Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

26-04-2012 13:33 1995 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie:



Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking



AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.



Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.



De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''



Schofferen

Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''



Het gedicht



Auke de Leeuw - Foute keuze



Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe

Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt



Koos voor een verkeerd leger

Met verkeerde idealen

Vluchtte voor de armoede

Hoopte op een beter leven



Geen weg meer terug

Als een keuze is gemaakt

Alleen een weg vooruit

Die hij niet ontlopen kan



Vechtend tegen Russen

Angst om zelf dood te gaan

Denkend aan thuis

Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet

Zijn moeder is verscheurd door de oorlog

Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten

En een vechtend aan het oostfront

Alle elf had ze even lief



Dirk Siebe kwam nooit meer thuis



Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe

Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
Alle reacties Link kopieren
quote:jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 16:37:

De meeste mensen die zo fel reageren, ook hier, hebben helemaal niets te maken gehad met die oorlog. Zijn geen nabestaande, niets, maar geloven heel stellig in goed-en-slecht.

Hoe weet jij dat?



De 15 jarige Auke wél. Maar de rest hier heeft nooit iets te maken gehad met de oorlog? Waar haal jij je 'weetjes' vandaan?



En oh ja, je zegt dat je zelf wél veel te maken gehad met de oorlog, want jij kent talloze nazi- en SS famillie's die nog dagelijks lijden onder de oorlogsgruwelen die ze anderen hebben aangedaan?



Het wordt steeds gekker hier.
quote:malu3 schreef op 05 mei 2012 @ 16:46:

[...]





Ik krijg zin om heel vervelende dingen te typen omdat ik er simpelweg niet bij kan dat mensen zo gevoelloos kunnen zijn dat ze vinden dat een SS'er = landverrader en oorlogsmisdadiger ook bij de herdenking van de slachtoffers herdacht moet worden.



Dat die mensen het in hun hoofd halen om hun kind te vernoemen naar een SS'er vind ik ongeveer van dezelfde orde.



Kom op zeg. Ik heb uren besteed en pagina's volgetypt met pure argumentatie waarin ik uitleg wat ik vind.



Als jij dan vervelende dingen wilt gaan typen vind ik dat een bizarre reactie.



En die mensen hebben hun kind vernoemd naar een gesneuveld familielid! Niet naar een willekeurige ss-er!



En dan beticht je mij van gevoelloosheid? Wie is hier nu gevoelloos?

Jij gaat linea recta voorbij aan het gevoel van onmacht en verdriet dat in die familie heerste. Een familie die zelf niets heeft gedaan, alleen maar iemand verloren.
Alle reacties Link kopieren
quote:malu3 schreef op 05 mei 2012 @ 16:46:

[...]





Ik krijg zin om heel vervelende dingen te typen omdat ik er simpelweg niet bij kan dat mensen zo gevoelloos kunnen zijn dat ze vinden dat een SS'er = landverrader en oorlogsmisdadiger ook bij de herdenking van de slachtoffers herdacht moet worden.



.Waar baseer jij op dat IEDERE Waffen-SS er een oorlogsmisdadiger is?



Landverrader kan ik volgen ze gingen in vreemde krijgsdienst maar niet iedere Waffen-SS er heeft zich schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden, er waren er tussen de 800.000 en 1.000.000
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
@ malu3: ik ben zelf toevallig nabestaande. Eentje van het progressieve soort.



En jij? Wat is jouw rol precies? Want jij denkt toch voor nabestaanden?



@ Twinkle:

Dat 'talloze' was niet letterlijk maar om jou te wijzen op de geldigheid van je argument dat je iemand had gehoord die talloze mensen kent.



Maar Twinkle: ben jij dan nabestaande? Wat heb jij precies met die oorlog te maken? Ik gok zo geen moer.

Je vindt het gewoon niet kunnen, dat 'herdenken van ss-ers'.
Alle reacties Link kopieren
quote:Yraatje schreef op 05 mei 2012 @ 16:46:

[...]



2 dagen???? Dit topic loopt al wat langer Ja,maar ik ben hier pas sinds gister op dit topic.
quote:jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 16:51:

[...]





Kom op zeg. Ik heb uren besteed en pagina's volgetypt met pure argumentatie waarin ik uitleg wat ik vind.



Als jij dan vervelende dingen wilt gaan typen vind ik dat een bizarre reactie.



En die mensen hebben hun kind vernoemd naar een gesneuveld familielid! Niet naar een willekeurige ss-er?



En dan beticht je mij van gevoelloosheid? Wie is hier nu gevoelloos?Ik vind het opnemen voor een SS'er (=landverrader en oorlogsmisdadiger) getuigen van enorm disrespect naar mensen die verschrikkelijke dingen hebben meegemaakt puur omdat ze zijn wie ze zijn. Dat jij het heel normaal vindt dat Auke vernoemd is naar een nazi verbaast mij helemaal niks.
Alle reacties Link kopieren
quote:jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 16:54:

@ malu3: ik ben zelf toevallig nabestaande. Eentje van het progressieve soort.



En jij? Wat is jouw rol precies? Want jij denkt toch voor nabestaanden?



En hoe weet jij dan dat niemand hier behalve jijzelf een nabestaande is?
Alle reacties Link kopieren
quote:malu3 schreef op 05 mei 2012 @ 16:46:

[...]





Ik krijg zin om heel vervelende dingen te typen omdat ik er simpelweg niet bij kan dat mensen zo gevoelloos kunnen zijn dat ze vinden dat een SS'er = landverrader en oorlogsmisdadiger ook bij de herdenking van de slachtoffers herdacht moet worden.



Dat die mensen het in hun hoofd halen om hun kind te vernoemen naar een SS'er vind ik ongeveer van dezelfde orde.

Gevoelloos? Of andersdenkend?

Ik vind mezelf niet gevoelloos, soms zelfs te gevoelig.

Misschien ligt het daar ook wel aan. Ik kan (en wil) niet geloven dat al die "fouten" echt allemaal slecht waren en dat is ook de reden waarom ze van mij dus wel herdacht zouden mogen worden.

Gaandeweg dit topic heb ik me echter wel gerealiseerd dat het voor de slachtoffers en nabestaanden heel anders is of in ieder geval kan zijn en dat een openbare herdenking van die mensen op dit moment nog te vroeg is in Nederland.



En het vernoemen? Tja... is hij vernoemd naar zijn Waffen-SS-oudoom of gewoon naar een oudoom die vroeg is overleden?

Daar vind ik wel een verschil in zitten.

Als hij vernoemd is omdat zijn ouders er trots op waren dat oudoom Dirk bij de Waffen-SS zat is het een misplaatste vernoeming. Als hij is vernoemd vanwege de persoon, tja... dan heb ik er persoonlijk geen problemen mee... dat mag ieder mens zelf weten....
Alle reacties Link kopieren
quote:malu3 schreef op 05 mei 2012 @ 16:55:

[...]





Ik vind het opnemen voor een SS'er (=landverrader en oorlogsmisdadiger) getuigen van enorm disrespect naar mensen die verschrikkelijke dingen hebben meegemaakt puur omdat ze zijn wie ze zijn. Dat jij het heel normaal vindt dat Auke vernoemd is naar een nazi verbaast mij helemaal niks.



Nog maar een keer





Waar baseer jij op dat IEDERE Waffen-SS er een oorlogsmisdadiger is?



Landverrader kan ik volgen ze gingen in vreemde krijgsdienst maar niet iedere Waffen-SS er heeft zich schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden, er waren er tussen de 800.000 en 1.000.000
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:malu3 schreef op 05 mei 2012 @ 16:55:

[...]





Ik vind het opnemen voor een SS'er (=landverrader en oorlogsmisdadiger) getuigen van enorm disrespect naar mensen die verschrikkelijke dingen hebben meegemaakt puur omdat ze zijn wie ze zijn. Dat jij het heel normaal vindt dat Auke vernoemd is naar een nazi verbaast mij helemaal niks.Het is niet aan mij om te bepalen waar ouders hun kinderen naar noemen.
quote:hollebollegijs schreef op 05 mei 2012 @ 16:53:

[...]





Waar baseer jij op dat IEDERE Waffen-SS er een oorlogsmisdadiger is?



Landverrader kan ik volgen ze gingen in vreemde krijgsdienst maar niet iedere Waffen-SS er heeft zich schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden, er waren er tussen de 800.000 en 1.000.000Ik schat de kans dat dat niet zo is vele malen groter in dan de kans dat het wel zo is maar eigenlijk vind ik een landverrader al zo ongeveer het verderfelijkste wat mogelijk is.
Alle reacties Link kopieren
quote:geheimtaal schreef op 05 mei 2012 @ 16:54:

[...]





Ja,maar ik ben hier pas sinds gister op dit topic.Oh, ok... Ja, dan klopt twee dagen...
quote:malu3 schreef op 05 mei 2012 @ 16:57:

[...]





Ik schat de kans dat dat niet zo is vele malen groter in dan de kans dat het wel zo is maar eigenlijk vind ik een landverrader al zo ongeveer het verderfelijkste wat mogelijk is.



Het begrip 'landverrader' is een volstrekt holle term en zegt mij helemaal niets.



Want: een nazi die overliep naar de goede kant was immers ook een landverrader.
Alle reacties Link kopieren
quote:jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 16:54:

@ Twinkle:

Dat 'talloze' was niet letterlijk maar om jou te wijzen op de geldigheid van je argument dat je iemand had gehoord die talloze mensen kent.

Dat wás een geldig argument. De man deed ook research voor z'n talloze boeken en tv programma's over het onderwerp.

Maar buiten dat zijn oorlogstrauma's, concentratiekamp-syndromen, PTS, 2e generatie oorlogsslachtoffers en al die zaken gewoon zeer algemeen bekend hoor. Maar niet bij iedereen blijkbaar.



quote:jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 16:54:

Maar Twinkle: ben jij dan nabestaande? Wat heb jij precies met die oorlog te maken? Ik gok zo geen moer.

Je vindt het gewoon niet kunnen, dat 'herdenken van ss-ers'.

Genoeg.

Maar wat denk je nu zélf, dat ik aan jou mijn verhaal uit de doeken ga doen? Nee dank je.

En hou je schofterige aannames voor je.
quote:Twinkle1001 schreef op 05 mei 2012 @ 17:00:

Maar wat denk je nu zélf, dat ik aan jou mijn verhaal uit de doeken ga doen? Nee dank je.

En hou je schofterige aannames voor je.Je hebt gelijk. Ik zal geen aannames meer doen. Dat was niet netjes van mij. Excuses.
quote:jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 16:54:

@ malu3: ik ben zelf toevallig nabestaande. Eentje van het progressieve soort.



En jij? Wat is jouw rol precies? Want jij denkt toch voor nabestaanden?



@ Twinkle:

Dat 'talloze' was niet letterlijk maar om jou te wijzen op de geldigheid van je argument dat je iemand had gehoord die talloze mensen kent.



Maar Twinkle: ben jij dan nabestaande? Wat heb jij precies met die oorlog te maken? Ik gok zo geen moer.

Je vindt het gewoon niet kunnen, dat 'herdenken van ss-ers'.



Ik hoef geen nabestaande te zijn om in te kunnen voelen dat het compleet ongepast is ten opzichte van de nabestaanden om een SS'er bij de herdenking te betrekken.



Ik weet wel dat mensen die zichzelf van het 'progressieve soort' noemen graag voor anderen willen invullen wat wel en niet gepast is. Progressief = Gutmensch
Alle reacties Link kopieren
quote:jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 17:01:

Nee dus.

Wat nee? Je houdt je schofterige aannames niet voor je?

Of heb ik niks met de oorlog, omdat ik het niet aan jou uit de doeken wil doen?

Al had ik er niks mee, ik heb genoeg compassie en inlevingsvermogen om te begrijpen waarom nazi-herdenking op 4 mei niet kan.

.
@ Twinkle1001:



Nee, van dat ik die aannames eerst niet voor me wilde houden. Maar ik trek die opmerking terug. Was niet netjes.



@ malu3:



Ah, we gaan de discussie nu over links-rechts-lijnen laten verlopen? Met dat 'gutmensch'?



Maar ik ben dus wel nabestaande. Jij niet. Maar toch vind jij het allemaal ongepast tegenover nabestaanden? Terwijl ik het niet ongepast vind? Huh?!?!
Alle reacties Link kopieren
Als een van mijn kinderen later ss-ers wil herdenken vraag ik me af waar het in de opvoeding zo vreselijk mis is gegaan.
quote:jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 16:59:

[...]





Het begrip 'landverrader' is een volstrekt holle term en zegt mij helemaal niets.



Want: een nazi die overliep naar de goede kant was immers ook een landverrader.



Volgens Wiki:

Landverraad is een verzamelnaam van misdrijven waarbij de externe veiligheid van een land in gevaar wordt gebracht. Hieronder vallen onder meer het doorspelen van staatsgeheimen aan een vreemde mogendheid en het medewerking verlenen aan een vijand in oorlogstijd (collaboratie). Bij militairen wordt gesproken van militair verraad.



Noem je eigen landgenoten verraden maar niet ernstig. Daar denk ik heel anders over.
quote:jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 17:05:

@ Twinkle1001:



Nee, van dat ik die aannames eerst niet voor me wilde houden. Maar ik trek die opmerking terug. Was niet netjes.



@ malu3:



Ah, we gaan de discussie nu over links-rechts-lijnen laten verlopen? Met dat 'gutmensch'?



Maar ik ben dus wel nabestaande. Jij niet. Maar toch vind jij het allemaal ongepast tegenover nabestaanden? Terwijl ik het niet ongepast vind? Huh?!?!Je merkt zelf op dat je jezelf progressief acht wat in jouw ogen waarschijnlijk een geuzennaam is.
quote:malu3 schreef op 05 mei 2012 @ 17:06:

[...]





Volgens Wiki:

Landverraad is een verzamelnaam van misdrijven waarbij de externe veiligheid van een land in gevaar wordt gebracht. Hieronder vallen onder meer het doorspelen van staatsgeheimen aan een vreemde mogendheid en het medewerking verlenen aan een vijand in oorlogstijd (collaboratie). Bij militairen wordt gesproken van militair verraad.



Noem je eigen landgenoten verraden maar niet ernstig. Daar denk ik heel anders over.



Als Nederland ooit een dictatuur wordt ben ik met graagte een landverrader hoor.



In Nazi-Duitsland zijn heel wat landverraders zonder eerlijk proces doodgeschoten.

China zit er vandaag de dag ook vol mee.
quote:geheimtaal schreef op 05 mei 2012 @ 17:05:

Als een van mijn kinderen later ss-ers wil herdenken vraag ik me af waar het in de opvoeding zo vreselijk mis is gegaan.Juist, ik zou dan denken dat mijn nazaat niet spoort.
quote:malu3 schreef op 05 mei 2012 @ 17:08:

[...]





Je merkt zelf op dat je jezelf progressief acht wat in jouw ogen waarschijnlijk een geuzennaam is.Niets geuzennaam. Ik wil vooruit. Zo heb ik dat ook geleerd. Over oude conflicten heenstappen. Dat is voor mij progressief. Er wat moois van maken met zijn allen.
quote:jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 17:08:

[...]





Als Nederland ooit een dictatuur wordt ben ik met graagte een landverrader hoor.

In Nazi-Duitsland zijn heel wat landverraders zonder eerlijk proces doodgeschoten.

China zit er vandaag de dag ook vol mee.Daar gaat het hier niet om. Dankzij dappere Amerikanen, Engelsen, Canadezen etc. hebben wij onze vrijheid. Laten we daar zuinig op zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven