De onderklasse zwangert en rookt

12-11-2014 21:36 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja, hoor. Ik wist het wel. Domme mensen roken. Vuilnismannen, bouwvakkers, tokkies, noem maar op. De meeste mensen die roken komen uit de onderklasse. Hoe lager het niveau, hoe meer er gerookt wordt.



Maar het kan altijd nog erger. Vandaag in het nieuws. Een op de zeven laag opgeleide vrouwen steekt tijdens de zwangerschap dagelijks sigaretten op.



Wat is dat nou? Zijn mensen echt zo dom dat ze denken dat het geen kwaad kan?

Zijn mensen zo slap dat ze het roken, toch al een teken van een lager niveau, zelfs tijdens de zwangerschap niet kunnen laten?



Het is eigenlijk heel erg dat het Trimbos-instituut extra voorlichting moet geven? Ik vraag mij af of het ooit binnen komt.
Alle reacties Link kopieren
http://www.ad.nl/ad/nl/10 ... re-vrouw-sigaret-af.dhtml
Alle reacties Link kopieren
Aj, gelukkig komt het VIVA-forum nu in actie.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben tegen roken, maar ik vind dat je je zo wel erg denigrerend opstelt.

Niet alleen "domme" (wat versta jij onder dom?) mensen roken. Ik werk op dit moment op de neurologie en daar zijn sowieso al 2 neurologen en 1 neurochirurg die roken. Verstandig is het niet, maar wat vaak wordt vergeten is dat roken een verslaving is en dus eigenlijk ook een ziekte. Je kunt het dus zeker niet zien als een teken van een lager niveau, al ben ik het met je eens dat er vaker wordt gerookt binnen groepen met een bepaalde sociaal-economische status.

Roken tijdens de zwangerschap gebeurt niet alleen door laag opgeleiden. Overigens proberen veel vrouwen wel te stoppen danwel te minderen, maar lukt dit vaak niet goed. Heeft ook te maken met de verslaving.
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig zie je het ook. Niet alleen domme mensen roken, maar in de onderklasse wordt wel veel meer gerookt dan bij de hoger opgeleiden. En in het artikel staat dat 1 op de 7 laag opgeleide vrouwen tijdens de zwangerschap dagelijks rookt.
Die domme mensen zijn eigenlijk heel slim: als je rookt is het geboortegewicht van je baby lager-->makkelijkere bevalling-->
Alle reacties Link kopieren
Ieder zijn eigen keuze er gebeuren wel ergere dingen.
Alle reacties Link kopieren
@liara: Hoor ik vaker, maar dat is zeker niet altijd waar. Bovendien is er meer kans op complicaties tijdens en na de zwangerschap (zelfs op volwassen leeftijd) als een aanstaande moeder rookt tijdens de zwangerschap.
De enige vrouw die ik ken die rookte tijdens haar zwangerschap is zeer hoog opgeleid mét goede baan.



Grote kans dat zij het beter verbergen omdat ze weten dat het sociaal niet aanvaardbaar is en dus buiten de statistieken blijven.
Mijn schoonzus rookt ook lekker door tijdens de zwangerschap. Want dat deden ze vroeger ook is haar excuus.

Mens is werkelijk nog te dom om te poepen!
quote:Nushy schreef op 12 november 2014 @ 21:49:

@liara: Hoor ik vaker, maar dat is zeker niet altijd waar. Bovendien is er meer kans op complicaties tijdens en na de zwangerschap (zelfs op volwassen leeftijd) als een aanstaande moeder rookt tijdens de zwangerschap.Weet ik hoor, maar op zo'n generaliserende OP hoort een soortgelijke reactie toch?
Alle reacties Link kopieren
"Ja maar mijn verloskundige zegt dat stoppen stress oplevert en dat is nóg slechter voor de baby. Dan kan ik maar beter doorroken. Maar ik hou er wel rekening mee hoor".



Ik hoop dat de verloskundigen nu betere handvatten krijgen om rokende vrouwen te doen stoppen. Ik begreep dat dat in ieder geval wel de bedoeling is.
Alle reacties Link kopieren
Maar Willem, waar maak jij je eigenlijk druk om?
Alle reacties Link kopieren
quote:Frizz schreef op 12 november 2014 @ 22:03:

"Ja maar mijn verloskundige zegt dat stoppen stress oplevert en dat is nóg slechter voor de baby. Dan kan ik maar beter doorroken. Maar ik hou er wel rekening mee hoor".



Ik hoop dat de verloskundigen nu betere handvatten krijgen om rokende vrouwen te doen stoppen. Ik begreep dat dat in ieder geval wel de bedoeling is.



Ik rookte ook, maar gestopt toen ik zwanger was, direct na de positieve test (iets met wel het minste wat je kan doen voor de gezondheid van je kind enzo..)



Verloskundige vertelde hier dat het heel knap was dat ik per direct gestopt was en dat ik, als ik het toch niet zou volhouden, zo min mogelijk sigaretten moest gaan roken (max. 5 per dag) en dan als tip: knip de helft van je sigaret, dan rook je minder.
Alle reacties Link kopieren
quote:Amaqanda schreef op 12 november 2014 @ 22:10:

[...]





Ik rookte ook, maar gestopt toen ik zwanger was, direct na de positieve test (iets met wel het minste wat je kan doen voor de gezondheid van je kind enzo..)



Verloskundige vertelde hier dat het heel knap was dat ik per direct gestopt was en dat ik, als ik het toch niet zou volhouden, zo min mogelijk sigaretten moest gaan roken (max. 5 per dag) en dan als tip: knip de helft van je sigaret, dan rook je minder. Nou dat is toch erg? Ik vind dat echt schandalige adviezen van een professional.
ja maar hallo willem, je moet toch wel eens in de zo veel tijd zwanger worden om onder sollicitatie plicht uit te komen, anders moet je werken en heb je helemaal geen tijd meer om te roken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Frizz schreef op 12 november 2014 @ 22:11:

[...]





Nou dat is toch erg? Ik vind dat echt schandalige adviezen van een professional.



Ja, ik vond het ook nogal bijzonder.



Wat ik ook bijzonder vind: vrouwen die roken tijdens de zwangerschap, maar als kind er dan is, dan mag er niet meer gerookt worden in bijzijn van het kind want dat is niet goed...



Wel goed dat ze dat dan niet doen, maar waarom roken tijdens de zwangerschap dan wel kan is mij een raadsel.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag laatst een moeder met een sigaret in de auto en twee kinderen achterin, ramen dicht. Ik snap wel dat dat in de jaren 70 echt heel normaal was enzo, maar we zijn toch wijzer geworden? Ik krijg al keelpijn als ik het zié.
Een kennis van me stond met draadje voor de inleiding in haar doos nog bij de ingang van het ziekenhuis te roken.



Ik rook zelf (ondanks mijn WO opleiding;-) ) maar ik kan daar écht niet bij met mijn verstand of gevoel. Terecht dat ze daar strenger op worden.
quote:Frizz schreef op 12 november 2014 @ 22:27:

Ik zag laatst een moeder met een sigaret in de auto en twee kinderen achterin, ramen dicht. Ik snap wel dat dat in de jaren 70 echt heel normaal was enzo, maar we zijn toch wijzer geworden? Ik krijg al keelpijn als ik het zié.



Zie ik ook weleens.



Of net bevallen vrouwen met kinderwagen en peuk in de mond. En dan om de zoveel meter even uitblazen in baby's gezichtje.
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij was zwanger en rookte door en die past wel prima in het beeld van tokkie. (uitkering, zwaar overgewicht, weet niet wie de vader is en rookte dus door)
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk zou iedereen eigenlijk eerst een IQ-test moeten doen voordat zij van de verplichte prikpil (vanaf 13 jaar oud!) af mag . Onder een IQ van 110-120 bij beide ouders, is het natuurlijk sowieso geen goed idee om zwanger te worden!

Maar goed, dat blijft nog even toekomstmuziek.
Alle reacties Link kopieren
Vreselijk ja, dat roken in de auto. Ook zonder kinderen trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook niet normaal hoor, ik zie ze ook weleens staan bij het hek van het schoolplein, met een peuk in hun mond en zwangere buik. 😳



Ik rook niet en ook nooit gedaan, maar ik vind het niet kunnen dat sommige mensen doorroken, of ze nu wel of niet laag opgeleid zijn.



Ik vind het egoïstisch!
What Goes around, Comes around!
Alle reacties Link kopieren
Dus een rokende professor is van een laag niveau?
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven