Bloemenkransen bewaakt.

05-05-2007 13:20 305 berichten
Alle reacties Link kopieren
Herdenkingskransen in Amsterdam bewaakt

zaterdag 5 mei 2007 04:00

(Novum) - De herdenkingskransen in vier Amsterdamse stadsdelen worden na de nationale dodenherdenking vrijdagavond bewaakt of binnengehaald. Dat heeft de gemeente in overleg met de stadsdelen besloten om vandalisme te voorkomen, zegt een woordvoerder van burgemeester Job Cohen. De veiligheidsmaatregelen gelden tot en met volgende week vrijdag.

De gebieden waar Cohen maatregelen heeft geëist, zijn Slotervaart, Osdorp, Geuzenveld en de Dam, in stadsdeel Centrum. Op de Dam worden de kransen vrijdagnacht binnengehaald en zaterdagochtend weer bij het monument gezet. In stadsdeel Osdorp worden de kransen vrijdagnacht bewaakt en in de nachten erna binnengehaald. Ook in Slotervaart worden de kransen bewaakt, terwijl Geuzenveld ervoor heeft gekozen de kransen binnen te halen.

De gemeente heeft onder meer de hulp ingeroepen van beveiligingsbedrijven en buurtvaders. De afgelopen jaren vernielden allochtone jongeren kransen en bloemen die tijdens de herdenking waren neergelegd. De gemeente verwacht dat vandalisme met de genomen maatregelen dit jaar niet zal voorkomen.

Vrijdagavond om 20.00 uur houdt Nederland twee minuten stilte ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en alle oorlogen die nadien hebben plaatsgevonden. Ook het openbaar vervoer en het luchtverkeer houden rekening met de herdenking. Bron: elsevier.Netzoegoed ik geen varken in de moskee zet, omdat ik moslims daarmee pijn doe, moet de allochtoon ook respect hebben voor onze gevallenen van de 2e wereldoorlog.Omdat je me ongeveer niet kwader kan krijgen dat het "bewaken" van de kransen, stel ik voor om allochtonen die dit soort zaken doen, flink te straffen. En wel middels het punten-paspoort. Dat klijkt op het punten rijbewijs, maar als de allochtoon 5 punten heeft bij elkaar gesprokkeld wegens a sociaal gedrag, mag hij naar huis toe. Kransen vertrappen is meteen enkeltje thuisland.bewerkt door moderator,
Alle reacties Link kopieren
In welke wijk woon je, Ellen?
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor je, Padua.



Maar wat voor maatschappij denk je dat wij worden, als wij die Marrokkaanse ettertjes de hand af gaan hakken voor het voetballen met die kransen? Het wordt een beetje de Bush mentaliteit: "Lets hunt them down". Kwaad met kwaad vergelden. Dat anderen dat doen, betekent dat dat wij dat ook moeten doen? En wat levert dat op, op de langere termijn?



(open vragen die ik stel!)



Ik snap Ellens mening ook wel, als je er midden tussenin woont, die ellende van dat straattuig, dan word je vanzelf mismoedig en lijken diplomatieke oplossingen geen optie meer.
Alle reacties Link kopieren
Nee niet weer he? Ik had er wel 2 of 3 jaar geleden over gehoord dat allochtone

jongeren het wel grappig vonden om met de kransen te gaan voetballen.

Ik dacht dat er toen hard opgetreden was, niet dus.

Het speelt dus nog steeds,

Hoe ziek in je hersenpan kun je zijn om dit te doen?

Dit valt voor mij onder grafschennis, ook zo`n ziek fenomeen.
Alle reacties Link kopieren
Een totaal gebrek aan belangstelling voor de samenleving waarin ze wonen. Soms aangewakkerd door de oudere generatie.
Alle reacties Link kopieren


Ik hoor je, Padua.



Maar wat voor maatschappij denk je dat wij worden, als wij die Marrokkaanse ettertjes de hand af gaan hakken voor het voetballen met die kransen? Het wordt een beetje de Bush mentaliteit: "Lets hunt them down". Kwaad met kwaad vergelden. Dat anderen dat doen, betekent dat dat wij dat ook moeten doen? En wat levert dat op, op de langere termijn?



(open vragen die ik stel!)





Tot nog toe zitten we alleen maar kwaad met goed te vergelden, en dat werkt dus ook niet!
Alle reacties Link kopieren


In welke wijk woon je, Ellen?



In één van de "minder mooie" delen van Noord.
Alle reacties Link kopieren
Banne? Nieuwendam Noord? Van der Pekbuurt? (voor Ellen).



Ik ben er niet voor dat er handen worden afgehakt. Wel voor het terugsturen van allochtonen. "Uw integratie is mislukt, U gaat terug naar uw thuisland. Uw huisraad zal worden ingepakt, geld of goederen waar u niet van kan aantonen dat u er op een legale manier heeft verkregen vervallen aan de Nederlandse staat, de kosten van de terugreis zullen wij zoveel als mogelijk op u verhalen. U en uw familieleden zijn voor de rest van het leven persona non grata in Nederland."
Alle reacties Link kopieren
Tja  normen en waarden...

Inplaats dat men kenbaar maakt dat zoiets niet kan en strafmaatregelen neemt haalt men de boel naar binnen:(

Zo geef je niet het goede voorbeeld.....
Kom op zeg hey!

Kunnen jullie niet eens nieuws van een jaar geleden onthouden?



Ja, het is jammer dat er kransen bewaakt worden.

Niet in de laatste plaats omdat er vorig jaar mee gevoetbald werd op De Dam door inderdaad Marokkaanse jongeren.



Het commentaar dat er indertijd was, op oa de manier van voorlichting die men jongeren toen wilde geven, om herhaling te voorkomen, begrip te kweken, daar lustten de honden geen brood van.



En dit jaar zijn er voorzorgsmaatregelen genomen.

Zo ook tegen flauwvallende scouts.

Goed toch?



Zo te lezen, niet. Het is nooit goed.
Alle reacties Link kopieren
Zo te lezen, niet. Het is nooit goed.
Ehm nee, bij mij overheerst nu niet echt een blij gevoel over de voorzorgsmaatregelen. Het stemt me nogal somber dat het uberhaupt nodig is. En ik heb nog minder verwachtingen over de jongeren die dit doen. Het is niks en het zal nooit wat worden met die gastjes.

Alle reacties Link kopieren
Als iedereen met zijn tengels afblijft van andermands spullen was het pas goed....
Alle reacties Link kopieren
Het is niks en het zal nooit wat worden met die gastjes.





Ja, dat kan idd je mening zijn, maar wat schiet je ermee op, met "het zal nooit wat worden met die gastjes". Als je er dan een mening over hebt, probeer dan liever oplossingsgericht te denken. Dáár heeft de maatschappij pas wat aan.



Desnoods de discussie opengooien met wat Padua voorstelt.
Alle reacties Link kopieren
Sluit me bij Yasmijn en Padua aan. En Glenn Mills is een aardig begin. Bureau Halt neem ik, voor dit soort zaken, niet serieus. Dat is voor jochies die van 8 tot 10 die vuurwerk afsteken op dagen dat het niet mag. Hier moet met hardere hand tegen worden opgetreden. Klaar!

Vraag me trouwens na deze berichtgeving af of dit soort praktijken zich alleen in Amsterdam voordoen of dat andere steden er ook mee te kampen hebben?

En dat 'enkeltje' is inderdaad niet te verwezenlijken, het puntenpaspoort denk ik ook niet (op zich wel een idee maar wat doe je met punten op een autochtoon paspoort?) maar er zal wel iets meer moeten gebeuren dan de kopjes thee van Job.
Het blijft gek, dat in een topic met als onderwerp het herdenken van de doden van de Tweede Wereldoorlog, men zo fascistisch de mening neerflikkert.
Alle reacties Link kopieren
Ach ja Kjong, ik kan me best voorstellen dat mensen die er direct mee te maken hebben, er behoorlijk pissig over worden en zeker als er dan van die halfzachte maatregelen worden getroffen. Verklaar je nader over dat "Fascistisch" ajb?
Alle reacties Link kopieren
Terugsturen naar huis is beter dan de gaskraan opendraaien toch...? :P
Waar het mij om draait is op het moment dat er wél begrip gekweekt werd, men het er niet mee eens wat, met de manier waarop.



Voor diegenen zonder geheugen, of buitenlandverblijvers: Dat men een aantal vrijheidstrijders uit Marokko wilde halen om voorlichting te komen geven. Ja. Ook van daar kwamen er een paar ons bevrijden.

Het hele idee werd tot op de grond afgebrand.



Dat er iets mis is met de jongeren (afgezien dat pubers nog steeds geen volwassenen zijn) en hun inlevingsvermogen over de oorlog en gevolgen daarvan, ligt meer bij een falend (onderwijzend) systeem, dan bij de jongeren en hun families.

Zij hebben er gewooonweg niks mee. Krijgen van thuis niet de verhalen van getraumatiseerde grootouders te horen.



Wat niet wegneemt dat vooral men andermans 'verdriet' behoort te respecteren.



De zogenaamde oplossingen die hier in het wilde weg neertypt, zijn geen oplossingen. Niet tijdelijke, niet permanente.

Het zijn bevooroordeelde emotionele reacties. Meer niet.
Alle reacties Link kopieren
Kjong, wat een larie van dat falend systeem.



Ik zelf heb bijvoorbeeld weinig met de Eerste Wereldoorlog, maar als ik in Frankrijk ben heb ik diep respect voor hun verdriet.



Je gewoon een beetje inleven of in ieder geval indenken. Is dat teveel gevraagd?
Op je vraag geef ik al antwoord.
Ik heb het als kind echt nooit in mijn hoofd gehaald om in wat voor land dan ook met bloemen van een monument of graf te gaan kegelen. Je bleef er vanaf, ookal wist je niet waar het voor diende.
Alle reacties Link kopieren


Waar het mij om draait is op het moment dat er wél begrip gekweekt werd, men het er niet mee eens wat, met de manier waarop.



Voor diegenen zonder geheugen, of buitenlandverblijvers: Dat men een aantal vrijheidstrijders uit Marokko wilde halen om voorlichting te komen geven. Ja. Ook van daar kwamen er een paar ons bevrijden. Wat is dat nou weer voor een rare opmerking?



Het hele idee werd tot op de grond afgebrand. Oja? Ik heb geen geheugen en verblijf in het buitenland, can you enlighten me please? En zou het misschien kunnen dat het afgebrand werd vanwege andere redenen dan de voor de hand liggende (namelijk, het helpt toch niet bij dat tuig)?



Dat er iets mis is met de jongeren (afgezien dat pubers nog steeds geen volwassenen zijn) en hun inlevingsvermogen over de oorlog en gevolgen daarvan, ligt meer bij een falend (onderwijzend) systeem, dan bij de jongeren en hun families. Niet mee eens. Onderwijs is niet alles. Fatsoen leer je thuis. Ook als je Marrokaan bent.

Zij hebben er gewooonweg niks mee. Krijgen van thuis niet de verhalen van getraumatiseerde grootouders te horen.



Wat niet wegneemt dat vooral men andermans 'verdriet' behoort te respecteren.



De zogenaamde oplossingen die hier in het wilde weg neertypt, zijn geen oplossingen. Niet tijdelijke, niet permanente.

Het zijn bevooroordeelde emotionele reacties. Meer niet.  Ja en? Dat zijn het inderdaad. Dat is altijd de grondslag voor een discussie. Die zogenaamde uit emoties geboren oplossingen kunnen de basis zijn voor een discussie die tot uiteindelijke oplossingen leidt.
Alle reacties Link kopieren






Dat er iets mis is met de jongeren (afgezien dat pubers nog steeds geen volwassenen zijn) en hun inlevingsvermogen over de oorlog en gevolgen daarvan, ligt meer bij een falend (onderwijzend) systeem, dan bij de jongeren en hun families.

Zij hebben er gewooonweg niks mee. Krijgen van thuis niet de verhalen van getraumatiseerde grootouders te horen.



Toch wel opvallend dat het nog niet voorgekomen is dat pubers van nederlandse afkomst met kransen zijn gaan voetballen.

Zij hebben toch hetzelfde "falende onderwijs" als hun allochtone klasgenoten.

Mijn kinderen, ook pubers hebben eerbied voor de slachtoffers uit de 2e wereldoorlog, hebben ze van huis uit meegekregen, zijn 2 min stil met dodenherdenking.

Als wij in Normandië zijn, waar ook veel oorlogsmonumenten zijn, staan ze er ook even bij stil, ze snappen dat je daar eerbied en recpect voor moet hebben.

En nee, die 2 pubers van mij zijn geen doetjes, verre van dat.

Maar ze hebben van huis uit meegekregen dat je de soldaten die voor onze vrijheid hebben gevochten heel dankbaar moet zijn.



Maar ach, de allochtone kransenvoetballers hebben niet door dat ook zij nu hier in vrede kunnen leven omdat de gesneuvelde soldaten en verzetstrijders hun leven voor ons hebben gegeven.

Dat wordt ze thuis niet verteld, en op school hebben ze niet opgelet.

Want hoe apart, op de scholen waar mijn kinderen zaten en nu zitten, werd en wordt het wèl verteld!
Alle reacties Link kopieren
respect...(geen recpect  :$ )
Alle reacties Link kopieren
wel erg dat dit gebeurd............maar wat dacht je van de autochtone extreem rechtse jongeren die weleens Joodse begraafplaatsen onderkladde...dit hoor je ook genoeg...of die moskee's onderkladden enzo..dit is allemaal even erg
Alle reacties Link kopieren
wel erg dat dit gebeurd............maar wat dacht je van de autochtone extreem rechtse jongeren die weleens Joodse begraafplaatsen onderkladde...dit hoor je ook genoeg...of die moskee's onderkladden enzo..dit is allemaal even erg
Dat is zeker niet minder erg, maar het gaat hier om wat in de openingspost staat en met dit bericht lijk je de ernst daarvan af te willen zwakken...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven