Basisinkomen

07-09-2014 16:23 284 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie weleens gehoord over het basisinkomen? Dat is een inkomen die een groep mensen wil realiseren waar iedere inwoner van 18 jaar en ouder recht op heeft. Het inkomen moet hoog genoeg zijn om iedereen een menswaardig te bieden. De website (zie onderstaande link) spreekt van ¤ 1.500 per persoon per maand.



De website legt daarnaast uit hoe het inkomen gefinancierd moet worden. Op zich klinkt het allemaal wel plausibel en denk dat een hoop mensen ermee geholpen zouden zijn.



Toch zie ik twee nadelen, die niet of niet voldoende op de website aan de orde komen:



Hoe voorkomen we dat iedereen buiten Nederland zich in Nederland wil vestigen?Als wij er ¤ 3.000 per maand meer inkomen krijgen, dan gaan wij meer consumeren. Ik denk niet alleen wij zelf, maar ik denk dat iedereen dat doet. De vraag naar producten en diensten zal stijgen, waardoor ook de prijzen zullen stijgen. Ik vermoed dat de prijzen zo sterk zullen stijgen dat zelfs ¤ 1.500 niet meer genoeg is.



Geen idee wat ik met dit topic wil. Discussiëren over een basisinkomen? Vinden jullie het een goed idee of hebben jullie beter alternatief? Ik vind het een interessant onderwerp.



Voor mensen die niet weten wat het basisinkomen inhoudt of die er graag meer over willen weten, kunnen hier kijken: www.basisinkomen.info/
Ben je nou helemaal gek?
Lijkt mij fijn, zo'n 1500 euro bovenop mijn loon. Of is dit alleen voor mensen die geen klap uitvoeren?
Waar krijg je er 3000 euro bij??? lijkt me top Volgens mij begrijp je het niet helemaal.
Alle reacties Link kopieren
Dit lijkt me niet haalbaar.

¤ 1500,- geven aan iedereen? Zonder tegenprestatie?



Er zijn nu zat mensen die met werken niet eens ¤ 1500,- binnen halen.



Veel mensen zullen het werken er dan lekker bij laten zitten lijkt me.



Als iets te mooi klinkt om waar te zijn dan is het dat vaak ook!



Maar van mij mogen ze er mee beginnen hoor!

Ik ben alleen heel erg bang dat de pot met geld snel leeg zal zijn.
Eén van de manieren om dit te financieren die de site noemt, is het verhogen van btw. Producten worden dus duurder. Als mensen meer te besteden hebben, wordt de vraag naar producten groter en de prijs gaat omhoog. Producten worden dus nóg duurder. Dan hou je van die 1500 euro minder over en zijn we weer terug bij af.
Alle reacties Link kopieren
Sprookjes.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
quote:Annapalona schreef op zondag 07 september 2014 16:38 Waar krijg je er 3000 euro bij??? lijkt me top Volgens mij begrijp je het niet helemaal.Als je met zijn tweeën bent. 2x 1500.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Helaas krijg je dan geen 1500 euro bovenop je loon, maar dat basisbedrag wordt dan verrekend met het loon dat je nu verdiend, dus als je werkt ga je er geen cent op vooruit.

Wat wel een voordeel is is dat je op dit bedrag voor de rest van je leven kunt rekenen en dat bepaalde zaken als de ww worden aangepast.

Het is niet de bedoeling dat dit basisbedrag alleen in Nederland wordt ingevoerd, maar in heel Europa. Wel kan ik me voorstellen dat het een enorme aanzuigende werking heeft op mensen buiten Europa, maar ik vraag me ook af of die werking groter zou worden dan nu alreeds het geval is. We worden toch al platgelopen. Ik neem aan dat daar regels voor komen, mocht dit ooit doorgang vinden.

Er zijn mooie experimenten gedaan met gratis geld en het blijkt dat het binnen de kortste keren veel beter gaat met de mensen die er aan mee hebben gedaan. Het geeft mensen de moed om te ondernemen, omdat er een zekerheid van inkomen is, plus we hebben geen armoede meer, tenzij minister Blok niet ontoerekeningsvatbaar wordt verklaard, dan is het verzuipen met een lekke zwemband.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel erg voor een basisinkomen, om precies de redenen die op de site genoemd worden.
Am Yisrael Chai!
quote:Fame schreef op 07 september 2014 @ 16:43:

[...]





Als je met zijn tweeën bent. 2x 1500.Maar ze zegt 3000 meer..meer dan nu?
Alle reacties Link kopieren
Op die site staat dat iedereen 1500 krijgt en dat je zoveel mag bijverdienen als je wil. Ik neem aan dat alle toeslagen e.d. dan afgeschaft worden? Sommige mensen krijgen zoveel kinderopvang/zorg/huur/kindertoeslag dat het goedkoper is om ze bijstand te geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat de website helemaal niet duidelijk uitlegt hie dit gefinancierd moet worden. Ze zeggen alleen dat er nu ook kosten zijn, en suggereren dat het basisinkomen niet duurder zal zijn. Maar geen cijfers, berekeningen, onderzoek.



Ook de bezwaren over mensen die minder gaan werken, en de gevolgen daarvan voor de economie, worden alleen met vaag wensdenken weerlegd.



Als ik 1500 per maand zou krijgen (wat ik overigens een ruim bedrag vind, niet bepaald minimaal), zou ik minder gaan werken. Ik zou me bezighouden met mijn hobbies, misschien nog een boeiende studie doen, een boek schrijven. Dus ik zou zoals de mensen van dit idee al zeggen heus niet gaan vegeteren op de bank, maar de dingen die ik zou gaan doen zouden geen belastbaar inkomen opleveren.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Oei, als dit echt zou werken.. Goed plan! Afschaffen al die toeslagen en uitkeringen en kortingen. Werk kan beter worden verdeeld, Niet 1 persoon 5/6 dagen per week werken maar dat verdelen over 3 mensen. Meer participatie in zorg, werk en vrije tijd.

Van mij mogen ze het invoeren. Alhoewel 1500 netto wellicht wat veel is. Mag echt naar minimum, zodat mensen nog wel gemotiveerd zijn om ernaast te werken, maar wel voldoende dat als je niet kunt werken je kunt overleven. Aparte uitkeringen bij ziekte enzo dus niet meer nodig.
Klaar mee
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 07 september 2014 @ 16:45:

Helaas krijg je dan geen 1500 euro bovenop je loon, maar dat basisbedrag wordt dan verrekend met het loon dat je nu verdiend, dus als je werkt ga je er geen cent op vooruit.

.Nee, dat is niet waar. Het basisinkomen wordt betaald uit belastinggeld, dus als je werkt, betaal je feitelijk je eigen basisinkomen in de vorm van inkomstenbelasting. Maar het is niet zo dat die 1500 euro van je salaris wordt afgetrokken. Je krijgt 1500 euro basisinkomen (die vervangt dus zaken als toeslagen, bijstandsuitkeringen, arbeids- en heffingskortingen en dergelijke), en daarnaast verdien je een salaris waarover je inkomstenbelasting betaalt.
Am Yisrael Chai!
quote:tyche schreef op 07 september 2014 @ 16:49:

Ik vind dat de website helemaal niet duidelijk uitlegt hie dit gefinancierd moet worden. Ze zeggen alleen dat er nu ook kosten zijn, en suggereren dat het basisinkomen niet duurder zal zijn. Maar geen cijfers, berekeningen, onderzoek.



Ook de bezwaren over mensen die minder gaan werken, en de gevolgen daarvan voor de economie, worden alleen met vaag wensdenken weerlegd.



Als ik 1500 per maand zou krijgen (wat ik overigens een ruim bedrag vind, niet bepaald minimaal), zou ik minder gaan werken. Ik zou me bezighouden met mijn hobbies, misschien nog een boeiende studie doen, een boek schrijven. Dus ik zou zoals de mensen van dit idee al zeggen heus niet gaan vegeteren op de bank, maar de dingen die ik zou gaan doen zouden geen belastbaar inkomen opleveren.Vanaf het begin van de jaren 70 was iedereen vrij om een uitkering aan te vragen en kreeg die dan ook gewoon, zonder dat er ooit nog aan je gevraagd werd om te gaan werken en die uitkeringen waren goed, veel beter dan nu, maar desalniettemin bleef het grootste deel van de bevolking gewoon werken, dus het idee dat men er bij gaat zitten, klopt van geen kanten.
Alle reacties Link kopieren
quote:kerstklok schreef op 07 september 2014 @ 16:48:

Op die site staat dat iedereen 1500 krijgt en dat je zoveel mag bijverdienen als je wil. Ik neem aan dat alle toeslagen e.d. dan afgeschaft worden? Sommige mensen krijgen zoveel kinderopvang/zorg/huur/kindertoeslag dat het goedkoper is om ze bijstand te geven.



Klopt. Het basisinkomen zou alle toeslagen, heffingskortingen, en andere vormen van inkomenssubsidies moeten vervangen.



Moet je je voor de gein eens voorstellen hoeveel geld er bespaard zou kunnen worden als we alleen belastingdienst toeslagen zouden afschaffen.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 07 september 2014 @ 16:50:

[...]





Nee, dat is niet waar. Het basisinkomen wordt betaald uit belastinggeld, dus als je werkt, betaal je feitelijk je eigen basisinkomen in de vorm van inkomstenbelasting. Maar het is niet zo dat die 1500 euro van je salaris wordt afgetrokken. Je krijgt 1500 euro basisinkomen (die vervangt dus zaken als toeslagen, bijstandsuitkeringen, arbeids- en heffingskortingen en dergelijke), en daarnaast verdien je een salaris waarover je inkomstenbelasting betaalt.Klopt, maar dat is niet zo hoog als nu.
Alle reacties Link kopieren
Heel erg tegen. Ik vind dat werken beter/meer/hoger beloond moet worden, en niet niet-werken.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij gaat het er dan om dat er geen toeslagen of uitkeringen meer zijn. Dus geen rondpompen van geld meer.



En als je meer geld wilt, moet je gaan werken, maar de lonen worden dan lager (=meer naar belastingdienst)..



En 3000(volgens mij was het eerder iets van 1300pp) voor een gezin lijkt veel, maar als je nergens meer compensatie in krijgt, valt het volgens mij nog best tegen. (Huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget, kinderopvangtoeslag, etc.).



Hoewel wij met 2500 euro netto ook goed rondkomen, zonder toeslagen, maar we hebben geen kinderen!
quote:fashionvictim schreef op 07 september 2014 @ 16:50:

[...]





Nee, dat is niet waar. Het basisinkomen wordt betaald uit belastinggeld, dus als je werkt, betaal je feitelijk je eigen basisinkomen in de vorm van inkomstenbelasting. Maar het is niet zo dat die 1500 euro van je salaris wordt afgetrokken. Je krijgt 1500 euro basisinkomen (die vervangt dus zaken als toeslagen, bijstandsuitkeringen, arbeids- en heffingskortingen en dergelijke), en daarnaast verdien je een salaris waarover je inkomstenbelasting betaalt.De belastingen gaan enorm omhoog. Stel dat je 4000 bruto verdient. Daar moet al 1500 af voor het basisinkomen. En alle werkenden moeten ook het basisinkomen voor alle mensen die niet willen werken en alle zieken betalen. Daarnaast moeten er natuurlijk ook nog allerlei gemeenschappelijke voorzieningen worden betaald. In plaats van de 42% die ik nu betaal, moet ik misschien wel 70% gaan betalen. Dan werk ik dus fulltime voor ruim 1000 euro extra. Waarom zou ik dan al die moeite gaan doen (fulltime werken) voor zo weinig extra?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het idee interessant, maar ben wel benieuwd naar een berekening van hoe dit betaald gaat worden. Als ik naar mijn partner en mij kijk dan krijgen we nu per maand per persoon totaal zo'n 250 euro (kinderbijslag, kinderopvangtoeslag, hypotheekrenteaftrek). Vergeet ik nu dingen, want voor ons zou het dus al 1250 euro p.p. per maand kosten en we zijn denk ik geen uitzondering. Oh en als we 3000 per maand zouden krijgen zouden we dus echt wel minder gaan werken, daar gaat dan de inkomstenbelasting.
De financiering van het hele plan is alleen beroerd onderbouwd, zeker als dit in heel Europa moet gaan gelden zullen een klein aantal landen (waar bijvoorbeeld Nederland onder zal vallen want ons land heeft nog redelijk wat te besteden) dit moeten gaan financieren voor heel veel andere landen, de belastingdruk zal gigantisch worden want reken maar dat Brussel ons weet te vinden om kaal te plukken.

Van alles wat jij dus extra verdient door te werken zul je nauwelijks iets over gaan houden.

Helaas komt geld om uit te delen niet uit de lucht vallen, die schatkist moeten we eerst met alle werkenden vullen.



En dan is de vraag of iemand echt bereid is om 40 uur te sloven, op zwaar lichamelijk of geestelijk belastend werk terwijl je van het geld wat je daarvoor krijgt misschien nog 10% mag houden! terwijl je buurman lekker thuis in zijn moestuintje aan rommelt en uiteindelijk bijna hetzelfde te besteden heeft.



Ik vind het dus een ongelooflijk slecht plan......

Veel te zweverig
Nou kom maar op. Ik verdien nu 1000 euro en mijn man krap aan 1500 per maand. Daarvoor moeten we allebei vroeg op staan, of avonddiensten draaien. Weekenden werken we ook en met de feestdagen zijn we nooit bij familie.

Dus als we thuis gaan zitten krijgen we zomaar 3000 euro voor niks doen? Topplan!

Verhoog het minimumloon, dat het is dan realistischer.
Alle reacties Link kopieren
Rutger Bregman schrijft veel over het basisinkomen: https://decorrespondent.n ... ten-geven/384450-0b1c02bd Al gaat hij uit van 960 euro pp per maand.



Ik vind het een goed concept. Het scheelt een hoop bureaucratie. Het zou mantelzorgen makkelijker maken, kleine goede doelen komen makkelijker aan vrijwilligers en er komen meer banen beschikbaar omdat mensen meer part-time gaan werken.

Ik zou een dag (of twee) minder gaan werken en daarvoor vrijwilligerswerk gaan doen in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 07 september 2014 @ 16:52:

[...]



Vanaf het begin van de jaren 70 was iedereen vrij om een uitkering aan te vragen en kreeg die dan ook gewoon, zonder dat er ooit nog aan je gevraagd werd om te gaan werken en die uitkeringen waren goed, veel beter dan nu, maar desalniettemin bleef het grootste deel van de bevolking gewoon werken, dus het idee dat men er bij gaat zitten, klopt van geen kanten.

Ja, dat zeg ik ook helemaal niet, dat men er lui van wordt. Maar ondernemen en financieel winstgevend zijn, zijn twee verschillende dingen.



Ik vind dat iedereen menswaardig moet kunnen leven. Het idee van een basisinkomen vind ik sympathiek. Maar ik denk dat het voorgestelde bedrag te hoog is, en ik voorzie problemen op de arbeidsmarkt. Wie gaat nog laagbetaald, zwaar werk doen als je zonder dat inkomen ook prima kunt rondkomen? Het werk in de zorg is bijvoorbeeld van levensbelang, maar ook stressvol, zwaar, en slecht betaald.

Mensen die iets extra's willen verdienen dat ze op zich niet nodig hebben, gaan op zoek naar leuke banen.



Het is zuur dat mensen nu werk moeten doen waar ze ongelukkig van worden. In het ideale geval biedt werk zingeving, voldoening, plezier, etc. De realiteit is, dat er niet alleen vraag is naar werknemers voor dat soort banen. Dat gaat denk ik een groot probleem worden (een tekort dreigt nu al).



Ik vraag mij af hoe mensen met verstand van zaken hierover denken.
What a nuanced anxiety

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven