Duitsland, arm & rijk. . . Den Abgrund nahe

28-08-2016 10:35 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://www.npo.nl/arm-en-rijk-8/27-04-2 ... ON_1208440





Wat een ontzettend goede uitzending is dat, het geeft precies dat weer wat er gaande is.

Een kleine boven laag schatrijke, heel kleine middenklasse die nauwelijks het hoofd boven water kan houden en een te grote groep armen.

Deze aflevering gaat over Berlijn maar ik kan wel stellen dat het voor iedere andere stad ook geld.

Heel misschien dat Bayern statistisch gezien meer rijke inwoner heeft.



Ik geloof in dat stukje wat de historie professor zegt over de toekomst van Duitsland.

Het heeft hele arme decennia gekend, hele rijke en sinds de recessie komt er weer een decennium aan met armoe.



Een voorbijganger zei zo leuk, ja wij Duitsers zijn schatrijk.

Schatrijk aan schulden!



Ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

Ik zag eigenlijk best veel vergelijking met Nederland.

Bekijk de uitzending, is de moeite waard!
Girls compete with each other, women empower one another
Alle reacties Link kopieren
Heeft Nederland die verdeling van arm en rijk dan ook volgens jou?
Met een doekkie erover zijn de meeste dingen toch beter
Alle reacties Link kopieren
Dat weer ik dus niet vandaar deze topic, ben hier niet opgegroeid.

Maar ik hoor vaak van wel, of dat ook zo is durft ik niet te stellen.
Girls compete with each other, women empower one another
Er wordt gezegd over Amerika bijvoorbeeld dat 99% van het geld in handen is van 1%. Dat is hier in Nederland geloof ik ook enigszins het geval.



http://www.bbc.com/news/business-35339475



https://www.theguardian.c ... ulation-inequality-report







Berlijn is niet helemaal 1 op 1 vergelijkbaar met Nederland vanwege het DDR verleden. Berlijn heeft daardoor van oudsher een vreemde structuur waarbij er bijna geen ruimte is voor een middenklasse. In de jaren '90 en '00 was woonruimte er spotgoedkoop waardoor het veel mensen aantrok die afhankelijk zijn van uitkeringen of kleine baantjes. Een aantal vrienden van me is er in die tijd naartoe verhuisd, bijna niemand van hen werkt meer dan 3 dagen en dat past helemaal in hun levensstijl. Maar inmiddels stijgen de prijzen en komen ze in de knel.



In Nederland is (in tegenstelling wat onze vrienden van de PVV proberen je aan te praten) de verdeling tussen arm en rijk best heel goed geregeld, oa door ons belastingstelsel.



En dat rijkdom fluctueert is een statistisch gegeven. Vergeleken bij de jaren '70 is de gemiddelde nederlander nu ook schathemeltjerijk. Dat verandert vanzelfsprekend wel weer een keer. Veel mensen vinden dat erg bedreigend.
quote:Paekzwart schreef op 28 augustus 2016 @ 10:46:

Er wordt gezegd over Amerika bijvoorbeeld dat 99% van het geld in handen is van 1%. Dat is hier in Nederland geloof ik ook enigszins het geval.

Voor Nederland klopt dat niet, dat komt oa door ons belastingstelsel.
Ik herken me eigenlijk helemaal niet in de drie groepen. Ik ben niet schatrijk, ik kan prima mijn hoofd boven water houden en ben niet arm. En ik ken heel veel mensen die het (financieel) prima doen.
Op zich is het geld wat de rijksten hebben vaak niet iets wat leeg in hun zak zit, maar in bedrijfsbezit zit waar vele andere mensen werken. Je kan zo'n bedrijf dus ook niet zomaar even verkopen.



In Amerika heb je de Occupy movement met de slogan: "We are the 99%"



https://en.wikipedia.org/wiki/We_are_the_99%25
niet vergelijkbaar met Nl. het sociale stelsel is heel anders
quote:froufrou80 schreef op 28 augustus 2016 @ 10:48:

[...]

Voor Nederland klopt dat niet, dat komt oa door ons belastingstelsel.



Niet het 99% versus 1% gedeelte. Maar er is wel een grotere tweedeling tussen rijk en arm gekomen. Zaken die nog goed met politiek gepraat destijds onder de pet werden gehouden. Zoals "We zijn er gemiddeld op vooruit gegaan". Dit terwijl destijds de rijken rijker en de armen armer werden.



Veel zaken gaan hard achteruit zoals bijvoorbeeld gezondheidsstelsel wat voor velen steeds lastiger op te brengen is als ze al een slechte gezondheid hebben, daar waar de directeur van de gezondheidsstelsels meer verdienen dan de Balkenende norm.



De vraag is klopt het hoe de zaken in elkaar zitten en kan het nog beter. Er wordt in Nederland wel meer aan gedaan maar helemaal voldoende eerlijke verdeling is er nog niet.



Daar waar er in Nederland steeds zwakkere groepen komen. Denk aan ouderen, gezondheidsproblemen, werkloosheid, geen vaste contracten.
quote:nerdopviva schreef op 28 augustus 2016 @ 10:49:

Ik herken me eigenlijk helemaal niet in de drie groepen. Ik ben niet schatrijk, ik kan prima mijn hoofd boven water houden en ben niet arm. En ik ken heel veel mensen die het (financieel) prima doen.



De bewering dat de rijken steeds rijker worden en de armen steeds armer is voor Nederland heel discutabel. Maar rijkdom is relatief. Als een mooie tv en jaarlijks een luxe vakantie de standaard is, dan voel je je arm als jij dat niet kunt betalen.



Er is in Amsterdam nu een discussie gaande omdat daar de middenklasse eruit gedrukt word door de snel stijgende huizenprijzen. Voor mensen op bijstandsniveau is het daar behoorlijk geregeld, ook qua huisvesting. Maar de groep er tussen verdwijnt omdat er bijna geen betaalbare huizen zijn waar je als doorsnee gezin met een modaal inkomen prettig kunt wonen. Je creëert dan een samenleving waarbij je een groep hebt die veel geld verdient en een groep die diensten verleent voor de eerste. Maar alles dat daar tussenin zit verdwijnt. Als overheid heb je gelukkig wel mogelijkheden om dat te sturen.
quote:froufrou80 schreef op 28 augustus 2016 @ 10:54:

[...]





De bewering dat de rijken steeds rijker worden en de armen steeds armer is voor Nederland heel discutabel. Maar rijkdom is relatief. Als een mooie tv en jaarlijks een luxe vakantie de standaard is, dan voel je je arm als jij dat niet kunt betalen.



Er is in Amsterdam nu een discussie gaande omdat daar de middenklasse eruit gedrukt word door de snel stijgende huizenprijzen. Voor mensen op bijstandsniveau is het daar behoorlijk geregeld, ook qua huisvesting. Maar de groep er tussen verdwijnt omdat er bijna geen betaalbare huizen zijn waar je als doorsnee gezin met een modaal inkomen prettig kunt wonen. Je creëert dan een samenleving waarbij je een groep hebt die veel geld verdient en een groep die diensten verleent voor de eerste. Maar alles dat daar tussenin zit verdwijnt. Als overheid heb je gelukkig wel mogelijkheden om dat te sturen.





Aan de onderkant van de samenleving kunnen mensen niet nog heel veel meer zakken en zitten er al mensen veel te laag. Denk aan de manier waarop er omgegaan wordt met ouderen in gezondheidstehuizen. Daar waar Nederland toch gezien nog wordt als een behoorlijk "rijk" land.



Het probleem wat ik vooral vindt is dat de overheid al jarenlang juist af wil van dit soort sturende beleidszaken en dit al niet doet. Denk inderdaad aan het huizenprobleem, waaronder dan ook bijvoorbeeld de extreem lange wachttijden op een sociale huurwoning. Waarbij de overheid de sturing steeds meer overliet aan de woningcorporaties zelf.



Het idee dat het zorgstelsel goedkoper zou worden, iets waarvan men toen al kon weten dat dat soort zaken niet werken en daar waar nu een groot eigen risico en nog steeds weer veel lagere vergoedingen tegenover staan.
Ik ben aan het zoeken naar cijfers maar heb mijn zoekdag niet. CBS 2012 geeft aan dat uitkeringen 23% vormen van het bruto inkomen in 2010.
quote:Paekzwart schreef op 28 augustus 2016 @ 10:59:

[...]





Aan de onderkant van de samenleving kunnen mensen niet nog heel veel meer zakken en zitten er al mensen veel te laag. Denk aan de manier waarop er omgegaan wordt met ouderen in gezondheidstehuizen. Daar waar Nederland toch gezien nog wordt als een behoorlijk "rijk" land.





Juist aan de onderkant zijn dingen aardig goed geregeld. Die mensen "zakken" al jaren niet meer, hooguit relatief. Waarmee ik niet wil zeggen dat het een feestje is om in de bijstand te zitten (maar moet dat dan?)

De zorg in verzorgingstehuizen was in de jaren 80 echt niet zoveel beter als nu. Zeker op het platteland werden ouderen toen vaker in de familiesfeer ondersteund en verzorgd waardoor het minder een issue was. En er waren gewoon minder ouderen.



Het ideaal van de verzorgingsstaat is met een demografie van vergrijzing niet houdbaar. De babyboomers hebben verschrikkelijk goed geboerd en daar betaalt de jongere generatie nu de rekening voor. Dat zie je al 30 jaar aankomen, maar het kost enorm veel tijd om dat soort zaken om te vormen.
Deze link lijkt te verwijzen naar een boek er over

http://achterdesamenlevin ... der-bekeken/#.V8KpziiLSUk



In juni 2014 verscheen er een artikeltje op de NOS vanuit een onderzoek van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) over de verdeling van rijkdom in Nederland. Opeens bleek dat de rijkdom in Nederland helemaal niet zo egaal verdeelt is als velen onder ons altijd gedacht hebben.



De rijkste 10 procent van de bevolking bezit meer dan de helft (61 procent) van het totale vermogen in Nederland. De top 2 procent binnen deze groep heeft zelfs een derde van dat vermogen in handen, terwijl de onderste 60 procent van de Nederlandse bevolking bij elkaar opgeteld ongeveer 1 procent van het totale vermogen bezit.

– bron: NOS.nl –

http://nos.nl/artikel/656 ... n-arm-en-rijk-groeit.html





De top 2% van de mensen in Nederland heeft 20% van het totale vermogen in handen terwijl de onderste 60% gezamenlijk net 1% van dat vermogen bezit. Laten we eens gaan rekenen met deze cijfers.



Het betreffende boek waar naar verwezen wordt:

http://www.wrr.nl/publica ... n-economische-ongelijkhe/
quote:froufrou80 schreef op 28 augustus 2016 @ 10:54:

[...]





De bewering dat de rijken steeds rijker worden en de armen steeds armer is voor Nederland heel discutabel. Maar rijkdom is relatief. Als een mooie tv en jaarlijks een luxe vakantie de standaard is, dan voel je je arm als jij dat niet kunt betalen.



Er is in Amsterdam nu een discussie gaande omdat daar de middenklasse eruit gedrukt word door de snel stijgende huizenprijzen. Voor mensen op bijstandsniveau is het daar behoorlijk geregeld, ook qua huisvesting. Maar de groep er tussen verdwijnt omdat er bijna geen betaalbare huizen zijn waar je als doorsnee gezin met een modaal inkomen prettig kunt wonen. Je creëert dan een samenleving waarbij je een groep hebt die veel geld verdient en een groep die diensten verleent voor de eerste. Maar alles dat daar tussenin zit verdwijnt. Als overheid heb je gelukkig wel mogelijkheden om dat te sturen.precies. die discussie is uniek voor Nederland. Nergens ter wereld kan je met steun van de overheid op A lokatie in een wereldstad wonen.
Peakzwart, leg eens uit wat dat volgens jou betekent en waarom dat zo erg is?
quote:froufrou80 schreef op 28 augustus 2016 @ 11:07:

[...]





Juist aan de onderkant zijn dingen aardig goed geregeld. Die mensen "zakken" al jaren niet meer, hooguit relatief. Waarmee ik niet wil zeggen dat het een feestje is om in de bijstand te zitten (maar moet dat dan?)

De zorg in verzorgingstehuizen was in de jaren 80 echt niet zoveel beter als nu. Zeker op het platteland werden ouderen toen vaker in de familiesfeer ondersteund en verzorgd waardoor het minder een issue was. En er waren gewoon minder ouderen.



Het ideaal van de verzorgingsstaat is met een demografie van vergrijzing niet houdbaar. De babyboomers hebben verschrikkelijk goed geboerd en daar betaalt de jongere generatie nu de rekening voor. Dat zie je al 30 jaar aankomen, maar het kost enorm veel tijd om dat soort zaken om te vormen.



We hadden het beter en nu zakken we dus weer behoorlijk, de depressiviteit neemt toe etc., daar waar we juist bekend zijn als éé'n van de rijkste landen.



Er wordt elke keer verwezen naar vergrijzing, maar gezien de enorme rijkdom van Nederland waar we nog miljarden uit kunnen geven aan een JSF of betuwelijn, blijft dat in mijn ogen een moeilijk verteerbaar gegeven.



En we zullen het moeten doen met die verzorgingsstaat want daar is door de overheid ook op aangestuurd. Overal moeten werken, ver weg van de ouderlijke woonplaats, woningen die niet meer geschikt zijn om ook de ouders in op te vangen met 2 werkende ouders die nog laat aan kinderen zijn begonnen.
quote:Paekzwart schreef op 28 augustus 2016 @ 11:08:

Deze link lijkt te verwijzen naar een boek er over

http://achterdesamenlevin ... der-bekeken/#.V8KpziiLSUk



In juni 2014 verscheen er een artikeltje op de NOS vanuit een onderzoek van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) over de verdeling van rijkdom in Nederland. Opeens bleek dat de rijkdom in Nederland helemaal niet zo egaal verdeelt is als velen onder ons altijd gedacht hebben.



De rijkste 10 procent van de bevolking bezit meer dan de helft (61 procent) van het totale vermogen in Nederland. De top 2 procent binnen deze groep heeft zelfs een derde van dat vermogen in handen, terwijl de onderste 60 procent van de Nederlandse bevolking bij elkaar opgeteld ongeveer 1 procent van het totale vermogen bezit.

– bron: NOS.nl –

http://nos.nl/artikel/656 ... n-arm-en-rijk-groeit.html

Qua verdeling van welvaart staat Nederland in de top 3



De top 2% van de mensen in Nederland heeft 20% van het totale vermogen in handen terwijl de onderste 60% gezamenlijk net 1% van dat vermogen bezit. Laten we eens gaan rekenen met deze cijfers.



Het betreffende boek waar naar verwezen wordt:

http://www.wrr.nl/publica ... n-economische-ongelijkhe/vergelijk dat nu eens met de landen om ons heen?
quote:Paekzwart schreef op 28 augustus 2016 @ 11:12:

[...]





We hadden het beter en nu zakken we dus weer behoorlijk, de depressiviteit neemt toe etc., daar waar we juist bekend zijn als éé'n van de rijkste landen.



Er wordt elke keer verwezen naar vergrijzing, maar gezien de enorme rijkdom van Nederland waar we nog miljarden uit kunnen geven aan een JSF of betuwelijn, blijft dat in mijn ogen een moeilijk verteerbaar gegeven.we zijn (nog steeds) niet alleen 1 van de rijkste landen, we zijn ook nog 1 van de prettigste landen om te wonen als je kijkt naar welvaart, gezondheidszorg, onderwijs etc. Wat heeft depressiviteit er mee te maken?
quote:S-Meds schreef op 28 augustus 2016 @ 11:14:

[...]



we zijn (nog steeds) niet alleen 1 van de rijkste landen, we zijn ook nog 1 van de prettigste landen om te wonen als je kijkt naar welvaart, gezondheidszorg, onderwijs etc. Wat heeft depressiviteit er mee te maken?



Dat waren de laatste onderzoeken naar geluk in Nederland, even geen idee waar ik dat las. Waarin staat dat het algemeen geluksgevoel ten aanzien van die zogenaamde rijkdom die we hier allemaal zouden hebben toch best laat is in vergelijking met hoe we ons zouden moeten voelen.



Dat ligt onder andere aan bijvoorbeeld het tegenwoordige flexwerken, minder zekerheid etc. waardoor het algemene geluksgevoel afnam en lager ligt dan te verwachten zou zijn.
Verder maakt het ook wel degelijk uit hoe de geldverdeling zit in andere landen. Als dit in veel landen op grote schaal voorkomt, bepalen deze mensen de macht en kunnen zij de wereld sturen. Wat ook invloed heeft op Nederland. Het is sowieso een interessant fenomeen met allerlei gevolgen.
quote:S-Meds schreef op 28 augustus 2016 @ 11:13:

[...]

vergelijk dat nu eens met de landen om ons heen?Ik vergelijk ook altijd met hoe het nog beter kan en niet alleen met slechter. Zeker hebben we het nog beter dan de hongerigen in Afrika bijvoorbeeld. Zeker is het geen 99%-1% maar het gaat achteruit en dat levert schrijnende gevallen op, waar dat juist niet zou moeten hoeven in Nederland, juist omdát we nog tot één van de rijkste landen behoren.
quote:Paekzwart schreef op 28 augustus 2016 @ 11:17:

Verder maakt het ook wel degelijk uit hoe de geldverdeling zit in andere landen. Als dit in veel landen op grote schaal voorkomt, bepalen deze mensen de macht en kunnen zij de wereld sturen. Wat ook invloed heeft op Nederland. Het is sowieso een interessant fenomeen met allerlei gevolgen.Het is een heel interessant fenomeen. Ik heb er niet voor niets mijn werk van gemaakt.
De situatie in Duitsland is totaal niet te vergelijken met Nederland. Ik heb 7 jaar in Duitsland gewoond, waaronder 3 jaar in de voormalige DDR. De schrijnende dingen die je daar ziet, ben ik nog nooit, maar dan ook nog nooit in Nederland tegengekomen. Zelfs niet in achterstandswijken.

Als je geen baan hebt in Duitsland of je baan verliest, dan beland je in de wet Hartz IV. Dat betekent dat je inkomen per maand wordt betaald door de staat. Dit is ongeveer rond de 400 euro. Je huur wordt betaald door de gemeente maar je krijgt ook tevens een kaart waarmee je elektriciteit en water moet betalen via een speciaal apparaatje. Is het geld voor die maand op, dan heb je dus geen water en elektriciteit meer. Toen ik in een middelgrote stad vlakbij de Harz woonden, waren onze buren Hartz-IV empfaenger. Ze kwamen dan aan het einde van de maand altijd aan de deur vragen of ze een emmer warm water mochten hebben. En dan gaat het over west-Duitsland.

Zo hebben ze ook het mooie fenomeen 1 Euro-jobs. Je hebt dan dus een baan waarbij je 1 euro per uur verdient en de rest wordt aangevuld met Harz IV. Krankzinnig. In Duitsland zijn heel veel dingen scheef en het aantal Hartz IV empfaenger is het laatste jaar enorm gestegen zodat er steden zijn die in financiele nood zijn gekomen omdat ze geen Hartz IV kunnen betalen. De staat geeft dan weer een lening etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven