Basisinkomen en de kogel door de kerk.

18-11-2014 20:24 139 berichten
Zwitserland zou wel eens 's werelds meest interessante case study in basisinkomen kunnen worden. In plaats van een 'traditioneel' sociaal vangnet, met bijvoorbeeld voedselbonnen, woonsubsidies en werkloosheidsuitkeringen, heeft de burgercommissie “Grundeinkommen” (basisinkomen) in Zwitserland een voorstel gedaan om iedere burger een onvoorwaardelijk inkomen van CHF 2.500,- te verstrekken, iets meer dan ¤2.000,-.



Begin oktober dumpten voorstanders van de beweging een berg van acht miljoen stuivers, één voor elke Zwitserse inwoner, voor het parlementsgebouw in Bern om aandacht te vragen voor het referendum dat ze willen houden. In Zwitserland, één van de weinige (deels) directe democratieën in de wereld, kan een volkscommissie een referendum inroepen als het meer dan 100.000 handtekeningen verzamelt.



Ik ben gek op bergen.
quote:Luxaflex schreef op 18 november 2014 @ 20:51:

Ik zie liever dat de overheid werken weer aantrekkelijk maakt door:

- toeslagen afhankelijk te maken van fulltime werken (of werk zoeken)

- de standaard sollicitatie-vrijstelling voor mensen in de bijstand met kinderen onder de vijf los te latenZullen we dan ook werkgevers verplichten ft banen aan te bieden? In de zorg is 20 uur heel gebruikelijk. Ft contracten zijn er bijna niet (alleen voor de schaarse leidinggevenden).
Alle reacties Link kopieren
quote:zweva schreef op 18 november 2014 @ 21:27:

[...]



Dan woon ik in een duurder deel... Wij betalen 1700 voor een vierkamer appartement. en dat is heel goedkoop voor mijn omgeving ;)Wij betalen ook zoveel voor 4,5 kamers. Maar dat wordt als vrij veel beschouwd hier 😏 welk kanton zit je dan?
this too shall pass..
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 18 november 2014 @ 20:47:

[...]



Ik weet het niveau niet, maar ik weet wel dat het leven in Zwitserland duurder is dan hier.O vandaar dat Zwitserleven gevoel
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:mariatesselschade schreef op 18 november 2014 @ 20:33:

Ik vind dat een heel fors basisinkomen. Hoger dan de bijstandsnorm en ook zeker hoger toen dan het salaris dat ikals net afgestudeerde WO-er in de crisishoogtij dagen kreeg aangeboden.



In principe ben ik niet tegen het ombuigen van het toeslagen stelsel naar een eenvoudiger en transparanter systeem maar zulke bedragen ontnemen volgens mij de prikkel om te werken bij een deel van de bevolking. Is dit bedrag voor Zwitserse normen vergelijkbaar met ons bijstandsniveau?Nou dan is de prikkel weg, maar dan ook niet zeuren dat je te weinig krijgt, want je kunt altijd wel een paar uur per dag werken dan. Ik kan me voorstellen dat veel mensen dan hun 36-urenbaan inwisselen voor een 20 urenbaan, dus dat kan opgevuld worden door een ander. Nu is er niemand die zegt: Ik ga wel minder werken en minder inkomen krijgen om mijn buurvrouw aan het werk te krijgen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in Nederland ook heel graag het basisinkomen omarmen.

Ik zie er veel positieve kanten aan.

Ik denk dat mensen juist veel gemotiveerder worden om te werken,en dat er ook meer keuze vrijheid zal zijn om dat te kunnen doen waar je hart ligt.

Mensen gaan minder uren werken en dat maakt dat er voor meer mensen werkmogelijkheden komen.

Oh en baantjes die minder aantrekkelijk zijn zullen waarschijnlijk stukken betere betaald worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:consuelabananahammok schreef op 18 november 2014 @ 23:53:

Ik zou in Nederland ook heel graag het basisinkomen omarmen.

Ik zie er veel positieve kanten aan.

Ik denk dat mensen juist veel gemotiveerder worden om te werken,en dat er ook meer keuze vrijheid zal zijn om dat te kunnen doen waar je hart ligt.

Mensen gaan minder uren werken en dat maakt dat er voor meer mensen werkmogelijkheden komen.

Oh en baantjes die minder aantrekkelijk zijn zullen waarschijnlijk stukken betere betaald worden.



Jij denkt dat zo'n basisinkomen een vetpot is?





http://sargasso.nl/is-het-basisinkomen-betaalbaar/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 19 november 2014 @ 00:14:

[...]





Jij denkt dat zo'n basisinkomen een vetpot is?





http://sargasso.nl/is-het-basisinkomen-betaalbaar/Nee, maar je kunt het zelf proberen te verhogen als je wil, en ja er zullen als zoiets van kracht gaat, altijd mensen zijn die 40 uur blijven werken, en daarop blijven mopperen. Er zullen er zijn die dat basisinkomen prima vinden omdat ze niet meer behoeftes hebben, en mensen die mopperen omdat ze het basisinkomen te laag vinden maar niet de moeite doen om het zelf te verhogen en er zullen er zijn die voor een paar dagen gaan werken, om eens op reis te kunnen of een nieuwe auto te kopen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Alle reacties Link kopieren
quote:consuelabananahammok schreef op 19 november 2014 @ 01:03:

[...]





Nee.

Geen idee waar je die conclusie uit trekt.

Daarom ook zal de motivatie om te werken blijven.

Mensen blijven altijd wensen houden, of / en willen een bepaalde levensstandaard behouden of nastreven.

En voor wie dat niet wil en tevreden is met weinig, hoeft het niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zo erg voor het basisinkomen!

Sowieso zijn wij nu het overzicht nogal bijster van wat men krijgt aan toeslagen en uitkeringen...das echt wel veel hoor.



Dat basisinkomen in zwitserland is toch 2000 p.p dus een gezin(vader en moeder) heeft dan 4000. Als ik het goed begreep.

Hier in NL is het basisinkomen zo rond de 1500 schat ik. Maar voor iedereen! Dus ook voor de directeur van de bank, geen scheve gezichten meer dus.

Het enige is dus dat de lonen aanzienlijk lager worden om het te compenseren.

Gewoon rond komen zonder je in de schulden te werken kan met het basisinkomen, geen luxeleventje hoor. Dan zou je er voor moeten werken.
Alle reacties Link kopieren
Nou, daar zullen de meeste mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering blij mee zijn. Die leveren dan fors in. Maar dat zal dan wel weer in stand gehouden moeten worden.



Nee, als het basisinkomen er komt, dan moet dat voor iedereen gelijk zijn. Arm of rijk, dik of dun, ziek of gezond, met of zonder kind, etc. Anders verliest het zijn transparantie en kun je het net zo goed niet doen.
Ben je nou helemaal gek?
Alle reacties Link kopieren
Overigens betwijfel ik of het betaalbaar blijft. Ik denk niet dat er te weinig mensen over blijven die willen werken. Waar ik wel bang voor ben is het volgende:



De meeste mensen krijgen waarschijnlijk meer geld te besteden. Deze mensen gaan vervolgens meer consumeren. Tot zover nog geen probleem. Echter, meer consumptie betekent meer vraag. Op het moment dat het aanbod niet meegroeit met de vraag, zullen de prijzen stijgen. Ik denk uiteindelijk zover dat je met het basisinkomen niet meer rond kunt komen. Dan moeten er weer toeslagen e.d. komen en ben je weer terug bij af.
Ben je nou helemaal gek?
quote:Luxaflex schreef op 18 november 2014 @ 20:45:

Ik gooi hem er maar alvast in:



"En wie gaat dat betalen??"Wie betalen nu alle regelingen? Denk dat het best goedkoper is om alle regels en potjes samen te voegen en zoiets te doen. Scheelt ook duizenden ambtenaren salarissen.
quote:aanmaaklimonade schreef op 19 november 2014 @ 08:52:

Nou, daar zullen de meeste mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering blij mee zijn. Die leveren dan fors in. Maar dat zal dan wel weer in stand gehouden moeten worden.



Nee, als het basisinkomen er komt, dan moet dat voor iedereen gelijk zijn. Arm of rijk, dik of dun, ziek of gezond, met of zonder kind, etc. Anders verliest het zijn transparantie en kun je het net zo goed niet doen.Deze snap ik even niet? Wat bedoel je precies?
En je kan toch ook aan het basisinkomen regels hangen? Dus sollicitatie plicht anders korten? En bij ziekte een vrijstelling van solliciteren geven?
als er zoveel geld binnenkomt bij de Zwitserse belastingdienst dat dit betaalbaar zou zijn, kunnen ze toch veel beter de belasting verlagen? Dat betekend een hoger besteedbaar inkomen voor werkenden, die meer uit gaan geven, waardoor er meer geproduceerd moet worden en er dus meer werkplekken zijn?

Lijkt mij efficiënter en ook een grotere prikkel tot werken dan dit.
quote:Starshine schreef op 18 november 2014 @ 22:22:

Ik vind werken best leuk en nuttig enzo, maar toch......ga ik vroege ochtenden, weekenden, avonden en feestdagen werken voor 1200 euro per mnd als ik ook lekker uit kan slapen, kerst bij mijn gezin kan zijn etc voor 2000 euro.......?Dat zie je verkeerd. Dan zou je 3200 euro hebben.
quote:Katherina schreef op 19 november 2014 @ 09:08:

als er zoveel geld binnenkomt bij de Zwitserse belastingdienst dat dit betaalbaar zou zijn, kunnen ze toch veel beter de belasting verlagen? Dat betekend een hoger besteedbaar inkomen voor werkenden, die meer uit gaan geven, waardoor er meer geproduceerd moet worden en er dus meer werkplekken zijn?

Lijkt mij efficiënter en ook een grotere prikkel tot werken dan dit.Basisinkomen heeft niks met een prikkel te maken maar met een makkelijkere minimum inkomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:aanmaaklimonade schreef op 19 november 2014 @ 08:52:

Nou, daar zullen de meeste mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering blij mee zijn. Die leveren dan fors in. Maar dat zal dan wel weer in stand gehouden moeten worden.



Nee, als het basisinkomen er komt, dan moet dat voor iedereen gelijk zijn. Arm of rijk, dik of dun, ziek of gezond, met of zonder kind, etc. Anders verliest het zijn transparantie en kun je het net zo goed niet doen.

nee hoor, basisinkomen is voor iedereen standaard dus als je arbeidsongeschikt bent, dan krijg je daar wel een een compensatie voor naast je basisinkomen.

Voor iedereen dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op 19 november 2014 @ 09:03:

En je kan toch ook aan het basisinkomen regels hangen? Dus sollicitatie plicht anders korten? En bij ziekte een vrijstelling van solliciteren geven?

basisinkomen is voor iedereen standaard en echt geen vetpot.

dus juist niet meer achter de broek aanzitten.(dat kost de staat bakken met geld) Dan is het gewoon je eigen schuld/keuze dat je weinig te besteden hebt.



Met basisinkomen zullen gezinnen weer de keuze hebben om minder of zelfs niet te werken. De moeders die liever thuis blijven hebben dan weer de keus.

Maar ik denk dat de gezinnen juist voor werken (parttime) blijven kiezen, want je wil toch dat mooiere huis en op vakantie.

maargoed je hebt dus de keus. Dat doet de arbeidsmarkt weer goed.

nu zitten er teveel gedwongen thuis omdat er geen werk is en werkende ouders doen dat ook teveel gedwongen omdat ze anders hun hypotheek niet kunnen betalen.

echt verfrissend vind ik het.



ik ben echt voor!
Ik denk dat het wel mee zal vallen met de prijsstijgingen. Zoveel meer zullen mensen niet te besteden hebben. Alle toeslagen vallen immers weg. Als je in een sociale huurwoning zit van 500 euro gaat er niet meer die 200 euro huurtoeslag vanaf, de 150 euro zorgtoeslag valt weg, etc. Dan blijft er van dat basisinkomen echt niet meer veel over om meer uit te gaan geven. Zelfde met hypotheekrenteafrek, kindertoeslagen, vergis je niet hoeveel geld dat is.



En vooral niet weer aparte regelingen maken voor arbeidsongeschiktheid ed. Gewoon een bedrag waar je net van kan rondkomen. Kan je het hele UWV ook afschaffen, dat functioneert toch al niet.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt de werkgevers dat basisinkomen in laten houden op het salaris van de werknemers en alleen datgene uit laten betalen dat boven het basisinkomen ligt.

Ligt je salaris onder het basisinkomen dan ontvang je dus van je werkgever niets.



De ingehouden basisinkomen betalen de werknemers aan het rijk.



Ik denk dat het systeem op die manier al een stuk betaalbaarder wordt.
Niet geschoten is altijd mis
quote:bungaa schreef op 19 november 2014 @ 09:34:

[...]



basisinkomen is voor iedereen standaard en echt geen vetpot.

dus juist niet meer achter de broek aanzitten.(dat kost de staat bakken met geld) Dan is het gewoon je eigen schuld/keuze dat je weinig te besteden hebt.



Met basisinkomen zullen gezinnen weer de keuze hebben om minder of zelfs niet te werken. De moeders die liever thuis blijven hebben dan weer de keus.

Maar ik denk dat de gezinnen juist voor werken (parttime) blijven kiezen, want je wil toch dat mooiere huis en op vakantie.

maargoed je hebt dus de keus. Dat doet de arbeidsmarkt weer goed.

nu zitten er teveel gedwongen thuis omdat er geen werk is en werkende ouders doen dat ook teveel gedwongen omdat ze anders hun hypotheek niet kunnen betalen.

echt verfrissend vind ik het.



ik ben echt voor!Ik ook hoor, al zou ik graag zien dat er wat voorwaarden aanhangen. Maar het lijkt me goedkoper en makkelijker voor iedereen, de overheid en de belastingbetaler enz.
quote:Bitje93 schreef op 19 november 2014 @ 10:00:

Je kunt de werkgevers dat basisinkomen in laten houden op het salaris van de werknemers en alleen datgene uit laten betalen dat boven het basisinkomen ligt.

Ligt je salaris onder het basisinkomen dan ontvang je dus van je werkgever niets.



De ingehouden basisinkomen betalen de werknemers aan het rijk.



Ik denk dat het systeem op die manier al een stuk betaalbaarder wordt.Waarom zou je dan gaan werken?
Zou het meer ondernemerschap stimuleren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven