Dag van nationale rouw

23-07-2014 08:17 545 berichten
Wat doen jullie?

Bij ons hangt de vlag halfstok en ik zal zeker een minuut stil zijn om 4 uur. Ik zit dan op mijn werk, maar ik daar houden ze er vast rekening mee. Ik vind het heel bijzonder dat radiozenders een aangepast programma hebben. Ik denk dat het een indrukwekkende dag wordt, vooral het moment dat de slachtoffers in Nederland aankomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik herhaal het artikel vanLips nog maar even.



Aad Lips

22 juli 2014



Het MH17-drama raakt ons allemaal. Behalve de directe familie en vrienden, die onmetelijk hard en diep getroffen zijn, is ook onze ganse natie vervuld van afschuw en boosheid over deze immense tragedie.

Toch krijgen we het voor elkaar om middenin deze catastrofe ons verstand te verliezen. Toch gebeurt het dat Mark Rutte door website GeenStijl wordt uitgemaakt voor een “zak hooi” en een “luie flikker”. Alleen omdat Mark Rutte was gesignaleerd op een afgelegen terrasje waar hij ongestoord zat te telefoneren.

Dezelfde website omschrijft de gepassioneerde en door merg en been gaande VN-toespraak van Frans Timmermans als “boeketreeksproza” en noemt Timmermans daarbij een “hautaine droplul”.



Waar zijn we mee bezig?



In zijn NRC-column van 19 juli maakt Youp van ’t Hek BN’ers belachelijk die ’t in hun hoofd haalden openlijk hun afgrijzen en diepe ontzetting in de (sociale) media te ventileren. Tegelijk kreeg ook Mark Rutte een veeg uit de pan, als zou hij zijn voorzichtige woordkeuze louter en alleen gebezigd hebben om onze handelsbelangen veilig te willen stellen.



Op Twitter hoor ik massa’s stuurlui aan wal roeptoeteren dat er niet langer ‘geluld’ moet worden, en dat we Oost-Oekraïne nu maar even fors bewapend moeten binnenvallen. Ongenuanceerde blaatteksten van lieden die nul besef hebben van de eventuele achterliggende consequenties van dergelijke rigoureuze acties.



Jort Kelder, persoonlijke vriend van Rutte, achtte het raadzaam om het kantooradres van de betrokken raketfabrikant aan de Amsterdamse Zuidas op Twitter te zetten. Onze Youp en met hem massa’s anderen retweetten dat bericht.



In een e-mail werd ik gisteren persoonlijk aangevallen door een goede bekende die zich mateloos ergert aan een troostliedje dat een lokaal zangeresje thuis achter de piano had gemaakt. Nadat ze dit liedje op Facebook had gezet ging het viraal en werd zelfs, uit bewondering, door Giel op 3FM gedraaid. Op Facebook niets dan positieve reacties.

De bekende in kwestie werd ronduit “vreselijk kwaad” op me toen ik niet meeging in zijn diepe afkeuring van “dit gebrabbel”. Respectloos en walgelijk noemde hij het muzikale gebaar.



Waar zijn we mee bezig?



Zelf heb ik destijds niet gestemd op Rutte. Omdat ik anders denk over eerlijk delen dan hij. Dat mag in een democratie.

Maar nu telt ons geschil voor mij even niet.

Dit is het uur waarop ik voor 100% achter deze minister president ga staan. Ik bewonder zijn resolute en tegelijk delicate en doordachte wijze van opereren. Hij loopt – met verve - over eieren.

It's his finest hour. Hij blijkt de man die opstaat, niet wijkt, z’n verantwoordelijkheid niet schuwt maar oppakt. Noch laat hij zich provoceren door het ongeduld van kakelende onverlaten die nog meer bloed aan de paal willen.

Frans Timmermans wist met zijn vlammende en ‘menselijke’ VN-speech de wereld doordrongen te maken van ’t grenzeloze leed dat is veroorzaakt. En daarmee de VN-resolutie die onze slachtoffers thuisbrengt, ‘aangenomen’ te krijgen. Het was een waardig en bevlogen betoog dat de volle omvang van de hier levende ellende perfect schetste.



Waar zijn we mee bezig?



Waar haalt GeenStijl het recht vandaan om zo banaal en respectloos onze gekózen leiders de maat te mogen nemen. De politici die doen waarvoor ze zijn ingehuurd. Die zich integer uit de naad werken om oplossingen te zoeken in dit intens complexe web van politieke machtsverhoudingen?

Sinds wanneer bepaalt GeenStijl op welke plek Mark Rutte zijn telefoontjes mag plegen. En of de inhoud daarvan wel of niet relevant genoeg is. Hebben deze sensatiebeluste, zich journalisten noemende, proleten überhaupt enige sjoege van wat er zich werkelijk achter de internationale schermen afspeelt?



Wie is Youp van ’t Hek dat hij denkt te mogen uitmaken wie zijn ontzetting mag uiten en wie niet. Of hoe? En wanneer?

Hoe durft hij te oordelen over anderen wiens motieven hij onmogelijk kan kennen. BN’er of niet. En waarop meent onze nationale nar te kunnen baseren wat de ware beweegredenen rond Ruttes delicate uitingen zijn?



Wat tracht Jort Kelder te bewerkstelligen met het nadrukkelijk in het spotlicht zetten van deze wapenproducent. Ziet hij niet dat deze actie uiterst onverantwoord is? Een hachelijke daad die in deze emotionele tijden zomaar kan aansturen of zelfs oproepen tot openbare lynching?

Gaan we nu de bouwers van dit oorlogstuig verantwoordelijk maken voor het inzetten ervan? Hebben we boter op ons hoofd?

Bouwen wij zelf niet ook marineschepen, helikopters, doelzoekende radar- en vuurleidingsystemen en onderdelen van JSF’s? Weet Jort dan niet dat ons landje zelfs een van de grootste wapenexporteurs ter wereld is.



Waar zijn we mee bezig?



En waar ben ìk mee bezig? Maak ik hier slechts melding van wat ik hoor en zie? Of oordeel ik nu zelf ook? Zou kunnen. Ook ik ga dus niet vrijuit.



Nu dit land in rouw gedompeld is, maken we elkaar uit voor rotte vis en twitteren we met een glas bier in de hand, dat onze elitetroepen maar even orde op zaken moeten stellen. En we beoordelen de rechtmatigheid, kwaliteit en het niveau van elkaars rouwuitingen zonder dat we daarvan de ware intenties trachten te doorgronden.

Iedereen rouwt op zijn of haar eigen manier. De een praat, de ander zwijgt. De een schrijft een gedicht of blog, de ander een liedje. De een legt een symbolische bloem, de ander vloekt. En weer een ander, voor wie dit alles te veel is, ontwijkt het strijdtoneel.

Allemaal goed. Allemaal legitiem.



Maar niemand heeft ’t recht voor de ander te bepalen hoe diegene zijn verdriet, onthutsing of afgrijzen vorm geeft. We zijn allemaal normale mensen die plots met een abnormale ramp worden geconfronteerd. Dus hebben we elkaar nodig.



Nog geen twee weken geleden stond dit land als één man achter Van Gaal en zijn pupillen. Eensgezinder waren we zelden. Vanuit alle windstreken vormden we één solide blok achter òns Oranje. Maar nu onze natie ontregeld, geshockeerd en kwaad is, gooien we met modder en uiten we ongenuanceerde kreten. Zonder te beseffen wat daar de mogelijke gevolgen van kunnen zijn.



We mogen ons wel ’n beetje schamen. En tot bezinning komen.

Dus laten we afzien van dit nodeloze geneuzel. En nu als één man, schouder aan schouder, achter onze democratisch verkozen leiders gaan staan. Of zij nu ‘onze kleur’ zijn of niet.

Laten we hen hierin ons vertrouwen geven. En het hen niet nog lastiger maken om deze nationale catastrofe tot een aanvaardbaar einde te brengen. Alsof dat niet al moeilijk genoeg is in het irrationele wespennest van onbetrouwbare internationale spelers en hun schuldontwijkende propagandaoorlogen.



Mocht dit niet overtuigend genoeg zijn, laten we het dan doen uit respect voor de 298 vrouwen, mannen, kinderen, kleuters en baby’s die een niet te bevatten horrordood stierven.

En laten we het doen voor hen die achterblijven, die met die verschrikkelijke kennis en leegte verder zullen moeten. Wiens levens nooit meer hetzelfde zullen zijn. Laten we dáármee bezig zijn. En hen steunen waar we kunnen
Alle reacties Link kopieren
Over 'de pot verwijt de ketel' gesproken........



Ik vond het klappen ook ongepast. Natuurlijk klapten deze mensen uit goede bedoelingen, maar ik vind het niet passen om te klappen als er lijkwagens voorbij komen. Slechts mijn mening hè!?
Ik vind stilte ook veel beter passen bij een uitvaart dan applaudisseren. Maar veel mensen kunnen niet tegen stilte en willen toch iets laten 'horen'. Jammer vind ik dat.



De nabestaanden applaudisseerden als dank aan de piloten en militairen die de kisten uit de vliegtuigen haalden. Dat vond ik wel mooi.
quote:nylover schreef op 24 juli 2014 @ 10:53:

Over 'de pot verwijt de ketel' gesproken........



Ik vond het klappen ook ongepast. Natuurlijk klapten deze mensen uit goede bedoelingen, maar ik vind het niet passen om te klappen als er lijkwagens voorbij komen. Slechts mijn mening hè!?Lijkwagen is een nogal ongepaste term. Daarvoor wordt rouwauto of rouwwagen gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilyofthevalley schreef op 24 juli 2014 @ 10:59:

[...]





Lijkwagen is een nogal ongepaste term. Daarvoor wordt rouwauto of rouwwagen gebruikt.Oh excusez moi. Mail je meteen even alle media die de term gebruiken?
In de respectvolle media wordt rouwauto gebruikt. Of kijk je die niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:lilyofthevalley schreef op 24 juli 2014 @ 11:03:

In de respectvolle media wordt rouwauto gebruikt. Of kijk je die niet?Sorry hoor, maar waar gaat dit over? Lijkenwagen is een normaal Nederlands woord. Alsof ik met het gebruik van dit woord niet respectvol zou zijn?
Pfff, mensen... Dit gaat echt nergens over. Houden we nu een wedstrijd wie het meest respectvol is? Gooi dat stuk van Aad Lips er nog maar eens in dan.
Alle reacties Link kopieren
Bewondering in VS voor eerbetoon
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
quote:schattigheid schreef op 24 juli 2014 @ 10:20:

[...]



Ik denk dat ze klapten omdat ze uit milieus komen waar men onbekend is met beleefdheidsregels en omgangsvormen.Dat vroeg ik niet, ik vroeg naar de intenties.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 24 juli 2014 @ 10:15:

[...]





Ik deel jouw gevoelens ten aanzien van het gebeurde.



Maar mijn opmerking was niet sarcastisch bedoeld. Wat ik alleen duidelijk wilde maken is dat indien applaudiseren inderdaad een normale en algemeen geaccepteerde wijze is om respect te tonen richting overledenen, het dus ook heel normaal zou moeten zijn om te gaan staan applaudiseren als je in het dagelijks leven een rouwstoet voorbij ziet komen. En toch denk ik dat je dan vreemd aangekeken wordt, waaruit wel blijkt dat het gebaar wel degelijk niet passend is bij die gelegenheid.



Dat maakt de emoties die die mensen hadden en hebben, niet minder echt. Alleen de manier om die te uiten, was niet de juiste (IMHO).



Ik denk dat je een belangrijk punt over het hoofd ziet. Dit is verre van een alledaagse gebeurtenis. Er zijn 298 onschuldige mensen uit de lucht geschoten. Is dat verschrikkelijke feit al bij je binnen gekomen? Waarom zou er - volgens jou - op sociaal geaccepteerde wijze uiting gegeven moeten worden aan het verdriet dat mensen hebben?



Wat was dan de juiste manier om emoties te uiten? Jouw manier? Het zou je sieren om eens verder te kijken dan naar wat jij zou doen in deze situatie, beetje out of the box denken.
Alle reacties Link kopieren
Ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Voor de een is dit applaudisseren, voor de ander eis dat volledige stilte.



Wat ik opvallend vond is dat vele mensen foto's en filmpjes maakten, waarom vraag ik mij dan af? Wat wil je hiermee? Laten zien dat je het ook gezien hebt? Dat mensen dat doen zal ik moeten respecteren, kennelijk hadden de mensen de behoefte dit vast te leggen. Ik begrijp het echter niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:nylover schreef op 24 juli 2014 @ 11:07:

[...]





Sorry hoor, maar waar gaat dit over? Lijkenwagen is een normaal Nederlands woord. Alsof ik met het gebruik van dit woord niet respectvol zou zijn?Nee dus, het juiste Nederlandse woord is lijkwagen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom is het zo moeilijk te begrijpen dat we allemaal op een andere manier ons respect tonen?



In andere landen worden professionele rouwvrouwen ingehuurd, die huilend voor de stoet uitlopen.

Elders hult men zich in jute en smeert men zijn gezicht in met as.

In New Orleans wordt de stoet begeleid door een vrolijk uitgedost jazzorkestje.

En hier in Nederland draagt de een zwarte kleding en is stil.

De ander heeft dagelijkse kleding aan en applaudisseert (bij deze heel bijzondere rouwstoet)

Allemaal anders en allemaal uit medeleven.

Het is geen wedstrijd om te laten zien wie het meest respectvol is.
http://www.nu.nl/vliegram ... dag-net-als-woensdag.html



Ik las net dat de ceremonie vandaag hetzelfde is als gisteren.



Opnieuw zal de Last Post worden geblazen, waarna een minuut stilte in acht zal worden genomen door de aanwezigen. Namens het kabinet is minister Edith Schippers aanwezig.



Dat vind ik mooi.
Alle reacties Link kopieren
quote:samosa schreef op 24 juli 2014 @ 11:16:

[...]





Ik denk dat je een belangrijk punt over het hoofd ziet. Dit is verre van een alledaagse gebeurtenis. Er zijn 298 onschuldige mensen uit de lucht geschoten. Is dat verschrikkelijke feit al bij je binnen gekomen? Waarom zou er - volgens jou - op sociaal geaccepteerde wijze uiting gegeven moeten worden aan het verdriet dat mensen hebben?



Wat was dan de juiste manier om emoties te uiten? Jouw manier? Het zou je sieren om eens verder te kijken dan naar wat jij zou doen in deze situatie, beetje out of the box denken.In elk geval niet een manier die behoort bij meer feestelijke gelegenheden. Zoals applaudiseren. Of stel dat men massaal met oranje vlaggetjes was gaan zwaaien, of massaal confetti was gaan strooien. Dan hadden we nog steeds kunnen zeggen "het is het goed recht van die mensen om op die manier hun emoties te uiten en het gaat om echtheid van de emotie, dus dan moet je maar een beetje out of the box denken". Tja. Wellicht wel. Maar ik vind het vreemd dat als je emotie niet "feestelijk" is, je er wel een feestelijke vertaling/uiting aan geeft. Maar dat is alleen maar mijn idee.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:samosa schreef op 24 juli 2014 @ 11:16:

[...]





Ik denk dat je een belangrijk punt over het hoofd ziet. Dit is verre van een alledaagse gebeurtenis. Er zijn 298 onschuldige mensen uit de lucht geschoten. Is dat verschrikkelijke feit al bij je binnen gekomen? Waarom zou er - volgens jou - op sociaal geaccepteerde wijze uiting gegeven moeten worden aan het verdriet dat mensen hebben?



Wat was dan de juiste manier om emoties te uiten? Jouw manier? Het zou je sieren om eens verder te kijken dan naar wat jij zou doen in deze situatie, beetje out of the box denken.



precies, dit was klappen, geen luid applaudisserende juichende en joelende menigte , dit is klappen uit respect en medeleven.

Er zijn vele manieren om je te uiten, en dit was er een van.. Zo zijn er ook vele manieren om een uitvaart te regelen, en wat een ander fijn en prettig vind, is niet voor iedereen zo.



In brabant is het normaal om na afloop van een begrafenis het cafe in te gaan, in andere delen van het land komt dat bij mensen niet eens op omdat ze het cafe met 'feest' associëren. Maakt het dan dat mensen in brabant niet respectvol afscheid nemen? Nee het is anders, en anders is niet per definitie verkeerd.



Eerder werd ook al aangekaart dat de wereld vol afkeuring zal reageren op de beelden van de mensen die langs de weg stonden.. echter niets is minder waar.. Er wordt met groot respect gesproken over hoe het gisteren is verlopen,....
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Alle reacties Link kopieren
quote:liara schreef op 24 juli 2014 @ 11:26:

http://www.nu.nl/vliegram ... dag-net-als-woensdag.html



Ik las net dat de ceremonie vandaag hetzelfde is als gisteren.



Opnieuw zal de Last Post worden geblazen, waarna een minuut stilte in acht zal worden genomen door de aanwezigen. Namens het kabinet is minister Edith Schippers aanwezig.



Dat vind ik mooi.Ik ook!
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het een mooi ceremonieel. Klappen hoort inmiddels bij dit soort grote rouwstoeten, ik doe het zelf ook niet, maar het komt uit een goed hart.

Ik heb ook een wenkbrauw opgetrokken bij al die mensen met camera's en ik besef maar weer eens dat we het leven teveel beginnen te leven door onze camera's en smartphones in plaats van het moment direct met de eigen ogen te beleven. Wat de individuele beweegredenen waren van hen die filmden, blijft toch gissen. Ze hadden in ieder geval moeite gedaan om de ontvangst van de slachtoffers bij te wonen en ook bij deze mensen denk ik dat het de tijdsgeest is: tegenwoordig nemen we alles op met onze toestellen. Het zullen vast geen slechte intenties geweest zijn.



Maar voor hen die etiquette hoog in het vaandel hebben, was het vast even slikken :-)
Occam's razor
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 24 juli 2014 @ 11:27:

[...]





In elk geval niet een manier die behoort bij meer feestelijke gelegenheden. Zoals applaudiseren. Of stel dat men massaal met oranje vlaggetjes was gaan zwaaien, of massaal confetti was gaan strooien. Dan hadden we nog steeds kunnen zeggen "het is het goed recht van die mensen om op die manier hun emoties te uiten en het gaat om echtheid van de emotie, dus dan moet je maar een beetje out of the box denken". Tja. Wellicht wel. Maar ik vind het vreemd dat als je emotie niet "feestelijk" is, je er wel een feestelijke vertaling/uiting aan geeft. Maar dat is alleen maar mijn idee.Maar er is geen confetti gestrooid, er is niet gewapperd met oranje vlaggetjes. Dus nogal onzinnig om dit op te schrijven. Er is enkel geapplaudisseerd door een aantal mensen, en als je de beelden even nader bestudeerd had dan kon je concluderen dat er niemand was die in een feestelijke stemming verkeerde.
Alle reacties Link kopieren
quote:samosa schreef op 24 juli 2014 @ 11:46:

[...]





Maar er is geen confetti gestrooid, er is niet gewapperd met oranje vlaggetjes. Dus nogal onzinnig om dit op te schrijven. Er is enkel geapplaudisseerd door een aantal mensen, en als je de beelden even nader bestudeerd had dan kon je concluderen dat er niemand was die in een feestelijke stemming verkeerde.



Ik trok de vergelijking om aan te geven dat ik het uiten van emoties op een manier die meer passend is bij feestelijke gelegenheden, vreemd vind bij een rouwstoet. Of dat nou applaudiseren, met vlaggetjes zwaaien of confetti strooien is. Ik vind dus applauseren in feite net zo vreemd als bijv. met vlaggetjes gaan zwaaien. Ik trek de echtheid van de onderliggende emoties overigens niet in twijfel, maar ik kan die niet rijmen met de manier waarop die geuit werden. Voor mij is het net zo vreemd als op een bruiloft de Dodenmars te spelen op het moment dat de bruid binnenkomt, bijvoorbeeld.



Maar nogmaals, dat is mijn idee.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Sommige hebben ook altijd wat te zeiken. Lekker boeiend of mensen klapte, ze stonden daar met goede bedoelingen en uit respect. Ik vond dat mooi! Ze stonden niet op een vuvuzela te blazen en idd confetti te strooien. Ik vond het prachtig en hoop dat er vandaag ook wel wat mensen zullen staan als eerbetoon.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat NL (en andere die erbij betrokken waren) er echt iets moois van heeft gemaakt en volgens mij vond iedereen het erg mooi.. ook de mensen in het buitenland waar waarschijnlijk ook genoeg nabestaanden hebben gekeken.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:amarna schreef op 24 juli 2014 @ 11:18:

[...]





Nee dus, het juiste Nederlandse woord is lijkwagen.



(Laat ik me toch weer verleiden om te reageren)



Hou toch op zeg, flauw, sorry voor de spelfout. Ben jij van de respectpolitie?
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 24 juli 2014 @ 11:56:

[...]





Ik trok de vergelijking om aan te geven dat ik het uiten van emoties op een manier die meer passend is bij feestelijke gelegenheden, vreemd vind bij een rouwstoet. Of dat nou applaudiseren, met vlaggetjes zwaaien of confetti strooien is. Ik vind dus applauseren in feite net zo vreemd als bijv. met vlaggetjes gaan zwaaien. Ik trek de echtheid van de onderliggende emoties overigens niet in twijfel, maar ik kan die niet rijmen met de manier waarop die geuit werden. Voor mij is het net zo vreemd als op een bruiloft de Dodenmars te spelen op het moment dat de bruid binnenkomt, bijvoorbeeld.



Maar nogmaals, dat is mijn idee.+1

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven