Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

26-04-2012 13:33 1995 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie:



Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking



AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.



Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.



De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''



Schofferen

Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''



Het gedicht



Auke de Leeuw - Foute keuze



Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe

Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt



Koos voor een verkeerd leger

Met verkeerde idealen

Vluchtte voor de armoede

Hoopte op een beter leven



Geen weg meer terug

Als een keuze is gemaakt

Alleen een weg vooruit

Die hij niet ontlopen kan



Vechtend tegen Russen

Angst om zelf dood te gaan

Denkend aan thuis

Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet

Zijn moeder is verscheurd door de oorlog

Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten

En een vechtend aan het oostfront

Alle elf had ze even lief



Dirk Siebe kwam nooit meer thuis



Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe

Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
Alle reacties Link kopieren
quote:jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 17:31:

[...]





Ik leef me prima in. Daar gaat deze hele discussie over.



Wat een gezelligheid hier.Je leeft je inderdaad prima in. In de vijand.
quote:geheimtaal schreef op 05 mei 2012 @ 17:32:

[...]





Je leeft je inderdaad prima in. In de vijand.Ik begin me meer en meer te realiseren hoe de opstelling van veel Nederlanders was in die tijd en daar word ik niet bepaald gelukkig van.
De vijand? Newsflash voor jou: de oorlog is al afgelopen hoor!
quote:malu3 schreef op 05 mei 2012 @ 17:34:

[...]





Ik begin me meer en meer te realiseren hoe de opstelling van veel Nederlanders was in die tijd en daar word ik niet bepaald gelukkig van.Ik ben blij dat je daar zelf mee komt. Ik vind het ook erg dapper van jezelf dat je je zo kwetsbaar durft op te stellen. Chapeau!
Alle reacties Link kopieren
Jukebox, jij bent echt eng. En je wordt met de minuten enger. Je verzint dingen en als je er naar gevraagd wordt is een ander laf.
Alle reacties Link kopieren
quote:Yraatje schreef op 05 mei 2012 @ 17:28:

[...]



Ik vind het niet raar dat men zich daar in kan verplaatsen. Ik vind het wel raar dat men diezelfde haat voelt als de slachtoffers.

Is het persé nodig om haat te voelen als je geen nazi's wilt herdenken? Kan ook prima zonder hoor. Inlevingsvermogen en compassie volstaan.

Maar buiten dat zíjn er ook veel tweede generatie oorlogsslachtoffers die wél nog steeds te lijden hebben.
quote:jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 17:31:

[...]





Ik leef me prima in. Daar gaat deze hele discussie over.



Wat een gezelligheid hier.WOII had niets met gezelligheid te maken maar wel met het systematisch proberen uit te roeien van mensen die de nazi's liever niet op deze aarde hadden. Het is zo door en door verrot en kwaadaardig. Dat er nog mensen zijn die denken dat het allemaal wel meeviel en het zelfs willen verdedigen vind ik shocking.
quote:jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 17:36:

[...]





Ik ben blij dat je daar zelf mee komt. Ik vind het ook erg dapper van jezelf dat je je zo kwetsbaar durft op te stellen. Chapeau!Kleuter
@ malu3



Het was zeker verrot en kwaadaardig. Niemand hier, ook ik niet, heeft dat hier proberen te ontkennen. Maar dat een oorlog ingewikkeld is, dat gaat er bij jou niet in.



En jij vindt mij grofgebekt, nee dat 'kleuter', dat getuigd echt van een nette instelling zeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 17:42:

@ malu3



Het as zeker verrot en kwaadaardig. Niemand hier, ook ik niet, heeft dat hier proberen te ontkennen. Maar dat een oorlog ingewikkeld is, dat gaat er bij jou niet in.

En dat zou je er UITGEREKEND op 4 mei graag even inwrijven bij de mensen?

Kies een andere dag en begin je eigen actiecomité voor de herdenking / rehabilitatie van nazi's. Misschien heeft Stormfront interesse.
quote:jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 17:42:

@ malu3



Het as zeker verrot en kwaadaardig. Niemand hier, ook ik niet, heeft dat hier proberen te ontkennen. Maar dat een oorlog ingewikkeld is, dat gaat er bij jou niet in.



En jij vindt mij grofgebekt, nee dat 'kleuter', dat getuigd echt van een nette instelling zeg.



In de redeneertrant die jij hanteert, ga ik zeker niet mee. Ik vind jou gevoelloos en betweterig maar dat had ik geloof ik al eerder gezegd. Niks aan veranderd dus.



Je gedraagt je nou eenmaal als een kleuter, het is niet anders.
Alle reacties Link kopieren
quote:malu3 schreef op 05 mei 2012 @ 17:31:

[...]





Hoe kom je erbij dat die mensen dezelfde haat voelen als de slachtoffers? Wel eens van inlevingsvermogen gehoord? Het is toch te grof en bannaal voor woorden dat nabestaanden lastig gevallen worden met een SS'er die zonodig ook herdacht moet worden. Hoe haal je het in je hoofd.

Omdat het ging om het vergeven van nazi's. Ik kan me goed voorstellen dat de overlevenden en de nabestaanden van de oorlogsslachtoffers dit niet kunnen.

Ik kan me ook goed voorstellen dat om die reden een SS-er in het openbaar (nog) niet herdacht wordt.

Ik kan me ook heel goed voorstellen dat mensen zich kunnen inleven in het gevoel van anderen en dat daarom bepaalde gevoelens mee kunnen spelen.

Ik kan me echter niet voorstellen dat diezelfde haat die overlevenden en nabestaanden kunnen voelen voor de nazi's gevoeld kan worden door inlevende mensen, die zelf niets met de oorlog van doen hebben (en hierbij wijs ik verder niemand, behalve mezelf, in dit topic aan, want ik weet niet wie allemaal wat heeft meegemaakt m.b.t. de oorlog).
Het slaat echt nergens meer op hier. Die woede, die haat, waar komt dat bij jullie vandaan?



Het topic is in ieder geval verziekt.



En dat mij betweterigheid wordt verweten vind ik dieptreurig. Lees je dan verdomme in en kom met argumenten inplaats van een ander 'betweterigheid' te verwijten. Want ja, als het op feitenkennis aankomt weet ik ook meer. Maar google is your friend hoor. Maar goed, daar ben je blijkbaar te lui voor. Triest dit.
Alle reacties Link kopieren
quote:jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 17:35:

De vijand? Newsflash voor jou: de oorlog is al afgelopen hoor!De duitse soldaten die herdacht zouden moeten worden waren onze bezetters dus ja de vijand ja? Hoe wou je ze anders noemen? Mijn oma die haar hele familie heeft zien uitroeien, en die haar hele verdere leven in inrichtingen heeft gezeten zag dat zeer zeker als der vijand. Net als mijn moeder die al haar tante's en ooms. En ook haar Opa en oma heeft verloren, zag hun als de vijand. Zij heeft haar hele leven nachtmerrie's gehad. Alles steeds weer opnieuw beleefd. Ik ben blij dat ze dit niet hoeven meemaken. Dat er nu weer mensen zijn die juis deze bezetters op een dag als 4 mei zonodig moeten herdenken.
Alle reacties Link kopieren
quote:jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 17:46:

Het topic is in ieder geval verziekt.

Die kun je in je eigen zak steken.

Ben blij dat er ook mensen zijn, zoals Yraatje, die tenminste oog gekregen hebben voor bepaalde zaken.
Alle reacties Link kopieren
[quote]jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 17:46:

Het slaat echt nergens meer op hier. Die woede, die haat, waar komt dat bij jullie vandaan?



Het topic is in ieder geval verziekt.]



Door jou.
quote:Yraatje schreef op 05 mei 2012 @ 17:45:

[...]



Omdat het ging om het vergeven van nazi's. Ik kan me goed voorstellen dat de overlevenden en de nabestaanden van de oorlogsslachtoffers dit niet kunnen.

Ik kan me ook goed voorstellen dat om die reden een SS-er in het openbaar (nog) niet herdacht wordt.

Ik kan me ook heel goed voorstellen dat mensen zich kunnen inleven in het gevoel van anderen en dat daarom bepaalde gevoelens mee kunnen spelen.

Ik kan me echter niet voorstellen dat diezelfde haat die overlevenden en nabestaanden kunnen voelen voor de nazi's gevoeld kan worden door inlevende mensen, die zelf niets met de oorlog van doen hebben (en hierbij wijs ik verder niemand, behalve mezelf, in dit topic aan, want ik weet niet wie allemaal wat heeft meegemaakt m.b.t. de oorlog).Je begrijpt het niet helemaal maar dat geeft niet. Ik hoef zelf niet die haat tegen nazi's te voelen om te kunnen begrijpen dat mensen die in een hel hebben geleefd die wel voelen. En dat uitgerekend op 4-5 een SS'er herdacht moet worden is zo ongelooflijk bot en gevoelloos dat ik niet kan begrijpen dat sommigen vinden dat dat moet kunnen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Twinkle1001 schreef op 05 mei 2012 @ 17:37:

[...]



Is het persé nodig om haat te voelen als je geen nazi's wilt herdenken? Kan ook prima zonder hoor. Inlevingsvermogen en compassie volstaan.

Maar buiten dat zíjn er ook veel tweede generatie oorlogsslachtoffers die wél nog steeds te lijden hebben.

Nee hoor... Dat is niet perse nodig...

Daar is iedereen vrij in. Iedereen mag en kan herdenken wat hij/zij wil. We zijn een vrij land.... gelukkig!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Twinkle1001 schreef op 05 mei 2012 @ 17:47:

[...]



Die kun je in je eigen zak steken.

Ben blij dat er ook mensen zijn, zoals Yraatje, die tenminste oog gekregen hebben voor bepaalde zaken.





Eens.



En Yraatje gaat tenminste niet zo tekeer! Die praat op een normale manier.
quote:Twinkle1001 schreef op 05 mei 2012 @ 17:47:

[...]



Die kun je in je eigen zak steken.

Ben blij dat er ook mensen zijn, zoals Yraatje, die tenminste oog gekregen hebben voor bepaalde zaken.Ik ben ook blij met Yraatje, die denkt tenminste na. Jukebox is een hopeloos geval.
@ geheimtaal



Laat anderen er eens buiten zeg, laf figuur.
Ah, iedereen tegen mij.



Zielige figuren zeg. "Maar die doet tenminste normaal!" Jeetje, wat dieptriest.
Alle reacties Link kopieren
quote:jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 17:51:

@ geheimtaal



Laat anderen er eens buiten zeg, laf figuur.Degene die hier laf is ben jij jukebox. Jij. En jij alleen.
quote:jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 17:52:

Ah, iedereen tegen mij.



Zielige figuren zeg. "Maar die doet tenminste normaal!" Jeetje, wat dieptriest.Calimero, ik zat er met de kleuteropmerking niet ver naast dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:jukebox schreef op 05 mei 2012 @ 17:52:

Ah, iedereen tegen mij.



Zielige figuren zeg. "Maar die doet tenminste normaal!" Jeetje, wat dieptriest.





Je moet toch geen haat koesteren? Over 'conflicten' heen stappen?



Waar ben jij nou mee bezig dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven