Dreigen met geweld als er geen moskee komt in Amsterdam.

19-05-2007 16:49 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bestuur Milli Görüs dreigt met opstand Ruzie over bouw moskee loopt opLodewijk DrosMocht Amsterdam de Turkse organisatie Milli Görüs een nieuwe moskee weigeren, dan zal het verzet enorm zijn. ’Al-Jazeera brengt het groot’. De Westermoskee in Amsterdam komt er wél, zegt Fatih Dag van de Turkse moskeekoepel Milli Görüs. Als de overheid dat dwarsboomt, dan gaat Milli Görüs demonstreren. Dag zal daartoe Turken uit heel Europa oproepen, kondigt hij aan in een vraaggesprek met Trouw. Hij hoopt op een vreedzame optocht en een geweldloze ’opstand’, maar hij vreest dat het uit de hand loopt. „Onze mensen zijn emotioneel en er kan zomaar een gek tussen lopen.” Dag, voorzitter van het moskeebestuur, verwacht dat tv-zender Al-Jazeera een mogelijk ’nee’ tegen de Westermoskee groot zal brengen. „En ik sta ze te woord.” Wat de gevolgen zijn? „Ik houd mijn hart vast.” Milli Görüs leek de afgelopen weken buitenspel te staan in de vastgelopen besprekingen rond de bouw van een nieuwe moskee in Amsterdam-West. Berichten over een aandelenzwendel door de conservatieve organisatie deden de bereidheid van gemeente en woningbouwvereniging om nog met haar samen te werken geen goed. Al langer bestond argwaan tegen Milli Görüs nadat het een nieuw bestuur had gekregen. Het oude was volgens velen afgezet door het ’extremistische’ Duitse hoofdkantoor. De ’Westermoskee’, eerst het paradepaardje van de integratie, was voor bestuurders en bouwers een paard van Troje geworden. „Iedereen wilde van ons af, maar dat gaat niet lukken”, zegt Dag. Volgens hem gaat de bouw door, in eigen beheer. Daarvoor heeft Milli Görüs de medewerking van woningbouwvereniging Het Oosten helemaal niet nodig, stelt Dag. Hij baseert die stelling op een exitregeling, die het mogelijk maakt dat Het Oosten wordt uitgekocht. Het afkoopbedrag is 6,2 miljoen euro, zo blijkt uit stukken die Fatih Dag aan Trouw laat zien. Nadat deze som voldaan is, wordt de nieuwe moskee er één die volledig onder bestuur van het Keulse hoofdkwartier van Milli Görüs valt, zegt Dag. Ik zal geen olie op het vuur gooien, maar ik wou dat ik af en toe geen munitie had om op de Multikul samenleving te schieten. Ik snap trouwens niet dat een geestelijke zulke gewelddadige dingen zegt.
Alle reacties Link kopieren
Als je het niet eens bent met ontbonden contracten, niet na gekomen afspraken of je stoort aan vermeende fraude is er in ons land de gang naar de rechter.

Dreigen met opstand, gewelddadige demonstraties en Allah's toorn is iets wat niet kan en alleen plaats vindt in achterlijke culturen.
Alle reacties Link kopieren
Onze Grondwet garandeert vrijheid van Godsdienst voor iedereen   (o.a. daarvoor hebben onze voorouders 68 jaar gevochten tegen de Spanjaarden die ons het R.K. geloof wilden opleggen).    Moslims mogen dus in vrijheid hun geloof belijden en ook een moskee bouwen.  Dat er steeds meer moskeeen komen hangt samen met het feit dat er veel moslims wonen in dit land en dat die trouwe moskeegangers (willen)  zijn.   Bouw van moskeen verbieden omdat er al teveel staan is kolderpraat en leidt alleen tot ellende.  Waarom zouden moslims niet mogen wat andere gelovigen in dit land wel mogen ?  Dan voelen ze zich gediscrimineerd en terecht !

Maar de bouw van die moskee op die plek onder de voorwaarden van Milli Görus willen afdwingen door verkapt te dreigen met geweld: zo werkt het dus (hopelijk) niet.  Het verbaast me toch al dat moskeeen in NL blijkbaar aan heel andere welstandseisen mogen voldoen dan alle andere bouwwerken.  Ik vrees dat ook de welstandscommissies bang zijn om een keer "nee" te zeggen tegen moslims,  en dat daarom Oosterse suikerbaksels worden geplempt in onze stedelijke gebieden.  En dat irriteerde de autochtone Nederlander dan weer, die nog geen dakkapel mag plaatsen zonder 3 x de tekening te moeten veranderen.





* TL vraagt zich af hoelang het nog duren zal voordat Goedzo zijn immer originele licht over dit topic zal laten schijnen ... *
Alle reacties Link kopieren
Gut ja, die klotenbouwvergunningen, een dakkapel plaatsen of een andere schutting is al een crime voordat je dat erdoor hebt.
Al een account? Log dan hier in.
ben het helemaal met je eens TL.  En ook met willem dat een gang naar de rechter in deze situatie de juiste weg zou zijn en dreigen met geweld absoluut niet. Aan die dreiging met geweld moet dus ook niet woren toegegeven. Wel kan er op grond van rationele argumenten voor  en tegen een afweging gemaakt worden, en die niet-gebruikte moskee in Enschede doet dan net zoveel terzake als het hoofddoekje van mijn overbuurvrouw. 
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die tegenover de ongebruikte moskee woont, die baalt als een stekker. Heel fijn uitzicht.

Waarom wordt dat ding niet afgebroken? En dan op kosten van de moslimgemeenschap, graag.

De gemeente heeft het ding betaald en toen er één van die slimmerikken achter kwam dat er ooit (heel lang geleden, notabene!) een slachtplaats was, werd het gebouw nooit gebruikt.

De grond is Onrein.

Bleugghh.

Ik vind zoveel dingen onrein, maar ik moet er ook wel mee leven.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Wat volgens mij wèl belangrijk is, is het antwoord op de vraag of je t.z.t. een moskee weer mag afbreken en/of een andere bestemming geven.  Als een moskee per definitie op "heilige moslimgrond" staat kon dat nog wel eens knap lastig zijn en moet je als gemeente dus heel erg goed nadenken of je dat stukje grond niet in de toekomst nog eens voor iets anders nodig zou kunnen hebben. 

In Apeldoorn hebben destijds een moskee neergezet in een toen nogal vervallen wijkje, heel dicht bij het station.  Omdat die hele buurt nu wordt gerenoveerd staat het ding nu eigenlijk lelijk in de weg maar ik denk niet dat de gemeente een onteigening durft te starten.  Achteraf gezien hebben ze dus een fout gemaakt door niet vooruit te kijken en dat ding daar neer te laten zetten. Een planologische misser die niet meer te herstellen is, zo lijkt het.
Alle reacties Link kopieren
Ja maar TL, zie mijn post boven jou!

De grond is nu onrein, want er zijn in een grijs verleden varkens geslacht. Het is voor hun dus nooit 'heilige grond' geweest!

Dus dan mag je hem net zo hard weer afbreken!
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
"de gemeente heeft het ding betaald"  ...  weet je dat zeker Yasmijn ?  Waarom zou de overheid betalen voor de bouw van een gebedshuis ?

(of is dat misschien omdat er ook maatschappelijke/culturele aktiviteiten plaatsvinden ?)
Alle reacties Link kopieren
Van mij mag iedereen zijn/haar geloof hebben hoor, zolang het binnen de wet blijft, en van mij mag men daar ook best een half uurtje reistijd voor hebben. Het hoeft niet bij iedereen naast de deur te liggen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren


Ja maar TL, zie mijn post boven jou!

De grond is nu onrein, want er zijn in een grijs verleden varkens geslacht. Het is voor hun dus nooit 'heilige grond' geweest!

Dus dan mag je hem net zo hard weer afbreken!
Dat lijkt me te kloppen. Als dat gebouw nooit is ingewijd en nooit in gebruik is genomen dan zal het niet gelden als een moskee en dan mag het dus wel afgebroken worden.  Hoe het zit met die financiering van moskeebouw daar ben ik nog wel benieuwd naar.
Alle reacties Link kopieren
Dat weet ik heel zeker.

Twee moskeeen in Enschede zijn door de gemeente betaald. De andere is betaald door de rijke moslims zelf en die staat ver weg in een buitengebied.De andere 2 gewoon in woonwijken, waarvan de ene dus ongebruikt.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk is dat wel te herstellen TL, als men de ballen had om duidelijk te maken dat als men heilige Moslimgrond zoekt men dan in een Christelijk land verkeerd zit. Ff een een paar "deuren" verder kijken jongens, daar zit die grond.
Alle reacties Link kopieren
De ongebruikte:
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Dan verbaas ik me daar toch weer over.  We hebben in dit land scheiding van kerk en staat: waarom zou dan de overheid de bouw van gebedshuizen (of het nou een moskee is of een kerk)  financieren ?  

Onze overheid bemoeit zich echt met véél te veel zaken !!
Alle reacties Link kopieren
Tell me about it!



Ik ga ook maar een 'groepje' oprichten. En dan wil ik ook een gebouw die de gemeente bekostigt.

De belastingbetaler dus, indirect wijzelf allemaal.

Waarom moet ik als anti-gelovig mens goddomme meebetalen aan een moskee??
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
eeehhhhh ...  om de boel bij elkaar te houden ?
Ik vind het prima als er een moskee komt op die plek, maar ik heb het idee dat die Milli Gorus niet echt zuivere koffie is, mer die groene fondsen, en het duitse bestuur..

Waarom is er geen NL organisatie van moslims die zich hier mee bezig wil houden?

Dat dreigen met geweld is weer zo typisch, maar ik denk dat het wel me zal vallen. Het is namelijk ook de schuld van Milli Gorus zelf dat het allemaal in de soep loopt, niet alleen van Amsterdam, en dat weten veel Turken en Marokkanen ook wel.
Ik vind het eigenlijk helemaal niet raar dat een moskee niet gebouwd mag worden op een plaats waar vroeger dieren geslacht werden. <br />Ik denk dat een joodse synagoge ook niet op zo'n plaats gebouwd zou mogen worden en of een boedhistisch klooster. Sommige christelijke gemeenschappen zouden vast ook hun kerk niet willen hebben staan op een plats waar oit executies voltrokken zijn.   Stom dat men niet voor de bouw van die moskee e.e.a. onderzocht heeft, dat had een hoop geld gescheeld.<br />maar ik proef hier een beetje "Ze moeten dankbaar zijn dat ze hier uberhaubt een moskee mogen bouwen n vooral niet zeiken over dat een bepaalde plek niet goed genoeg voor ze is".  <br />Of in de toekomst  plaats waar ooit een moskee gebouwd is nog voor iets anders gebruikt mag worden  lijkt me ook niet echt een issue, want waarom zou je een moskee afbreken zolang ie nog als moskee gebruikt wordt, en als ie niet meer wordt gebruikt, dan zijn er ook geen moslims meer om er tegen te protesteren. het lijkt mij niet dat de grond van een moskee voor eeuwig heilig is en ik vind ook niet dat je daar als gemeente rekening mee moet houden. Afbreken lijkt me in het geval Enschede wel een optie. die grond kan beter voor iets anders gebruikt worden.<br /><br />Gemeenten kunnen de bouw van een gebedshuis financieren wanneer er ook andere maatschappelijke en culturele activiteiten plaatsvinden. Zo wordt de moskee in mijn oude buurt ook gebruikt om cursussen nederlands te geven en andere activiteiten. Ook als niet-moslim was ik daar welkom ( mits decent gekleed). Een van de eisen die gemeente stelt voor medefinanciering is dan ook dat het gebouw openbaar moet zijn. overigens geld dat niet alleen voor moskeeen, maar ook voor kerken, buurthuizen etc.<br /><br />   
Alle reacties Link kopieren
Da's wel een gouden tip voor degenen die vinden dat er al teveel moskeeën in Nederland zijn: slacht overal een varken en er is geen onrein stukkie grond meer over;)
Alle reacties Link kopieren
f*ck, tijd voor de edit-functie. Geen niet-onrein stukkie grond, natuurlijk.

Driedubbele ontkenning, fraai Nederlands:?
Alle reacties Link kopieren
Na wat neuzen op internet denk ik dat het toch meevalt.  In Enschede,  volgens de openbare raadsstukken,  was sprake van verplaatsing van 2 moskeeen ivm stadsontwikkeling.  De gemeente heeft die moskee (eerst 2 maar 1 heeft afgehaakt blijkbaar) gekocht en een ander stuk grond verkocht aan de moslimgemeenschap.  Ook kwam ik een aantal stukken tegen over financiering van moskeebouw;  er is vooral sprake van financiering vanuit het Midden-Oosten  (o.a. Saoedi-Arabië)

Dit betekent volgens mij:

- moskeeen kunnen ook verplaatst worden zodat (gebouw en/of)  grond een andere bestemming kan krijgen

- bouw van moskeeen wordt in de regel niet betaald door de NL overheid
Alle reacties Link kopieren
Geld uit fucking Saudi! Dat méén je niet! Wat eng!



En stond er geen verhaal bij wat er nu met de 'onreine moskee' gebeurt?

Dat vraagt namelijk gans Enschede zich af. Maar geen mens weet het antwoord.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren




quote: Gilly reageerde





Ben benieuwd hoe organisaties zoals Blood and Honour en NVU hierop zullen reageren. Van mij mogen ze er hard tegenin gaan!!!!

Spoor jij wel helemaal?



Ik zeg absoluut niet voor zulke organisaties te zijn, maar als er een stelletje gekken tegen een ander stelltje gekken in moet gaan, dan maar dat soort organisaties toch, ze zijn er gek genoeg voor!!!!

Je vergeet de kuss kuss ;)
Alle reacties Link kopieren


Kuss kuss Gilly





Zo goed??????

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven