Bloedigste aanval van taliban tot nu toe. Maar die beelden!?

17-12-2014 20:13 60 berichten
Kinderen for crying out loud!!!

Stelletje achterlijke gladiolen!



Maar moeten die beelden vol bloed nou echt?

Het raakte me net zo diep, dat ik ben weggezapt. Puur omdat ik al dat bloed van die kinderen niet trek, maar verdorie ook niet nodig vind.

Ik vond het schokkend!
Ik schrok ook van de beelden.

Of het nodig is, ik weet het niet. Het laat wel de heftigheid zien. Aan de andere kant vraag ik me af of dit soort beelden niet uiteindelijk tot onverschilligheid zullen leiden.
Bij mij leidt het tot walging. Ik kan er serieus niet tegen. Net zoals die 'slapende kinderen' op het jeugdjournaal van vorig jaar.

Het schokt mij en schrikt mij meer af dan dat het bewustwording creëert.
Alle reacties Link kopieren
Het is toch ook schokkend wat er gebeurd is? Het is misschien niet nodig, maar het is wel echt gebeurd. Een beetje manhaftig mogen we toch ook wel eens zijn.
Alle reacties Link kopieren
Als het de USA of een ander land was geweest, waren we maandenlang bezig met dit drama. Nu is het een dag nieuws en klaar, dat is het erge ervan! Alsof zulke landen niet echt meedoen in de nieuwsitems..
Maar moet alles maar in beeld gebracht worden? Zorgt dat nou echt voor meer bewustwording? Ik denk het niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk het wel.
Volgens mij worden mensen juist onverschilliger bij de toename van dit soort beelden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook bang dat dit soorten beelden steeds normaler worden en dat we er aan gaan wennen.

Ik kan er in elk geval niet kijken, ik krijg al buikpijn als ik er over lees. Het zelfde trouwens met die verschrikkelijke onthoofdingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook van wel! Mag best even doordringen! Absoluut! Kinderen! De arme schatten...vind ik hoor...tja verweggiestan of naast de deur! En de ouders!! Vader moederliefde is grenzeloos!
advies
quote:Istar_ schreef op 17 december 2014 @ 20:23:

Volgens mij worden mensen juist onverschilliger bij de toename van dit soort beelden.Yup. Ik jank harder bij een neergeknuppeld zeehondje tegenwoordig.
quote:Star schreef op 17 december 2014 @ 20:38:

[...]





Yup. Ik jank harder bij een neergeknuppeld zeehondje tegenwoordig.Of bij een opgezogen lieveheersbeestje.
quote:StoraHuntur schreef op 17 december 2014 @ 20:40:

[...]



Of bij een opgezogen lieveheersbeestje.
quote:StoraHuntur schreef op 17 december 2014 @ 20:40:

[...]



Of bij een opgezogen lieveheersbeestje.Ja! Zo uitelkaar gerukt, vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk inderdaad ook dat dit tot onverschilligheid leidt. Ik merk het bij mezelf al, dat soort beelden doet me veel minder dan toen ik jonger was. Te veel, te vaak gezien. En ja, natuurlijk is het vreselijk, dat meen ik echt, maar ik raak er langzaam aan gewend...
Time spent with a cat is never wasted
Volgens mij is dat ook onderzocht, dat mensen juist eerder afstompen van dit soort beelden dan dat het bewustwording creëert.

Ik heb alleen geen zin om bronnen te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Louise70 schreef op 17 december 2014 @ 20:19:

Als het de USA of een ander land was geweest, waren we maandenlang bezig met dit drama. Nu is het een dag nieuws en klaar, dat is het erge ervan! Alsof zulke landen niet echt meedoen in de nieuwsitems..

Dat heb ik ook gemerkt maar ja... dit heeft mij ook heel erg geraakt maar als ik steeds die beelden zie

word ik er aardig depressief van. Moge de kinderen in vrede rusten, Amien.
Dit leidt niet bij iedereen tot onverschilligheid. Mensen kunnen er ook door radicaliseren. Het slaat blijkbaar de ene of de andere kant op.
Alle reacties Link kopieren
Overigens is dit voor mij niet iets van de laatste tijd. Als tiener kon ik niet kijken naar de beelden van de mensen die uit de twintowers sprongen. Ik vind dat het nieuws moet gaan over de feiten maar er een camera bovenop zetten vind ik iets heel anders.

Dan zie van die beelden vanuit een overvolle EHpost vol met doorzeefde slachtoffers.... ik kan dan echt alleen maar denken: "ga aan de kant en laat die mensen hun werk doen".
Het doet me ook verdriet dat lichamen van kinderen gebruikt worden als cameravoedsel. Zelfs na hun dood krijgen die kinderen geen respect. De journalist redeneert natuurlijk de andere kant op, zegt dat de wereld moet zien wat er gebeurt en dat begrijp ik. Toch zijn die lichamen ook ooit kinderen geweest, stoute, lieve, gezellige, nukkige of blije kinderen. En nu zijn ze dood en mogen ze pas weggehaald worden als de mevrouw van CNN haar retake gedaan heeft, want die ene bloedspat zat niet mooi centraal in het shot.

En het nieuws zelf is al gruwelijk genoeg: dochter van 5 hoorde alleen iets op de radio en was daar al helemaal van in de war.
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 17 december 2014 @ 20:52:

Dit leidt niet bij iedereen tot onverschilligheid. Mensen kunnen er ook door radicaliseren. Het slaat blijkbaar de ene of de andere kant op.Heeft er denk ik net mee te maken waar je je mee identificeert. Ik denk dat de mh17 mensen op heel veel plekken in de wereld onverschillig laat.
Ik vind dergelijke beelden inderdaad onnodig. Ik zei direct tegen mijn vriend ( toen ik de beelden zag) : waarom filmen ze dit? Maar ik zie ook filmpjes voorbij komen waarop mensen worden onthoofd... Ik kan er niet na kijken!!! Zo erg, dat mensen dit elkaar aan doen! Ik snap niet dat dergelijke dingen volop worden gedeeld op de hedendaagse media. Mij maak je er niet blij mee
Alle reacties Link kopieren
Moet men dan rekening houden met onze gevoelige zieltjes? Dat we vooral alleen een aardig achtergrondje zien bij het voorlezen van het nieuws? Anders zijn we te aangedaan?

Klinkt een beetje naar de Bronte-sisters romannetjes, dat jongedames flauwvielen bij heftig nieuws.

Als voor ons een bloedvlek al ondraaglijk is, kunnen we ons nog altijd ermee troosten dat het niet onze eigen kinderen zijn. En ja, dit is realiteit en het is verschrikkelijk. Misschien dat we afstompen bij teveel van dit soort beelden, maar beschermd moeten worden tegen nare beelden is het tegenovergestelde.

En wat ga je dan nog wel laten zien bij verschrikkelijke nieuwsberichten?
Ik ben helaas zo dom geweest om onlangs de onthoofding te kijken van die 50 mannen incl peter kassig. Ik dacht dat ik een sterke maag had, maar ik heb een dag niet kunnen eten en heb een week nachtmerries gehad. Daardoor heb ik besloten dat ik nooit meer dat soort beelden ga bekijken.

Ik kijk dus ook geen nieuws en kies zelf welke items ik wel of niet wil zien.



Waarom ik er voor koos om die onthoofding te bekijken? Geen idee, ik vond het zo bizar dat ik het met eigen ogen wilde zien. Die beelden zullen voor de rest van mijn leven op mijn netvlies blijven staan. En nog steeds kan ik er niet bij, dat dit soort dingen gebeuren.
Maar is het onverschilligheid? of trek je op den duur je innerlijke harnas aan om te zorgen dat zulk soort beelden je niet meer raken? Zoveel vreselijke beelden waar je jaar in, jaar uit mee geconfronteerd wordt, als je dat allemaal echt tot je door zou laten dringen, dat trek je toch niet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven