Geld & Recht alle pijlers

AIO-aanvulling?

17-04-2024 20:52 30 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoop dat iemand hier ons kan helpen met onze vraag.

Ik probeer het zo kort mogelijk uit te leggen.

Mijn man heeft nog niet zolang geleden een zware operatie ondergaan, zonder deze operatie had hij nu niet meer geleefd.
Daarom hebben wij besloten om samen meer te gaan genieten van het leven nu het nog kan, en daarbij wilde mijn man graag een gift schenken aan ons kind en aan zijn in het buitenland wonende familie die het niet breed hebben.
Omdat hij er nu nog is en het nog kan doen, dat had zomaar anders kunnen zijn.

Wij zijn niet rijk dus het gaat niet om hele grote bedragen.

Wij wisten niet beter of wat we deden daar niets verkeerds mee was want het was tenslotte ons eigen spaargeld en dachten er verder helemaal niet over na.
Maar nu komt het....
Iemand attendeerde ons erop dat het niet slim van ons is geweest wat wij hadden gedaan omdat wij over ongeveer 2 jaar een aanvraag moeten indienen bij het SVB voor een AIO-aanvulling en dat je dan tot 5 jaar terug geen giften aan iemand mag schenken.
Wij zijn daar erg van geschrokken, klopt dit?...

Wij zijn nu bang dat door die giften wij straks geen recht meer hebben op die aanvulling...
We hebben die aanvulling echt nodig want zonder hebben wij niet genoeg inkomen over 2 jaar omdat mijn man geen volledige AOW krijgt na zijn pensionering.

Wat moeten wij nu doen om toch nog in aanmerking te komen voor die AIO-aanvulling?

Wij denken er nu met pijn in ons hart over na om die giften terug te vragen zodat het geld weer terug op onze rekening staat, ze gaan dat niet leuk vinden maar zullen het gelukkig wel begrijpen wij zijn een hele hechte famiie.

Zou dat voldoende zijn voor het SVB om ons over 2 jaar alsnog die aanvulling toe te kennen?...
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor de AIO mag je maximaal € 7.575 aan vermogen hebben. Juliie hadden meer vermogen en hebben dat door geld weg te geven onder dat bedrag gebracht? Dat mag inderdaad niet.
Van de stem van de SVB:

Een schenking is een geldbedrag dat u aan een ander geeft. Of een woning die u weggeeft of voor een laag bedrag verkoopt, bijvoorbeeld aan uw kind. Een schenking kan gevolgen hebben wanneer u een AIO-aanvulling ontvangt. Van het geld van de schenking had u namelijk kunnen leven. Dan had u geen AIO-aanvulling hoeven aanvragen.


Heeft u in de 5 jaar vóór uw AIO-aanvraag een schenking gedaan? Dan kunnen wij de AIO-aanvulling die u al heeft ontvangen terugvragen. Niet van u maar van de persoon aan wie u de schenking heeft gedaan. Wij onderzoeken dit natuurlijk eerst precies. U ontvangt hierover dan een brief.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar als je al weet dat je over een aantal jaar geen volledige AOW kijgt plus jullie verder niet heel 'rijk' zijn, dan is het toch sowieso niet zo verstandig om dan geld weg te geven?
Heb jij zelf een inkomen?
Alle reacties Link kopieren Quote
OgenvanTijgers schreef:
18-04-2024 06:56
Voor de AIO mag je maximaal € 7.575 aan vermogen hebben. Juliie hadden meer vermogen en hebben dat door geld weg te geven onder dat bedrag gebracht? Dat mag inderdaad niet.
Van de stem van de SVB:
Ik moest Google wat een aio aanvulling is dus heb er absoluut geen verstand van. Kwam wel tegen dat dat bedrag € 15.150 is als je samenwoont met een partner.
Alle reacties Link kopieren Quote
eefje677 schreef:
18-04-2024 07:14
Ik moest Google wat een aio aanvulling is dus heb er absoluut geen verstand van. Kwam wel tegen dat dat bedrag € 15.150 is als je samenwoont met een partner.
Je hebt helemaal gelijk. Maar goed als het oorspronkelijke vermogen dus al onder dat bedrag zat hebben topicstarter en haar man dus geen probleem, anders wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voldoen jullie verder wel aan de voorwaarden voor aio-uitkering? Want als jullie straks na pensionering nog andere inkomsten hebben (bijv. Pensioenuitkering, uitkering/pensioen uit ander land of jouw inkomen/pensioen/aow), dan hebben jullie geen recht op deze aanvulling en is de vermogensvraag niet relevant.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mugske schreef:
18-04-2024 07:25
Voldoen jullie verder wel aan de voorwaarden voor aio-uitkering? Want als jullie straks na pensionering nog andere inkomsten hebben (bijv. Pensioenuitkering, uitkering/pensioen uit ander land of jouw inkomen/pensioen/aow), dan hebben jullie geen recht op deze aanvulling en is de vermogensvraag niet relevant.
Dat hangt ervan af hoe hoog die inkomsten zijn. Zolang je onder het sociaal minimum zit krijg je de aanvulling tot het sociale minimum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het lijkt er op dat de SVB bij de ontvangers van de schenking aan gaat kloppen zodra jullie AIO gaan aanvragen.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mag ik zeggen dat ik niet begrijp waarom je geld schenkt terwijl je weet dat je over 2 jaar onder het sociaal minimum gaat uitkomen?

En hoe rijmen de schenkingen met "samen meer genieten"?

Als ik op de website van de SVB de spelregels lees aangaande de AIO aanvulling, dan lijkt het me vrij duidelijk dat je er naast zult grijpen...
Alle reacties Link kopieren Quote
Een ouder mag een kind belastingvrij elk jaar een bedrag schenken, dit jaar 6633,00. Zit het bedrag aan kind daar onder? En hoeveel heb je aan derden geschonken en is daar belasting over betaald. Als dat niet zo is en de SVB doet onderzoek dan komen jullie en hun in de problemen. Staat er iets op papier? In NL mag je niet zomaar een groter bedrag ‘geven’.Regeltjes, regeltjes.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het sociaal minimum is iets van 2000 euro voor een stel per maand. Dat is echt heel weinig om van rond te komen. Als je binnen 2 jaar onder dit bedrag komt, hoezo lijkt het je dan een goed idee om geld te schenken?
En vind je het zelf heel logisch dat de overheid jou een uitkering geeft omdat je te weinig inkomen hebt terwijl je aan de andere kant geld weg geeft? Dan is het toch logisch dat de overheid vind dat je dat geld niet nodig hebt?

Ik zou even bellen met het svb en naar aanleiding daarvan idd het geld terug vragen.
Alle reacties Link kopieren Quote
SweetFirefly schreef:
18-04-2024 08:54
Een ouder mag een kind belastingvrij elk jaar een bedrag schenken, dit jaar 6633,00. Zit het bedrag aan kind daar onder? En hoeveel heb je aan derden geschonken en is daar belasting over betaald. Als dat niet zo is en de SVB doet onderzoek dan komen jullie en hun in de problemen. Staat er iets op papier? In NL mag je niet zomaar een groter bedrag ‘geven’.Regeltjes, regeltjes.
De regels van de belastingdienst staan los van de spelregels rondom het verkrijgen van een AIO uitkering van het SVB.

Dus ookal zit het bedrag aan kind onder die 6633 euro: een schenking is een schenking.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar waarom geef je geld weg als je aangeeft het echt niet te gaan redden zonder extra ondersteuning?
Alle reacties Link kopieren Quote
SweetFirefly schreef:
18-04-2024 08:54
Een ouder mag een kind belastingvrij elk jaar een bedrag schenken, dit jaar 6633,00. Zit het bedrag aan kind daar onder? En hoeveel heb je aan derden geschonken en is daar belasting over betaald. Als dat niet zo is en de SVB doet onderzoek dan komen jullie en hun in de problemen. Staat er iets op papier? In NL mag je niet zomaar een groter bedrag ‘geven’.Regeltjes, regeltjes.
Ik las tot mijn verbazing dat ook buitenlandse ontvangers van schenkingen daarover in Nederland belasting moeten betalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flipflop schreef:
18-04-2024 08:59
De regels van de belastingdienst staan los van de spelregels rondom het verkrijgen van een AIO uitkering van het SVB.

Dus ookal zit het bedrag aan kind onder die 6633 euro: een schenking is een schenking.
Dan heeft TO dus pech.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zeg, over hoeveel geld gaat het eigenlijk? Er zit nogal een verschil tussen 2500 of 250 euro geven. Dat lijkt me best van belang voor de SVB.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Socie schreef:
18-04-2024 09:00
Maar waarom geef je geld weg als je aangeeft het echt niet te gaan redden zonder extra ondersteuning?
Inderdaad, wat een debiele actie. Misschien verstandsverbijstering na zo'n ingrijpende operatie.
Maar hoezo is dat samen meer genieten van het leven?

Snap er niets van.
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
18-04-2024 09:45
Zeg, over hoeveel geld gaat het eigenlijk? Er zit nogal een verschil tussen 2500 of 250 euro geven. Dat lijkt me best van belang voor de SVB.
Zelfs bij 2500 hoeft er geen probleem te zijn, als ze voor de gift ook al onder het vrijgestelde vermogen zaten. Maar gaat het om 25.000,- dan lijkt me dat er wel een probleem is.

In feite is de AIO een soort bijstand. Alleen bestemd voor wie geen andere middelen van bestaan heeft. Mocht je een koophuis hebben dan krijg je de AIO als lening, en wordt deze achteraf verrekend met de erfenis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb laatst een AIO voor iemand aangevraagd. Er werden wel om bankgegevens gevraagd maar niet van zolang geleden. Uit mijn hoofd van maximaal 6 maanden geleden.
Dus als de gift dan al 3 jaar geleden is zou ik mij er niet te druk over maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ten eerste heel erg bedankt voor alle reacties..

Jullie hebben volkomen gelijk dat het niet slim van ons is geweest achteraf.
Dat beseffen we nu zelf ook wel.
We hadden er beter over na moeten denken voordat we het geld weggaven.

Die aanvulling is pas over ruim 2 jaar, we waren daar nu nog niet echt mee bezig omdat het voorlopig nog niet aan de orde is...
Dus we waren ook niet van alle regels op de hoogte...dom ik weet het!

Maar het is nu eenmaal gebeurt daar voelen wij ons ook niet fijn bij en daarom willen we onze fout ook poberen te herstellen.

En geloof mij wij zitten ook helemaal niet te wachten op een aanvulling van de overheid, helemaal niet zelfs, wij betalen onze hele leven al netjes onze belasting en houden zelf onze broek op.
Mijn man loopt er daarom ook over na te denken om toch nog een paar dagen te blijven werken na zijn pensionering als dat mogelijk is, om niet afhankelijk te zijn van die aanvulling...

Maar dat is nu nog koffiedik kijken, dus moeten we evt de mogelijkheid blijven houden om recht te hebben op die aanvulling als dat toch nodig blijkt te zijn.

Wij hebben ondertussen contact gehad met de familie en het geld is gelukkig nog steeds grotendeels aanwezig en zij gaan dit weer naar onze rekening overmaken.

Dus dan komen we uiteindelijk weer terug bij de vraag, wat ook de reden is geweest waarom ik dit topic hebt geopend.
En waar ik helaas nog steeds geen antwoordt op hebt gekregen..

Als ons geld gewoon weer op onze rekening staat zoals voorheen, zou dat voldoende zijn voor de SVB om ons evt toch die aanvulling toe te kennen als het nodig is??...

Want er is dan uiteindelijk niets veranderd, behalve het feit dat er een bedrag is afgeboekt en weer teruggestort.


(Ik hoopte eigenlijk iemand hier te treffen die bij het SVB werkte)
Alle reacties Link kopieren Quote
Sorry Valisa, ik was al bezig met mijn bericht te typen en te plaatsen zodoende heb ik jouw berichtje nog niet gezien.

Maar heel erg bedankt ook voor je lieve berichtje...
Alle reacties Link kopieren Quote
Brambel schreef:
18-04-2024 16:06
Dus dan komen we uiteindelijk weer terug bij de vraag, wat ook de reden is geweest waarom ik dit topic hebt geopend.
En waar ik helaas nog steeds geen antwoordt op hebt gekregen..

Als ons geld gewoon weer op onze rekening staat zoals voorheen, zou dat voldoende zijn voor de SVB om ons evt toch die aanvulling toe te kennen als het nodig is??...

Want er is dan uiteindelijk niets veranderd, behalve het feit dat er een bedrag is afgeboekt en weer teruggestort.


(Ik hoopte eigenlijk iemand hier te treffen die bij het SVB werkte)

Antwoord staat toch ergens in een eerdere post? Er is kennelijk een vermogenstoets wanneer je deze aanvulling aanvraagt. Dus je moet even uitzoeken of je onder of boven dat vermogen staat. Dat zal de SVB ook gaan bekijken dan.

Edit: of vul deze check in

https://www.svb.nl/nl/aio/doe-de-aio-check
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Brambel schreef:
18-04-2024 16:06
Ten eerste heel erg bedankt voor alle reacties..

Jullie hebben volkomen gelijk dat het niet slim van ons is geweest achteraf.
Dat beseffen we nu zelf ook wel.
We hadden er beter over na moeten denken voordat we het geld weggaven.

Die aanvulling is pas over ruim 2 jaar, we waren daar nu nog niet echt mee bezig omdat het voorlopig nog niet aan de orde is...
Dus we waren ook niet van alle regels op de hoogte...dom ik weet het!

Maar het is nu eenmaal gebeurt daar voelen wij ons ook niet fijn bij en daarom willen we onze fout ook poberen te herstellen.

En geloof mij wij zitten ook helemaal niet te wachten op een aanvulling van de overheid, helemaal niet zelfs, wij betalen onze hele leven al netjes onze belasting en houden zelf onze broek op.
Mijn man loopt er daarom ook over na te denken om toch nog een paar dagen te blijven werken na zijn pensionering als dat mogelijk is, om niet afhankelijk te zijn van die aanvulling...

Maar dat is nu nog koffiedik kijken, dus moeten we evt de mogelijkheid blijven houden om recht te hebben op die aanvulling als dat toch nodig blijkt te zijn.

Wij hebben ondertussen contact gehad met de familie en het geld is gelukkig nog steeds grotendeels aanwezig en zij gaan dit weer naar onze rekening overmaken.

Dus dan komen we uiteindelijk weer terug bij de vraag, wat ook de reden is geweest waarom ik dit topic hebt geopend.
En waar ik helaas nog steeds geen antwoordt op hebt gekregen..

Als ons geld gewoon weer op onze rekening staat zoals voorheen, zou dat voldoende zijn voor de SVB om ons evt toch die aanvulling toe te kennen als het nodig is??...

Want er is dan uiteindelijk niets veranderd, behalve het feit dat er een bedrag is afgeboekt en weer teruggestort.


(Ik hoopte eigenlijk iemand hier te treffen die bij het SVB werkte)
Als je met dat geld onder het vermogen zit dan wel. (maar dan had de gift ook niet uitgemaakt. Het gaat erom dat je niet in de jaren voordat je de AIO aanvraagt je vermogen wegsluist om zo aanspraak te kunnen maken op de aanvulling).
Alle reacties Link kopieren Quote
Jesco en Ogen van de tijger nogmaals bedankt voor jullie reactie en het meedenken..lief van jullie.

Ik snap dat het aan de hoogte van ons vermogen ligt of wij in aanmerking komen voor de evt aanvulling of niet.
Maar dat zullen we pas over 2 jaar weten als het zover is.
( Ik hoop dat we het helemaal niet nodig zullen hebben, dat is mijn grootste wens )

Maar waar ik mezelf zorgen over maakt is of we straks geen problemen gaan krijgen door onze domme onnadenkende actie met die giften,
en daardoor misschien alsnog over 2 jaar problemen gaan krijgen.

Hopelijk is het probleem na het terugstorten van het geld allemaal weer opgelost.
Alle reacties Link kopieren Quote
Brambel schreef:
18-04-2024 16:06


(Ik hoopte eigenlijk iemand hier te treffen die bij het SVB werkte)
Als je de SVB belt, is er een vrij grote kans dat je iemand treft die daar werkt ;-) en die je dit exact kan uitleggen. Doe dat gewoon voor je eigen gemoedsrust en duidelijkheid - iedereen kan hier natuurlijk wel wat schrijven.

Verder was die gift idd niet heel handig, maar ook erg lief en ik zou hier ook niet veel verder over na hebben gedacht.
We're not doing this because it's easy. We're doing this because we thought it was easy.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven