Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

26-04-2012 13:33 1995 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie:



Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking



AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.



Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.



De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''



Schofferen

Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''



Het gedicht



Auke de Leeuw - Foute keuze



Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe

Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt



Koos voor een verkeerd leger

Met verkeerde idealen

Vluchtte voor de armoede

Hoopte op een beter leven



Geen weg meer terug

Als een keuze is gemaakt

Alleen een weg vooruit

Die hij niet ontlopen kan



Vechtend tegen Russen

Angst om zelf dood te gaan

Denkend aan thuis

Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet

Zijn moeder is verscheurd door de oorlog

Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten

En een vechtend aan het oostfront

Alle elf had ze even lief



Dirk Siebe kwam nooit meer thuis



Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe

Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
Alle reacties Link kopieren
Bij ons in de buurt is een aantal jaren terug een standbeeld neergezet bij iemand in de tuin voor een jonge duitse soldaat die het leven liet toen hij twee kleine kinderen redde van de dood..

Dit verhaal is altijd verzwegen voor de ouders van de jonge duitse soldaat en voor de twee kinderen..

Heel veel jaren later is men dit verhaal te weten gekomen, die twee,kinderen en de familie van de duitse soldaat hebben elkaar ontmoet.. en toen bleek dat de familie een heel ander verhaal te horen had gekregen per brief. daarin stond dat de soldaat jammerlijk genoeg omgekomen was terwijl hij streed voor het vaderland.. Er is nadien ook nog een korte documentaire geweest op de televisie.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Alle reacties Link kopieren
quote:laylalala schreef op 26 april 2012 @ 13:49:

Maar 4 mei is toch voor het herdenken van ALLE oorlogsslachtoffers? De hoofdrolspeler van dit gedicht is ook slachtoffer geworden van mensen aan "onze kant". Is hij dan niet net zo goed een oorlogsslachtoffer?Het gedicht heet 'Foute keuze'. Daders hadden nog een keuze, de door hun toedoen vergaste slachtoffers niet.
Jammer dat het gedicht is teruggetrokken, want ik begrijp dat dit gedicht hebben gekozen. Het gaat om de verkeerde keuzes en om een moeder die al haar 11 kinderen lief heeft en in angst zit.



Juist met herdenkingen en in deze tijd waarin xenofobie zeer hoog in het vaandel staat, zou dit gedicht gelezen moeten worden, vanwege de verkeerde keus en idealen. Prachtig toch!
quote:ondernemer schreef op 26 april 2012 @ 13:50:

Vrijheid, nou weten we het welQuote uit dat artikel:quote:De nieuwe aanpak stuit op veel kritiek. DJ Giel Beelen vindt het thema veel te vaag: “Kijk, vrijheid is voor mij toch gewoon wel even een dingetje. En om dan te zeggen van ‘kijk maar en doe maar gewoon je ding’, dat vind ik dan gewoon net even te vaag ofzo. Ik weet niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Twinkle1001 schreef op 26 april 2012 @ 13:54:

[...]



Het gedicht heet 'Foute keuze'. Daders hadden nog een keuze, de door hun toedoen vergaste slachtoffers niet.Een heleboel jonge duitse mannen hadden ook niet veel keuze hoor. Die werden ook gewoon opgeroepen dat ze moesten gaan vechten. En die zullen op dat moment ook gedacht hebben dat dat de goede keuze was. Niet alle mensen die tegen ons vochten hebben daadwerkelijk zelf gaskranen opengedraaid en onmenselijke praktijken uitgevoerd. Een heleboel zullen gewoon heel hard geprobeerd hebben om zelf in leven te blijven. En als jij met een pistool tegenover iemand anders met een pistool staat, maakt het niet uit van "welke kant" je bent. Dan schiet je om zelf in leven te blijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:laylalala schreef op 26 april 2012 @ 13:59:

[...]





Een heleboel jonge duitse mannen hadden ook niet veel keuze hoor. Die werden ook gewoon opgeroepen dat ze moesten gaan vechten. En die zullen op dat moment ook gedacht hebben dat dat de goede keuze was. Niet alle mensen die tegen ons vochten hebben daadwerkelijk zelf gaskranen opengedraaid en onmenselijke praktijken uitgevoerd. Een heleboel zullen gewoon heel hard geprobeerd hebben om zelf in leven te blijven. En als jij met een pistool tegenover iemand anders met een pistool staat, maakt het niet uit van welke kant je bent. Dan schiet je om zelf in leven te blijven.Inderdaad, en daarom moet dat gedicht gewoon kunnen!
We hebben allemaal de keus, maar we zien niet allemaal dezelfde opties.
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan je nou spreken van vrijheid, als een dapper gedicht als dit niet mag?
Het is in ieder geval weer eens wat anders.



Misschien komt er volgend jaar iemand een verhaaltje vertellen over zijn opa die in Auschwitz is overleden toen hij als bewaker per ongeluk uit de wachttoren viel. Moet kunnen.
Not the time nor place om dat voor te dragen.



Met het gedicht is niets mis maar op de dam op 4 mei neuh.
Alle reacties Link kopieren
Belachelijk om dit kind publiekelijk te typeren als een nazaat van een oorlogsmisdadiger.
Alle reacties Link kopieren
quote:ondernemer schreef op 26 april 2012 @ 14:05:

Het is in ieder geval weer eens wat anders.



Misschien komt er volgend jaar iemand een verhaaltje vertellen over zijn opa die in Auschwitz is overleden toen hij als bewaker per ongeluk uit de wachttoren viel. Moet kunnen.

Als je tijd hebt, kijk die docu dan even, al keek je maar naar de eerste 10 minuten. In sommige gevallen ligt het echt allemaal veel genuanceerder als goed en fout.



http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1249915
Alle reacties Link kopieren
quote:yette schreef op 26 april 2012 @ 14:04:

Hoe kan je nou spreken van vrijheid, als een dapper gedicht als dit niet mag?Het mag wel, het is alleen ongepast om het voor te dragen op 4 mei.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
In mijn ogen is het niet zo dat de mensen aan de ene kant de daders zijn en aan de andere kant slachtoffers.



Zowel aan de NL kant als aan de duitse kant zijn in de tweede wereldoorlog daders geweest en

daarom ook aan beide kanten slachtoffers.

En ik herdenk de slachtoffers die gevallen zijn, ongeacht aan welke kant ze stonden.
quote:Francelle schreef op 26 april 2012 @ 14:08:

[...]



Het mag wel, het is alleen ongepast om het voor te dragen op 4 mei.Chantage mag ook niet!
Alle reacties Link kopieren
Ome Dirk was echter geen Duitser, maar een Hollandse knaap. Hij had dus wel een keuze. Duitsland bezette Nederland. In Duitsland hadden de jongemannen niet altijd een keuze nee. Maar hier? Als je je aansloot bij de SS toen Duitsland Nederland al binnen was gevallen, dan kan ik dat niet als 'foutje' zien.

En dat hoeft zijn familie niet verweten te worden, maar een gedicht op laten dragen over ome Dirk en dattie zo zielig was op de dag dat de slachtoffers herdacht worden vind ik weer het andere uiterste.
Alle reacties Link kopieren
quote:ondernemer schreef op 26 april 2012 @ 14:05:

Het is in ieder geval weer eens wat anders.



Misschien komt er volgend jaar iemand een verhaaltje vertellen over zijn opa die in Auschwitz is overleden toen hij als bewaker per ongeluk uit de wachttoren viel. Moet kunnen.Ik moest lachen
Alle reacties Link kopieren
quote:twompie schreef op 26 april 2012 @ 14:06:

Not the time nor place om dat voor te dragen.



Met het gedicht is niets mis maar op de dam op 4 mei neuh.Exact hoe ik er over denk.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:duistercontinent schreef op 26 april 2012 @ 13:55:

Jammer dat het gedicht is teruggetrokken, want ik begrijp dat dit gedicht hebben gekozen. Het gaat om de verkeerde keuzes en om een moeder die al haar 11 kinderen lief heeft en in angst zit.



Juist met herdenkingen en in deze tijd waarin xenofobie zeer hoog in het vaandel staat, zou dit gedicht gelezen moeten worden, vanwege de verkeerde keus en idealen. Prachtig toch!Vind ik dus niet, expliciet een dader herdenken vind ik respectloos naar de slachtoffers toe. Laat de familie van deze man zelf een invulling geven aan de herdenking, privé, maar niet op 4 mei, daar hoort het niet.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat dit gedicht wel had gemogen.

Het geeft weer hoe verscheurd een gezin zich kan voelen in tijden van oorlog.

Hoe mensen in hun leven door bepaalde omstandigheden foute keuzes kunnen maken en die niet meer kunnen herstellen omdat ze voor de tijd dood zijn gegaan.

Ik weet niet hoe oud oudoom Dirk Siebe was toen hij zijn (achteraf bepaalde) foute keuze heeft gemaakt, maar iets zegt me dat het iemand rond de 20 is geweest, misschien zelfs wel jonger.

En ik vind dat ook oudoom Dirk Siebe op 4 mei als oorlogsslachtoffer herdacht mag worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:nessemeisje schreef op 26 april 2012 @ 14:09:

Ome Dirk was echter geen Duitser, maar een Hollandse knaap. Hij had dus wel een keuze. Duitsland bezette Nederland. In Duitsland hadden de jongemannen niet altijd een keuze nee. Maar hier? Als je je aansloot bij de SS toen Duitsland Nederland al binnen was gevallen, dan kan ik dat niet als 'foutje' zien.

En dat hoeft zijn familie niet verweten te worden, maar een gedicht op laten dragen over ome Dirk en dattie zo zielig was op de dag dat de slachtoffers herdacht worden vind ik weer het andere uiterste.Ome Dirk was niet zielig, zijn moeder was zielig. Het gedicht geeft dus heel goed de ellende weer die de oorlog met zich meebracht.
Het gedicht gaat over de keuzes, en de gevolgen ervan. Wie het leest komt ook nog de verzetstrijders tegen. Ik vind het niet respectloos, maar een gedicht dat aan het denken zet. Juist op herdenkingsdag en de lessen die er nog niet van geleerd zijn.



IHet comité ,,betreurt het dat een integer gedicht van een jongere speelbal wordt in een discussie van volwassenen''. Het benadrukt dat de terugtrekking van het gedicht niets af doet aan de waardering die het comité heeft voor het gedicht van Auke. Verder vindt de organisatie het verdrietig dat de keuze om deze jongere aan het woord te laten tot zoveel emoties heeft geleid.

Het is nooit de ambitie of wens geweest de Nationale Herdenking te verbreden door ook daders te herdenken, laat het comité verder weten. Tijdens de Nationale Herdenking worden alle Nederlanders herdacht die slachtoffer zijn geworden van Duitse en Japanse oorlogsterreur.





Daar is helemaal niets verkeerds gezegd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Yraatje schreef op 26 april 2012 @ 14:12:

Ik vind dat dit gedicht wel had gemogen.

Het geeft weer hoe verscheurd een gezin zich kan voelen in tijden van oorlog.

Hoe mensen in hun leven door bepaalde omstandigheden foute keuzes kunnen maken en die niet meer kunnen herstellen omdat ze voor de tijd dood zijn gegaan.

Ik weet niet hoe oud oudoom Dirk Siebe was toen hij zijn (achteraf bepaalde) foute keuze heeft gemaakt, maar iets zegt me dat het iemand rond de 20 is geweest, misschien zelfs wel jonger.

En ik vind dat ook oudoom Dirk Siebe op 4 mei als oorlogsslachtoffer herdacht mag worden.Misschien zag deze Dirk Siebe het helemaal niet als een foute keuze. Dat weten we niet, misschien bleef hij wel achter zijn keus staan, veel oud SS-ers vinden nog steeds niet dat zij een foute keus hebben gemaakt. Gaan wij dat dan herdenken?
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:laylalala schreef op 26 april 2012 @ 13:59:

Een heleboel jonge duitse mannen hadden ook niet veel keuze hoor. Die werden ook gewoon opgeroepen dat ze moesten gaan vechten. En die zullen op dat moment ook gedacht hebben dat dat de goede keuze was. Niet alle mensen die tegen ons vochten hebben daadwerkelijk zelf gaskranen opengedraaid en onmenselijke praktijken uitgevoerd. Een heleboel zullen gewoon heel hard geprobeerd hebben om zelf in leven te blijven. En als jij met een pistool tegenover iemand anders met een pistool staat, maakt het niet uit van "welke kant" je bent. Dan schiet je om zelf in leven te blijven.quote:laylalala schreef op 26 april 2012 @ 14:08:

In mijn ogen is het niet zo dat de mensen aan de ene kant de daders zijn en aan de andere kant slachtoffers.



Zowel aan de NL kant als aan de duitse kant zijn in de tweede wereldoorlog daders geweest en

daarom ook aan beide kanten slachtoffers.

En ik herdenk de slachtoffers die gevallen zijn, ongeacht aan welke kant ze stonden.



Right, de Duitsers waren ook allemaal zielige slachtoffers.



Laten we dan meteen Adolf Hitler ook maar gaan herdenken.



.
Alle reacties Link kopieren
quote:Francelle schreef op 26 april 2012 @ 14:08:

[...]



Het mag wel, het is alleen ongepast om het voor te dragen op 4 mei.Ik dacht dat we op 4 mei alle slachtoffers herdachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven