Basisinkomen en de kogel door de kerk.

18-11-2014 20:24 139 berichten
Zwitserland zou wel eens 's werelds meest interessante case study in basisinkomen kunnen worden. In plaats van een 'traditioneel' sociaal vangnet, met bijvoorbeeld voedselbonnen, woonsubsidies en werkloosheidsuitkeringen, heeft de burgercommissie “Grundeinkommen” (basisinkomen) in Zwitserland een voorstel gedaan om iedere burger een onvoorwaardelijk inkomen van CHF 2.500,- te verstrekken, iets meer dan ¤2.000,-.



Begin oktober dumpten voorstanders van de beweging een berg van acht miljoen stuivers, één voor elke Zwitserse inwoner, voor het parlementsgebouw in Bern om aandacht te vragen voor het referendum dat ze willen houden. In Zwitserland, één van de weinige (deels) directe democratieën in de wereld, kan een volkscommissie een referendum inroepen als het meer dan 100.000 handtekeningen verzamelt.



Ik ben gek op bergen.
Mogen ze hier ook wel invoeren

Maar ik denk dat het wellicht een ietsiepietsie te duur zou worden, als direct de halve beroepsbevolking stopt met werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat een heel fors basisinkomen. Hoger dan de bijstandsnorm en ook zeker hoger toen dan het salaris dat ikals net afgestudeerde WO-er in de crisishoogtij dagen kreeg aangeboden.



In principe ben ik niet tegen het ombuigen van het toeslagen stelsel naar een eenvoudiger en transparanter systeem maar zulke bedragen ontnemen volgens mij de prikkel om te werken bij een deel van de bevolking. Is dit bedrag voor Zwitserse normen vergelijkbaar met ons bijstandsniveau?
Ik gooi hem er maar alvast in:



"En wie gaat dat betalen??"
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat het een vraag is of het basisinkomen er komt, maar wanneer.
De vastheid die je zoekt is even groot als de veranderlijkheid waar jij naar verlangt
quote:mariatesselschade schreef op 18 november 2014 @ 20:33:

Ik vind dat een heel fors basisinkomen. Hoger dan de bijstandsnorm en ook zeker hoger toen dan het salaris dat ikals net afgestudeerde WO-er in de crisishoogtij dagen kreeg aangeboden.



In principe ben ik niet tegen het ombuigen van het toeslagen stelsel naar een eenvoudiger en transparanter systeem maar zulke bedragen ontnemen volgens mij de prikkel om te werken bij een deel van de bevolking. Is dit bedrag voor Zwitserse normen vergelijkbaar met ons bijstandsniveau?Ik weet het niveau niet, maar ik weet wel dat het leven in Zwitserland duurder is dan hier.
quote:Luxaflex schreef op 18 november 2014 @ 20:45:

Ik gooi hem er maar alvast in:



"En wie gaat dat betalen??"Alle regelingen bij elkaar op één hoop gegooid.
Alle reacties Link kopieren
quote:Luxaflex schreef op 18 november 2014 @ 20:45:

Ik gooi hem er maar alvast in:



"En wie gaat dat betalen??"Ik denk maar zo dat wanneer je alle bijstandspotjes, participatiepotjes, toeslagen en subsidies op SoZa-vlak bij elkaar veegt je best een leuk potje hebt. Of het ¤2000,- is durf ik niet te zeggen maar een leuk potje is het zeker
Ik zie liever dat de overheid werken weer aantrekkelijk maakt door:

- toeslagen afhankelijk te maken van fulltime werken (of werk zoeken)

- de standaard sollicitatie-vrijstelling voor mensen in de bijstand met kinderen onder de vijf los te laten
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 18 november 2014 @ 20:47:

[...]



Ik weet het niveau niet, maar ik weet wel dat het leven in Zwitserland duurder is dan hier.Vandaar dat ik het vraag want voor Nederlandse standaarden is het een heel behoorlijk bedrag. Als het voor Zwitserse normen onder of rond bijstandsnorm ligt is het wel een ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren
De woonlasten zijn in Zwitserland veel hoger. Ziektekosten en levensonderhoud ook. Dat bedrag is daar geen vetpot hoor..
Ik vind het wel een goed idee. Ik ga ervan uit dat het gebaseerd is op simplificering: het bestaansminimum is er en dat wordt nu anders vormgegeven.



Eerder was het op basis van kortingen, tegemoetkomingen, belastingvoordelen, toeslagen, heffingen, ect. Het uiteindelijke plaatje is hetzelfde, maar al de tussentijdse berekeningen worden achterwege gelaten. Nu wordt dat overzichtelijker dus en dat is een behoorlijke winst.
Alle reacties Link kopieren
Een beetje nette driekamerflat kost daar rond de 1000 franken. Afhankelijk van de regio waar je woont. Ik heb er gewoond en het leven is duur, heel duur!
Alle reacties Link kopieren
In Nederland zal dat bedrag ongeveer op 1500 euro per maand liggen.

De argumenten die op basisinkomen.nu genoemd worden zijn wel sterk. Ik ben voor.
quote:fbjewel schreef op 18 november 2014 @ 20:55:

In Nederland zal dat bedrag ongeveer op 1500 euro per maand liggen.

De argumenten die op basisinkomen.nu genoemd worden zijn wel sterk. Ik ben voor.



Nou, daar teken ik voor!



Ik denk alleen wel dat als er een basisinkomen zou zijn, alle prijzen ook weer hoger worden hier.
Alle reacties Link kopieren
De salarissen liggen daar veel hoger dan hier, het levensonderhoud is hartstikke duur. Ik denk zomaar dat chf 2.000 geen vetpot is.
Alle reacties Link kopieren
quote:ninon schreef op 18 november 2014 @ 20:59:

De salarissen liggen daar veel hoger dan hier, het levensonderhoud is hartstikke duur. Ik denk zomaar dat chf 2.500 geen vetpot is.
Alle reacties Link kopieren
quote:liara schreef op 18 november 2014 @ 20:57:

[...]





Nou, daar teken ik voor!



Ik denk alleen wel dat als er een basisinkomen zou zijn, alle prijzen ook weer hoger worden hier.Ik zou er ook gelijk voor tekenen. Maar denk inderdaad ook dat alles duurder zou worden. Maar ik denk wel zoals ook op de site wordt aangegeven dat mensen gemotiveerder worden om te gaan werken voor het extra geld.
Alle reacties Link kopieren
-
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Zwitserland, en met 2500chf kom je echt niet rond!



Er wordt 'uitgegaan' van de volgende verdeling: een derde van je inkomsten zijn bedoeld voor onderdak, een derde voor vaste lasten, en het resterende deel om van te leven.



Ga even uit van een gemiddelde huurprijs van 1400 Frank voor een gezin (Kanton Bern)
this too shall pass..
Alle reacties Link kopieren
Iets dergelijks was toch een aantal maanden ook voorgesteld en door de meerderheid (van de bevolking ) afgewezen?
this too shall pass..
Alle reacties Link kopieren
quote:oxygen- schreef op 18 november 2014 @ 21:09:

Ik woon in Zwitserland, en met 2500chf kom je echt niet rond!



Er wordt 'uitgegaan' van de volgende verdeling: een derde van je inkomsten zijn bedoeld voor onderdak, een derde voor vaste lasten, en het resterende deel om van te leven.



Ga even uit van een gemiddelde huurprijs van 1400 Frank voor een gezin (Kanton Bern)Dan woon ik in een duurder deel... Wij betalen 1700 voor een vierkamer appartement. en dat is heel goedkoop voor mijn omgeving ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:oxygen- schreef op 18 november 2014 @ 21:10:

Iets dergelijks was toch een aantal maanden ook voorgesteld en door de meerderheid (van de bevolking ) afgewezen?



Minimumloon van 4000 is inderdaad afgeketst..



Dit basisinkomen gaat er nooit doorheen komen..
Alle reacties Link kopieren
Alle inwoners?

Dus als ik het goed begrijp krijgt iedereen daar nu aan losse uitkeringen ongeveer dat bedrag, ondanks dat iemand werkt?



I'm lost..... Wie legt het mij uit?
*do not underestimate the power of stupidity*
Ik vind werken best leuk en nuttig enzo, maar toch......ga ik vroege ochtenden, weekenden, avonden en feestdagen werken voor 1200 euro per mnd als ik ook lekker uit kan slapen, kerst bij mijn gezin kan zijn etc voor 2000 euro.......?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven