Ebru Umar

26-04-2016 12:18 696 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren plaatste ik een nieuwsbericht over Ebru in het topic van de Duitse cabaretier, maar op het Erdogan-topic staan ook berichten over Ebru. Ebru is zo vaak in het nieuws dat ze een 'eigen' topic verdiend. Ze werd in Turkije opgepakt, voor de rechter geleid, er is in haar woning in Nederland ingebroken en haar muur werd beklad.

Het gaat allemaal om vrijheid van meningsuiting. Dat is een groot goed, hoewel de uitlatingen van de Duitse cabaretier toch echt te ver ging, zo ook die laatste van Hans Teeuwen. Waar is de grens? Ze doen het (denk ik) omdat journalisten in Turkije worden opgesloten als ze iets schrijven wat men niet wil horen.



Mag je een cabaretier, journalist of columniste opsluiten of van bed lichten en mee nemen naar het politiebureau vanwege een kritische mening? Nee, zeker niet. Voor het beledigen? Misschien wel. Mag Turkije een oproep doen aan Nederturken om te klikken over wat Nederlanders in Nederland zeggen? NEE. Dat is haatzaaien en burgers tegen elkaar opzetten.



Is de loyaliteit aan de vrije-mening in ons vrije land in gevaar omdat er mensen zijn die de 'praktijk van onderdrukking' in ere houden?





RTL Nieuws

3 uur geleden



Eerste column sinds arrestatie: 'Gefeliciteerd met jullie totaal mislukte Nederlanderschap'



© ANP



Dat ze momenteel vastzit in Turkije lijkt voor columniste Ebru Umar geen reden om haar toon te matigen. In haar eerste column sinds ze zaterdag werd gearresteerd, heeft Umar hard uitgehaald naar de Nederlanders van Turkse komaf die er volgens haar voor hebben gezorgd dat ze het land niet mag verlaten.



"GEFELICITEERD met jullie totaal mislukte Nederlanderschap", schrijft Umar in haar column in Metro. "GEFELICITEERD met jullie loyaliteit aan een stel berggeiten uit Turkije, geitenneukers zo je wilt, die jullie volgen zodra ze oproepen tot NSB-gedrag. Enig idee wat een NSB'er was? O wacht nee, die lessen over de Tweede Wereldoorlog zijn geschrapt he? Ja, dank voor het weg met ons. Ik feliciteer jullie Nederturken met je NSB-gedrag. Jullie zijn de reden dat ik vastzit in Turkije."



Overuren



Ze dankt in haar column ook familie, vrienden en collega's voor alle steun en de hoofdredacteuren die 'overuren draaien mij naar Nederland te krijgen'. "Zij werken, zodat jullie Nederland kunnen beroven van alle vrijheden waar ook jullie ouders een leven aan gewijd hebben", besluit Umar.



Zie ook:



'De meest onderdrukkende landen ter wereld'
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat las ik in het artikel zelf. Moeten die mensen toch helemaal zelf weten? Zolang er geen wet is die het verbied naar het buitenland uit te wijken voor zorg is dat hun goed recht. Lijkt mij nogal drastisch maar goed, als zij ervoor willen vliegen, prima.
Alle reacties Link kopieren
quote:hollandstheemutsje schreef op 15 september 2016 @ 11:25:

Ik had de Turken echt hoog staan eigenlijk. Ik besef me nu pas hoe naïef ik ben geweest, het grootste deel is totaal niet geïntegreerd. Zie nu dat ziekenhuis dat gebouwd gaat worden, zodat ze hun eigen taal kunnen spreken. Nederlands bedoel je???? En gemakkelijker AB kunnen gebruiken...........Ik kom niet meer bij. Wat een achterlijke regering die dit toelaat. Neem me niet kwalijk.Op welke gronden zou de regering dit tegen moeten gaan dan? De visie is meer marktwerking in de zorg.
Ik denk dat wij heus wel begrijpen wat particulier betekend maar t is toch van de gekke dat wij die dit land hebben gebouwd die keuze niet hebben omdat wij daar de centen gewoon weg niet voor hebben? Gek he dat je scheve gezichten krijg die mensen zullen altijd hun eigen gemeenschap houden want waarom willen die niet tussen onze ouderen zitten maar moet dat een tehuis zijn met alleen maar hun allochtoonse achtergrond. Ze doen t zelf eigen moskee s eigen tehuizen alles eigen en alles er maar aan doen om maar niet jezelf hier aan te passen. Sommige ouderen kunnen geen woord Nederlands. Te belachelijk voor woorden maar zeg daar nou niks van want dan krijg je de hele gemeenschap over je heen. Je wilt hier wel wonen maar aanpassen ho maar de brutaliteit eigenlijk. Hoe kan je dit soort dingen ook verdedigen.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn meer dan genoeg Nederlanders welke voor zorg ook uitwijken naar het buitenland, maar het klopt dat niet elke Nederlander daar het geld voor heeft of aan wil besteden.

Net zoals er waarschijnlijk ook Turken of Nederlanders met een Turkse achtergrond zijn die dat ook niet hebben/kunnen/willen.

Nederland is dan wel sociaal, maar niet communistisch dus verschillen in inkomen en wat men zich allemaal kan veroorloven kom je op alle vlakken tegen.



Het is overigens mijn ervaring dat je er best wat over kan zeggen dat er oudere immigranten zijn die de taal niet spreken.



Het verdedigen is in mijn optiek eenvoudig; het is wettelijk toegestaan en onderscheid maken op basis van religie, afkomst etc. is dat niet. Er lijkt mij dan ook geen mogenlijkheid dit te verbieden en, bijvoorbeeld, Katholieke verzorgingstehuizen open te laten.

Het is net als het onderwijs wat dat betreft, alles seculier of alle religies toestaan. En in dit geval of alle particuliere instellingen toestaan of geen enkele.
Alle reacties Link kopieren
Wijze en dappere vrouw.



zondag 12 maart 2017, 18:13

Ebru Umar: de lange arm van Ankara is gewoon heel erg lang



https://youtu.be/EeyjvdwiHCA Columniste Ebru Umar en ex-wethouder Karakus (PvdA) over de rellen in Rotterdam



Columniste Ebru Umar heeft geen goed woord over voor de groep Turkse demonstranten die in de nacht van zaterdag op zondag slaags raakte met de Rotterdamse politie. "Als ze dit in Turkije zouden hebben gedaan, hadden ze het daglicht niet meer gezien."

Umar, zelf van Turkse komaf, hekelt ook de uitlatingen van het Turkse regime over aantasting van de vrijheid van meningsuiting in Nederland. "Weet je wel hoeveel mensen er in Turkije in de cel zitten, omdat ze een onwelgevallige tweet hebben gestuurd?"



Cel

De columniste, die opgroeide in Rotterdam-Kralingen, spreekt uit ervaring. Afgelopen zomer werd ze in Turkije opgepakt en gevangen gezet, omdat ze zich op Twitter kritisch had uitgelaten over president Erdogan. Na een nacht in de cel kwam Umar weer vrij, maar ze mocht het land een tijdlang niet verlaten.



Eenmaal terug in Nederland verhuisde ze van Amsterdam naar Rotterdam. In de hoofdstad voelde ze zich niet langer veilig, omdat er in haar huis was ingebroken en ze talloze bedreigingen kreeg, vermoedelijk uit Turkse hoek.



Lange arm

Umar heeft herhaaldelijk gewaarschuwd voor de invloed van Ankara op Turken in het buitenland. Wat er het afgelopen weekend in Rotterdam gebeurde is daar volgens haar wederom een bewijs van. "Er is vanuit Turkije via social media opgeroepen om hier te gaan rellen. Belachelijk!"



"De lange arm van Ankara is gewoon heel erg lang. Ik ben blij dat die steeds zichtbaarder wordt. Niemand kan meer zeggen: ach, het valt wel mee...."
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Ebru heeft ook een column in de Metro geschreven.



http://www.metronieuws.nl/columns/2017/03/tuigturken
Ebru
Alle reacties Link kopieren
En je wilt niet weten hoeveel haat zij over zich heen krijgt ...
quote:Emma95 schreef op 14 maart 2017 @ 15:28:

En je wilt niet weten hoeveel haat zij over zich heen krijgt ...

Ontzettend.

Ik vind haar zo dapper en sterk!
Alle reacties Link kopieren
quote:Emma95 schreef op 14 maart 2017 @ 15:28:

En je wilt niet weten hoeveel haat zij over zich heen krijgt ...Verschrikkelijk. Ik zag een paar afschuwelijke berichten aan haar adres. Volgens mij werden die getoond bij Pauw. Toen zei Ebru dat ze het erg vond dat haar ouders dit nu zagen.



Dan te bedenken dat toen een 17 jarige jongen voor de grap een onsmakelijke foto plaatste van het hoofd van SS werd er meteen gerept over bewaking, iedereen in rep en roer terwijl die jongen zich al zelf had gemeld bij de politie. SS zei dat ze zich nooit bedreigd heeft gevoeld maar die media-aandacht kwam voor DENK goed gelegen. Volgens SS was DENK toen in jubelstemming.
LOEP ME MAAR aub.
quote:missie_m schreef op 14 maart 2017 @ 19:36:

[...]





Verschrikkelijk. Ik zag een paar afschuwelijke berichten aan haar adres. Volgens mij werden die getoond bij Pauw. Toen zei Ebru dat ze het erg vond dat haar ouders dit nu zagen.



Dan te bedenken dat toen een 17 jarige jongen voor de grap een onsmakelijke foto plaatste van het hoofd van SS werd er meteen gerept over bewaking, iedereen in rep en roer terwijl die jongen zich al zelf had gemeld bij de politie. SS zei dat ze zich nooit bedreigd heeft gevoeld maar die media-aandacht kwam voor DENK goed gelegen. Volgens SS was DENK toen in jubelstemming. Sylvana heeft zich wel degelijk bedreigd gevoeld. En ik zie jou niet anders dan over haar haten missie. Wie de schoen past.
Silvana jaagt spoken na.

Ebru vecht tegen echt gevaar.



Nogal een verschil Miranda
Alle reacties Link kopieren
Ebru
.
quote:Dormouse schreef op 15 september 2016 @ 00:22:

[...]



Als ze hier geboren zijn komen ze hier ook vandaan. Waar moeten ze dan heen oprotten? Terug de baarmoeder inkruipen?

.Net bij RTL nieuws werden Turken in Turkije geïnterviewd waarop een vrouw aangaf dat ze het heel erg vond hoe hun landgenoten (je leest het goed) behandeld waren afgelopen week in RT. Dus misschien terug naar Turkije, naar eigen landgenoten? Deze groep die wij van de week zagen wil, kan en zal nooit Nederlander worden. Niet omdat ik, jij of wie dan ook het niet wil maar omdat ze het zelf niet willen. Ik snap dan ook werkelijk waar niet wat deze groep hier doet en waarom hier blijft.
quote:Haaz schreef op 14 maart 2017 @ 20:24:

Silvana jaagt spoken na.

Ebru vecht tegen echt gevaar.



Nogal een verschil MirandaVind jij. Haten blijft haten.
quote:MarindaH schreef op 14 maart 2017 @ 20:22:

[...]





Sylvana heeft zich wel degelijk bedreigd gevoeld. En ik zie jou niet anders dan over haar haten missie. Wie de schoen past.Zeg dat wel!
Alle reacties Link kopieren
quote:MarindaH schreef op 14 maart 2017 @ 20:22:

[...]





Sylvana heeft zich wel degelijk bedreigd gevoeld. En ik zie jou niet anders dan over haar haten missie. Wie de schoen past.Ik ben nu niet in de gelegenheid het voor je op te zoeken, maar de woorden van SS zijn ook hier op viva aangehaald en besproken. (de woorden die SS had gezegd vlak nadat ze weg was bij DENK.)



SS voelde zich niet veilig OMDAT ze zonder bewaking reisde. De mensen zouden dat kunnen zien. SS voelde zich niet bedreigd vanwege die foto van die 17 jarige, maar DENK en SS hadden de bedreiging en bewaking aangedikt in de media.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:dianavankrimpen schreef op 14 maart 2017 @ 20:36:

[...]





Net bij RTL nieuws werden Turken in Turkije geïnterviewd waarop een vrouw aangaf dat ze het heel erg vond hoe hun landgenoten (je leest het goed) behandeld waren afgelopen week in RT. Dus misschien terug naar Turkije, naar eigen landgenoten? Deze groep die wij van de week zagen wil, kan en zal nooit Nederlander worden. Niet omdat ik, jij of wie dan ook het niet wil maar omdat ze het zelf niet willen. Ik snap dan ook werkelijk waar niet wat deze groep hier doet en waarom hier blijft.Ebru is ook van Turkse afkomst maar ik bewonder haar moed en wijsheid. Ook heb ik op dit forum meermaals berichten geplaatst omdat ik het bedreigen van onschuldige GülenTurken in Nederland (door ErdoganTurken) zwaar fout vind.
LOEP ME MAAR aub.
En hou es op met die afkorting SS. Echt, waar haal je het vandaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik was op zoek naar het stukje wat ik gisteravond schreef maar kwam ook dit weer tegen:



AD

Sylvana Simons ontwijkt ook met nieuwe partij vragen over Erdogan



Ook nu Sylvana Simons geen onderdeel meer uitmaakt van de politieke partij DENK, doet ze nog steeds geen uitspraken over het optreden van de Turkse president Erdogan. Tijdens een interview met het programma EenVandaag greep haar woordvoerder in toen er vragen werden gesteld over Erdogan.

Redactie 27-12-16, 19:39 Laatste update: 19:42



Ook weigerde ze de vraag te beantwoorden. Naar aanleiding van een vraag door de interviewer zegt Simons Erdogan 'in het kader van Artikel 1 helemaal niet interessant' te vinden. ,,Dan ga je echt de verkeerde richting in", voegt haar woordvoerder eraan toe, die zich buiten beeld bevindt.



Toen Simons nog deel uitmaakte van de politieke partij DENK werd haar al kwalijk genomen dat ze zich niet uitsprak tegen de manier waarop de Turkse president Erdogan omgaat. In augustus van dit jaar had Simons het in het televisieprogramma Pauw moeilijk met aanhoudende vragen over de opsluitingen van politieke tegenstanders en journalisten. Ze bleef toen ontwijkende antwoorden geven, vermoedelijk om haar partijgenoten niet voor het hoofd te stoten.



Nu Simons niet meer lid is van DENK, zou ze moeten kunnen zeggen wat ze denkt, beargumenteert de interviewer. Hij stuit echter op een muur van weerstand. Na het interview gaf Simons te kennen dat ze de partijleden van DENK niet voor de schenen wil schoppen.



Tijdens de rest van het interview nam Simons wel afstand van een aantal punten van DENK. Zo sprak ze haar voorkeur uit voor anoniem solliciteren. Anoniem solliciteren wordt gezien als een mogelijk middel om discriminatie op de arbeidsmarkt tegen te gaan. Vooroordelen op basis van iemands naam vervallen dan, is de gedachte.



Volgens Simons zeggen veel partijen te staan voor anoniem solliciteren, maar komt het toch niet van de grond. Het kabinet liet deze maand nog weten geen grootschalige proef te willen doen bij de Rijksoverheid. De gemeente Den Haag gaat het na een proef wel definitief invoeren.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarindaH schreef op 15 maart 2017 @ 08:50:

En hou es op met die afkorting SS. Echt, waar haal je het vandaan.SS staat voor Sylvana Simons
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Dit is het eerste deel waar ik het over had:



Elsevier



Sylvana verlaat DENK: ‘Vooral bezig met media-aandacht’



Sylvana Simons stopt bij politieke beweging DENK. Ze verlaat de heren Selcuk Ozturk, Tunahan Kuzu en Farid Azarkan om een eigen politieke partij op te richten.



Haar partij vernoemt ze naar Artikel 1, en ze doet mee aan de Tweede Kamerverkiezingen op 15 maart, zegt ze in een interview met NOS en de Volkskrant.

Teleurstellende reactie op bedreigingen



De reden voor haar vertrek zijn volgens Simons de reactie van DENK op de bedreigingen aan haar adres. ‘Sinds mijn aantreden bij DENK heb ik veel warme reacties gekregen, maar ook veel bedreigingen. Juist op zo’n moment is het belangrijk dat je je bij een partij geborgen voelt. Daarin ben ik teleurgesteld’.



De oud-presentatrice sloot zich in mei aan bij DENK, waarna zij meerdere malen werd bedreigd. Zeker tien mensen worden nu daarvoor door het Openbaar Ministerie vervolgd.



DENK meldde de bedreigingen eerder aan de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV), die met maatregelen kwam. Simons gaat verder: ‘Voordat die maatregelen werden toegepast, werd mij al duidelijk dat DENK vooral bezig was met het vieren van de media-aandacht, niet met mijn welzijn. Ik leefde in een totaal onwerkelijke situatie, terwijl Denk die media-aandacht vierde.’



‘In onze groepsapp reageerden ze ’s avonds jubelend op de media-aandacht die de persconferentie (over de bedreigingen, red.) genereerde. Maar Tunahan Kuzu heeft mij tot op de dag van vandaag niet gebeld en gevraagd hoe het met me gaat’.

DENK ‘gedijt bij polarisatie’



Simons zou zich bovendien niet meer kunnen vinden in de ‘stijl van de partij’. De partij appelleert volgens haar aan boosheid en gedijt bij polarisatie. Simons is ‘blij dat ze racisme op de politieke agenda hebben gezet, maar ik wil niet alleen maar tegen iets zijn’.



Met de naam van haar nieuwe partij, Artikel 1, verwijst ze naar artikel 1 van de grondwet, dat gelijke behandeling voor iedereen garandeert en discriminatie verbiedt. Begin december zou ze samen met Ian van der Kooye, tot zaterdag strateeg en campagneleider van DENK, met gesprekken over een nieuwe partij zijn begonnen. Saillant detail is dat de twee besloten hun oud-partijgenoten niet in te lichten over hun vertrek.



‘Een scheiding komt niet van de ene op de andere dag. Soms moet je ’s nachts ertussenuit knijpen omdat je partner je niet onbeschadigd zal laten gaan,’ aldus Simons daarover. Simons en Van der Kooye beraden zich nog over een partijprogramma en kandidatenlijst.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet nu weg, ik zoek later verder naar het stuk waarin SS zegt dat ze zich onprettig of onveilig voelde om zonder bewaking in de metro of trein te stappen. Niet omdat ze zich bedreigd voelde door die jongen van de foto, daar had ze zich geen moment om bedreigd gevoelt, maar omdat mensen konden zien dat ze gewoon zonder bewaking rondliep in plaats van de hoognodige bewaking waar zij én DENK zo op aan stuurde.
LOEP ME MAAR aub.
quote:missie_m schreef op 15 maart 2017 @ 09:07:

[...]





SS staat voor Sylvana Simons



Denk je dat ik dat niet doorheb?



Echt, stop met die onzin. En je artikelen. Zeker in dit topic.
Alle reacties Link kopieren
Wauw, die afkorting gaat nergens over. Leuke Missie heb jij zeg...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven