¤ ¤ 951,64 (incl vakantiegeld)+¤ 258,31 (incl vakantiegeld) 20% gemeentelijke toeslag+toeslagen van de belastingdienst rond de 500 euro.



Langdurigheidstoeslag kun je aanvragen als je 5 jaar of langer van een minimuminkomen leeft. Ze zijn daar geloof ik wel iets strenger in geworden, als je geen arbeidsverplichtingen hebt is het makkelijker dan als je die wel hebt. Maar dat verschilt per gemeente.Ten eerste verschilt die termijn ook weer per gemeente en jij "gelooft" dat ze strenger zijn geworden........jij werkt dus duidelijk niet bij een SD.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
quote:carrie-bradshaw schreef op 01 september 2014 @ 22:38:

[...]





Oke, dus er staat een bijstandsmoeder bij jou aan het loket, die alleen woont (met haar kinderen) en laten we zeggen een huur heeft van 450-500 euro.



Die krijgt alleen de 950 euro van jou? En als ze zegt dat een vriendin een aanvulling krijgt omdat die haar woonlasten niet kan delen dan zeg jij dat zij daar niet voor in aanmerking komt?Deze vrouw heeft alleen recht op die 950 euro. Als haar gemeente ook nog andere toeslagen heeft waar ze qua regelgeving aan voldoet, dan kan ze aanspraak maken op die toeslag. Maar het is dus geen feit dat ze meer krijgt. Het kan dus zomaar zijn dat ze met die 950 incl. vakantiegeld weer weg moet wandelen en klagen heeft dan geen zin. Dat zijn de bijstandsregels. Of je daar nu aan wilt of niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:carrie-bradshaw schreef op 01 september 2014 @ 22:55:

[...]





Mooie afsluiter voor vanavond ik ga naar bed. Werken morgen Ik hoop dat je ervan kan slapen.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
quote:carrie-bradshaw schreef op 01 september 2014 @ 22:42:

[...]





Ik heb het zwart op wit kunnen zien van iemand in de situatie die ik beschrijf ja,



Ah, jij bent van de orde de tante van mijn buurvrouw en haar dochter die getrouwd is met de slager en het vriendje van diens zoon die een bijstandsmoeder heeft...



Had dat eerder gezegd
Alle reacties Link kopieren
quote:emmylou schreef op 01 september 2014 @ 22:55:

[...]





Gemeenten mogen op enkele terreinen steeds meer zelf bepalen in hun verordeningen, maar de basisnorm blijft de basisnorm.



Langdurigheidstoeslag bijvoorbeeld, maar ook daar zijn grenzen aan. Ik heb enkele malen meegemaakt dat de rechter een gemeentelijke verordening op dat punt onverbindend heeft verklaard omdat de gemeente die toeslag teveel inzette als instrument voor re-integratie. Dus die gemeentelijke vrijheid op enkele punten moet ook de toets van de rechter nog doorstaan.Hoeveel bijstandsgerechtigden gaan naar de rechter. Moet je eerst geld hebben om gedegen juridisch advies in te winnen. Voor velen is die drempel onoverkomelijk.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
Die termijn van 5 jaar ligt wettelijk vast, maar de criteria verschillen wel per gemeente. Vroeger toen ik in dit gebied werkzaam was was het overal hetzelfde. Tegenwoordig hebben gemeenten meer vrijheid in hun verordening bij bijvoorbeeld de langdurigheidstoeslag, maar zoals ik zei stelt de rechter daar regelmatig ook paal en perk aan.



Dus sommige gemeenten zijn strenger dan andere. Geloof ik ja, want ik ken niet alle verordeningen uit mijn hoofd. Maar inderdaad werk ik niet meer bij de gemeente als juridisch adviseur WWB maar als OvJ tegenwoordig.
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
quote:bestpittig schreef op 01 september 2014 @ 23:00:

[...]





Ah, jij bent van de orde de tante van mijn buurvrouw en haar dochter die getrouwd is met de slager en het vriendje van diens zoon die een bijstandsmoeder heeft...



Had dat eerder gezegd
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
quote:emmylou schreef op 01 september 2014 @ 23:03:

Die termijn van 5 jaar ligt wettelijk vast, maar de criteria verschillen wel per gemeente. Vroeger toen ik in dit gebied werkzaam was was het overal hetzelfde. Tegenwoordig hebben gemeenten meer vrijheid in hun verordening bij bijvoorbeeld de langdurigheidstoeslag, maar zoals ik zei stelt de rechter daar regelmatig ook paal en perk aan.



Dus sommige gemeenten zijn strenger dan andere. Geloof ik ja, want ik ken niet alle verordeningen uit mijn hoofd. Maar inderdaad werk ik niet meer bij de gemeente als juridisch adviseur WWB maar als OvJ tegenwoordig.Tuurlijk, vandaar je onderschrift........
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
quote:tallyho schreef op 01 september 2014 @ 23:02:

[...]



Hoeveel bijstandsgerechtigden gaan naar de rechter. Moet je eerst geld hebben om gedegen juridisch advies in te winnen. Voor velen is die drempel onoverkomelijk.





Rechtsbijstand en een bewijs van onvermogen, en zelfs bijzondere bijstand voor je eigen bijdrage. Kosten zijn nul. Tenzij je verliest dan ben je je griffierecht kwijt, paar tientjes.

Ik heb jaren de gemeente vertegenwoordigd bij de rechtbank en er gingen heel veel mensen in beroep tegen de beslissingen na de hoorzitting van de bezwaarcommissie. Echt een substantieel deel.

We hadden er met 6 juristen (in een kleine stad) onze handen meer dan vol aan.
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
quote:tallyho schreef op 01 september 2014 @ 23:06:

[...]



Tuurlijk, vandaar je onderschrift........ Dat komt uit een bepaald topic hier, maar daar had je blijkbaar bij moeten zijn om er de lol van in te zien.
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
quote:emmylou schreef op 01 september 2014 @ 22:51:

De gemeentelijke toeslag van 20% krijgt een alleenstaande moeder gewoon, tenzij ze de kosten kan delen omdat er iemand bij hen woont of zij bij iemand inwoont, dan krijgen ze een toeslag van 10%.



Dus de basisnorm ¤ ¤ 951,64 (incl vakantiegeld)+¤ 258,31 (incl vakantiegeld) 20% gemeentelijke toeslag+toeslagen van de belastingdienst rond de 500 euro.

Wie in godsnaam rekent haar vakantiegeld, bonus en kerstpakket nou bij haar maandelijkse inkomsten? Wat je maandelijks netto uitgekeerd krijgt en op je bankafschrift ziet staan, dát is wat de meesten nog altijd als inkomen nemen en dat is ook waar ze mee rekenen als het aankomt op uitgaven.
Alle reacties Link kopieren
quote:tallyho schreef op 01 september 2014 @ 22:57:

[...]



Ten eerste verschilt die termijn ook weer per gemeente en jij "gelooft" dat ze strenger zijn geworden........jij werkt dus duidelijk niet bij een SD.Heb jij een baan voor mij Tallyho? Ik bijt me graag in stof vast en vind het een interessant vakgebied. Misschien dat je een goed woordje voor me kunt doen bij mijn gemeente
Alle reacties Link kopieren
En die vergoeding vanuit de bijzondere bijstand krijg je niet. Want je kunt je ervoor verzekeren middels een rechtsbijstandsverzekering. Dat je die verzekering helemaal niet kunt betalen, doet er dan vervolgens niet toe. Dus je kunt recht blijven lullen wat krom is maar krom blijft het.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
quote:bestpittig schreef op 01 september 2014 @ 23:08:

[...]





Wie in godsnaam rekent haar vakantiegeld, bonus en kerstpakket nou bij haar maandelijkse inkomsten? Wat je maandelijks netto uitgekeerd krijgt en op je bankafschrift ziet staan, dát is wat de meesten nog altijd als inkomen nemen en dat is ook waar ze mee rekenen als het aankomt op uitgaven.Al die hardwerkende Nederlanders zien je aankomen Blijkt opeens dat ze het helemaal niet zo slecht hebben..........en dat de belasting die ze betalen maar een schijntje is in vergelijking met wat ze ervoor terugkrijgen.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
quote:bestpittig schreef op 01 september 2014 @ 23:08:

[...]





Wie in godsnaam rekent haar vakantiegeld, bonus en kerstpakket nou bij haar maandelijkse inkomsten? Wat je maandelijks netto uitgekeerd krijgt en op je bankafschrift ziet staan, dát is wat de meesten nog altijd als inkomen nemen en dat is ook waar ze mee rekenen als het aankomt op uitgaven.





Ehm.. wij thuis?



We maken een jaarlijkse berekening van alle kosten en alle inkomsten en delen dat door 12.



Dat je dan in mei/juni en in december (eindejaarsuitkering) meer krijgt neem je mee in de reservering voor de maanden dat je meer uitgaven hebt. Ik snap niet wat daar onlogisch aan zou zijn.



Zo worden bijstandgerechtigden ook geacht te reserveren van hun vakantiegeld en hun eventuele langdurigheidstoeslag voor uitgaven die misschien in een andere maand of uitgesmeerd over meerdere maanden gemaakt worden. Dat zij toch ook inkomsten, en die tel je gewoon mee.
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
quote:bestpittig schreef op 01 september 2014 @ 23:11:

[...]





Heb jij een baan voor mij Tallyho? Ik bijt me graag in stof vast en vind het een interessant vakgebied. Misschien dat je een goed woordje voor me kunt doen bij mijn gemeente Samen staan we sterk
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Alle reacties Link kopieren
quote:emmylou schreef op 01 september 2014 @ 23:17:

[...]





Ehm.. wij thuis?



We maken een jaarlijkse berekening van alle kosten en alle inkomsten en delen dat door 12.



Dat je dan in mei/juni en in december (eindejaarsuitkering) meer krijgt neem je mee in de reservering voor de maanden dat je meer uitgaven hebt. Ik snap niet wat daar onlogisch aan zou zijn.



Zo worden bijstandgerechtigden ook geacht te reserveren van hun vakantiegeld en hun eventuele langdurigheidstoeslag voor uitgaven die misschien in een andere maand of uitgesmeerd over meerdere maanden gemaakt worden. Dat zij toch ook inkomsten, en die tel je gewoon mee.Schattebout, als je maandelijkse noodzakelijke uitgaven hoger zijn dan wat er binnenkomt dan gebruik je je vakantiegeld om schulden af te lossen. Die krijg je namelijk, hè, als je meer moet betalen dan je kunt dragen met je inkomen. Bijv. omdat je ziek bent en je eigen risico moet betalen. Dan wachten ziektekostenverzekeraars echt niet tot je je landurigheidstoeslag binnen krijgt zodat je kunt reserveren.
"Het verschil tussen wachten en verwachten leerde je/ van een kat die twee keer van huis liep en maar één keer terugkwam"- Else Kemps
Volgens mij krijgt mijn moeder (alleenstaand zonder kinderen) wel de toeslag voor het niet kunnen delen van woonlasten. Per maand krijgt ze 780 euro gestort aan uitkering. Hier is de ziektenkostenverzekering al vanaf (collectief via de gemeente). Lijkt me toch sterk dat een bijstandsmoeder dat dan niet krijgt. Niet om CB gelijk te geven overigens

Hebben jullie wel gelezen dat ik zei dat een gezin met een inkomen onder de 1700 euro inclusief toeslagen, onder de armoedegrens zit? Iemand die dat verdient als salaris krijgt óók toeslagen (misschien alleen geen huurtoeslag, maar zeker wel zorgtoeslag en kindgebonden budget).
Alle reacties Link kopieren
Vakantiegeld? Haha, als je in de bijstand zit, gebruik je dat meestal om de roodstand proberen in te lopen of om die gammele koelkast nu toch maar eens te vervangen.



Ik ken werkelijk waar niemand die als antwoord ´Hoeveel verdient u per maand´ een optelsom geeft van maandelijks inkomen + vakantiegeld + eindejaarsuitkering.



Nee, die zegt, "ik verdien 1750 per maand!"

Maar gaat daar dan niet nog snel even vakantiegeld:12 = 90 + eindejaarsuitkering : 12= 80



En niet "ik verdien per maand 1920 euro. Netto."
quote:Amand schreef op 01 september 2014 @ 21:14:

Wat een beetje jammer is, is dat er naar mijn weten op het Viva-forum nog nooit een bijstandsgerechtigde met kind(eren) uit de doeken gedaan heeft hoeveel ze in totaal netto per maand krijgt.



Het lijkt het best bewaarde geheim ter wereld te zijn.

Wil ik wel doen hoor Amand...... denk alleeen niet dat het helpt....



komt standaard achteraan, iets flauws als......ja en dan heb je het zwartwerken zeker niet meegenomen, of alle giften die ik zou ontvangen enz....



MIj hoor je niet klagen over de hoogte van de uitkering en de toeslagen, sterker nog, ik heb in een eerdere post al aangegeven dat ook ik zou mee kunnen bezuinigen , dat ik niet de zielige uitzondering hoef te zijn.

Gek genoeg, komt er geen enkele reactie als ik zoiets post....want past niet in het straatje.



Ik heb moeite met het beeld wat er geschetst wordt dat ik lui en niet willend werkend , wel rokend, soms op vakantie ga, profiteer.

DAT is waar ik moeite mee heb.



En ik heb alle berekeningen gelezen. De 1 komt meer in de buurt dan de ander. en ja dat verschilt ook per gemeente en ik ik heb het wat dat betreft zeker getroffen.



en om nog ff op jouw favo onderwerp in te gaan.......mijn ex betaald GEEN allimentatie........waarom niet? Omdat hij dat niet belangrijk vindt....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven