Blackface

27-11-2015 08:44 2933 berichten
Alle reacties Link kopieren
Normaal bemoei ik me nooit met die hele zwarte Pieten discussie, sterker nog: ik vind het doodvermoeiend. Maar nu gaat CNN een documentaire uitzenden, genaamd 'Blackface'.



Voor Roger Ross Williams kan de discussie over Zwarte Piet niet vroeg genoeg beginnen. De Amerikaanse documentairemaker van CNN bereidt een film voor over dit 'dirty, little secret', waar Nederland volgens hem nog grote economische gevolgen van zal ondervinden.



Ik vind het al triest genoeg dat er in Nederland zo'n ophef over ontstaan is, moet een stel Amerikanen zich er nu ook al mee gaan bemoeien? En gaan dreigen dat Nederland hier grote economische gevolgen van gaat ondervinden? Kunnen Amerikanen niet eerst hun hand in eigen boezem steken en bijvoorbeeld kijken naar hun eigen geschiedenis? Ik noem maar wat: Thanksgiving en de indianen ... ?



Hier een trailer van Blackface:

http://edition.cnn.com/vi ... kface-preview-orig-ff.cnn





Hij komt, hij komt. De nu al omstreden korte documentaire Blackface van de Amerikaanse documentairemaker Roger Ross Williams is vanaf zondag op de website van CNN te zien. De trailer maakt duidelijk dat er niets aan de verbeelding over wordt gelaten. ,,Nederland heeft een kort geheugen als het op hun rol in de slavenhistorie aankomt."



Tijdens het internationaal documentairefestival IDFA in Amsterdam van november raakten Williams en zijn Amerikaanse collega's niet uitgepraat over Zwarte Piet. © Getty.



Hoe kan het dat piet zwart kleurt door de schoorsteen, maar de lippen nog wel zo rood zijn en de kleren niet verkleuren?

Roger Ross Williams, documentairemaker

Het smerige, kleine geheim van Nederland, zo noemt de gelouterde documentairemaker 'onze' zwarte piet. De aankondiging van een Amerikaanse documentaire over de decembertraditie wist in februari van dit jaar al de tongen los te maken, maar nu de documentaire ook echt wordt uitgezonden voegt Williams daad bij woord. Gevreesd wordt voor de reacties.



In Nederland kunnen we het al niet eens worden over de kleur van de pieten, maar de Amerikanen begrijpen er helemaal niets van. In zijn documentaire legt Williams op zijn eigen manier uit waarom de pieten zwart zijn. De woordvoerder van Sint, Pam Evenhuis, probeert nog uit te leggen dat we het sprookje hoe dan ook willen behouden, maar Williams weet zijn verklaring waarom de pieten zwart zijn binnen een minuut onderuit te halen.



De pieten zijn volgens Evenhuis zwartgekleurd omdat ze al meer dan honderd jaar door de schoorsteen kropen, zonder zich daarna te wassen. Toen de Sint ze eenmaal opdroeg een douche te nemen, ging het zwarte roet er niet meer vanaf. ,,Maar hoe kan het dan dat de lippen nog wel zo rood zijn en de kleren niet verkleuren?" aldus Williams in de documentaire.



Grote gevolgen

Honderd procent commercie, is de voorlopige conclusie. De gevolgen van de documentaire gaan we volgens Williams ongetwijfeld merken: ,,Als de wereld deze praktijken ziet, kan dat grote gevolgen hebben voor het toerisme en dus ook voor de economie. En vooral voor de manier waarop naar jullie land gekeken wordt door mensen uit andere landen. Dat beeld van een uiterst progressief land zal moeten worden bijgesteld", zo zei hij eerder in een interview met het AD.



Ook in het NRC neemt Williams geen blad voor de mond: ,,Doordat een grote Amerikaanse nieuwszender dit toont, denk ik dat heel veel mensen hem gaan zien en het schandalig vinden. Andere landen zullen druk op Nederland uitoefenen om hier een einde aan te maken." En de Nederlandse kijkers? ,,Ik hoop dat ze zich generen."



Geen geheim

Nederland is geen vreemd terrein voor Williams; de liefde drijft hem de laatste jaren steeds vaker naar Amsterdam. Ook probeert hij een eigen productiemaatschappij van de grond te krijgen en zich hier een deel van het jaar te vestigen.



Tijdens zijn tijd in Nederland kreeg hij wel iets mee van het bestaan van Sinterklaas en Zwarte Piet, maar nog niet veel. ,,Vorig jaar was ik hier voor het eerst in de sinterklaasperiode en toen ben ik me erin gaan verdiepen. Ik postte foto's van Zwarte Piet op mijn eigen facebookpagina en vanuit Amerika kreeg ik de ene na de andere geschokte reactie." Hij maakt er dan ook geen geheim van dat hij persoonlijk geraakt wordt door de helper van Sinterklaas.

Die heeft het Sinterklaasjournaal niet gekeken gok ik zo.
Alle reacties Link kopieren
Tsja...
Dat het een dirty little secret is spreek ik tegen. We doen er niet bepaald geheimzinnig over. Dat we en masse te weinig weten over onze rol in de slavernij ben ik helemaal met de documentairemaker eens. Misschien dat we daar eens moeten beginnen en dat we ons er dan van bewust worden hoe kwetsend het over kan komen.
Alle reacties Link kopieren
Ach ja...



En daarna een documentaire over een ouwe vent met overgewicht, die zich graag in bontjassen hult en op de Noordpool een stel Ierse lilliputters gebruikt als dwangarbeiders in zijn speelgoedfabriek?



Niet serieus nemen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Niemand hier in Nederland heeft ooit van blackface gehoord voordat de anti-pieten brigade er mee op de proppen kwam.

De enige juiste vergelijking zou zijn met de elfjes van de kerstman.

Dat een volwassen man niet begrijpt dat de kleren van Piet wel schoon zijn is gewoon triest. Het is een feest voor kinderen.

Ik geloof dat mensen die aanstoot nemen van zwarte piet eigenlijk aanstoot nemen van het verhaal dat nu rondom zwarte piet verzonnen word. Niet door de echte herkomst en gedachte achter Piet.

Hij doet raar (is karikatuur) : ja duh , de bedoeling is dat hij kinderen aan het lachen maakt.

Een echte schoorsteenveger is niet zo zwart : Nee , die gaan ook niet door een schoorsteen maar hangen er boven. Bovendien moet Piet onherkenbaar zijn.

Hij heeft rode lippen : Eh ja , ik ook wel eens. De echte lippen van degene die piet speelt vallen anders een beetje weg. Rode lippen zijn bovendien niet raciaal. Waarom haal je dat erbij.

En zo kan ik nog wel doorgaan.

Ik vind het eeuwig zonde als het veranderd zou worden. De liedjes kloppen niet meer en andere kleur voor piet zou lastig uit te leggen zijn aan kinderen.

Maar.. ik weet ook dat een normale pieten discussie bijna onmogelijk is helaas. Voor je het weet ben je een racist .😕
Alle reacties Link kopieren
Een dirty little secret, LOL



Ik zie echt zo'n ingehuurde sint met twee pieten voor me en dan een groepje amerikaanse toeristen die langs loopt en dan doen ze ineens of ze he-le-maal niet raar verkleed zijn



En een dag voor de intocht sluiten we de grenzen voor toeristen, die mogen vanaf 6 december weer reizen



Zou hij ook in belgie geweest zijn trouwens?
Wat goed zeg dat een zwarte met invloed zich op het racisme rond een feest aan de andere kant van de wereld richt terwijl er een veel groter probleem in eigen land is op dat gebied. Nou invloed goed gebruikt zeg..



Ik vraag me af of hij zo eerlijk geweest is dit jaar opnames te maken want het verschil is al heel groot in de meeste winkels en ook bij de series op tv.
Zullen wij druk op de amerikanen uitoefenen om thanksgiving af te schaffen? Weten ze hoe dat ontstaan is?



Zullen zij ook niet pikken
Alle reacties Link kopieren
Als ik het zo lees is de documentairemaker niet echt bepaald objectief.. Voor mij dus een reden om grote vraagtekens te zetten achter zo'n "documentaire".



Verder kan me die hele zwartepieten discussie echt gestolen worden.
quote:Taxxi schreef op 27 november 2015 @ 09:03:

Zullen wij druk op de amerikanen uitoefenen om thanksgiving af te schaffen? Weten ze hoe dat ontstaan is?



Zullen zij ook niet pikken Doe niet zo flauw, laat die mensen het begin van massamoord en overheersing nou gewoon vieren!
Alle reacties Link kopieren
Tja.

Documentaire maker heeft een onderwerp nodig.

Zullen er nog vele volgen.

Allemaal met hun eigen insteek.

Loat goan ........................

Leo
tweede keer inschrijven
Alle reacties Link kopieren
quote:Taxxi schreef op 27 november 2015 @ 09:03:

Zullen wij druk op de amerikanen uitoefenen om thanksgiving af te schaffen? Weten ze hoe dat ontstaan is?



Zullen zij ook niet pikken Dat bedoel ik.
Alle reacties Link kopieren
Is er een link naar dit artikel, TO?
Groot gelijk. Vorig jaar een goede start gemaakt en nu weer slapjes geluisterd naar grote babies die met de dood gaan dreigen om een beetje schmink.

Hopelijk helpt aanhoudende aandacht.
Zelf weet ik al een paar jaar van deze discussie af.

Voor het eerst in jaren is het, althans in mijn omgeving, minder een issue merk ik.

Mijn Facebook staat er absoluut niet meer vol mee, zoals de twee jaar er voor wel.



Misschien zie ik het grotere plaatje niet, dat kan, maar ik heb het gevoel dat er veel mensen zijn die zich hebben neergelegd bij de verandering wat betreft zp.



Wat míj betreft komt de docu dus wat laat. Maar goed, het duurt ook een hele tijd om zoiets te maken natuurlijk.



En ja, zoals Nederlandse documentairemakers in andere landen hun films maken, zo doen buitenlandse documentairemakers dat ook.

In Nederland dus in dit geval.
Je zou denken dat Amerikanen het drukker horen te hebben met hun eigen racisme-problemen zoals de enorme criminaliteit onder jonge AfroAmerikanen, het politieprobleem waarbij jonge AfroAmerikanen eerder worden doodgeschoten, de ghetto's, het selectieve werkgelegenheidsklimaat. Moeten die gasten zich overal mee bemoeien?
Die hele discussie komt mij trouwens de keel uit, al zou dat ook kunnen liggen aan de liters maagzuur waar ik over beschik op dit moment.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon negeren, is geen aandacht waard.
quote:nessemeisje schreef op 27 november 2015 @ 09:51:

Gewoon negeren, is geen aandacht waard.



Zie je nou wel.



Nu lees ik ook nog eens neger-en.



Met de klemtoon verkeerd.
Alle reacties Link kopieren
quote:TheJoker schreef op 27 november 2015 @ 09:56:

[...]





Zie je nou wel.



Nu lees ik ook nog eens neger-en.



Met de klemtoon verkeerd.
Alle reacties Link kopieren
Dat komt omdat Nederland erg geneigd is om zich aan te passen. Sommigen krijgen er nooit genoeg van om deze angstige zelfkritiek te triggeren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:elflet schreef op 27 november 2015 @ 09:01:

Niemand hier in Nederland heeft ooit van blackface gehoord voordat de anti-pieten brigade er mee op de proppen kwam.

De enige juiste vergelijking zou zijn met de elfjes van de kerstman.

Dat een volwassen man niet begrijpt dat de kleren van Piet wel schoon zijn is gewoon triest. Het is een feest voor kinderen.

Ik geloof dat mensen die aanstoot nemen van zwarte piet eigenlijk aanstoot nemen van het verhaal dat nu rondom zwarte piet verzonnen word. Niet door de echte herkomst en gedachte achter Piet.

Hij doet raar (is karikatuur) : ja duh , de bedoeling is dat hij kinderen aan het lachen maakt.

Een echte schoorsteenveger is niet zo zwart : Nee , die gaan ook niet door een schoorsteen maar hangen er boven. Bovendien moet Piet onherkenbaar zijn.

Hij heeft rode lippen : Eh ja , ik ook wel eens. De echte lippen van degene die piet speelt vallen anders een beetje weg. Rode lippen zijn bovendien niet raciaal. Waarom haal je dat erbij.

En zo kan ik nog wel doorgaan.

Ik vind het eeuwig zonde als het veranderd zou worden. De liedjes kloppen niet meer en andere kleur voor piet zou lastig uit te leggen zijn aan kinderen.

Maar.. ik weet ook dat een normale pieten discussie bijna onmogelijk is helaas. Voor je het weet ben je een racist .😕



+ 10. Klopt helemaal wat je zegt.

Em als men Nederland klem heeft, dan op naar Iran voor hun "blackface"?

Durven ze niet, sterker nog , die ZP alias Hadji Firoez is op de lijst van cultuurerfgoed geplaatst, door diezelfde hypocriete Amerikanen. Hoe achterlijk ben je dan wel niet.

En dit land met de kauwgomknietjes zal weer weer buigen . Let maar op.
Tradities veranderen in de loop der tijd maar niet van de één op de andere dag.

Deze blog, geschreven op de dag na de aanslag in Parijs en de dag van de aankomst van Sinterklaas verwoordt wel zo'n beetje hoe waanzinnig de wereld momenteel in elkaar steekt...



Waanzin



In het Louvre huilt een vrouw. Haar mysterieuze glimlach is verdwenen en over haar wangen rollen bittere tranen. Parijs huilt met haar mee, lamgeslagen en verdoofd. Het is donker op de Champs-Élysées. Zelfs de Eiffeltoren en Arc de Triomphe rouwen in duisternis. Terreur heeft de lichtstad gedoofd.



Het is acht uur ‘s ochtends als ik met een kop koffie aan de keukentafel zit. Ik heb slecht geslapen. De beelden uit Parijs hebben vannacht onafgebroken door mijn hoofd gespookt. Het komt nu ineens wel erg dichtbij.

Ik zet mijn laptop aan en zie op het welkomstscherm een foto van mijn jongens. Ze lachen. Drie stoere gasten van 17, 19 en 20 jaar oud. Leeftijden waarop je zomaar met je vrienden en vriendinnen een weekend naar Parijs kunt gaan om dronken te worden in Quartier Latin, de bloemetjes buiten te zetten in Ménilmontant of een concert bij te wonen van - noem eens een dwarsstraat - de Eagles of Death Metal. Ik slik, want voor het eerst in mijn leven ben ik blij dat mijn jongens niet van rockmuziek houden.

Ik staar naar het beeldscherm en neem een voorzichtige slok van mijn hete koffie. Het empathische deel van mijn hersenen stuurt een koude rilling door mijn lijf. Even schaam ik me voor mijn zegeningen en denk ik aan al die ouders voor wie een foto op een beeldscherm het enige is dat nog rest. Ouders die hun kinderen gisteravond nietsvermoedend afzetten voor het Bataclan theater, die hun zoons en dochters liefdevol een afscheidskus gaven, niet wetende dat het de laatste zou zijn. Ouders voor wie het leven plotsklaps geen enkele zin meer heeft. Onschuldige mensen, gewone mensen zoals wij allemaal.



Ik bijt op mijn lip en klik mijn browser aan. Het scherm vertoont afbeeldingen van bloedende slachtoffers, zwaarbewapende Franse antiterreureenheden en plattegronden van Parijs. De kaarten zijn gevuld met icoontjes van bommen en kalasjnikovs die de exacte locaties van de aanslagen duiden. Ik zucht en lees de reacties van de politieke elite. Obama en Merkel spuien de antiterrorisme-retoriek die we al jaren horen. Net als na de aanslagen op de cartoonisten van Charlie Hebdo probeert Hollande het Franse volk gerust te stellen door te beloven dat de daders zullen worden gepakt en berecht. Ik begrijp dat de beste man op dit moment niet meer kan zeggen, maar het is natuurlijk lang niet genoeg om de angst onder de bevolking weg te nemen. Angst die ineens weer overal opduikt. Ook in Nederland. Wanneer zijn we hier aan de beurt? Waar eindigt dit? Hoe gaan we dit oplossen? De onzekerheid van de nabije toekomst stemt de natie somber.



Nadat ik mijn zaterdagochtend werkzaam heb besteed, zet ik om twee uur ‘s middags de tv aan om naar de reactie van onze minister-president te luisteren. Hij spreekt zijn afschuw uit en benadrukt standvastig dat we niet zullen buigen voor terrorisme en nooit ofte nimmer onze westerse vrijheden zullen opgeven. Ik heb ons nationaal lachebekje zelden zo boos zien kijken. Even ben ik zelfs bang dat hij het stoerste jongetje van de klas wil zijn en op eigen houtje de oorlog aan IS gaat verklaren. Ik schud mijn hoofd. De harde bewoording, de quasi-boze blik, het past niet bij hem. Het klopt gewoon niet. Het heeft iets ongeloofwaardigs. Deze beelden zien ze bij IS ook en ik vrees dat maar weinig haatbaarden nu ineens bibberend naar een grot in Syrië zullen vluchten. Als Rutte het volk even later oproept om de kalmte en eensgezindheid te bewaren, frons ik mijn wenkbrauwen. Een studentikoos ventje met een brilletje dat ons tot kalmte probeert te manen. Het is bijna zielig en meelijwekkend. Geweldige toespraak, Mark. Ik denk dat Nederland zich nu een stuk veiliger voelt. Normaal gesproken zou ik dit soort onzin weglachen, maar ik ben niet in de stemming.



Ik krab eens achter mijn oren en weet het zeker. Wat Nederland nu nodig heeft is een echte leider. Een kerel. Als ik naar een andere zender zap, worden mijn gebeden direct verhoord. Sinterklaas! Dat is waar, die kwam vandaag aan in Meppel. Helemaal vergeten, maar ja, dat heb je als je uit de kleine kinderen bent. Het duurt even voordat ik door heb dat ik zit te kijken naar een korte samenvatting van wat zich vanmorgen in Meppel heeft afgespeeld. Natuurlijk gaat het vooral níet over Sinterklaas en dus vertelt een voice-overstem dat het in tegenstelling tot de Goudse rellen van vorig jaar relatief rustig is gebleven. Er blijken slechts vier bussen met anti-Zwarte Pietdemonstranten naar Meppel te zijn gekomen. In verband met de aanslagen hebben ze zelfs even overwogen om het pietenprotest helemaal achterwege te laten, maar ze vonden het onderwerp daarvoor toch te belangrijk.



‘Eigenlijk had dit feest in zijn geheel afgelast moeten worden’, hoor ik een donkergekleurde actieleider zeggen, ‘maar de intocht ging door en dus zijn we hier om op te komen voor alle mensen die zich gekwetst voelen.’

Sinterklaas meldt desgevraagd dat hij de protesten wel heeft gezien, maar dat het er allemaal vrij rustig aan toe ging. De goedheiligman zegt het uitermate belangrijk te vinden dat iedereen in Nederland voor zijn mening mag uitkomen. Zolang de discussie op een beschaafde wijze wordt gevoerd, vindt hij het prima. Wijze woorden van een wijs man. Misschien zouden al die schreeuwers op de social media daar een voorbeeld aan kunnen nemen, want de bagger die ik de afgelopen weken weer heb gelezen is misselijkmakend. Uit beide kampen overigens. Kampen? Ja, kampen, want het is inmiddels wel duidelijk dat niets ons land zo fanatiek verdeelt als de zwartepietendiscussie (let je even op Mark, met je geleuter over kalmte en eensgezindheid).



Aan de ene kant staat een leger van inheemse Nederlanders. Mensen die menen dat het oer-Hollandse erfgoed niet verkwanseld mag worden. Die niet willen luisteren naar de argumenten van een minderheid van de bevolking die de invulling van het sinterklaasfeest graag iets anders zou zien. De Zwarte Pietenfans voelen zich aangevallen en men denkt oprecht dat ‘anderen’ hun sinterklaasfeest willen afpakken. In werkelijkheid zijn ze bang voor verandering en dat is best vreemd, zeker als je het onderwerp van deze non-discussie in ogenschouw neemt. De tijd heeft ons immers geleerd dat juist tradities altijd onderhevig zijn geweest aan verandering. Tegenstanders van Zwarte Piet hebben zich gewoon neer te leggen bij het meerderheidsoordeel. Punt uit! We leven immers in een democratie. Tja, en een van de kenmerken van democratie is vrijheid. Vrijheid van leven, van doen, van werk, vrijheid van meningsuiting. Voor sommigen gelden al die verworven vrijheden helaas alleen voor autochtone blanke Nederlanders. Alle Surinamers, Antillianen, Marokkanen en Turken moeten gewoon hun kop houden, tenzij ze het met ‘ons’ eens zijn. Tja.



Aan de andere kant zien we de belerende vingertjes van de zelfverklaarde politiek correcte BN’ers, grachtengordelbewoners met moeilijke brillen en een flink deel van onze gekleurde medelanders. Allemaal roepen ze dat Zwarte Piet anno 2015 echt niet meer kan. Sylvana (u weet wel, die donkere mevrouw die achter iedere boom een racist vermoedt en van wie eigenlijk niemand weet waarom ze een bekende Nederlander is), Regilio (ik zeg niets anders krijg ik klappen), ja zelfs waarnemers van de Verenigde Naties schreeuwen moord en brand als het om ons sinterklaasfeest gaat. Gaan ze bij de VN straks ook de Verenigde Staten aanpakken en Halloween afschaffen omdat alle lelijke mensen zich gekwetst voelen? Hebben ze daar bij die VN verdomme niets beters te doen? In De Wereld Draait Door krijgt Prem (yep, ik bedoel die vervelende schreeuwlelijk die alleen naar zichzelf luistert) uitgebreid de kans om als een bezetene te blèren dat Sinterklaas niet bestaat. Hou je bek, lul. Het is kwart over zeven en er zijn nog kinderen wakker.



Sommige donkergekleurde pietenhaters zeggen nog altijd te lijden onder hun slavernijverleden. Huh? Volgens mij leefden de slachtoffers van de slavernij 150 jaar geleden. Dat waren de échte helden, mensen die een veel te hoge prijs hebben betaald voor hun vrijheid, maar dertigers en veertigers die in 2015 over hun slavernijverleden beginnen? Schei toch uit! Ik hoor geen Nederlander die met terugwerkende kracht de Spanjaarden aansprakelijk wil stellen voor het leed dat onze voorouders is aangedaan tijdens de Tachtigjarige Oorlog. Om over de Duitsers nog maar te zwijgen. Wees blij dat we hier in vrijheid mogen leven. Dezelfde vrijheid waar jouw en mijn voorouders zo voor hebben geleden.



Discriminatie en racisme zijn verschrikkelijk en moeten worden uitgeroeid, maar stel een vreedzaam en onschuldig familiefeest in hemelsnaam niet gelijk aan slavernij en onderdrukking. Volgens mij zijn Zwarte Pieten geen slaven, maar gewoon personeel. Ja inderdaad, de baas is wit en het personeel is zwart. So what? De baas van Amerika is zwart en driekwart van de bevolking blank. Nou en? Er is een groot verschil tussen gediscrimineerd worden en je gediscrimineerd voelen. Gediscrimineerd worden is geen keuze, je gediscrimineerd voelen wel.



In het licht van Parijs had ik even de ijdele hoop dat de discussie misschien zou verstommen, maar ik lees op de social media dat de gemoederen alweer behoorlijk oplopen en dat de strijd onverminderd voortwoedt. Het debat is gekaapt door rechtse politieke partijen die de onderbuikgevoelens van een deel van Nederland verwoorden. Ze roepen op om tijdens het Suikerfeest folders tegen obesitas uit te delen, om verkleed als Sinterklaas het Kwaku Festival te bezoeken en alle demonstranten van vandaag op te pakken en pas na Pasen weer vrij te laten om te voorkomen dat ze de paashaas onder het mom van dierenmishandeling zullen weg demonstreren. Heel volwassen. Net als de doorgeslagen intolerante visie van een Surinaamse vrouw die alle kleurlingen die Sinterklaas mét Zwarte Piet vieren, voor ruggengraatloze NSB’ers uitmaakt.



Ik vrees dat deze non-discussie nog niet klaar is. Voorlopig lijken de tegenstellingen tussen de bevolkingsgroepen alleen maar groter te worden. Laten we hopen dat de gematigde meerderheid zich distantieert van deze tweestrijd. Wat mij betreft viert iedereen het sinterklaasfeest op zijn eigen manier, zonder anderen te vertellen wat ze wel of niet moeten doen. Ik geloof net zo min in discriminatie als in Sinterklaas, dus ik vier het gewoon met Zwarte Pieten. Omdat ik dat altijd zo heb gedaan en omdat Zwarte Pieten nu eenmaal zwart zijn, zoals Smurfen blauw zijn.



Mijn vriend Walter heeft jaren bij ons thuis voor Zwarte Piet gespeeld, maar daar is hij vorig jaar mee gestopt. De reden? Hij had geen zin om zich groen te moeten schminken. Voor hem was de lol van het Zwarte Piet zijn eraf. Had ik al gezegd dat Walter Surinaamse roots heeft? Yep, Waltertje is donker, bijna net zo zwart als Barry White, en ik kan je vertellen, die was behoorlijk zwart. Daarnaast zit Walter geregeld op zwart zaad, gaat hij ieder jaar op vakantie naar het Zwarte Woud, droomt hij van een witte Kerst, eet hij negerzoenen, blanke vla, jodenkoeken en zigeunerschnitzels en of dat allemaal nog niet genoeg is, woont hij ook nog eens in de Witte de Withstraat. Denk je dat Walter daar mee zit? Nee dus. Walter is namelijk veel te intelligent om zich over dit soort onbenulligheden druk te maken. Net als 99 procent van alle kinderen. Die zijn kleurenblind. Het zal ze een zorg zijn of Piet zwart, rood, groen of geel is. Zolang ze hun cadeautjes en pepernoten krijgen, vinden ze alles best. Het is een probleem van volwassenen. Volwassenen die geen respect hebben voor de mening van een ander, zeurpieten die een collectief gevoel van onbehagen veroorzaken en niet beseffen dat je de geschiedenis niet kunt veranderen maar tradities wel.



Ik zie op tv dat het aantal dodelijke slachtoffers van de aanslagen inmiddels is opgelopen tot honderd. Als ik denk aan de ouders die vandaag misschien wel hun kind hebben moeten identificeren, vraag ik me af waar sommige idioten zich in godsnaam druk over maken. De wereld is gek geworden. Waanzinnig. Het is allemaal complete waanzin.





Intussen valt de avond langzaam over de stad. Op het tv-scherm zie ik duizenden lichtjes. Er wordt een wake gehouden langs de Seine. Parijs, ze wordt al jaren traditioneel en liefkozend ‘stad van de liefde’ genoemd. Parijs, alsjeblieft nooit meer stad van terreur, maar voor altijd stad van de liefde. Als we toch eens één keer de geschiedenis wél konden veranderen en tradities konden laten voor wat ze zijn. Liefde overwint immers alles.





Jeroen Guliker © 2015
Alle reacties Link kopieren
Welnee, Nederland gaat echt niet door de knietjes omdat een documentairemakertje een mening heeft. En verder: de klant bepaalt. Dus als ik een zwarte Piet wil als Sint & Piet op bezoek komen, dan krijg ik een zwarte Piet hoor. Een kennis van me speelt Sinterklaas en in die Sintverhuur speelt het helemaal niet. Iedereen vraagt om zwarte Pieten erbij. Daarom: schouders ophalen, die sukkeltjes die gaan demonstreren bij een intocht de rug toekeren (haha, het enthousiaste gegil van de kinderen overstemde het boegeroep van de antizwartepietendemonstranten) en verder negeren & uitlachen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven