Discussie bij DWDD

10-01-2017 13:29 188 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik volgde gisteravond de discussie bij DWDD tussen Dolf en Marianne. Ik kon Dolf goed begrijpen, maar ik kon Marianne ook goed begrijpen. Eigenlijk begreep ik Marianne beter dan dat waar Dolf over sprak. Blij verrast was ik dat ik niet de enige was die Marianne goed begreep want Claudia was het ook eens met Marianne. Wat vinden jullie ervan? Moet 'het' benoemd worden dat er ook criminelen tussen vluchtelingen zitten, gewoon de koe bij de horens pakken, of alles met fluwelen handschoenen aanpakken uit angst dat iemand boos word, maar daarmee wel het risico dat straks ook alle asielzoekers over één kam geschoren worden met de criminele-asielzoekers?



HP / de Tijd

De Redactie

3 uur geleden



Terugkijken: Zwagerman, Jansen en De Breij in debat over Telegraaf-kop



Het was het gespreksonderwerp van de dag en werd het gespreksavond van de avond: . De beschuldiging: haatzaaierij, stemmingmakerij, stigmatisering. De Wereld Draait Door zette cabaretier Dolf Jansen tegenover columnist Marianne Zwagerman in discussie. En aan de zijlijn deed ook cabaretier Claudia de Breij een duit in het zakje.



De Telegraaf plaatste deze week boven een artikel over criminele asielzoekers die onwettig in ons land verblijven de kop ‘Kansloze asielplaag ongehinderd verder’. Op Twitter werd de boycot #StopXenofoobTelegraaf in het leven geroepen, inmiddels rommelt het ook intern.



Cabaretier Dolf Jansen zocht toenadering tot de redactie aan de hand van de volgende tweet:



Dolf Jansen

Geachte @telegraaf, u gebruikt vandaag de term asielplaag in n kop. Waarom deze terminologie, wat hoopt u te bereiken, wat voor land wilt u?

16:06 - 7 januari 2017



Marianne Zwagerman, die de boycot die dag al op NPO Radio 1 had bestempeld als ‘een misselijkmakende haatcampagne’, richtte zich tot Jansen en trok vel van leer. ‘Benoem nou eens waar het om gaat, waar jij voor pleit is om deze mensen onder het tapijt blijven moffelen omdat je bang bent dat andere asielzoekers daar het verkeerde label mee krijgen.’



Jansen stelde ter verdediging: ‘Ik vind het erger om elke keer deze termen (asielplaag – red.) te gebruiken waardoor de hele asieldiscussie hierover gaat en de linken tussen asielzoekers, criminele asielzoekers, naffers, et cetera, constant wordt gemaakt.’



Zwagerman: ‘De denkfout die jij nu maakt is: het probleem niet benoemen, dan gaat het vanzelf weg.’



Gespreksleider Van Nieuwkerk vraagt zich gaandeweg het gesprek af: wie zijn die mensen die Zwagerman ervan beticht zaken onder het tapijt te moffelen? Matthijs van Nieuwkerk zelf? Tafelheer Tim Hofman, misschien? Haar antwoord: ‘Mensen die zichzelf fatsoenlijk noemen, en vinden dat ze een haat- en lastercampagne moeten voeren, een zeer onsmakelijke campagne. Ze, de fatsoensmensen, jij niet (wijst naar Dolf Jansen – red.). Die zijn bang voor het verkeerde.’



Claudia de Breij, die na de discussie haar oudejaarsconference zou gaan evalueren, was het met Marianne Zwagerman eens. ‘Ik schrok niet zo van die kop. Het artikel gaat over mensen die voor grote problemen zorgen.’
LOEP ME MAAR aub.
quote:permis schreef op 14 januari 2017 @ 19:21:

[...]



Uitkeringstrekkers? ... Minima die elke toeslag krijgen waar andere belastingbetalers aan bijdragen? Studenten? (Nep)zieke of oude mensen?

Dragen allemaal niks bij. Kosten geld.

Gaat meer geld heen dan naar migranten. Bedoel je deze groepen?Natuurlijk bedoelt ze die niet, want ze schrijft duidelijk "mensen die hier naar toe komen".
Ik dacht....ik leg het nog maar eens uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 14 januari 2017 @ 19:32:

[...]





Natuurlijk bedoelt ze die niet, want ze schrijft duidelijk "mensen die hier naar toe komen".

Oh, doet de reis er ook nog iets toe.. waarom?





Gaat om het principe wel of niet bijdragen, lijkt me.

De één kan het, de ander (nog) niet. Of niet meer.

Daar pas je dus een beetje op, met elkaar. Dat is goed leven.
Er zijn ook mensen uit het buitenland die niet willen bijdragen. Die bedoelt Claudia. Helaas worden dat er steeds meer. Dat is jammer. Dus moet je maatregelen nemen om dit tegen te gaan.
Alle reacties Link kopieren
quote:2Italy2 schreef op 14 januari 2017 @ 19:27:

Migranten die hier komen om er beter van te worden. Die er voor zorgen dat er voor de echte vluchtelingen geen draagvlak meer is.

Mensen die willens en wetens misbruik komen maken van onze sociale voorzieningen.



Daar mag geen plek voor zijn.Minder erg dan mensen die hier al waren en dat doen. Dat zijn er heel veel. Die hebben er niet eens huis en haard voor hoeven verlaten. Daar kun je je beter druk om maken. Je eigen landgenoten nog wel, verdomme! Die zouden beter moeten weten ;)
Daar gaat de discussie niet over.
Alle reacties Link kopieren
Haha, zou ik ook zeggen als ik geen zinnige reactie had!



Succes verder met je discussie over één (racistisch) standpunt waarin andere invloeden niet welkom zijn. Als je dat een discussie kunt noemen (nee).
Alle reacties Link kopieren
quote:2Italy2 schreef op 14 januari 2017 @ 19:40:

Er zijn ook mensen uit het buitenland die niet willen bijdragen. Die bedoelt Claudia. Helaas worden dat er steeds meer. Dat is jammer. Dus moet je maatregelen nemen om dit tegen te gaan.Die mensen krijgen geen (tijdelijke) verblijfsvergunning en mogen niet eens iets bijdragen zelfs als ze dat wel zouden willen. Deze mensen zitten in AZC'S en krijgen een klein bedrag aan weekgeld tot het moment dat ze uitgezet of in vreemdelingendetentie gezet worden.
quote:permis schreef op 14 januari 2017 @ 19:52:

Haha, zou ik ook zeggen als ik geen zinnige reactie had!



Succes verder met je discussie over één (racistisch) standpunt waarin andere invloeden niet welkom zijn. Als je dat een discussie kunt noemen (nee).



Oei oei wat ben jij emotioneel, agressief en extreem in je manier van reageren. Waar komt dat vandaan?



Ik zeg hetzelfde als Claudia de Breij. Eigenlijk niks bijzonders.
Alle reacties Link kopieren
quote:permis schreef op 14 januari 2017 @ 19:21:

[...]



Uitkeringstrekkers? ... Minima die elke toeslag krijgen waar andere belastingbetalers aan bijdragen? Studenten? (Nep)zieke of oude mensen?

Dragen allemaal niks bij. Kosten geld.

Gaat meer geld heen dan naar migranten. Bedoel je deze groepen?werkelozen zijn niet vrijwillig werkeloos. Oudere hebben dit land opgebouwd. Zieken hebben niet gekozen om ziek te worden en hebben wellicht jarenlang ziekengeld betaald. Als mijn partner later met pensioen mag gaan heeft hij heeeeeel lang pensioen voor twee betaald en krijgt maar voor een pensioen, roep je dan ook zo negatief over oude mensen?
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
en studenten krijgen het niet meer in de schoot geworpen.
LOEP ME MAAR aub.
quote:2Italy2 schreef op 14 januari 2017 @ 20:29:

[...]





Oei oei wat ben jij emotioneel, agressief en extreem in je manier van reageren. Waar komt dat vandaan?



Ik zeg hetzelfde als Claudia de Breij. Eigenlijk niks bijzonders.Nou, dat klopt niet helemaal.
Ik bedoelde het wel. Ben het eens met Claudia.
quote:2Italy2 schreef op 14 januari 2017 @ 22:01:

Ik bedoelde het wel. Ben het eens met Claudia.



Zij niet met jou, als ik de Oudejaars goed beluisterd heb.

Maar goed, dat is niet zo heel belangrijk.
Oudejaars heb ik niet gezien. Druk met vrienden.



Aflevering van Dwdd wel. Daar vond ik haar genuanceerd en weloverwogen in haar uitspraken.
Wellicht is het een overweging hem alsnog te bekijken, dat kan ook in de herhaling, natuurlijk. Ik denk dat je het interessant zult vinden.
Ik zal het overwegen! Nu ff verder naar Bond. Hij gaat de wereld redden. Altijd goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:barbaracartland schreef op 14 januari 2017 @ 22:09:

Wellicht is het een overweging hem alsnog te bekijken, dat kan ook in de herhaling, natuurlijk. Ik denk dat je het interessant zult vinden.Dat was cabaret, net zoiets als jouw Theo Maassen doet.



Claudia was in DWDD heel duidelijk. Dat was ruim ná de oudejaarsshow. Wellicht is het een overweging de uitzending te bekijken. In de herhaling. Ik denk dat je het "interessanter" zult vinden.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:moonpoppy schreef op 11 januari 2017 @ 15:21:

Ik ben het met je eens Pien.

Wij vertrekken in het najaar naar Niew-Zeeland,en zullen het daar toch echt zelf moeten doen,dat is een groot verschil met mensen die menen aanspraak te mogen maken op een sociaal vangnet in hun "nieuwe"land.

Daarom worden deze mensen "gelukzoekers"genoemd,en arbeidsmigranten niet,want dat zijn geluksmakers.

Ik heb het nu natuurlijk niet over de echte vluchtelingen,dat is wat anders.





Dit vind ik toch een beetje bullshit. Ik woon en werk (en betaal belasting) ook in een buitenland. Daar maak ik ook gebruik van voorzieningen en jullie straks ook neem ik aan. Als jullie ergens een mazzeltje kunnen hebben, neem je het ook aan.



Ik werk er zelf voor (altijd gedaan), maar maakt ook gebruik van het systeem en doe in pricipe een baan die een lokaal iemand ook had kunnen doen. Kortom, je maakt het verschil tussen de gelukszoekers (doe vaak gewoon willen werken, al is het illegaal) en jezelf groter dan dat die is (ik noem mezelf ook geleukszoeker trouwens. En heb het ook gevonden, ben zeer content).
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
Verder walgelijk taalgebruik van de Teleplaag. Het normaliseert een ontmenselijking van mensen. Voordat de genodice in Rwanda plaats vond, werd er campagne/propaganda gevoerd waarin Tutsi's kakkerlakken werden genoemd. Als je het maar vaak genoeg herhaalt dat iemand geen mens is, dan wordt het vanzelf normaal. Daar ging de discussie ook over. Iedereen die iets anders in die discussie wil zien (een vergoeilijking van crimneel gedrag), die mag nog eens het vak begrijpend lezen overdoen.



Maar hey, vergelijkingen met het ontmenselijken van groeperingen mag je niet maken, want dan wordt het weer een Godwin genoemd. Terwijl het agressieve taalgebruik van sommige media (Geenstijl o.a. die zich er zelfs voor op de borst klopt, mensen als Annabel Nanninga met haar dobbbernegers en zo'n Zwagerman die soortgelijk taal vergoeilijkt) bijdraagt aan de polarisering en tot haat aanzet. En dat het dan ook nog maar normaal gevonden wordt ook.



Uiteraard heeft de Telegraaf die ethiek superhoog heeft zitten, die verzinnen nooit iets, dikken nooit wat aan en zijn altijd heel respectvol *kuch*. Of anders Geenstijl die vrouwenrechten heul belangrijk vinden als ze er mee kunnen opruien tegen moslims, maar wel de gestolen naaktfoto's van Manon Thomas plaatsten 'gewoon omdat het kan', of toen Jan Roos daar journalist was hij gewoon lekker ongevraagd aan de tieten van een geinterviewde zat (die site lees ik al jaren niet meer omdat ik van hun hypocrysie wbt vrouwen alleen maar over mijn nek ga.)



Tuurlijk, pak misdaad aan, elke misdaad. Kritisch zijn op taalgebruk is neit het goedpraten van een misstand. Maar het hijgerige opstokerige toontje van Telegraaf/Geenstijl/TPO etc vind ik echt verschrikkelijk en heel veel kwaad doen in het publieke debat. Maar het scoort vast heel veel kliks en reclamegeld en zo.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Mag dit artikel in het AD wel? Of is de waarheid voor sommige naïevelingen hier iets te pijnlijk? Zelfs onder de "echte" vluchtelingen zitten niet van die lieverdjes:



http://www.ad.nl/binnenla ... -huis-nijverdal~ad32ff33/
Alle reacties Link kopieren
quote:boebezoebe schreef op 15 januari 2017 @ 00:13:

Verder walgelijk taalgebruik van de Teleplaag. Het normaliseert een ontmenselijking van mensen. Voordat de genodice in Rwanda plaats vond, werd er campagne/propaganda gevoerd waarin Tutsi's kakkerlakken werden genoemd. Als je het maar vaak genoeg herhaalt dat iemand geen mens is, dan wordt het vanzelf normaal. Daar ging de discussie ook over. Iedereen die iets anders in die discussie wil zien (een vergoeilijking van crimneel gedrag), die mag nog eens het vak begrijpend lezen overdoen.



Maar hey, vergelijkingen met het ontmenselijken van groeperingen mag je niet maken, want dan wordt het weer een Godwin genoemd. Terwijl het agressieve taalgebruik van sommige media (Geenstijl o.a. die zich er zelfs voor op de borst klopt, mensen als Annabel Nanninga met haar dobbbernegers en zo'n Zwagerman die soortgelijk taal vergoeilijkt) bijdraagt aan de polarisering en tot haat aanzet. En dat het dan ook nog maar normaal gevonden wordt ook.

Helemaal mee eens.

Uiteraard heeft de Telegraaf die ethiek superhoog heeft zitten, die verzinnen nooit iets, dikken nooit wat aan en zijn altijd heel respectvol *kuch*. Of anders Geenstijl die vrouwenrechten heul belangrijk vinden als ze er mee kunnen opruien tegen moslims, maar wel de gestolen naaktfoto's van Manon Thomas plaatsten 'gewoon omdat het kan', of toen Jan Roos daar journalist was hij gewoon lekker ongevraagd aan de tieten van een geinterviewde zat (die site lees ik al jaren niet meer omdat ik van hun hypocrysie wbt vrouwen alleen maar over mijn nek ga.)



Tuurlijk, pak misdaad aan, elke misdaad. Kritisch zijn op taalgebruk is neit het goedpraten van een misstand. Maar het hijgerige opstokerige toontje van Telegraaf/Geenstijl/TPO etc vind ik echt verschrikkelijk en heel veel kwaad doen in het publieke debat. Maar het scoort vast heel veel kliks en reclamegeld en zo.Helemaal mee eens
Alle reacties Link kopieren
Maar niemand hier heeft gezegt dat echte vluchtelingen allemaal eerlijk en braaf zijn. Om dat te denken ben je inderdaad behoorlijk naïef.
Alle reacties Link kopieren
Mijn mening is: als je je op deze manier misdraagt en zo ondankbaar bent, heb je hier in dit land niks te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pientjexxxx schreef op 15 januari 2017 @ 01:14:

Mag dit artikel in het AD wel? Of is de waarheid voor sommige naïevelingen hier iets te pijnlijk? Zelfs onder de "echte" vluchtelingen zitten niet van die lieverdjes:



http://www.ad.nl/binnenla ... -huis-nijverdal~ad32ff33/

Grappig, de "vraag" die je stelt is zo vol oordeel en neerbuigend.

Er is toch niemand die zegt dat het allemaal brave Hendrikjes zijn? Het zijn net mensen.

Jammergenoeg lees je dan niet in de grote krant over een grote groep vluchtelingen kooktvoor 100 daklozen in Den Haag, Of het project waar Nederlanders en vluchtelingen werken aan een film of het Fada theater of het vele vrijwilligerswerk wat gedaan wordt door vluchtelingen. Dat scoort namelijk niet inde landelijke media. Gelukkig doet de Tubantia dat wel begreep ik van Iones.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven