De onderklasse zwangert en rookt

12-11-2014 21:36 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja, hoor. Ik wist het wel. Domme mensen roken. Vuilnismannen, bouwvakkers, tokkies, noem maar op. De meeste mensen die roken komen uit de onderklasse. Hoe lager het niveau, hoe meer er gerookt wordt.



Maar het kan altijd nog erger. Vandaag in het nieuws. Een op de zeven laag opgeleide vrouwen steekt tijdens de zwangerschap dagelijks sigaretten op.



Wat is dat nou? Zijn mensen echt zo dom dat ze denken dat het geen kwaad kan?

Zijn mensen zo slap dat ze het roken, toch al een teken van een lager niveau, zelfs tijdens de zwangerschap niet kunnen laten?



Het is eigenlijk heel erg dat het Trimbos-instituut extra voorlichting moet geven? Ik vraag mij af of het ooit binnen komt.
Onderklasse? Willem, lees al je posts nog een door, bekijk je ava en concludeer dat je daar naadloos bij aansluit.
Alle reacties Link kopieren
Speechless
Alle reacties Link kopieren
Lekker kort door de bocht ,Willem....
quote:Amaqanda schreef op 12 november 2014 @ 22:10:

[...]





Ik rookte ook, maar gestopt toen ik zwanger was, direct na de positieve test (iets met wel het minste wat je kan doen voor de gezondheid van je kind enzo..)



Verloskundige vertelde hier dat het heel knap was dat ik per direct gestopt was en dat ik, als ik het toch niet zou volhouden, zo min mogelijk sigaretten moest gaan roken (max. 5 per dag) en dan als tip: knip de helft van je sigaret, dan rook je minder. Maar wat moet zo'n professional dan zeggen? Geloof me, niets werkt. Hoe harder je roept dat mensen niet mogen roken, hoe meer ze zich afsluiten voor wat je zegt. En nee, het helpt ook niet om alle nadelen van roken op te noemen. Het heeft ook geen zin als ik daar ga staan roepen dat "elke keer als jij een peuk opsteekt, je kind even minder adem krijgt." of ook een leuke: "fijn hè, een kleiner kindje. Weet je waarom jouw kindje kleiner is? Omdat hij niet genoeg voedingsstoffen binnen kon krijgen." In ieder geval niet als dat al tig keer op verschillende manieren uitgelegd is. Dus wat je dan doet? Dan probeer je constructief mee te denken en leg je uit dat het roken van een sigaret vaak een gewoonte is na de eerste paar trekken, dus als het niet lukt om na een paar trekjes te stoppen, dat het dan kan werken om de sigaret doormidden te knippen, omdat je dan na een paar trekken wel moet stoppen. Dus ja, ik heb dat ook wel eens aangeraden.
quote:Amaqanda schreef op 12 november 2014 @ 22:10:

[...]





Ik rookte ook, maar gestopt toen ik zwanger was, direct na de positieve test (iets met wel het minste wat je kan doen voor de gezondheid van je kind enzo..)



Verloskundige vertelde hier dat het heel knap was dat ik per direct gestopt was en dat ik, als ik het toch niet zou volhouden, zo min mogelijk sigaretten moest gaan roken (max. 5 per dag) en dan als tip: knip de helft van je sigaret, dan rook je minder.



Dit advies kreeg ik ook toen ik zwanger was!

Het liefst helemaal stoppen, maar als dat niet lukt, max. 5 per dag.

Schandalig.
Alle reacties Link kopieren
Tja schandalig, wat moeten ze dan? Die sigaret uit de handen trekken? De zwangere laten arresteren? Het is niet verboden om te roken en als iemand niet kan/wil stoppen kun je beter wat tips en tricks geven dan hel & verdoemenis te preken wat toch niet aankomt.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij beter om eerst te zeggen dat een zwangere moet stoppen, pas daarna, als het echt niet lukt kunnen die adviezen nog gegeven worden. Met zo'n advies wordt keuze om niet te stoppen wel erg "makkelijk" gemaakt.
Noem mij maar Nil!
Alle reacties Link kopieren
quote:n87 schreef op 13 november 2014 @ 11:28:

[...]





Maar wat moet zo'n professional dan zeggen? Geloof me, niets werkt. Hoe harder je roept dat mensen niet mogen roken, hoe meer ze zich afsluiten voor wat je zegt. En nee, het helpt ook niet om alle nadelen van roken op te noemen. Het heeft ook geen zin als ik daar ga staan roepen dat "elke keer als jij een peuk opsteekt, je kind even minder adem krijgt." of ook een leuke: "fijn hè, een kleiner kindje. Weet je waarom jouw kindje kleiner is? Omdat hij niet genoeg voedingsstoffen binnen kon krijgen." In ieder geval niet als dat al tig keer op verschillende manieren uitgelegd is. Dus wat je dan doet? Dan probeer je constructief mee te denken en leg je uit dat het roken van een sigaret vaak een gewoonte is na de eerste paar trekken, dus als het niet lukt om na een paar trekjes te stoppen, dat het dan kan werken om de sigaret doormidden te knippen, omdat je dan na een paar trekken wel moet stoppen. Dus ja, ik heb dat ook wel eens aangeraden.Ook aan iemand die al gestopt was? Dat vond ik namelijk het rare, ik was gestopt al een paar weken en dat ging prima.
Nee, een dergelijk advies wordt alleen gegeven als iemand nog rookt. Maar ik vraag mij regelmatig af of vrouwen daar wel eerlijk in zijn (want ze hebben al tig keer voorlichting gehad, dus ze weten prima hoe wij daar in staan), dus als ik vermoed dat ze niet eerlijk zijn over hun rookgedrag, dan zou ik ook zoiets kunnen zeggen ja. Dan kan ik toch een handvat geven zonder dat ik daar met een schuddend vingertje hoef te staan.
Mijn hemel!

Kom ik toch net tot de ontdekking dat ik bijzonder laag opgeleid ben, geen iq heb, overgewicht heb,

er niet uit ziet en ook nog een tokkie ben......................... Bovendien verdien ik niet mijn eigen geld maar

trek een uitkering.

Zo zeg, daar moet ik even van bijkomen



(na 34 jaar te hebben gerookt, vandaag precies 5 weken gestopt)
Alle reacties Link kopieren
Ik las ergens: laat alle zwangere vrouwen die roken zelf de verloskundige zorg betalen.



Uiteindelijk misschien wel een strak plan, roken is ook een dure hobby (en zoals ik elders over dit onderwerp al schreef, condooms liggen zelfs te koop bij de Lidl).



Zwangere vrouwen maken de keuze om door te blijven roken, hun kind heeft daar geen keuze in!
Meen je dat serieus?
Alle reacties Link kopieren
En hoe ga je dat controleren? Mensen kunnen jokken he? Gaat er dan een controleur in de bosjes liggen/ En wie gaat dat betalen?

En joh, geestelijk gehandicapten, mensen die al meerdere uit huisgeplaatste kinderen hebben, etc mogen allemaal kinderen krijgen.

Ook dat is schadelijk voor het welzijn voor het kind (wellicht nog schadelijker), maar daar worden ook geen maatregelen op genomen. Maar een zwangere die niet kan stoppen met roken, die pakken we financieel. Terwijl de kans op schade, trauma's, etc bij die eerste twee groepen aanzienlijk is. Van de 11.000 kinderen waarvan de moeder heeft gerookt wordt niet gezegd hoeveel daarvan daadwerkelijk een afwijking hebben.
Heb je wel gekeken hoe het onderzoek is opgesteld? Hoeveel mensen hebben ze gevraagd? Door wie is het gefinancierd? Geloof je direct elk artikel en of onderzoek? Over dom gesproken.
Ik heb vroeger een weekje gewerkt in een ziekenhuis. De rookruimte op die etage zat vol met zwangere vrouwen die waren opgenomen in het ziekenhuis, omdat er problemen waren met het kind/de zwangerschap. Als je zelfs doorgaat met roken als je in het ziekenhuis bent opgenomen omdat de gezondheid van je kind in gevaar is, dan ben je niet meer te helpen. Behalve dan met een sterilisatie na de bevalling.
Haha, dus Maxima is een tokkie?
Alle reacties Link kopieren
Dat geouwehoer over stoppen met roken levert teveel stress op...Elke keer dat een roker een trekje neemt wek je een stressreactie op bij jezelf en de baby. Dus beter even stress door stoppen, dan constant door het roken.

En ik rookte niet tijdens mijn zwangerschap, zodra ik thuis uit het zh kwam begon ik weer. Inmiddels weer anderhalf jaar gestopt.
Alle reacties Link kopieren
Prima als iemand rookt, ieder zijn eigen ding natuurlijk en daar mag een ander niet over oordelen, ook prima als je aan kinderen wil beginnen. Maar stop dan eerst zo'n 2 jaar voordat je je kinderwens werkelijkheid wil laten worden met roken, als het dan niet gelijk lukt kun je het nog met middelen proberen maar zorg in ieder geval dat je er 6 maand ofzo vanaf bent zonder moeite voor je de anti conceptie laat staan. Geef je kind een goede start.

Iedereen die roept dat roken een verslaving is en stoppen moeilijk is, zijn die allemaal 'per ongeluk' zwanger geraakt ofzo?

Want als je het beste met je kind voor hebt stop je eerst met je verslaving, moeder zijn begint al met het kind in je buik en niet na bevalling pas
Alle reacties Link kopieren
Een paar jaar geleden rook ik een enorme wietlucht op het winkelcentrum. Het bleek van de mensen voor mij afkomstig: vader, moeder, dochtertje van ongeveer 2 jaar in de hand. Ik schrok ervan, ging er vanuit dat het 'maar' de vader was die een joint aan het roken was, wat al erg genoeg zou zijn, maar toen ze stil stonden voor een etalage zag ik de, toen bleek ook nog hoogZWANGERE, vrouw de joint in haar mond te hebben. En dan zou je verwachten dat het een bepaald 'type' mensen zou zijn, om even lekker stereotyperend te zijn, á la Tokkie. Maar ze zagen er heel normaal, gemiddeld en zelfs netjes uit.
Roken is vies en oudere mensen die krijgen uiteindelijk altijd zo'n lelijke rokershuid waardoor ze er niet zo gezond uitzien, vind ik. Maar om nou te stellen dat het allemaal tokkies zijn, dat is niet waar. Hoewel ik je wel vreemd vind als je rookt tijdens een zwangerschap.
Alle reacties Link kopieren
quote:elephantintheroom schreef op 13 november 2014 @ 19:34:

Een paar jaar geleden rook ik een enorme wietlucht op het winkelcentrum. Het bleek van de mensen voor mij afkomstig: vader, moeder, dochtertje van ongeveer 2 jaar in de hand. Ik schrok ervan, ging er vanuit dat het 'maar' de vader was die een joint aan het roken was, wat al erg genoeg zou zijn, maar toen ze stil stonden voor een etalage zag ik de, toen bleek ook nog hoogZWANGERE, vrouw de joint in haar mond te hebben. En dan zou je verwachten dat het een bepaald 'type' mensen zou zijn, om even lekker stereotyperend te zijn, á la Tokkie. Maar ze zagen er heel normaal, gemiddeld en zelfs netjes uit.Ik zou die dame denk ik heeeel erg aangestaard hebben. Woest kan ik daar om worden!
Alle reacties Link kopieren
quote:waterplant schreef op 12 november 2014 @ 21:50:

De enige vrouw die ik ken die rookte tijdens haar zwangerschap is zeer hoog opgeleid mét goede baan.



Grote kans dat zij het beter verbergen omdat ze weten dat het sociaal niet aanvaardbaar is en dus buiten de statistieken blijven.Sjah een tokkie schaamt zich dan ook nergens voor terwijl een gooische kut nog zou liegen op een anoniem internet formulier.
Alle reacties Link kopieren
Roken tijdens je zwangerschap is ook gewoon sneu tokkiegedrag. Kan er niks anders van maken.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat veel mensen ook alleen voor zichzelf kiezen en lak hebben aan hun (ongeboren)kind en zo lekker door paffen. Daar hoef je niet hoog of laag opgeleid voor te zijn.
Als een vrouw haar rookverslaving letterlijk en figuurlijk zwaarder laat wegen dan haar kind vind ik haar een regelrechte failure.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven