Anouscha Nzume, Sylvana etc.

26-04-2017 16:51 2938 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarom krijgen deze vrouwen een podium om hun racistische uitlatingen tentoon te spreiden? Wat als ik , een blanke vrouw, een boek zou schrijven met als titel "Hallo zwarte mensen". Wat als ik als blanke vrouw keer op keer op tv zou klagen dat alle zwarten racistisch zijn en dat het echt vreselijk leven hier is, ondanks dat er genoeg mensen zijn die naar deze twee dames luisteren, een sprookjesfiguur aanpassen in de hoop dat het nu minder kwetsend is, ieder jaar Keti Koti en andere festivals toestaan, op scholen de slavernij onderwijzen etc. etc.



Iemand als Rosa Parks, Nelson Mandela, dat waren pas helden, die streden voor gelijkheid in een zeer ongelijk land. Dat is Nederland gewoon niet.
quote:dianavankrimpen schreef op 28 april 2017 @ 11:52:

[...]





Hoe belangrijk is dat nou. Waarom iemands uiterlijke kenmerken bekritiseren en hier neerzetten. Is toch niet leuk om over jezelf te lezen dat je een bolle toet hebt, scheve tanden, grote neus, dikke reet of wat dan ook.



Sylvana zal dit ook lezen en denken : Diana en badmeester vinden mij niet knap.....goh.



Maar als ze leest dat ze een dikke reet heeft is dat minder om te lezen. Nou kan ze wel wat hebben denk ik....De reden dat ik dat vraag is omdat ik vaker mensen hoor zeggen dat Sylvana lelijk zou zijn en als ik dan doorvraag komt eruit dat ze te ''zwart'' zou zijn. Vind het gewoon onbegrijpelijk dat schoonheid gemeten word door middel van huidskleur. Ik zie een mooie vrouw met volle lippen, een prachtige gave huid zonder rimpels en een mooie elegante uitstraling. Het enige verschil met Anouscha is de huidskleur en Anouscha heeft meer rondingen, maar misschien valt badmeester daar wel op. Vandaar dat ik het eerst vraag.
quote:Bblientje schreef op 28 april 2017 @ 11:45:

[...]





Waarom vind je Sylvana niet knap?



Ik kan niet zo goed tegen magere vrouwen (moeder met anorexia) en ik zie geen uitstraling in haar gezicht.



Anouscha daarintegen heeft een lach, en beetje spekkie en ze is gewoon fucking hot.
Alle reacties Link kopieren
quote:missie_m schreef op 28 april 2017 @ 11:28:

[...]





Dat is Nederlands. Die mensen lopen niet met de kleren uit de middeleeuwen maar met kleren van hun zelf, dorp's cultuur. Ze vallen niemand lastig en kijken niet neer op mensen die het niet dragen. En een voetbalclub heeft ook zo hun eigen kleding heeft.



Die tweede alinea snap je inderdaad niet. Attributen zijn voorwerpen die geassocieerd kunnen worden met een specifiek persoon, een handeling of Godheid. Attributen zijn géén Japanners. Wat zit je nou dom te raaskallen? Een koto of anjisa is ook gewoon klederdracht, en heeft niks met de middeleeuwen te maken. Ik ga morgen naar een feestje en daar zullen ook weer diverse dames in verschillende koto's en anjisa's zijn. Die zijn namelijk onderdeel van een hele lange traditie in de Surinaamse cultuur. Net als klederdracht in Nederland dat is,
Am Yisrael Chai!
quote:2koffie schreef op 28 april 2017 @ 11:20:

[...]





Hoe zou jij het graag zien, hoe definieer je van de grond komen?



In andere discussies die ik heb gelezen (wel VS) gaat het dan vooral om erkenning en dat mensen het toegeven? Maar dat lijkt me niets op te lossen.



Ik heb hier even over nagedacht.

Ik zou graag discussiëren op basis van (na te trekken) feiten en met mensen die ook naar zichzelf durven kijken zonder zich aangevallen te voelen. Wat ik echter hier meestal zie, is dat discussies over racisme over eigen meningen gaan die vaak niet staven met feiten. Dat betekent, voor mij, dat je niet verder komt. Verder zou ik graag bespreken hoe we racisme kunnen bestrijden, wat kan ik persoonlijk doen, wat moet er qua beleid gebeuren, hoe zorg je dat je je eigen privileges beter doorhebt en hoe kom je nader tot elkaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bblientje schreef op 28 april 2017 @ 12:02:

[...]



De reden dat ik dat vraag is omdat ik vaker mensen hoor zeggen dat Sylvana lelijk zou zijn en als ik dan doorvraag komt eruit dat ze te ''zwart'' zou zijn. Vind het gewoon onbegrijpelijk dat schoonheid gemeten word door middel van huidskleur. Ik zie een mooie vrouw met volle lippen, een prachtige gave huid zonder rimpels en een mooie elegante uitstraling. Het enige verschil met Anouscha is de huidskleur en Anouscha heeft meer rondingen, maar misschien valt badmeester daar wel op. Vandaar dat ik het eerst vraag.





Het is natuurlijk ook gewoon een feit dat niet-blanke uiterlijke kenmerken wereldwijd als minder mooi worden gezien dan blanke kenmerken. Het is niet voor niks dat Aziatische vrouwen massaal hun ogen corrigeren en hun huid bleken, dat zwarte vrouwen hun haar ontkroezen en hun huid bleken en dat nosejobs in zowel Arabische, Aziatische en zwarte gemeenschappen zo'n beetje de populairste cosmetische ingreep is.



Dus het is vrij logisch dat veel mensen een vrouw als Sylvana "niet knap" vinden. Ze is immers niet blank. Ik denk dat elke gekleurde vrouw dat wel herkent.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:SF_ schreef op 28 april 2017 @ 12:23:

[...]





Ik heb hier even over nagedacht.

Ik zou graag discussiëren op basis van (na te trekken) feiten en met mensen die ook naar zichzelf durven kijken zonder zich aangevallen te voelen. Wat ik echter hier meestal zie, is dat discussies over racisme over eigen meningen gaan die vaak niet staven met feiten. Dat betekent, voor mij, dat je niet verder komt. Verder zou ik graag bespreken hoe we racisme kunnen bestrijden, wat kan ik persoonlijk doen, wat moet er qua beleid gebeuren, hoe zorg je dat je je eigen privileges beter doorhebt en hoe kom je nader tot elkaar.



Inderdaad, hoe kom je nader tot elkaar. Want qua wetgeving en dergelijke, is het allemaal wel geregeld. Maar het gaat juist om de hardnekkige denkwijze, de vooroordelen die mensen kunnen hebben. Voor mij begint het met elkaar oprecht willen begrijpen, en jezelf in de ander verplaatsen.

Volgens mij is het boek van Anusha een poging om jezelf in te leven in de ander. Voor degene die dat wil, tenminste. Soms heb ik de indruk dat sommigen dat domweg niet willen.
quote:2koffie schreef op 28 april 2017 @ 11:20:

[...]





Hoe zou jij het graag zien, hoe definieer je van de grond komen?



In andere discussies die ik heb gelezen (wel VS) gaat het dan vooral om erkenning en dat mensen het toegeven? Maar dat lijkt me niets op te lossen.

Natuurlijk wel. Bewustzijn is de eerste stap.



En dat betekent ook dat je je bewust wordt van patronen en dat alleen maar zeggen "iedereen is gelijk" niet genoeg is. Je kan je eigen (onbewuste) gedrag alleen maar veranderen als je het erkent en er bewust van bent. En voor iedereen die écht vindt dat alle mensen gelijk zijn is er toch ook geen enkele reden om daar tegen te zijn?
Grace Jones is ook een lekker wijf.
Alle reacties Link kopieren
quote:SF_ schreef op 27 april 2017 @ 19:58:

[...]

.................



Ik dwaal af, geloof ik. Ik zal even stoppen. Trouwens, die 'slavenhoofddoek' heet angisa, die kwam schijnbaar pas na afschaffing van de slavernij in zwang....................quote:missie_m schreef op 28 april 2017 @ 00:56:

[...]

Inderdaad je dwaalt af.



Het ging niet om te vergelijken hoe erg de oer-oer-grootmoeder het heeft gehad, het ging meer om het vergelijk van tijd. Ik loop niet in een berenvel en eet niet met stokjes als ik al jarenlang met mes en vork eet.



..................................quote:SF_ schreef op 28 april 2017 @ 10:17:

[...]

Bedankt voor de reactie.

Er zijn in Nederland toch nog wel wat mensen die in klederdracht lopen. Dat ten eerste. Toch worden ze wel als Nederlands beschouwd.





....................................... quote:missie_m schreef op 28 april 2017 @ 11:28:

[...]

Dat is Nederlands. Die mensen lopen niet met de kleren uit de middeleeuwen maar met kleren van hun zelf, dorp's cultuur.



......................................... quote:fashionvictim schreef op 28 april 2017 @ 12:22:

[...]

Wat zit je nou dom te raaskallen? Een koto of anjisa is ook gewoon klederdracht, en heeft niks met de middeleeuwen te maken. Ik ga morgen naar een feestje en daar zullen ook weer diverse dames in verschillende koto's en anjisa's zijn. Die zijn namelijk onderdeel van een hele lange traditie in de Surinaamse cultuur. Net als klederdracht in Nederland dat is,
LOEP ME MAAR aub.
Ik verbaas me erover waar mensen allemaal racisme in kunnen zien. De meest prachtige vrouwen hebben een kleurtje, dat weet iedereen. Dat prachtige volle krullende haar, prachtig! Ik was als kind al jaloers op een meisje in mijn klas met een donkere huidskleur en van dat prachtige haar. Volgens mij waren alle blonde kindertjes met piekhaar jaloers op haar trouwens. Dat sluike, gelige piekhaar van ons, dat alleen maar recht naar beneden viel, daar was nu werkelijk niks aan. En dan zie je op zo'n lichte huid ook nog ieder pukkeltje, ieder vlekje uitvergroot. Laat staan als je gaat blozen.



En dan lees ik nu in de krant, dat die vrouwen hun haren allemaal zo vreselijk vinden en willen verbergen en ontkroezen en dat anderen het ook alleen maar lelijk vinden en dat zij het liefst van dat fijne, steile, gele piekhaar zouden willen hebben. Nou, sorry, maar ik ben toch echt in een heel ander universum opgegroeid.
Alle reacties Link kopieren
quote:badmeester schreef op 28 april 2017 @ 12:12:

[...]





Ik kan niet zo goed tegen magere vrouwen (moeder met anorexia) en ik zie geen uitstraling in haar gezicht.



Anouscha daarintegen heeft een lach, en beetje spekkie en ze is gewoon fucking hot.Ik vind Anousca ook een mooie vrouw. Precies om de redenen die jij beschrift.
Ik half surinaamse de pijnlijke verleden de slavernij wat mijn voorouders hebben meegemaakt zelfs mijn oma in su, heeft het nog niet goed verwerkt. Ze hebben er nu nog last van. Hoeveel mensen weten eigenlijk dat Suriname Nederland heeft geholpen in de 2de wereld oorlog honderdem Surinaamse soldaten hebben gevochten tegen de Japanners en Duitsers en Nederland heeft het niet erkend en dankjewel gezegd stank voor dank. De Nederlanders hebben de surinamers als schoften behandeld en naar Nederland gehaald en in een flat bijelkaar geplaats en dan ook nog oordelen.



The white privilege heeft zijn tijd gehad, niemand houd z'n mond meer dicht. We hebben lang genoeg onder de juk geleefd van de 'blanke man' ze hebben onze voorouders als een stel beesten behandeld weggehaald uit hun omgeving en families kapot gemaakt.
Jeetje, ja. Het verleden. Dat was wat. Op die manier kan ik ook best beginnen over wat mijn grootouders (ja ja, zo dichtbij is het in mijn geval nog, de ouders van mijn ouders) in de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt. Maar o nee, dat doet er natuurlijk niet toe, want zij waren wit en de onderdrukkers waren ook wit, dus dan doet het er natuurlijk niet toe.
quote:missie_m schreef op 28 april 2017 @ 13:28:

[...]





[...]





[...]





[...]





[...]







Wat bedoel je nou in vredesnaam?



Waar het om gaat is dat jij het hebt over middeleeuwen en oer-oer-oer-grootmoeders. Terwijl zowel die klederdracht als de impact van de slavernij en apartheid en segregation, etc. iets van NU is. Niks middeleeuwen.



Tegen die bekende van jou die in een jappenkamp heeft gezeten zeg je hopelijk toch ook niet dat hij/zij niet moet zeuren omdat het lang geleden is?
quote:Ttass30 schreef op 28 april 2017 @ 13:37:

Ik half surinaamse de pijnlijke verleden de slavernij wat mijn voorouders hebben meegemaakt zelfs mijn oma in su, heeft het nog niet goed verwerkt. Ze hebben er nu nog last van. Hoeveel mensen weten eigenlijk dat Suriname Nederland heeft geholpen in de 2de wereld oorlog honderdem Surinaamse soldaten hebben gevochten tegen de Japanners en Duitsers en Nederland heeft het niet erkend en dankjewel gezegd stank voor dank. De Nederlanders hebben de surinamers als schoften behandeld en naar Nederland gehaald en in een flat bijelkaar geplaats en dan ook nog oordelen.



The white privilege heeft zijn tijd gehad, niemand houd z'n mond meer dicht. We hebben lang genoeg onder de juk geleefd van de 'blanke man' ze hebben onze voorouders als een stel beesten behandeld weggehaald uit hun omgeving en families kapot gemaakt.Klopt, helemaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass30 schreef op 28 april 2017 @ 13:37:

Ik half surinaamse de pijnlijke verleden de slavernij wat mijn voorouders hebben meegemaakt zelfs mijn oma in su, heeft het nog niet goed verwerkt. Ze hebben er nu nog last van. Hoeveel mensen weten eigenlijk dat Suriname Nederland heeft geholpen in de 2de wereld oorlog honderdem Surinaamse soldaten hebben gevochten tegen de Japanners en Duitsers en Nederland heeft het niet erkend en dankjewel gezegd stank voor dank. De Nederlanders hebben de surinamers als schoften behandeld en naar Nederland gehaald en in een flat bijelkaar geplaats en dan ook nog oordelen.



The white privilege heeft zijn tijd gehad, niemand houd z'n mond meer dicht. We hebben lang genoeg onder de juk geleefd van de 'blanke man' ze hebben onze voorouders als een stel beesten behandeld weggehaald uit hun omgeving en families kapot gemaakt.Mijn laatste zegje:



Hoeveel zweepslagen heb ik verdiend omdat jou oma en je voorouders het zwaar hebben gehad, en mijn dierbare (blank, onschuldig, en foute tijd op de foute plek was) in het Jappenkamp onmenselijk en gruwelijk is behandelt? Nederland heeft het inderdaad nooit over die gruwelijke Jappenkampen. Maar hoeveel straf verdien ik daarom? Of worden het stokslagen?
LOEP ME MAAR aub.
quote:valerievaldera schreef op 28 april 2017 @ 13:42:

Jeetje, ja. Het verleden. Dat was wat. Op die manier kan ik ook best beginnen over wat mijn grootouders (ja ja, zo dichtbij is het in mijn geval nog, de ouders van mijn ouders) in de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt. Maar o nee, dat doet er natuurlijk niet toe, want zij waren wit en de onderdrukkers waren ook wit, dus dan doet het er natuurlijk niet toe.

Natuurlijk kunnen we daar over praten en natuurlijk kun je ook als blanke vreselijke dingen meemaken in je leven. Niemand ontkent dat.



Het probleem is dat in NL iedereen het begrijpt dat bijvoorbeeld de ervaringen van mijn opa in WOII enorm veel impact hadden op de rest van zijn leven en ook zijn kinderen (mijn vader) en de volgende generatie. En als je leest over de finale van het WK in 74 ging dat volledig over de naoorlogse pijnen. Heel begrijpelijk.





Maar als het over slavernij gaat is dat ineens iets van het "verre verleden". Terwijl het niet veel langer geleden is dan de tweede wereld oorlog. Nogal wiedes dat dat ook voor de volgende generaties enórme impact had en heeft. Waarom is dat zo'n lastig concept?
quote:missie_m schreef op 28 april 2017 @ 13:47:

[...]





Mijn laatste zegje:



Hoeveel zweepslagen heb ik verdiend omdat jou oma en je voorouders het zwaar hebben gehad, en mijn dierbare (blank, onschuldig, en foute tijd op de foute plek was) in het Jappenkamp onmenselijk en gruwelijk is behandelt? Nederland heeft het inderdaad nooit over die gruwelijke Jappenkampen. Maar hoeveel straf verdien ik daarom? Of worden het stokslagen?

En ook dit weer. Hoe kóm je erop????



Volgens mij wordt er voornamelijk gevraagd om empathie en bewustwording. Lijkt mij iets heel positiefs.
quote:MaryCrawley schreef op 28 april 2017 @ 13:51:

Natuurlijk kunnen we daar over praten en natuurlijk kun je ook als blanke vreselijke dingen meemaken in je leven. Niemand ontkent dat.



Het probleem is dat in NL iedereen het begrijpt dat bijvoorbeeld de ervaringen van mijn opa in WOII enorm veel impact hadden op de rest van zijn leven en ook zijn kinderen (mijn vader) en de volgende generatie. En als je leest over de finale van het WK in 74 ging dat volledig over de naoorlogse pijnen. Heel begrijpelijk.





Maar als het over slavernij gaat is dat ineens iets van het "verre verleden". Terwijl het niet veel langer geleden is dan de tweede wereld oorlog. Nogal wiedes dat dat ook voor de volgende generaties enórme impact had en heeft. Waarom is dat zo'n lastig concept?

Ik vind het geen lastig concept. Alleen vind ik het persoonlijk niet terecht als IK er als begin dertiger op wordt aangesproken.



Net als dat ikzelf een generatiegenoot van Duitse afkomst niet ga lastigvallen met 'mijn' verleden, of eigenlijk: het verleden van mijn familie. Ik vind dat ongepast. Die persoon heeft immers zelf geen invloed gehad op de acties van zijn opa/oma ruim zeventig jaar geleden. De verantwoordelijkheid ligt bij de mensen van toen en die zijn voor het grootste deel inmiddels overleden.
Het gaat niet om slachtoffer gedrag, het gaat om erkenning en bewustwording. Ik snap de minderwaardigheid gevoel niet. Wat kom je tekort? Wij Surinamers willen Respect en erkenning we hebben altijd voor Nederland klaar gestaan, we krijgen er niks voor terug alsof we trash zijn.
quote:MaryCrawley schreef op 28 april 2017 @ 12:51:

[...]



Natuurlijk wel. Bewustzijn is de eerste stap.



En dat betekent ook dat je je bewust wordt van patronen en dat alleen maar zeggen "iedereen is gelijk" niet genoeg is. Je kan je eigen (onbewuste) gedrag alleen maar veranderen als je het erkent en er bewust van bent. En voor iedereen die écht vindt dat alle mensen gelijk zijn is er toch ook geen enkele reden om daar tegen te zijn?



Dat klinkt heel logisch. Toch zie ik wat problemen. Vaak wordt het niet geaccepteerd als je geen/niet genoeg 'fout' gedrag bij jezelf ziet, ook na diepe introspectie, en ook al is het een juiste weergave van jou. Dan is de reactie dat je het onbewust toch hebt, of dat je het niet begrijpt.

In zo'n discussie lijkt het dan alsof het pas goed is als je aangeeft een racist te zijn. Tenminste, zo komt het op me over.

Dan het volgende probleem: er verandert dan toch helemaal niks? Goed, iemand geeft aan racistische ideeën te hebben (al dan niet alleen volgens de ander), daarmee zijn ze nog niet weg. Als ik van koekjes hou, hou ik nog steeds van koekjes als iemand vindt dat ze slecht zijn.

Bovendien, de meeste mensen hebben helemaal niet zoveel actieruimte in hun dagelijkse leven. Dus, wat dan? Ze kunnen met je meeleven, maar wat nog meer? (Of, zoals een Amerikaanse kennis op FB vroeg, 'my black friends, what can I do?' - maar dat heb ik toen gelezen en daar kwam absoluut niets uit. Ik heb eens een hele middag door die brij van link naar link gelezen, maar er kwamen geen concrete oplossingen naar voren.)
quote:missie_m schreef op 28 april 2017 @ 13:28:



[...]





We spreken een andere taal geloof ik. Ik kan hier niks mee en ik denk ook niet dat je dat verwacht.
Nederlandse regering is ontzettend hypocriet. Allemaal mensen naar Nederland halen voor vieze klusjes en bijelkaar plaatsen zonder er na om te kijken. En nog hebben 'sommige' Nederlanders het lef om te zeggen tegen 3 de generatie "buitenlander" ga terug naar je eigen land. Hand in eigen boezem steken. en dan ook nog classificeren en die mensen in hokjes plaatsen terwijl ze vieze klusjes voor je moeten doen, want ze hebben een andere achtergrond.. hypocriet. Fout ligt bij de Nederlandse regering daar kan Hassan, Ali,Sylvana niet aan doen. Wake the f up.
quote:valerievaldera schreef op 28 april 2017 @ 13:59:

[...]



Ik vind het geen lastig concept. Alleen vind ik het persoonlijk niet terecht als IK er als begin dertiger op wordt aangesproken.



Net als dat ikzelf een generatiegenoot van Duitse afkomst niet ga lastigvallen met 'mijn' verleden, of eigenlijk: het verleden van mijn familie. Ik vind dat ongepast. Die persoon heeft immers zelf geen invloed gehad op de acties van zijn opa/oma ruim zeventig jaar geleden. De verantwoordelijkheid ligt bij de mensen van toen en die zijn voor het grootste deel inmiddels overleden.

Jij wordt er toch ook niet als persoonlijke dader aangesproken? Ik ben even oud als jij en heb nog nooit ervaren dat iemand mij als schuldige zag van slavernij.



Er wordt alleen gevraagd om te erkennen dat dit leed er is. Omdat het zo vaak onder tafel wordt geveegd en heel veel mensen er blind voor zijn. En dat is heel pijnlijk want zodra je ogen maar een beetje open doet is het overduidelijk.
quote:2koffie schreef op 28 april 2017 @ 14:00:

[...]





Dat klinkt heel logisch. Toch zie ik wat problemen. Vaak wordt het niet geaccepteerd als je geen/niet genoeg 'fout' gedrag bij jezelf ziet, ook na diepe introspectie, en ook al is het een juiste weergave van jou. Dan is de reactie dat je het onbewust toch hebt, of dat je het niet begrijpt.

In zo'n discussie lijkt het dan alsof het pas goed is als je aangeeft een racist te zijn. Tenminste, zo komt het op me over.

Dan het volgende probleem: er verandert dan toch helemaal niks? Goed, iemand geeft aan racistische ideeën te hebben (al dan niet alleen volgens de ander), daarmee zijn ze nog niet weg. Als ik van koekjes hou, hou ik nog steeds van koekjes als iemand vindt dat ze slecht zijn.

Bovendien, de meeste mensen hebben helemaal niet zoveel actieruimte in hun dagelijkse leven. Dus, wat dan? Ze kunnen met je meeleven, maar wat nog meer? (Of, zoals een Amerikaanse kennis op FB vroeg, 'my black friends, what can I do?' - maar dat heb ik toen gelezen en daar kwam absoluut niets uit. Ik heb eens een hele middag door die brij van link naar link gelezen, maar er kwamen geen concrete oplossingen naar voren.)Bewustzijn is de eerste stap. Ik las laatst een blog van een grote zwarte man die zei dat er nooit iemand naast hem ging zitten in de trein, zelfs niet als het zo druk was dat mensen moesten staan. Hij was er inmiddels zo aan gewend, dat hij ook altijd zijn tas maar naast zich op de bank zette, er ging immers toch nooit iemand zitten. Zelf heb ik een tijd geworsteld met een sociale angst (bang voor mensen, want ze zijn nou eenmaal onvoorspelbaar). Wat ik deed om mijn angst en gedub over waar ik ga zitten aan te pakken, was bijvoorbeeld van tevoren bedenken dat ik op het eerste vrije plekje zou gaan zitten, ongeacht dus wie er al zit. Dat was in het openbaar vervoer best een interessant experiment en het heeft me ook geholpen om mensen meer als groep te zien. Zo zat ik een keer tegenover een man (wel blank) met heel veel tatoeages en stoere kleren, maar hij bleek heel aardig toen ik hulp nodig had met iets. Iedereen heeft vooroordelen, we zijn nu eenmaal mensen, maar het helpt al heel veel als je je daarvan bewust bent en erover nadenkt (zelf dus) hoe jij dat in jouw leven zou kunnen aanpakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven