Discussie bij DWDD

10-01-2017 13:29 188 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik volgde gisteravond de discussie bij DWDD tussen Dolf en Marianne. Ik kon Dolf goed begrijpen, maar ik kon Marianne ook goed begrijpen. Eigenlijk begreep ik Marianne beter dan dat waar Dolf over sprak. Blij verrast was ik dat ik niet de enige was die Marianne goed begreep want Claudia was het ook eens met Marianne. Wat vinden jullie ervan? Moet 'het' benoemd worden dat er ook criminelen tussen vluchtelingen zitten, gewoon de koe bij de horens pakken, of alles met fluwelen handschoenen aanpakken uit angst dat iemand boos word, maar daarmee wel het risico dat straks ook alle asielzoekers over één kam geschoren worden met de criminele-asielzoekers?



HP / de Tijd

De Redactie

3 uur geleden



Terugkijken: Zwagerman, Jansen en De Breij in debat over Telegraaf-kop



Het was het gespreksonderwerp van de dag en werd het gespreksavond van de avond: . De beschuldiging: haatzaaierij, stemmingmakerij, stigmatisering. De Wereld Draait Door zette cabaretier Dolf Jansen tegenover columnist Marianne Zwagerman in discussie. En aan de zijlijn deed ook cabaretier Claudia de Breij een duit in het zakje.



De Telegraaf plaatste deze week boven een artikel over criminele asielzoekers die onwettig in ons land verblijven de kop ‘Kansloze asielplaag ongehinderd verder’. Op Twitter werd de boycot #StopXenofoobTelegraaf in het leven geroepen, inmiddels rommelt het ook intern.



Cabaretier Dolf Jansen zocht toenadering tot de redactie aan de hand van de volgende tweet:



Dolf Jansen

Geachte @telegraaf, u gebruikt vandaag de term asielplaag in n kop. Waarom deze terminologie, wat hoopt u te bereiken, wat voor land wilt u?

16:06 - 7 januari 2017



Marianne Zwagerman, die de boycot die dag al op NPO Radio 1 had bestempeld als ‘een misselijkmakende haatcampagne’, richtte zich tot Jansen en trok vel van leer. ‘Benoem nou eens waar het om gaat, waar jij voor pleit is om deze mensen onder het tapijt blijven moffelen omdat je bang bent dat andere asielzoekers daar het verkeerde label mee krijgen.’



Jansen stelde ter verdediging: ‘Ik vind het erger om elke keer deze termen (asielplaag – red.) te gebruiken waardoor de hele asieldiscussie hierover gaat en de linken tussen asielzoekers, criminele asielzoekers, naffers, et cetera, constant wordt gemaakt.’



Zwagerman: ‘De denkfout die jij nu maakt is: het probleem niet benoemen, dan gaat het vanzelf weg.’



Gespreksleider Van Nieuwkerk vraagt zich gaandeweg het gesprek af: wie zijn die mensen die Zwagerman ervan beticht zaken onder het tapijt te moffelen? Matthijs van Nieuwkerk zelf? Tafelheer Tim Hofman, misschien? Haar antwoord: ‘Mensen die zichzelf fatsoenlijk noemen, en vinden dat ze een haat- en lastercampagne moeten voeren, een zeer onsmakelijke campagne. Ze, de fatsoensmensen, jij niet (wijst naar Dolf Jansen – red.). Die zijn bang voor het verkeerde.’



Claudia de Breij, die na de discussie haar oudejaarsconference zou gaan evalueren, was het met Marianne Zwagerman eens. ‘Ik schrok niet zo van die kop. Het artikel gaat over mensen die voor grote problemen zorgen.’
LOEP ME MAAR aub.
Volledig eens met Marianne.



Ik kots zo onderhand van het niet benoemen van alle criminaliteit en overig ellende die ook wordt veroorzaakt wordt door 'migranten'. (En nee natuurlijk worden ze niet over één kant geschoren, mensen die het echt nodig hebben en zich gedragen zijn welkom).



En dan hebben we het nog niet eens over de vreselijke moslimfundamentalisten en IS-aanhangers en -terroristen die ook gewoon worden opgenomen in dit land.



Ik ben zo klaar met de enorme naïviteit op dit gebied en het constant onder het tapijt schuiven en bagatelliseren van de misstanden door links.

Het is de reden dat ik bijna geen DWDD meer kijk, ik erger me steeds meer aan het grachtengordelgroepje.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het niet gezien maar vind de discussie wel interessant. Een vluchteling is in eerste instantie een mens.

Ik betrap mijzelf erop dat ik naar een scene op tv zit te kijken dat de asielzoekers het zo naar hebben in een tentenkamp en kan eigenlijk eerst alleen maar denken, euh ja joh je bent toch zelf uit je land vertrokken...maar het maakt ook groot verschil of iemand is vertrokken uit een oorlogsgebied of economisch vluchteling is natuurlijk. En dan denk ik ook weer bij de laatste, sja ik zou het voor mijn gezin ook beter willen hebben of ik zou ook niet in een Algerije oid willen wonen.

Wij zijn gewoon aan de juiste kant van de aardkloot geboren, niets voor hoeven doen.



Er zijn gewoon geen goede afspraken te maken met het land van herkomst, daar zit het grote pijnpunt volgens mij.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Zwagerman kwam met de ene drogreden na de andere, tenenkrommend was het.
Ik ben het met Dolf eens, er waren al criminelen in Nederland voordat er buitenlanders asiel kregen. Nederland noem je dan toch ook geen Tuigland?
quote:Carabosse schreef op 10 januari 2017 @ 14:31:

Ik ben het met Dolf eens, er waren al criminelen in Nederland voordat er buitenlanders asiel kregen. Nederland noem je dan toch ook geen Tuigland?



Wat een vreemde vergelijking maak jij?



Het gaat hier over crimineel tuig uit veilige landen die de boel komt leegjatten. Dat is een asielplaag. Helemaal eens met Claudia en Marianne!
Alle reacties Link kopieren
quote:aidem schreef op 10 januari 2017 @ 14:36:

[...]





Wat een vreemde vergelijking maak jij?



Het gaat hier over crimineel tuig uit veilige landen die de boel komt leegjatten. Dat is een asielplaag. Helemaal eens met Claudia en Marianne!dat is geen asielplaag maar een tuigplaag.
quote:aidem schreef op 10 januari 2017 @ 14:36:

[...]





Wat een vreemde vergelijking maak jij?



Het gaat hier over crimineel tuig uit veilige landen die de boel komt leegjatten. Dat is een asielplaag. Helemaal eens met Claudia en Marianne!Je vertelt niet waarom je het een vreemde vergelijking vindt.
quote:Emperor schreef op 10 januari 2017 @ 14:38:

[...]



dat is geen asielplaag maar een tuigplaag.Precies! Dat is pas echt het probleem in concreto durven benoemen!
Ben het ook met Marianne eens. Je moet de problemen kunnen benoemen zoals ze zijn. Verder ben ik echt wel in staat samen met vele anderen om te kop te interpreteren zoals deze bedoeld is.



In ned gebruiken we ook termen als tuig,tokkies, het is me wel duidelijk wie daarmee bedoeld worden.
quote:Carabosse schreef op 10 januari 2017 @ 14:40:

[...]



Precies! Dat is pas echt het probleem in concreto durven benoemen!Kansloze asielplaag: Marokkanen en Algerijnen die hier asiel aanvragen waarvan de procedure kansloos is en hier crimineel gedrag vertonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Taralina schreef op 10 januari 2017 @ 13:55:

Volledig eens met Marianne.



Ik kots zo onderhand van het niet benoemen van alle criminaliteit en overig ellende die ook wordt veroorzaakt wordt door 'migranten'. (En nee natuurlijk worden ze niet over één kant geschoren, mensen die het echt nodig hebben en zich gedragen zijn welkom).



En dan hebben we het nog niet eens over de vreselijke moslimfundamentalisten en IS-aanhangers en -terroristen die ook gewoon worden opgenomen in dit land.



Ik ben zo klaar met de enorme naïviteit op dit gebied en het constant onder het tapijt schuiven en bagatelliseren van de misstanden door links.

Het is de reden dat ik bijna geen DWDD meer kijk, ik erger me steeds meer aan het grachtengordelgroepje.Eens. Echte vluchtelingen mogen (nee, moeten, wat mij betreft) met alle liefde worden opgevangen, maar over alle ellende die veroorzaakt wordt door tuig uit veilige landen mogen we niet praten, want dan doen we de allochtonen die wel van goede wil zijn tekort. Ik walg daarvan. De naïviteit hier, bah. In Marokko komt nu een wet tegen nikaabs en burka's, maar hier mogen we er niet eens over nadenken om moslims niet tegen het hoofd te stoten. Kom op zeg.
Het gaat erom dat de Telegraaf 'plaag' koppelt aan asielzoekers! Asielzoekers uit een verwoest land zijn per definitie geen plaag, dat zijn die verwaten klojo's die misbruik maken van het systeem door zich voor te doen als asielzoeker. Als er nu ineens criminelen zich massaal zouden voordoen als oma, noem je dit dan een omaplaag? Nee toch?
quote:Niceday76 schreef op 10 januari 2017 @ 14:48:

[...]



Kansloze asielplaag: Marokkanen en Algerijnen die hier asiel aanvragen waarvan de procedure kansloos is en hier crimineel gedrag vertonen.Wat is je punt? Wil je hier iets mee zeggen of zo?
Alle reacties Link kopieren
De oma plaag bestaat al, waren dat niet de Benidorm Basterds?
quote:twijfelaartje4378 schreef op 10 januari 2017 @ 15:00:

De oma plaag bestaat al, waren dat niet de Benidorm Basterds?





Dat noemen we toch gewoon vergrijzing?
Het gaat toch om criminele asielhoppers? Kansloze asielzoekers die van het ene naar het andere land trekken voor gratis verblijf en onderdak en vervolgens crimineel gedrag vertonen. Er blijkt weinig tot niets aan te doen te zijn, dus dan kun je toch van een plaag spreken?
quote:Carabosse schreef op 10 januari 2017 @ 14:50:

Het gaat erom dat de Telegraaf 'plaag' koppelt aan asielzoekers! Ik las het anders nml dat de telegraaf plaag koppelt aan kansloze asielzoekers, degenen uit marokko en algerije
quote:Shiva- schreef op 10 januari 2017 @ 15:18:

[...]





Ik las het anders nml dat de telegraaf plaag koppelt aan kansloze asielzoekers, degenen uit marokko en algerijeDan nog denk ik, fatsoensrakker die ik ben, wanneer we het alleen over de kop hebben, bij het lezen van 'kansloze asielplaag' zoiets als: O, er is een ongedierteplaag in een (dieren?-)asiel, maar die is kansloos want de verdelger staat al klaar met zijn gif. Asielzoekers koppel ik niet aan criminelen, maar eerder aan de groep mensen die hopelijk het vergrijzingsprobleem in ons land gaat oplossen. http://www.trouw.nl/tr/nl ... hun-nood-geen-deugd.dhtml



Of is iemand hier van mening dat het overwegend criminelen zijn die asiel aanvragen? De keuze is aan jou hoe je het wilt zien, maar je kan de verkeerde keuze maken.
Carabosse, ik koppel net zoals jij asielzoekers niet aan criminelen, absoluut niet en wat mij betreft zijn de oorlogsvluchtelingen welkom



Maar dat bewuste artikel en krantenkop ging over kansloze 'asiel'zoekers, die op voorhand weten geen kans te maken en een gedeelte van die groep vertoont helaas crimineel gedrag



Zo heb ik het gelezen en dus ook geïnterpreteerd
quote:Carabosse schreef op 10 januari 2017 @ 14:51:

[...]



Wat is je punt? Wil je hier iets mee zeggen of zo?ja
Alle reacties Link kopieren
quote:aidem schreef op 10 januari 2017 @ 14:36:

[...]





Wat een vreemde vergelijking maak jij?



Het gaat hier over crimineel tuig uit veilige landen die de boel komt leegjatten. Dat is een asielplaag. Helemaal eens met Claudia en Marianne!Gelul. Of heb je het ook over een belastingontduikersplaag omdat sommige mensen belasting ontduiken? Door het plaag te noemen suggereer je dat het allemaal schorriemorrie is. En we hebben in 1940 kunnen zien waar dat voor zorgt. Zoals Youp zei: "De treinen reden in ieder geval op tijd." Dat krijg je vanzelf weer door dat gedrag van de Telegraaf.
quote:Shiva- schreef op 10 januari 2017 @ 15:55:

Carabosse, ik koppel net zoals jij asielzoekers niet aan criminelen, absoluut niet en wat mij betreft zijn de oorlogsvluchtelingen welkom



Maar dat bewuste artikel en krantenkop ging over kansloze 'asiel'zoekers, die op voorhand weten geen kans te maken en een gedeelte van die groep vertoont helaas crimineel gedrag



Zo heb ik het gelezen en dus ook geïnterpreteerdZoals jij het er neerzet vind ik het helemaal niet aanstootgevend vanwege de nuance die jij erin legt met die aanhaaltekens, dat is heel belangrijk, die nuancering. Ik begrijp hoe je het bedoelt, dankzij die aanhaaltekens. Niet zo'n schreeuwerige krantenkop die je met weinig verbeelding ontzettend hatelijk kan opvatten en opgevat wordt gezien de vele verontwaardigde reacties die erop volgden. De Telegraaf weet toch wel dat ze niet alleen de politiek, maar vooral het publiek met haar krant bereikt, waaronder ook mensen die wachten op een aanleiding om hun vreemdelingenhaat op internet te etaleren? Neemt ze daar ook haar verantwoordelijkheid voor? Of zouden die Nederlanders beter moeten weten volgens de Telegraaf? Ik ken de reputatie van de Telegraaf, maar moet men dan maar bij zichzelf denken, ach, zo is ze gewoon? Dat weiger ik ten stelligste, want problemen zijn er om benoemd te worden, anders houdt het nooit op.
Alle reacties Link kopieren
Nieuwe naam voor dit tuig....N.A.T.O.S (Noord Afrikaanse Tokkies Op Sportschoenen)
quote:viva1966 schreef op 10 januari 2017 @ 16:15:

[...]





Gelul. Of heb je het ook over een belastingontduikersplaag omdat sommige mensen belasting ontduiken? Door het plaag te noemen suggereer je dat het allemaal schorriemorrie is. En we hebben in 1940 kunnen zien waar dat voor zorgt. Zoals Youp zei: "De treinen reden in ieder geval op tijd." Dat krijg je vanzelf weer door dat gedrag van de Telegraaf.Ah, de godwin, daar is ie weer. Altijd handig als je geen argumenten meer hebt. Heb je nou zelf niet door hoe dom het is om dit te vergelijken met de 2e WO?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven