De onderklasse zwangert en rookt

12-11-2014 21:36 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja, hoor. Ik wist het wel. Domme mensen roken. Vuilnismannen, bouwvakkers, tokkies, noem maar op. De meeste mensen die roken komen uit de onderklasse. Hoe lager het niveau, hoe meer er gerookt wordt.



Maar het kan altijd nog erger. Vandaag in het nieuws. Een op de zeven laag opgeleide vrouwen steekt tijdens de zwangerschap dagelijks sigaretten op.



Wat is dat nou? Zijn mensen echt zo dom dat ze denken dat het geen kwaad kan?

Zijn mensen zo slap dat ze het roken, toch al een teken van een lager niveau, zelfs tijdens de zwangerschap niet kunnen laten?



Het is eigenlijk heel erg dat het Trimbos-instituut extra voorlichting moet geven? Ik vraag mij af of het ooit binnen komt.
Alle reacties Link kopieren
Ja, meer mensen die lager opgeleid dan die hoger opgeleid zijn roken. De vraag is hoe je hun dit precies kun kwalijk nemen. Het is waar dat het een vrije keuze is, maar als je 14 bent en al je vrienden roken, is de vraag in hoeverre dit nog een vrije keuze is.



Dat haalt niet weg dat het belachelijk is dat er vrouwen zijn die roken terwijl ze zwanger zijn. En dat doen ze ook als ze weten wat het risico is. Eigenlijk moet je er (gewoon) voor zorgen dat ze niet beginnen met roken, verder vind ik het wel goed dat het Trimbos instituut extra voorlichting geeft, maar ze moeten dan ook handvatten geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb heel wat drugs gebruikt,maar wat is er leuk aan sigaretten ??

Dat vraag ik me elke keer af
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zijn sigaretten pas leuk zodra je er verslaafd aan bent.
Alle reacties Link kopieren
De onderklasse heeft eigenlijk geen geld om te roken maar doen het toch.. En maar klagen dat ze zo weinig geld hebben... Bij mij hier in de supermarkt op zaterdag: stellen met een kar vol snacks en fris, allebei overgewicht en als hij afrekent, gaat zij nog effe snel peuken halen..
Alle reacties Link kopieren
quote:piepdemuis schreef op 13 november 2014 @ 21:14:

Ik heb heel wat drugs gebruikt,maar wat is er leuk aan sigaretten ??

Dat vraag ik me elke keer af



Niks maar wat is er leuk aan drugs? Ook niks dunkt mij.



Ik vind roken tijdens de zwangerschap dom maar het valt niet te controleren want uiteindelijk is roken niet verboden.



Wat ik ook stom vind zijn die reacties op dit nieuwsbericht (NuJij, AD, RTLnieuws enzo) dat "opa ook 90 jaar geworden is en altijd gerookt heeft en ome Kees heeft altijd gezond geleefd en is gestorven toen hij 60 was" of dat "vroeger ook iedereen rookte" of "drinken tijdens je zwangerschap is veel erger".



Pfff ... alsof we niet veel wijzer geworden zijn dan 1975? Waarom niet je gewoonte aanpassen? Omdat men in 1970 niet wist dat het niet gezond was? En waarom niet gewoon het beste voor je kindje willen? Omdat buurvrouw Annie ook zwanger is en een wijntje drinkt, dus dan paf jij ook maar vrolijk verder?



Maar goed, ik rook niet en ben ook niet zwanger.
Alle reacties Link kopieren
quote:Louise70 schreef op 13 november 2014 @ 21:24:

De onderklasse heeft eigenlijk geen geld om te roken maar doen het toch.. En maar klagen dat ze zo weinig geld hebben... Bij mij hier in de supermarkt op zaterdag: stellen met een kar vol snacks en fris, allebei overgewicht en als hij afrekent, gaat zij nog effe snel peuken halen..En op basis van een kar vol chips kun jij concluderen dat er geen geld is voor sigaretten?
Alle reacties Link kopieren
Drugs kunnen wel leuk zijn, net als alcohol. Dat vind ik toch wel anders.



Roken daarentegen, is gewoon belachelijk slecht. Het is een risico factor voor 6 van de top 8 doodsoorzaken. En het zorgt voor 10% van de doden wereldwijd.

Maar vergeet niet, dat ze ons ook geld opleveren. Ze betalen belasting over hun sigaretten en als ze longkanker krijgen, gaan ze zo rond hun pensioenleeftijd dood (want eigenlijk is longkanker altijd dodelijk). Dit kost de staat dus geen pensioen. In die beredenering mogen alle rokers lekker doorroken, zolang ik er geen last van heb.
Alle reacties Link kopieren
Verkeerde topic.
quote:elephantintheroom schreef op 13 november 2014 @ 19:34:

Ik schrok ervan, ging er vanuit dat het 'maar' de vader was die een joint aan het roken was, wat al erg genoeg zou zijn, maar toen ze stil stonden voor een etalage zag ik de, toen bleek ook nog hoogZWANGERE, vrouw de joint in haar mond te hebben.



Misschien was het het enige dat echt hielp tegen zwangerschapsmisselijkheid.

(Ik bedoel maar, je kunt niet zomaar afgaan op wat je ziet)
quote:bowiefan schreef op 13 november 2014 @ 14:15:

Ik las ergens: laat alle zwangere vrouwen die roken zelf de verloskundige zorg betalen.Dan denk ik zomaar dat die vrouwen niet meer of minder naar de verloskundige gaan. Strak plan joh, aangezien de kindjes ook al extra risico lopen op van alles door het roken.
Alle reacties Link kopieren
quote:rdvv schreef op 13 november 2014 @ 19:35:

Roken is vies en oudere mensen die krijgen uiteindelijk altijd zo'n lelijke rokershuid waardoor ze er niet zo gezond uitzien, vind ik. Maar om nou te stellen dat het allemaal tokkies zijn, dat is niet waar. Hoewel ik je wel vreemd vind als je rookt tijdens een zwangerschap.Ik was totaal flabbergasted, wist echt niet wat ik moest doen of zeggen en kon het eigenlijk ook niet geloven. Maar het was echt waar. En dat ook nog midden op een winkelcentrum, lekker langs de etalages slenteren met je man en je kleine kind. Triest gewoon. Ik heb inderdaad wel nogal lopen staren geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 13 november 2014 @ 21:35:

Verkeerde topic.Weet ik inderdaad niet. Maar moet je dan naar zoiets schadelijks grijpen? Ik vind het nogal wat. En als je het dan doet, moet dat dan zo midden op een winkelcentrum met je dochter van 2 jaar erbij?
Alle reacties Link kopieren
quote:elephantintheroom schreef op 13 november 2014 @ 22:18:

[...]





Weet ik inderdaad niet. Maar moet je dan naar zoiets schadelijks grijpen? Ik vind het nogal wat. En als je het dan doet, moet dat dan zo midden op een winkelcentrum met je dochter van 2 jaar erbij?

Dat zeg ik toch niet? Bovendien begreep ik je verkeerd want ik dacht dat je het had over wat slechter is: roken of drugs gebruiken voor volwassenen.



Ik vind het ook aso om een joint te roken in het bijzijn van je kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Toch knap. De onderklasse ontbreekt het aan IQ en juist daarom rookt hij/zij en de hogerklasse heeft IQ en drinkt zichzelf (stiekem) naar de dood. Raad maar zo dat een baby in beide gevallen problemen ervaart in de eerste maanden van het zien van het levenslicht. Gewoon stoppen op het moment dat je zwanger wilt worden/weet dat je zwanger bent. En roken achter de kinderwagen? Kom op. Je stopt voor negen maanden, omdat er een kind op komst is, begin dan niet opnieuw. Heeft iets met gezond verstand te maken en niet met klasse of IQ.
Alle reacties Link kopieren
quote:elephantintheroom schreef op 13 november 2014 @ 22:18:

[...]





Weet ik inderdaad niet. Maar moet je dan naar zoiets schadelijks grijpen? Ik vind het nogal wat. En als je het dan doet, moet dat dan zo midden op een winkelcentrum met je dochter van 2 jaar erbij?Oh dit is raar... Ik reageerde eigenlijk op de persoon onder jou, maar de quote heeft niet helemaal goed gepakt zie ik... Ik heb jouw reactie niet kunnen lezen want toen ik hier keek was die al verwijderd.
Alle reacties Link kopieren
Oké, het quoten gaat dus helemaal niet goed nu.

Minniemouse, ik reageerde op erizo.
Alle reacties Link kopieren
Geeft niks, Elephant. Kan gebeuren

Ik vind het soms ook onduidelijk hoor, maar je moet de quotes pakken die onder het bericht staan, niet die er boven
Alle reacties Link kopieren
quote:minnimouse schreef op 13 november 2014 @ 22:51:

Geeft niks, Elephant. Kan gebeuren

Ik vind het soms ook onduidelijk hoor, maar je moet de quotes pakken die onder het bericht staan, niet die er boven Hé, bedankt voor de tip Had ik nog niet gezien!
Alle reacties Link kopieren
De bovenklasse drinkt zichzelf niet naar de dood. Een klein deel van de studenten doet dat, helaas is dat het deel dat je in het nieuws ziet (corpsballen). De meeste hoogopgeleiden houden meer dan genoeg maat wanneer het op drank/sigaretten/drugs aankomt. De meeste van mijn vrienden doen niet meer dan 2, 3 biertjes per week.



Dit soort middelengebruik vind ik eigenlijk gewoon diep triest.Mensen kunnen wel hoog en laag springen als ze proberen het te verdedigen maar kom nou, wat voor droeftoeter vindt het echt nodig om zijn lichaam vol nicotine te proppen of andere chemische troep.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik zie bij lager opgeleiden veel meer rokers.

Het verschil tussen VMBO en VWO (tijdens schooltijd that is....) is al zeer goed zichtbaar bijvoorbeeld.



Verder is het gewoon zo dat als je rookt, je na zeer korte tijd verslaafd bent, een junk dus.

En junks vertonen per definitie een bepaald egoïstisch gedrag. Hun drugs gaan voor het welzijn van anderen en dus ook hun kinderen.
*do not underestimate the power of stupidity*
Die vreselijke dooddoener, ik kan niet stoppen vanwege de stress. Dus jouw stress weegt zwaarder dan de stress van jouw baby?

Het is altijd een kwestie van niet willen ipv niet kunnen.
Ik vind het echt erg (en lees het hier ook weer) dat verloskundige snoeihard zeggen 'Ja als je stress hebt rook maar door want stress is erger' of 'knip dan je sigaret doormidden is minder'



Nee gewoon stoppen klaar. Ik heb om me heen zwangeren zien roken die echt in bovenstaande geloofde en het daarom goedpraatte. Ik zie toch een hoop ellende bij vrouwen die gerookt hebben tijdens hun zwangerschap. Of het allemaal daaraan te linken is weet ik niet maar zal niet positief hebben bijgedragen.



Overigens wat lees ik een hoop generalisatie in dit topic, lager opgeleiden roken meer en hogeropgeleiden drinken meer, ohnee alleen de corpsballen drinken zichzelf de verdoemenis is. Zowel roken als drinken zou niet meer moeten tijdens een zwangerschap.



Mag ik zeggen dat ik als hoogopgeleide afgestudeerde die lid was van een studentenvereniging weinig dronk maar wel rookte? Ben ik nu een absolute uitzondering?
Alle reacties Link kopieren
quote:ottertje87 schreef op 14 november 2014 @ 05:58:

De bovenklasse drinkt zichzelf niet naar de dood. Een klein deel van de studenten doet dat, helaas is dat het deel dat je in het nieuws ziet (corpsballen). De meeste hoogopgeleiden houden meer dan genoeg maat wanneer het op drank/sigaretten/drugs aankomt. De meeste van mijn vrienden doen niet meer dan 2, 3 biertjes per week.



Dit soort middelengebruik vind ik eigenlijk gewoon diep triest.Mensen kunnen wel hoog en laag springen als ze proberen het te verdedigen maar kom nou, wat voor droeftoeter vindt het echt nodig om zijn lichaam vol nicotine te proppen of andere chemische troep.



En wie ben jij dan wel niet? wat maakt jou zo fantastisch dat het geoorloofd is om zo op andere mensen neer te kijken?



Daarbij kloppen ook je feiten niet, want ook onder hoog opgeleiden is veel sprake van verslavingsproblematiek, net zoveel als bij lager opgeleiden. Ander soort verslavingen dan bij lager opgeleide mensen en de verslaving blijft langer onopgemerkt. Dit komt omdat mensen minder snel of geen geldzorgen hebben en hun verslaving dus gewoon kunnen financieren. Bij middelengebruik is het zo dat ze vaak kwalitatief beter spul kopen, dus worden minder snel ziek van rare goedjes en ga zo maar door. Dat die paar vrienden van jou (volgens jou) 2 drankjes drinken en verder alleen maar ubergezond leven zegt niks over hoog opgeleide mensen in het algemeen. Wel iets over hoe klein jouw wereld eigenlijk is, dat jij denkt dat jouw leventje en de ervaringen van en met de kleine cirkel mensen om je heen representatief voor hoe de wereld in elkaar steekt. Ik vind het zelfs een beetje sneu, dat je zo kan denken.
Alle reacties Link kopieren
quote:SaveTheDay schreef op 14 november 2014 @ 09:16:

Die vreselijke dooddoener, ik kan niet stoppen vanwege de stress. Dus jouw stress weegt zwaarder dan de stress van jouw baby?

Het is altijd een kwestie van niet willen ipv niet kunnen.Eens. Ik heb ook gerookt, als een ketter. Maar wij zijn beiden gestopt toen we concrete plannen kregen om aan kinderen te beginnen. Stan is later wel weer gaan roken, maar nooit binnen of maar in de buurt van Mason. En ik ben steeds blijven aandringen op stoppen omdat het niet alleen belangrijk is voor de gezondheid van je kind, maar ook dat van jezelf. Wat heeft een kind aan een dooie vader, helemaal niks. Roken is een onnodig risico voor vroegtijdig overlijden en daarmee doe je je kinderen ook geen plezier.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Alle reacties Link kopieren
Hoogopgeleide mensen roken allemaal stiekem of zijn 'gelegenheidsrokers'.

:-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven