Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

26-04-2012 13:33 1995 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie:



Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking



AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.



Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.



De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''



Schofferen

Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''



Het gedicht



Auke de Leeuw - Foute keuze



Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe

Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt



Koos voor een verkeerd leger

Met verkeerde idealen

Vluchtte voor de armoede

Hoopte op een beter leven



Geen weg meer terug

Als een keuze is gemaakt

Alleen een weg vooruit

Die hij niet ontlopen kan



Vechtend tegen Russen

Angst om zelf dood te gaan

Denkend aan thuis

Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet

Zijn moeder is verscheurd door de oorlog

Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten

En een vechtend aan het oostfront

Alle elf had ze even lief



Dirk Siebe kwam nooit meer thuis



Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe

Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben het gedicht teruggetrokken.
Alle reacties Link kopieren
njeh. Beetje misplaatst ja.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het gedicht overigens niet fout, maar het is niet zo'n beste keuze om dit tijdens de dodenherdenking voor te willen laten lezen..
Alle reacties Link kopieren
t zet wel aan tot denken.



En die moeder, hoe moet die het gehad hebben na de oorlog. Aangezien voor de moeder van 4 verzetsstrijders of voor familie van een 'foute'. Ik hoop t eerste.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook niet kunnen. We herdenken de slachtoffers en niet de daders.
Alle reacties Link kopieren
Ok.

Ik vind het wel een mooi gedicht. Want de grens tussen goed en fout was ook maar dun. Dat is laatst nog bij andere tijden geweest.

En de nabestaanden van mensen die fout waren, hebben het ook niet makkelijk gehad.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Ingewikkeld toch altijd, twee of meer discussies over hetzelfde nieuwsfeit
Alle reacties Link kopieren
Volslagen achterlijke beslissing. Net zoals dat achterlijke gedoe dat de Duitse ambassadeur nog steeds niet op 4 mei de dodenherdenking bij mag wonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Biscuitje schreef op 26 april 2012 @ 13:33:

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe

Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden



Dat je je kind vernoemd naar een SS'er vind ik om te beginnen al ziek. Dat is net zo'n 'foute keuze' als de titel van het gedicht.



En als de familie ome Dirk niet wil vergeten, mogen ze dat fijn in eigen familiekring doen. En al hun kinderen en kleinkinderen naar SS'ers vernoemen. Maar douw niet op nationale dodenherdenking jullie foute ome Dirk door onze strot. Van mij mag ome Dirk namelijk best vergeten worden.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk ben ik een zeer groot voorstander van het in leven houden van de dodenherdenking op 4 mei. Niet alleen omdat we tegenwoordig veel meer herdenken als alleen de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog, maar ook omdat dat wat er toen gebeurd is nooit vergeten mag worden. Ik vind echter wel dat het Auschwitz Comité zich hier zeer bekrompen opstelt.

Waarom moet dit kind nog boeten voor de daden van zijn oudoom? Ik heb ooit een hele goede documentaire gezien (helaas weet ik de titel en omroep niet meer maar het was een Nederlandse docu over Nederlandse oud NSB-ers etc.) waarin Nederlandse mannen aan het woord kwamen die zich in de oorlog hadden aangesloten bij de Duitsers. Slechts een enkeling van hen deed dit omdat zij echt geloofde in de ideologie van de Duitsers. (van de mannen in deze docu) Het meerendeel sloot zich echter aan zonder precies te weten waar ze nu eigenlijk aan mee gingen werken. Motivaties liepen uiteen van spanning en avontuur tot het geld en de mogelijkheid om het gezin te onderhouden. Natuurlijk hoeven we deze mensen niet de hemel in te prijzen, dat zou het andere uiterste zijn. Maar waarom mogen zij niet genoemd worden? Het is niet zo dat er een krans wordt neergelegd voor deze man, nee een van zijn nazaten benoemt hem in een gedicht. En ik vind dat dit kind gelijk heeft, ook deze mensen mogen wel eens genoemd worden. En dus vind ik ook dat het Auschwitz Comité overtrokken en bekrompen reageert. Waarom moet dit kind de mond gesnoerd worden tijdens de herdenking? Het gaat om een verder anonieme soldaat die verkeerd gekozen heeft. Er wordt niet ingegaan op wat hij al dan niet gedaan zou hebben, hij wordt niet geroemd, enkelt genoemd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Twinkle1001 schreef op 26 april 2012 @ 13:41:

[...]





Dat je je kind vernoemd naar een SS'er vind ik om te beginnen al ziek.



En als de familie ome Dirk niet wil vergeten, mogen ze dat fijn in eigen familiekring doen/ En al hun kinderen en kleinkinderen naar SS'ers vernoemen. Maar douw niet op nationale dodenherdenking jullie foute ome Dirk door onze strot. Van mij mag ome Dirk namelijk heel snel vergeten worden.



Ik vind van niet want ook van foute keuzes kunnen we nu leren. Je kan nu wel zeggen van *lalala ik wil het niet horen lalala* maar kan je niet beter leren van zijn fout?



de vernoeming vind ik wel wat dubieus.
Het committee legt het anders uit. Dit is geen gedicht waarin de SS'er wordt geëerd, maar een oproep dit nooit meer te laten gebeuren.
Ik vind het jammer. Het toont juist aan dat iets niet per se zwart/wit is. En dat de verkeerde keus niet per se met kwaadwillendheid te maken heeft. Het toont aan hoe de mens in elkaar zit. En daar kunnen we ook nu nog veel van leren.
Alle reacties Link kopieren
Pas aan het einde van een conflict wordt toch uitgemaakt wie "de goede" of "de kwade" zijn ?? Destijds was dit voor deze persoon misschien wel "de goede" keuze, helaas is dat niet meer na te gaan.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:Twinkle1001 schreef op 26 april 2012 @ 13:41:

[...]

Van mij mag ome Dirk namelijk heel snel vergeten worden.Maar waarom? Zou er niet een les te trekken zijn uit de motivaties die deze mensen toen hadden om zich aan te sluiten bij de vijand? Ik denk van wel namelijk.
Hij legt bloot dat mensen foute keuzes hebben gemaakt en doet een appel op mensen dit soort niet nogmaals te maken, aldus het committee nu op radio 1.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jalisa schreef op 26 april 2012 @ 13:37:

Ik vind het ook niet kunnen. We herdenken de slachtoffers en niet de daders.Ik denk zelf dat in een bepaald opzicht deze jongen ook als slachtoffer kan worden gezien. Als je in de situatie zelf zit, kan ik me voorstellen dat de lijn tussen goed en kwaad niet zo duidelijk ligt als we nu in de geschiedenisboeken lezen. Deze jongen zal vast net zo overtuigd zijn geweest dat hij de juiste keus maakte. In mijn ogen zijn er meer slachtoffers dan alleen aan de "goede kant".
Alle reacties Link kopieren
Dat kind hoeft helemaal niet te boeten voor de daden van zijn oudoom. Het comité wil alleen niet dat hij dat gedicht met zijn oudoom-de-SS-er in de hoofdrol voor komt lezen tijdens de herdenking van de slachtoffers van o.a. diezelfde SS-ers. Kan ik me wel voorstellen.
Alle reacties Link kopieren
Gevonden: De eerder genoemde documentaire over Nederlanders bij de Waffen-SS

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1249915



http://dokument.ncrv.nl/pagina/nederlan ... -waffen-ss

http://www.zwartesoldaten.nl/
quote:snoesje666 schreef op 26 april 2012 @ 13:43:

Pas aan het einde van een conflict wordt toch uitgemaakt wie "de goede" of "de kwade" zijn ?? Destijds was dit voor deze persoon misschien wel "de goede" keuze, helaas is dat niet meer na te gaan.Dat is een wel erg relativistische stellingname. In Duitsland kwam een dictator aan de macht die vervolgens buurlanden binnenviel, de eigen bevolking onderdrukte en de holocaust begon. Ik heb normaliter veel oog voor nuances en grijze gebieden, maar WO-II vind ik niet zo heel ingewikkeld.
Biscuitje: bedankt voor de link. Ik ga die docu kijken.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 26 april 2012 @ 13:45:

Dat kind hoeft helemaal niet te boeten voor de daden van zijn oudoom. Het comité wil alleen niet dat hij dat gedicht met zijn oudoom-de-SS-er in de hoofdrol voor komt lezen tijdens de herdenking van de slachtoffers van o.a. diezelfde SS-ers. Kan ik me wel voorstellen.Maar 4 mei is toch voor het herdenken van ALLE oorlogsslachtoffers? De hoofdrolspeler van dit gedicht is ook slachtoffer geworden van mensen aan "onze kant". Is hij dan niet net zo goed een oorlogsslachtoffer?
Vrijheid, nou weten we het wel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven