Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

26-04-2012 13:33 1995 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie:



Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking



AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.



Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.



De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''



Schofferen

Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''



Het gedicht



Auke de Leeuw - Foute keuze



Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe

Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt



Koos voor een verkeerd leger

Met verkeerde idealen

Vluchtte voor de armoede

Hoopte op een beter leven



Geen weg meer terug

Als een keuze is gemaakt

Alleen een weg vooruit

Die hij niet ontlopen kan



Vechtend tegen Russen

Angst om zelf dood te gaan

Denkend aan thuis

Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet

Zijn moeder is verscheurd door de oorlog

Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten

En een vechtend aan het oostfront

Alle elf had ze even lief



Dirk Siebe kwam nooit meer thuis



Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe

Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
Alle reacties Link kopieren
quote:jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 17:09:

[...]





Niets geuzennaam. Ik wil vooruit. Zo heb ik dat ook geleerd. Over oude conflicten heenstappen. Dat is voor mij progressief. Er wat moois van maken met zijn allen.Maar snap je dan niet dat mensen die getraumatiseerd zijn door de oorlog niet over dat 'conflict' heen kunnen stappen? Dat ze de nazi's niet kunnen en willen vergeven?
Alle reacties Link kopieren
quote:jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 17:09:

Niets geuzennaam. IK wil vooruit. Zo heb ik dat ook geleerd. Over oude conflicten heenstappen. Dat is voor mij progressief.

Genocide, volkerenmoord en de Holocaust vallen niet in de categorie 'oude conflicten'.



Een beetje compassie met anderen zou jou al 'vooruit' helpen.



quote:jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 17:09:

Dat is voor mij progressief. Er wat moois van maken met zijn allen.Met z'n allen. Dan dien je vooral ook de levende mensen te respecteren die op 4 mei geen nazi's willen en kúnnen herdenken.
Alle reacties Link kopieren
quote:geheimtaal schreef op 05 mei 2012 @ 17:13:

[...]





Maar snap je dan niet dat mensen die getraumatiseerd zijn door de oorlog niet over dat 'conflict' heen kunnen stappen? Dat ze de nazi's niet kunnen en willen vergeven?

Dát snap ik intussen wel. Dat is me hier wel heel erg duidelijk geworden.

Dat de mensen die met de oorlog verder niets van doen hebben er hetzelfde in staan kan ik niet snappen...
Waarom moeten jullie allemaal beslissen voor anderen? Waar slaat dat op?



@ Geheimtaal



Mogen die mensen dat zelf bepalen aub? Want meer dan voldoende mensen kunnen dat dus wel.



@ malu3



Het gaat helemaal niet om 'dappere Amerikanen en Canadezen'.

Jeetje. Er gaat echt heel veel mis op scholen. Met al die heldenverhalen die er nog steeds ingepompt worden. Ik voel me inmiddels helemaal niet meer verbonden met de dappere geallieerden. Met een reden. De geschiedenis heeft uitgewezen dat ook daar alleen maar verliezers waren. Inclusief trauma's.



@ Yraatje:



Zoals je ziet zijn er mensen zonder binding die toch bloeddorstig worden. Bizar is dat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Yraatje schreef op 05 mei 2012 @ 17:15:

[...]



Dát snap ik intussen wel. Dat is me hier wel heel erg duidelijk geworden.

Dat de mensen die met de oorlog verder niets van doen hebben er hetzelfde in staan kan ik niet snappen...Ik snap dat wel. Als je als kind van een getraumatiseerde vader onder zijn trauma geleden hebt,als je alle verhalen uit eerste hand hoort, ziet hoe je vaders leven is verwoest, snap ik heel goed datje als kind de daders niet kan vergeven.
Alle reacties Link kopieren
quote:jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 17:15:



@ Yraatje:



Zoals je ziet zijn er mensen zonder binding die toch bloeddorstig worden. Bizar is dat.Ik heb het al eerder gevraagd, maar hoe weet jij dat wij allemaal geen binding hebben met de oorlog?
Alle reacties Link kopieren
Misschien schrijven hier wel negentigjarigen mee de in kampen hebben gezeten jukebox. Weet jij veel. Hoe weet jij dat zo zeker dat wij allemaal uit onze nek kletsen en niks met de oorlog te maken hebben?
Alle reacties Link kopieren
Nederland blijft en is een hypocriet land. Tijdens de oorlog hebben de meeste mensen de duitsers geen strobreed in de weggelegd(wat ik op zich wel kan begrijpen, je wilt toch overleven).



En na de oorlog had bijna iedere nederlander in het verzet gezeten....





Zelf vind ik dat je geen ss-ers/oorlogsmisdadigers/landverraders moet herdenken. Alleen je moet ze niet vergeten, zonder hun vergeet je ook de oorlog en hun daden.Ook vind ik het gedicht op zich wel gepast. Je ziet nu wat de consequenties zijn van een keuze maken. Laat mensen nadenken bij hun keuzes zodat ze kunnen inzien wat er kan gebeuren. Toendertijd liep men ook als makke lammeren achter Hitler aan.



En ik vind het erg raar dat het auschwitz comite het voor elkaar kan krijgen dat iets gecensureerd wordt. Ook het CIDI en het 4&5 mei comite vind ik erg tegen vallen met het verbieden van dingen. Ik vier vandaag de vrijheid een vrijheid die ik gisteravond een beetje heb gemist
quote:Yraatje schreef op 05 mei 2012 @ 17:15:

[...]



Dát snap ik intussen wel. Dat is me hier wel heel erg duidelijk geworden.

Dat de mensen die met de oorlog verder niets van doen hebben er hetzelfde in staan kan ik niet snappen...Jij vindt het raar dat mensen die zelf geen slachtoffer zijn geweest zich kunnen verplaatsen in nabestaanden van mensen die door de nazi-moordmachine om het leven zijn gebracht? Ik vind het eerder raar dat je je daar niet in kunt verplaatsen.
@ geheimtaal



Er schrijven hier geen overlevenden van kampen mee. Doe niet zo belachelijk.



En spreek voor jezelf. Je hebt zelf gezegd geen binding te hebben.



Ik ben thuis in de overleverswereld. En daar is veel nuance. Omdat die gezinnen (waaronder mijn gezin) al tientallen jaren proberen te begrijpen wat er is gebeurd. Dat levert inzichten op.

Veel van die mensen willen zich ook niet aansluiten bij allerlei joodse organisaties, die je de laatste dagen veel hoort.



Maar die organisaties kunnen wel voor 10 schreeuwen. Net als mensen hier.
Alle reacties Link kopieren
quote:jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 17:23:

@ geheimtaal



Er schrijven hier geen overlevenden van kampen mee. Doe niet zo belachelijk.



En spreek voor jezelf. Je hebt zelf gezegd geen binding te hebben.



Ik ben thuis in de overleverswereld. En daar is veel nuance. Omdat die gezinnen (waaronder mijn gezin) al tientallen jaren proberen te begrijpen wat er is gebeurd. Dat levert inzichten op.

Veel van die mensen willen zich ook niet aansluiten bij allerlei joodse organisaties, die je de laatste dagen veel hoort.



Maar die organisaties kunnen wel voor 10 schreeuwen. Net als mensen hier.





Dat heb ik NERGENS gezegd. Maar laat maar even weten waar ik dat heb gezegd.



Ik wacht af.
quote:jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 17:15:

Waarom moeten jullie allemaal beslissen voor anderen? Waar slaat dat op?



@ Geheimtaal



Mogen die mensen dat zelf bepalen aub? Want meer dan voldoende mensen kunnen dat dus wel.



@ malu3



Het gaat helemaal niet om 'dappere Amerikanen en Canadezen'.

Jeetje. Er gaat echt heel veel mis op scholen. Met al die heldenverhalen die er nog steeds ingepompt worden. Ik voel me inmiddels helemaal niet meer verbonden met de dappere geallieerden. Met een reden. De geschiedenis heeft uitgewezen dat ook daar alleen maar verliezers waren. Inclusief trauma's.



@ Yraatje:



Zoals je ziet zijn er mensen zonder binding die toch bloeddorstig worden. Bizar is dat.Je had liever nu Duits gesproken en meegemaakt dat alle Joodse mensen vernietigd waren
quote:lizard schreef op 05 mei 2012 @ 17:21:

Nederland blijft en is een hypocriet land. Tijdens de oorlog hebben de meeste mensen de duitsers geen strobreed in de weggelegd(wat ik op zich wel kan begrijpen, je wilt toch overleven).



En na de oorlog had bijna iedere nederlander in het verzet gezeten....





Zelf vind ik dat je geen ss-ers/oorlogsmisdadigers/landverraders moet herdenken. Alleen je moet ze niet vergeten, zonder hun vergeet je ook de oorlog en hun daden.Ook vind ik het gedicht op zich wel gepast. Je ziet nu wat de consequenties zijn van een keuze maken. Laat mensen nadenken bij hun keuzes zodat ze kunnen inzien wat er kan gebeuren. Toendertijd liep men ook als makke lammeren achter Hitler aan.



En ik vind het erg raar dat het auschwitz comite het voor elkaar kan krijgen dat iets gecensureerd wordt. Ook het CIDI en het 4&5 mei comite vind ik erg tegen vallen met het verbieden van dingen. Ik vier vandaag de vrijheid een vrijheid die ik gisteravond een beetje heb gemist



Inderdaad. Na afloop was iedereen een held. Bij wijze van spreke. De zwijgende meerderheid..

En dan de massale woede afreageren op die paar overlopers. Het is te laf voor woorden.

Maar ik dacht dat dit soort denkbeelden inmiddels weg waren. Maar ze zijn blijkbaar nog springlevend.
Alle reacties Link kopieren
quote:geheimtaal schreef op 05 mei 2012 @ 17:17:

[...]





Ik snap dat wel. Als je als kind van een getraumatiseerde vader onder zijn trauma geleden hebt,als je alle verhalen uit eerste hand hoort, ziet hoe je vaders leven is verwoest, snap ik heel goed datje als kind de daders niet kan vergeven.

Je begrijp me niet helemaal goed.

Over die mensen heb ik het ook niet.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je als slachtoffer van de oorlog (en dan heb ik het nu even niet over de doden) of als kind van dat slachtoffer niet kunt vergeven of daar in ieder geval veel moeite mee hebt.

Maar ik kan me niet voorstellen dat mensen zoals ik (geen nabestaanden van oorlogsslachtoffers of mensen kennende die slachtoffer van de oorlog zijn geworden) ook zo denken.
Alle reacties Link kopieren
quote:jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 17:23:





Maar die organisaties kunnen wel voor 10 schreeuwen. Net als mensen hier.Vooralsnog vind ik jou de grootste schreeuwer hier. En het grofst gebekt.
Alle reacties Link kopieren
quote:geheimtaal schreef op 05 mei 2012 @ 17:24:

[...]





Dat heb ik NERGENS gezegd dat ik geen binding met de oorlog heb. Maar laat maar even weten waar ik dat heb gezegd.



En kom nou niet voor de zovelste keer aan met 'zoek zelf maar op, ik heb geen zin om het nog een keer uit te leggen',

Ik wacht af.
@ geheimtaal



Doe niet zo kinderachtig en meet jezelf geen personage aan dat je niet bent. Dat heb ik echt wel door.



@ malu3



Tjongejonge. Die sage, die hebben we inmiddels wel gehad hoor.
Alle reacties Link kopieren
Jukebox, laar maar even weten waar ik dat heb gezegd. Of kom je er niet meer uit?
Alle reacties Link kopieren
quote:malu3 schreef op 05 mei 2012 @ 17:23:

[...]





Jij vindt het raar dat mensen die zelf geen slachtoffer zijn geweest zich kunnen verplaatsen in nabestaanden van mensen die door de nazi-moordmachine om het leven zijn gebracht? Ik vind het eerder raar dat je je daar niet in kunt verplaatsen.Ik vind het niet raar dat men zich daar in kan verplaatsen. Ik vind het wel raar dat men diezelfde haat voelt als de slachtoffers.
quote:geheimtaal schreef op 05 mei 2012 @ 17:27:

Jukebox, laar maar even weten waar ik dat heb gezegd. Of kom je er niet meer uit?



Doe niet zo kinderachtig en laf.



@ Twinkle:



Grof gebekt?
quote:Twinkle1001 schreef op 05 mei 2012 @ 17:25:

[...]



Vooralsnog vind ik jou de grootste schreeuwer hier. En het grofst gebekt.Eens! En met het inlevingsvermogen van een poffertje.
Alle reacties Link kopieren
quote:jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 17:28:

[...]





Doe niet zo kinderachtig en laf.



@ Twinkle:



Grof gebekt?





Wat val jij hir enorm door de mand.

Iets zeggen en als je er niet meer uitkomt gaan schreeuwen dat de ander kinderachtig is.



En ja je bent enorm grofgebekt.
quote:Yraatje schreef op 05 mei 2012 @ 17:28:

[...]



Ik vind het niet raar dat men zich daar in kan verplaatsen. Ik vind het wel raar dat men diezelfde haat voelt als de slachtoffers.Hoe kom je erbij dat die mensen dezelfde haat voelen als de slachtoffers? Wel eens van inlevingsvermogen gehoord? Het is toch te grof en bannaal voor woorden dat nabestaanden lastig gevallen worden met een SS'er die zonodig ook herdacht moet worden. Hoe haal je het in je hoofd.
Alle reacties Link kopieren
quote:malu3 schreef op 05 mei 2012 @ 17:29:

[...]





Eens! En met het inlevingsvermogen van een poffertje.Die kende ik nog niet (ik ga hem onthouden....)..
quote:malu3 schreef op 05 mei 2012 @ 17:29:

[...]





Eens! En met het inlevingsvermogen van een poffertje.



Ik leef me prima in. Daar gaat deze hele discussie over.



Wat een gezelligheid hier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven