Dag van nationale rouw

23-07-2014 08:17 545 berichten
Wat doen jullie?

Bij ons hangt de vlag halfstok en ik zal zeker een minuut stil zijn om 4 uur. Ik zit dan op mijn werk, maar ik daar houden ze er vast rekening mee. Ik vind het heel bijzonder dat radiozenders een aangepast programma hebben. Ik denk dat het een indrukwekkende dag wordt, vooral het moment dat de slachtoffers in Nederland aankomen.
Alle reacties Link kopieren
"Maar ik heb het gevoel dat mij een verdriet opgedrongen wordt, dat ik helemaal niet heb."



Dat vind ik dat weer raar. als je er niks mee hebt, dan hebt je er toch niks mee? Dan ga je toch gewoon je gang vandaag en laat anderen hun rouwdingen doen?
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:noreservations schreef op 23 juli 2014 @ 08:58:

[...]



En ik weet eerlijk gezegd niet of al die opgepompte rouw en woede wel zo'n goed idee is.



Dit. Ik wordt zelfs een beetje bang van sommige reacties die je hoort. Mensen laten zich totaal meeslepen.



Ik vind het vreselijk, begrijp me niet verkeerd, het doet me echt wel wat. Maar hoe kan ik rouwen om mensen die ik niet eens ken?
Dreamer, jij verwoordt precies wat Ineke Stroucken zei in dit artikel: http://m.volkskrant.nl/vk ... ingNavigationItemId=31522



Het is eigenlijk geen Nederlandse traditie om een dag van nationale rouw af te kondigen. Mensen vinden dan vaak dat het ze wordt opgedrongen.



Persoonlijk vind ik het een heel mooi gebaar naar de slachtoffers en nabestaanden. Een teken dat iedereen met hen meeleeft. Een teken dat al eerder en vaker had kunnen worden gegeven bij andere tragische gebeurtenissen met grote impact op de samenleving.
quote:boebezoebe schreef op 23 juli 2014 @ 09:09:

"Maar ik heb het gevoel dat mij een verdriet opgedrongen wordt, dat ik helemaal niet heb."



Dat vind ik dat weer raar. als je er niks mee hebt, dan hebt je er toch niks mee? Dan ga je toch gewoon je gang vandaag en laat anderen hun rouwdingen doen?Daar heb je dan toch geen dag van nationale rouw voor nodig om te kunnen rouwen.
quote:dolfje schreef op 23 juli 2014 @ 08:58:

Ik zal de stilte uiteraard respecteren (zit dan wel op mijn werk in een openbaar gebouw) maar voor mij geld hetzelfde als Dreamer.



Idem.



Ik heb geen vlag, maar zag op FB wel aangepaste profielfoto's. Dat vond ik ook wel een mooi gebaar. Digitaal vlaggen
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 23 juli 2014 @ 09:10:

[...]



Ik vind het vreselijk, begrijp me niet verkeerd, het doet me echt wel wat. Maar hoe kan ik rouwen om mensen die ik niet eens ken?





Ikzelf, naast de gewone 1 minuut stilte zeg maar, sta stil bij alle AIDS onderzoekers die zijn omgekomen en wat een verschrikkelijke klap dat is voor het onderzoeksveld. Ik vind dat zó ontzettend verdrietig.



Daarnaast bij elke herdenking besef ik me hoe kwetsbaar het leven is.



Maar goed, iedereen moet zelf weten wat ze er mee doen natuurlijk. Ik vind het nogal meevallen met dat 'opgedrongen'.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ik denk dat het juist goed is om een dag van nationale rouw te organiseren, zodat mensen iets kunnen met al dat verdriet en de opgekropte woede. Er is een uitlaatklep nodig voor de vele mensen die zich heftige emoties hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:cupcakegirl schreef op 23 juli 2014 @ 09:12:

[...]





Daar heb je dan toch geen dag van nationale rouw voor nodig om te kunnen rouwen.Niet om het te kunnen nee. Maar mensen hebben soms behoefte aan ceremonie. Zit het je zo in de weg dan, dat het een dag van nationale rouw is?
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Nee vind het zeker niet overdreven.

Heb respect voor deze dag en de nabestaanden die dit nodig hebben. Niet een van de nabestaande zien hun geliefde meer om afscheid te nemen, Ik denk een heel mooi gebaar of je wel of niet iemand heb die er bij betrokken is.
Alle reacties Link kopieren
En zoals ik al zei, misschien is de behoefte dit keer extra groot wegens het idee dat er al zo respectloos met de slachtoffers is omgegaan. om dan toch een soort gebaar te maken.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:cupcakegirl schreef op 23 juli 2014 @ 08:51:

Sluit me aan bij Dreamer waarbij ik ook nog wil opmerken dat dit me ook vrij pijnlijk lijkt voor de nabestaanden van bv de ramp in Tripoli. Zij kregen geen dag van nationale rouw.Misschien ben ik mosterd, nog niet verder gelezen maar zowel de vliegtuigramp in de Bijlmer als in Tripoli waren ongelukken. Geen expresje zoals deze ramp. De impact van deze ramp is veel groter omdat het zoals het er nu op lijkt, er met opzet een vliegtuig uit de lucht is geschoten.
quote:boebezoebe schreef op 23 juli 2014 @ 09:13:

[...]





Ikzelf, naast de gewone 1 minuut stilte zeg maar, sta stil bij alle AIDS onderzoekers die zijn omgekomen en wat een verschrikkelijke klap dat is voor het onderzoeksveld. Ik vind dat zó ontzettend verdrietig.



Daarnaast bij elke herdenking besef ik me hoe kwetsbaar het leven is.



Maar goed, iedereen moet zelf weten wat ze er mee doen natuurlijk. Ik vind het nogal meevallen met dat 'opgedrongen'.



Dat is inderdaad heel wrang. Dit, en andere verhalen die je leest en hoort houden me sowieso wel bezig, dat hoeft toch niet in een opgelegde minuut stilte?



Ik vraag me trouwens af: precies op die tijd ben ik op weg naar een afspraak. Wordt het hele verkeer dan stilgelegd? Of moet je de vluchtstrook oprijden? Is daar een protocol voor?
quote:waarbij schreef op 23 juli 2014 @ 09:16:

[...]





Misschien ben ik mosterd, nog niet verder gelezen maar zowel de vliegtuigramp in de Bijlmer als in Tripoli waren ongelukken. Geen expresje zoals deze ramp. De impact van deze ramp is veel groter omdat het zoals het er nu op lijkt, er met opzet een vliegtuig uit de lucht is geschoten.Moet dat dan wat uitmaken waar het door gekomen is? Je rouwt toch om de doden neem ik aan en niet om de oorzaak ervan.
quote:Dreamer schreef op 23 juli 2014 @ 08:48:

Voor mij is het een dag als alle andere. Ik kende niemand in dat vliegtuig. Ik vind het heel erg wat er gebeurd is, maar ik kan er verder niet zoveel mee.+1
Er zijn geen richtlijnen op basis waarvan een dag van nationale rouw wordt bepaald, lijkt het.



De vorige dagen van nationale rouw waren bijna allemaal vanwege het overlijden van iemand uit het koninklijk huis. In die tijd werd dat nog door een groot deel van de bevolking ervaren als een intrieste gebeurtenis.



Om diezelfde reden wordt nu dan wellicht weer zo'n dag gehouden.



Ik denk zeker wel dat internet - twitter (het kunnen volgen van o.a. de journalisten ter plaatse) en facebook - van grote invloed is op de impact van een dergelijke ramp op de bevolking.
Het gegraai in de spulletjes, het stelen van zeer persoonlijke bezittingen en de werkelijk afgrijselijke manier hoe er met de lichamen van de overleden is omgegaan, en nog steeds omgegaan wordt ( het nog steeds niet vrijgeven van de rampplek) maakt dat er behoefte is aan een collectieve uiting van verdriet, boosheid, en wrok.



Ik doe er graag aan mee aan die uiting, niet voor mijzelf maar in de hoop dat het voor de nabestaanden een heel klein beetje troost biedt, te weten dat iedereen met hen meeleeft, en dat de wereld toch echt even stopt met draaien vanmiddag. Al is het maar voor 1 minuut.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn fb foto verandert en ga vandaag eerder naar huis. Ik wil niet in de auto zitten tijdens de 1 minuut stilte. Wil dan thuis zijn en een kaarsje aansteken.



Een kennis van me is omgekomen bij deze ramp.
Carpe Diem!
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 23 juli 2014 @ 09:17:

[...]





Dat is inderdaad heel wrang. Dit, en andere verhalen die je leest en hoort houden me sowieso wel bezig, dat hoeft toch niet in een opgelegde minuut stilte?



Ik vraag me trouwens af: precies op die tijd ben ik op weg naar een afspraak. Wordt het hele verkeer dan stilgelegd? Of moet je de vluchtstrook oprijden? Is daar een protocol voor?





Dat moet niet nee, je hoeft niet mee te doen.



WBT verkeer weet ik niet, wel dat Conexxion de boel stil legt.
boebezoebe wijzigde dit bericht op 23-07-2014 09:22
Reden: het stond er cynischer dan bedoeld
% gewijzigd
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:waarbij schreef op 23 juli 2014 @ 09:16:

[...]





Misschien ben ik mosterd, nog niet verder gelezen maar zowel de vliegtuigramp in de Bijlmer als in Tripoli waren ongelukken. Geen expresje zoals deze ramp. De impact van deze ramp is veel groter omdat het zoals het er nu op lijkt, er met opzet een vliegtuig uit de lucht is geschoten.



+1



En ik vermoed dat dat wel het laatste is waar je je als nabestaande druk over maakt.
Alle reacties Link kopieren
quote:meivogel schreef op 23 juli 2014 @ 09:17:

[...]





Dat is inderdaad heel wrang. Dit, en andere verhalen die je leest en hoort houden me sowieso wel bezig, dat hoeft toch niet in een opgelegde minuut stilte?



Ik vraag me trouwens af: precies op die tijd ben ik op weg naar een afspraak. Wordt het hele verkeer dan stilgelegd? Of moet je de vluchtstrook oprijden? Is daar een protocol voor?Ik kan me nog herinneren (maar ik ben dan ook al héééél oud) dat vroeger op 4 mei inderdaad het hele verkeer stilstond tijdens de herdenking. Trams, bussen, auto's, fietsers, alles. Soms gewoon midden op de weg, die stonden gewoon stil waar ze op dat moment reden. En iedereen vond dat heel normaal.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 't fijn dat deze dag van rouw er is. Deze mensen zijn moedwillig de dood in geschoten. Ik wil graag mijn respect naar hun en hun nabestaanden getuigen door middel van een minuut stilte.

Ik vind 't ongelooflijk en niet te bevatten wat er gebeurd is. De slachtoffers "verdienen" voor mij deze dag van rouw.



Ik woon, vrijwel, op de grootste kermis en hier sluit de kermis vandaag van 15.50 tm 16.05.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
quote:cupcakegirl schreef op 23 juli 2014 @ 09:18:

[...]





Moet dat dan wat uitmaken waar het door gekomen is? Je rouwt toch om de doden neem ik aan en niet om de oorzaak ervan.Dat maakt uit. Een ongeluk is heel verdrietig. Een met opzet veroorzaakt ongeluk geeft naast verdriet een heleboel boosheid en onbegrip. Dat is gewoon zo. Het verdriet is niet groter of meer of minder ( het lijkt mij niet de bedoeling om situaties te gaan meten aan elkaar). De boosheid is hier echter wel veel groter.
Alle reacties Link kopieren
Ik sta er een beetje ambivalent tegenover, enerzijds, waarom niet bij, zoals al eerder werd gezegd, de Bijlmerramp, ook al was daar geen sprake van een oorlogshandeling, anderzijds, voor de nabestaanden kan het massaal medeleven misschien een kleine troost zijn.
verba volant, scripta manent.
quote:waarbij schreef op 23 juli 2014 @ 09:22:

[...]





Dat maakt uit. Een ongeluk is heel verdrietig. Een met opzet veroorzaakt ongeluk geeft naast verdriet een heleboel boosheid en onbegrip. Dat is gewoon zo. Het verdriet is niet groter of meer of minder ( het lijkt mij niet de bedoeling om situaties te gaan meten aan elkaar). De boosheid is hier echter wel veel groter.Wie rouwt er nu uit boosheid.....
quote:meivogel schreef op 23 juli 2014 @ 09:17:

[...]





Dat is inderdaad heel wrang. Dit, en andere verhalen die je leest en hoort houden me sowieso wel bezig, dat hoeft toch niet in een opgelegde minuut stilte?



Ik vraag me trouwens af: precies op die tijd ben ik op weg naar een afspraak. Wordt het hele verkeer dan stilgelegd? Of moet je de vluchtstrook oprijden? Is daar een protocol voor?Je wordt geacht dan op tijd een parkeerplaats op te zoeken dacht ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven