De politiek censureert OPSPORING VERZOCHT

10-10-2014 23:57 163 berichten
Alle reacties Link kopieren




De bron van dit verhaal is de NIEUWE REVU die enkele politiemedewerkers voor het programma (anoniem) uithoorde.

Het blijft lastig om te achterhalen of het verhaal 100% klopt maar toch belangrijk genoeg om te delen met de lezers van dit forum.



Als het klopt dat de politiek censureert lijkt het me tijd voor een flinke bezem door Haagse regeringscentrum.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:hollebollegijs schreef op 11 oktober 2014 @ 22:05:

[...]





Jij bent een van de weinige die het snapt.



Zoals ik al een paar keer aangaf gaat het hier om de vraag: ACCEPTEREN WE DAT DE POLITIEK DE INHOUD VAN TELEVISIE PROGRAMMA'S BEPAALD?



Of het nu om Oost Europeanen , Eskimo's Marokkanen of Groningers gaat is voor die discussie irrelevant.

Alles is politiek. Ook de 'journalistiek' van Opsporing Verzocht.

Waar eindigt journalistiek en waar begint propaganda?



We weten allemaal dat de Nederlandse samenleving het moeilijk heeft met Marokkanen. Moet er dan ook een nationaal televisieprogramma aan te pas komen om die problemen uit te vergroten? Wie help je daarmee echt?



Je hoeft het probleem niet weg te moffelen maar je kunt het ook niet ongeremd uitvergroten.
Alle reacties Link kopieren
Waar ik bang voor ben en wat ik in de laatste paar bijdragen bevestigd zie, is dat er te snelle en te makkelijke conclusies getrokken worden uit het feit dat er best veel Marokkaanse criminelen zijn. Ligt dat puur aan het Marokkaans zijn? Lijkt me niet, Marokkaanse meisjes hebben nergens last van voor zover ik weet. En volgens mij zijn het ook vooral jonge Marokkanen. En zo zijn er misschien nog wel allerlei andere factoren: opgroeien in een achterstandswijk, tussen 2 culturen vallen, gediscrimineerd worden, weinig kansen hebben, ...



Misschien is er wel geen Marokkanen probleem, maar een jonge kansloze knullen in achterstandswijken probleem. En toevallig wonen in die wijken veel marokkanen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
100 jaar geleden kon je het aantal vrouwen op universiteiten op 1 hand tellen? Maar de conclusie dat vrouwen dom zijn, of op zijn minst minder intelligent dan mannen, daarvan weten we toch echt wel dat die conclusie niet klopt. Er speelden heel andere zaken.



Zoiets is misschien ook aan de hand met Marokkanen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Marokkaanse meisjes geven nauwelijks overlast. Die worden kort gehouden thuis omdat de eer van de familie tussen de benen van de vrouw zit. Marokkaanse jongens daarentegen worden als prinsjes behandeld. Mogen alles doen wat ze willen. Tot ´s avonds laat op straat hangen om rottigheid uit te halen, voortijdig het VMBO verlaten. Geen haan die er naar kraait. En maar klagen dat ze gediscrimineerd worden. Als je te beroerd bent om zelfs het VMBO af te maken heb je het volledig aan jezelf te wijten dat je geen baan en geen stageplek kunt vinden. Maar typisch Marokkaans is alles en iedereen de schuld geven behalve zichzelf. Ik zou het een bijzonder slecht idee vinden als Opsporing Verzocht minder lichtgetinte daders voor het voetlicht gaat brengen puur omdat dat Marokkanen zou stigmatiseren. Stigmatiseren veroorzaak je zelf door je bovenmatige criminele en asociale gedrag.
Alle reacties Link kopieren
quote:malu3 schreef op 12 oktober 2014 @ 10:46:

Marokkaanse meisjes geven nauwelijks overlast. Die worden kort gehouden thuis omdat de eer van de familie tussen de benen van de vrouw zit. Marokkaanse jongens daarentegen worden als prinsjes behandeld. Mogen alles doen wat ze willen. Tot ´s avonds laat op straat hangen om rottigheid uit te halen, voortijdig het VMBO verlaten. Geen haan die er naar kraait. En maar klagen dat ze gediscrimineerd worden. Als je te beroerd bent om zelfs het VMBO af te maken heb je het volledig aan jezelf te wijten dat je geen baan en geen stageplek kunt vinden. Maar typisch Marokkaans is alles en iedereen de schuld geven behalve zichzelf. Ik zou het een bijzonder slecht idee vinden als Opsporing Verzocht minder lichtgetinte daders voor het voetlicht gaat brengen puur omdat dat Marokkanen zou stigmatiseren. Stigmatiseren veroorzaak je zelf door je bovenmatige criminele en asociale gedrag.



Dit dus.



Bovendien vluchten Marokkaanse meisjes dikwijls in een opleiding in een poging te ontkomen aan een gedwongen huwelijk met een ongeletterde landgenoot die vijftig jaar achterloopt op de maatschappij waarin deze meisjes zijn opgegroeid.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:malu3 schreef op 12 oktober 2014 @ 10:46:

Marokkaanse meisjes geven nauwelijks overlast. Die worden kort gehouden thuis omdat de eer van de familie tussen de benen van de vrouw zit. Marokkaanse jongens daarentegen worden als prinsjes behandeld. Mogen alles doen wat ze willen. Tot ´s avonds laat op straat hangen om rottigheid uit te halen, voortijdig het VMBO verlaten. Geen haan die er naar kraait. En maar klagen dat ze gediscrimineerd worden. Als je te beroerd bent om zelfs het VMBO af te maken heb je het volledig aan jezelf te wijten dat je geen baan en geen stageplek kunt vinden. Maar typisch Marokkaans is alles en iedereen de schuld geven behalve zichzelf. Ik zou het een bijzonder slecht idee vinden als Opsporing Verzocht minder lichtgetinte daders voor het voetlicht gaat brengen puur omdat dat Marokkanen zou stigmatiseren. Stigmatiseren veroorzaak je zelf door je bovenmatige criminele en asociale gedrag.Hier ben ik het wel mee eens, maar HBG wil het over censuur van de overheid op tv programma's hebben, of niet HBG? Misschien de volgende keer het wat algemener houden? Dat scheelt al gauw een BasHmoslimmarokkanenlinksBasH topic minder.
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Alle reacties Link kopieren
quote:malu3 schreef op 12 oktober 2014 @ 10:46:

Marokkaanse meisjes geven nauwelijks overlast. Die worden kort gehouden thuis omdat de eer van de familie tussen de benen van de vrouw zit. Marokkaanse jongens daarentegen worden als prinsjes behandeld. Mogen alles doen wat ze willen. Tot ´s avonds laat op straat hangen om rottigheid uit te halen, voortijdig het VMBO verlaten. Geen haan die er naar kraait. En maar klagen dat ze gediscrimineerd worden. Als je te beroerd bent om zelfs het VMBO af te maken heb je het volledig aan jezelf te wijten dat je geen baan en geen stageplek kunt vinden. Maar typisch Marokkaans is alles en iedereen de schuld geven behalve zichzelf. Ik zou het een bijzonder slecht idee vinden als Opsporing Verzocht minder lichtgetinte daders voor het voetlicht gaat brengen puur omdat dat Marokkanen zou stigmatiseren. Stigmatiseren veroorzaak je zelf door je bovenmatige criminele en asociale gedrag.Eens. Goed verwoord.
quote:Alixane schreef op 12 oktober 2014 @ 11:15:

[...]



Hier ben ik het wel mee eens, maar HBG wil het over censuur van de overheid op tv programma's hebben, of niet HBG? Misschien de volgende keer het wat algemener houden? Dat scheelt al gauw een BasHmoslimmarokkanenlinksBasH topic minder.In de openingspost van HBG lees ik dat hij het specifiek heeft over het programma Opsporing Verzocht en de berichten dat de politiek probeert het aandeel van Marokkanen te downplayen. Ze willen minder minder minder Marokkanen in Opsporing Verzocht kennelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:malu3 schreef op 12 oktober 2014 @ 11:21:

[...]





In de openingspost van HBG lees ik dat hij het specifiek heeft over het programma Opsporing Verzocht en de berichten dat de politiek probeert het aandeel van Marokkanen te downplayen. Ze willen minder minder minder Marokkanen in Opsporing Verzocht kennelijk.Daar kunnen alleen die Marokkanen zelf voor zorgen maar zolang ze zichzelf voortdurend in een slachtofferrol plaatsen zal dat niet lukken.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 11 oktober 2014 @ 20:54:

Ja het Telekids-ras trek ik echt niet.Racist.
Alle reacties Link kopieren
quote:Alixane schreef op 12 oktober 2014 @ 11:15:

[...]



Hier ben ik het wel mee eens, maar HBG wil het over censuur van de overheid op tv programma's hebben, of niet HBG? Misschien de volgende keer het wat algemener houden? Dat scheelt al gauw een BasHmoslimmarokkanenlinksBasH topic minder.

Ja daar wil HBG het over hebben. Leek me duidelijk.



Nu ben ik toch wel benieuwd. Hoe en op welk moment kreeg jij die BasHmoslimmarokkanenlinksBasH-waas voor je ogen?
Alle reacties Link kopieren
quote:tonkje schreef op 12 oktober 2014 @ 08:51:

M

[...]





Dat was bedoeld als een uitdaging aan iedereen die het belangrijk vindt om wel te weten wat de afkomst van criminelen is, en dat er veel Marokkanen tussen zitten.



Ik zet daar dus grote vraagtekens bij. Volgens mij heeft het alleen een groot nadeel: Marokkanen worden er door gestigmatiseerd. Maar laat vooral zien dat ik het mis heb en dat het voordelen heeft om te weten dat er % te veel Marokkanen crimineel zijn.

Dit gaat niet om 'voordeel' of 'nadeel'. Het gaat gewoon om feiten.

Vind je dat die feiten niet gepresenteerd mogen worden?

Of dat er maar een beperkt aantal mensen weet van mag hebben?



En ten tweede: het zijn niet de boodschappers die Marokkanen stigmatiseren. Het zijn Marokkanen die Marokkanen stigmatiseren.



Wil je het ergens over hebben, dan moet het daar over gaan.



En verder wat Malu3 zegt.
Alle reacties Link kopieren
quote:seringetje schreef op 12 oktober 2014 @ 09:50:

[...]





Het voordeel is dat je als burger beseft dat een hoog percentage van de misdaden gepleegd wordt door een bepaald type immigrant. Als burger kunnen wij dit besef dan gebruiken om onze democratische stem te bepalen. Als het binnenhalen van dit type immigrant zulke nefaste invloeden heeft op onze maatschappij, dan hebben wij als burger het recht om onze stem daarover te laten horen.



Omwille van al deze problematische toestanden vind ik het hoog tijd dat een bepaald type moslimimmigratie gestopt wordt. Bovendien is dit een acuut probleem. Veel islamitische landen zijn een zootje ongeregeld geworden, de immigratie van die landen gaat maar blijven toenemen, maar moeten wij die immigratie zo maar klakkeloos aanvaarden omdat zij er een potje van maken ginder? En zodat zij van onze maatschappij een verschrikking kunnen maken?



Ik weet vanuit goede bron wat er vaak gezegd wordt over onze maatschappij door nieuwe moslimimmigranten zoals Afghani's. Wij zijn zogezegd mensen zonder gevoelens, wij weten niet wat leven is, wij zijn zombies, westerse vrouwen zijn neukvlees die nu en dan eens door elkaar gerammeld moeten worden om ze op hun plaats te zetten, westerse vrouwen zijn er om te gebruiken, trouwen doe je met een goede islamitische, je moet veel kinderen produceren zodat je op kap van de staat kunt leven, etc. etc. Wil ik dit type immigrant in mijn maatschappij? Neen, ik denk het niet. Je moet niet zo ruimhartig zijn dat je er zelf aan ten onder gaat.



Ik ben niet tegen immigratie an sich. Ik heb geen probleem met hooggeschoolde Indiërs of Chinezen, die geen overlast veroorzaken, bijdragen aan onze samenleving en meestal na één of twee generaties vrij geïntegreerd zijn.+1
Alle reacties Link kopieren
Ik ga steeds meer geloven dat sommige figuren gewoon opgewonden raken van Marokkanen.



Heigend openen ze deze pijler, zou er al een nieuw topic over Marokkanen zijn.



En ja hoor ze mogen weer .

.

Het is een soort fetish, de één houdt van leer, de ander van Marokkanen.Volgens mij hebben we hier een andere pijler voor



.
Alle reacties Link kopieren
quote:Noesa schreef op 12 oktober 2014 @ 12:43:

[...]



Ja daar wil HBG het over hebben. Leek me duidelijk.



Nu ben ik toch wel benieuwd. Hoe en op welk moment kreeg jij die BasHmoslimmarokkanenlinksBasH-waas voor je ogen?Die waas hangt over deze pijler, ik heb daar gelukkig geen last van.
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 12 oktober 2014 @ 10:30:

[...]



Alles is politiek. Ook de 'journalistiek' van Opsporing Verzocht.

Waar eindigt journalistiek en waar begint propaganda?



We weten allemaal dat de Nederlandse samenleving het moeilijk heeft met Marokkanen. Moet er dan ook een nationaal televisieprogramma aan te pas komen om die problemen uit te vergroten? Wie help je daarmee echt?



Je hoeft het probleem niet weg te moffelen maar je kunt het ook niet ongeremd uitvergroten.

Het programma wordt natuurlijk niet gemaakt om het Marokkanenprobleem uit te vergroten, maar om ernstige delicten op te lossen. De politie zal bepaalde criteria hebben bij het selecteren van zaken.



En het is logisch dat wanneer een bepaalde bevolkingsgroep oververtegenwoordigd is in de misdaad, dat je dit terugziet in de opsporingsberichten.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:Alixane schreef op 12 oktober 2014 @ 11:15:

[...]



Hier ben ik het wel mee eens, maar HBG wil het over censuur van de overheid op tv programma's hebben, of niet HBG? Misschien de volgende keer het wat algemener houden? Dat scheelt al gauw een BasHmoslimmarokkanenlinksBasH topic minder.



Precies, mijn punt is dat ik vind dat er een scheiding moet zijn tussen politiek en pers.



Uiteraard snap ik dat er altijd een grijs gebied is, Frits Wester zal gegarandeerd wel eens een biertje drinken met een politiek kopstuk en de politiek maakt dankbaar gebruik van de pers als er uit strategische overwegingen "gelekt" wordt.



Maaaaaaaaaar als de politiek zich inhoudelijk met televisie uitzendingen gaat bemoeien overschrijden ze een grens.



In mijn ogen een onwenselijke situatie.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 12 oktober 2014 @ 10:30:

[...]



Alles is politiek. Ook de 'journalistiek' van Opsporing Verzocht.

Waar eindigt journalistiek en waar begint propaganda?



We weten allemaal dat de Nederlandse samenleving het moeilijk heeft met Marokkanen. Moet er dan ook een nationaal televisieprogramma aan te pas komen om die problemen uit te vergroten? Wie help je daarmee echt?



Je hoeft het probleem niet weg te moffelen maar je kunt het ook niet ongeremd uitvergroten.





Ik heb niet het gevoel dat OV selecteert op afkomst en huidskleur.



Ze maken een selectie van zaken waar ze, om een doorbraak te forceren, tips van het publiek nodig hebben.



Het zou pas echt een wanprestatie zijn als ze ernstige misdrijven niet in het programma opnemen omdat de daders kleurlingen zijn en de programmamakers bang worden voor negatieve beeldvorming.



Overigens vermoed ik dat veel van de verdachten die aangeduid worden als: Man, 1 meter 83 en Noord Afrikaans uiterlijk een Nederlands paspoort hebben.

In andere gevallen hoor je: 1 meter 83 blanke huidskleur en rood haar (als voorbeeld)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 12 oktober 2014 @ 15:34:

[...]





Ik heb niet het gevoel dat OV selecteert op afkomst en huidskleur.



Ze maken een selectie van zaken waar ze, om een doorbraak te forceren, tips van het publiek nodig hebben.



Het zou pas echt een wanprestatie zijn als ze ernstige misdrijven niet in het programma opnemen omdat de daders kleurlingen zijn en de programmamakers bang worden voor negatieve beeldvorming.



Overigens vermoed ik dat veel van de verdachten die aangeduid worden als: Man, 1 meter 83 en Noord Afrikaans uiterlijk een Nederlands paspoort hebben.

In andere gevallen hoor je: 1 meter 83 blanke huidskleur en rood haar (als voorbeeld)

De selectie gebeurt door het team Opsporingsberichtgeving van

het KLPD.



Ik vond dit "onderzoek"



De selectie van berichten voor Opsporing Verzocht wordt bepaald door het team Opsporingsberichtgeving van

het KLPD, dat zaken krijgt aangedragen door de regionale politiekorpsen. De volledige inhoud van het programma – de keuze van uit te zenden zaken, de feiten en beelden die naar buiten worden gebracht, het script van het programma en de reconstructies tot de acteurs aan toe – komt tot stand onder

verantwoordelijkheid van de politie. Het team Opsporingsberichtgeving van het KLPD heeft hiertoe vier politieproducers in dienst.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
Alle reacties Link kopieren
Opsporing Verzocht heeft een wekelijkse uitzending van 45 minuten. Per aflevering worden meestal zeven of acht zaken behandeld. Soms is er een overvloed aan zaken waaruit een keuze moet worden gemaakt; soms moeten de KLPDpolitieproducers op zoek naar geschikte delicten. Het komt voor dat een rechercheteam kort voor de uitzending een zaak oplost. Dan moet snel een nieuwe zaak worden gevonden of moet de uitzending worden opgevuld met materiaal

uit eerdere uitzendingen. Andersom kan, als een urgente zaak zich aandient, een al ingeplande zaak in overleg met de omroep en het betrokken politieteam naar de uitzending van de week erop worden verplaatst. Tot op het laatste moment

kan de uitzending dus worden gewijzigd.



Bij de selectie van zaken speelt een aantal criteria een rol. De belangrijkste zijn de proportionaliteit en subsidiariteit van het middel opsporingsberichtgeving, zoals uiteengezet in de Aanwijzing Opsporingsberichtgeving (zie §2.2).

Daarnaast is een criterium van het KLPD dat het betreffende rechercheteam voldoende opsporingscapaciteit beschikbaar heeft om binnenkomende tips te verwerken en op te volgen. Vervolgens is ook van belang of er geschikt beeldmateriaal

of een ander aanknopingspunt is, waardoor men verwacht dat het publiek tips zal geven. Een ander criterium is of de zaak serieus of belangwekkend genoeg is en voldoende prioriteit heeft. Variatie in het programma is een volgend criterium. Als een zaak zich aandient waarvan een interessant item kan worden gemaakt dat voor afwisseling in het programma zorgt of dat een bepaalde doelgroep (bijvoorbeeld jongeren) aanspreekt, is de kans groter dat deze zaak in het programma komt.
De zin van het leven, die schrijf je zelf.
quote:hollebollegijs schreef op 12 oktober 2014 @ 15:34:

[...]





Ik heb niet het gevoel dat OV selecteert op afkomst en huidskleur.



Ze maken een selectie van zaken waar ze, om een doorbraak te forceren, tips van het publiek nodig hebben.



Dat is niet het punt. OV an de beste bedoelingen hebben, maar je moet ook verder kijken naar de maatschappelijke uitwerking.



Dus heeft het zin om het Marokkanen probleem, want dat is het, 's avonds op prime time onder een vergrootglas te zetten? Maak je het daarmee beter? Verger je het?
Alle reacties Link kopieren
quote:kadanz schreef op 12 oktober 2014 @ 16:23:

[...]



Dat is niet het punt. OV an de beste bedoelingen hebben, maar je moet ook verder kijken naar de maatschappelijke uitwerking.



Dus heeft het zin om het Marokkanen probleem, want dat is het, 's avonds op prime time onder een vergrootglas te zetten? Maak je het daarmee beter? Verger je het?Ik denk dat een programma als opsporing verzocht hiermee de vooroordelen van mensen over Marokkanen kan verergeren. 'Al weer een Marokkaan, ze deugen dus echt niet!'
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
quote:tonkje schreef op 12 oktober 2014 @ 16:54:

[...]





Ik denk dat een programma als opsporing verzocht hiermee de vooroordelen van mensen over Marokkanen kan verergeren. 'Al weer een Marokkaan, ze deugen dus echt niet!'Dus die mening zou veranderen als ze de misdrijven waarbij Marokkanen betrokken zijn niet zouden behandelen bij OV?
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 12 oktober 2014 @ 16:55:

[...]





Dus die mening zou veranderen als ze de misdrijven waarbij Marokkanen betrokken zijn niet zouden behandelen bij OV?Je mag het niet verzwijgen, maar je hoeft het ook niet uit te vergroten.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 12 oktober 2014 @ 16:55:

[...]





Dus die mening zou veranderen als ze de misdrijven waarbij Marokkanen betrokken zijn niet zouden behandelen bij OV?



Dat denk ik niet. Er zijn genoeg andere nieuwsbronnen en uit die bronnen kun je net zo makkelijk je mening dat Marokkanen niet deugen bevestigd zien.



Overigens ook dat jonge mannen vreselijk zijn, want Marokkaan of niet, de meeste misdaden waar je over hoort worden gepleegd door jonge mannen. we hebben een levensgroot jonge mannen probleem! En dan heb ik het niet eens alleen over criminaliteit die je op tv ziet bijvoorbeeld bij opsporing verzocht of waar je over leest op AT5.nl. Denk eens aan al die vrouwen die gewoon tijdens een avondje stappen in billen, borsten en of kruis gegrepen worden! En door wie, ja hoor, mannen! Mishandeling in relaties? De dader is 10 tegen 1 een man? Incest? Vader, broer of oom heeft het gedaan. Gevangenissen zitten vol met mannen, niet met vrouwen.



Mannen? Ik zeg, weg ermee!
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven