Eind maken aan mijn schulden..vandaag is de eerste stap gezet!

22-05-2007 16:22 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
En ik moet zeggen het voelt goed!

Ik weet dat het me gaat lukken, ben er helemaal klaar voor, maar ook helemaal klaar mee, met die schulden op mijn naam en het roekeloos blijven uitgeven van geld en nooit iets over houden.



Nadat mijn relatie voorbij was bleef ik zitten met een restschuld van de woning, tevens hadden we een gezamelijke lening. ik ging met mijn kind op een flatje zitten en toe begonnen de moeilijkheden..ik werktte maar 22 u per week en daarmee zou ik het net kunnen redden. (inclusief de alimentatie en kortingen bij de belasting).

Echter had ik nooit geleerd hoe met geld om te gaan en dus leefde ik inmiddels enkele jaren geld uitgeven zonder dat ik wist waaraan. Er was altijd tekort..daar ging ik het rood in. Heb toendertijd de auto weggedaan in de hoop op besparen maar ja als je niet op je geld let blijf je in hetzelfde cirkeltje zitten.

Inmiddels werk ik fulltime, goed te combineren met de kleine, wel heb ik inmiddels ook nog een bedrag openstaan bij een postorderbedrijf (ja stom, weet ik, ik wilde ook af en toe graag eens iets voor mezelf. Dacht ook dat mijn situatie altijd zo zou blijven voor mij..zag geen uitweg. Doordat ik meer ging werken moest ik een auto en waarempel kon ik daarvoor nog een bedrag lenen ook bij de bank.

Vorige maand ging bij mij de knop om, mijn auto had reparatiekosten en heb die van mijn allerlaatste centen betaald, had geen geld meer om boodschappen te doen en heb de spaarrekening van mijn dochter geplunderd, uit nood, maar toch het voelde verschrikkelijk..schaam me er nog voor  

Ik ben alles op een rijtje gaan zetten, inkomsten en uitgaven en kwam tot de conclusie dat ik ondanks mijn leningen niet eens zo weinig inkomsten had.Ik deed ergens iets helemaal verkeerd.

Ik heb een kasboek aangemaakt en heb mezelf budgets opgelegd waarmee ik het gewoon moet doen, op deze manier valt er een lekker bedrag te sparen, zodat ik mijn schulden binnen twee jaar kan hebben afbetaald..inclusief de spaarcenten van mijn meis..

En er zal best nog wel eens een tegenvaller komen en het wordt hier en daar krap aan, maar ik ben vastberaden en ga ervoor..

Inmiddels staat het eerste spaargeld al op mijn spaarrekening, het voelt zo goed..



Wie heeft hetzelfde bereikt of is hetzelfde van plan en wil hier schrijven om mekaar erdoorheen te slepen?



Ps. mijn totaalschuld op dit moment bedraagd 10.000 dikke euro's
Alle reacties Link kopieren
Goed van je dat je de stap genomen hebt.En ik vind 10000 euro veel geld maar lees wel eens erger.Volgens mij is dit nog te overzien of niet?



Heel veel succes gewenst
Alle reacties Link kopieren
Heej mormeltje..10000 euro is heel veel geld..ik had ze dan ook liever op mijn spaarrrekening dan dat ik ze moest terug betalen..



Maar dat gaat me lukken..ik begin 'klein'.. vandaag in ieder geval uit de debetstand (was toch bijna 400 euro) dankzij de komst van het vakantiegeld deze maand. Het overige bedrag heb ik op mijn spaarrekening gezet. Mijn vakantieplannen heb ik afgeblazen (was best even balen), maar weet nu dat wat je niet hebt, je ook niet kunt uitgeven. Mijn abbonnement bij de sportschool heb ik opgezegd..als ik met het mooiere weer met de fiets ga werken heb ik een uur beweging per dag..dat abbonnement scheelt me 45 euro per maand. ook abbonn. telef. opgezegd, heb mezelf een tegoed van 50 euro per maand opgelegd.

Momenteel zou ik 250 euro per maand moeten kunnen sparen, na de opzegtermijn van sportschool is dat nog eens 45 euro extra. Dan wil ik mijn rekening bij het postorderbedrijf afbetalen (is 700 euro) als dat betaald is heb ik nog eens 30 euro per maand om erbij te sparen. Dan komt mijn lening van de auto (3600 euro staat nog open) we krijgen eindej.uitkering in dec. en met mijn spaargeld en vak.geld van vlg. jaar moet die dan kunnen zijn afgelost. Dat scheelt me ook weer bijna 100 euro per maand, die gaan ook naar de spaarrekening en dan hoop ik een jaar daarna de 5000 euro en 1000 euro die ik nog heb open staan te kunnen aflossen..
Alle reacties Link kopieren
het preciese bedrag is trouwens iets meer dan 10000euro..niet dat dat iets is om trots op te zijn...



het kan natuurlijk dat ik tussentijdse kosten ga krijgen, dan doe ik er iets langer over..maar dit is iig. mijn streven!



Ben vandaag zelfs bij de aldi gaan winkelen en voelde me een vreemde eend in de bijt (stond aan de kassa met superlange rij tussen twee naar alcohol ruikende heren in).. maar goed, heb dan wel flink bespaard op de boodschappen..
Alle reacties Link kopieren
fijn dat het 1ste begin er is!



Tis trouwens echt niet raar om boodschappen bij de Aldi te doen hoor:D. en het bespaard een hoop!





Er komen studenten maar ook bijstandsmoeders en mensen met een HBO/WO baan. (vooral die laatste groep is sterk in opkomst haha)





iig heel veel succes met het aflossen van je schuld en zet hem op!!
Alle reacties Link kopieren
Bij ons bij de lidl staan de duurste auto,s geparkeerd:D Is heel hip hoor om goedkoop te winkelen.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je eraan werkt!





En iets meer dan 10.000 is best veel. Maar ik heb straks een

studieschuld (lening IBG) na mijn studie van  25.000 is veel, maar

ik kan niet anders. Anders had ik het liever niet gedaan natuurlijk.





Maar het komt vast goed.



Succes



Liefs coyol
Ik heb heel weinig ervaring met het aflossen van schulden (we hebben alleen een hypotheek), maar ik wilde je even heel veel succes wensen. Ik vind het ontzettend goed van je.



Wat wij weleens hebben gedaan is alles op de 1e van de maand (laten) afschrijven. Dus rekeningen op de 1e betalen, automatisch sparen instellen op de 1e, etc. Zo weet je ongeveer wat je de rest van de maand nog kunt uitgeven. Ik weet niet hoeveel je nu rood kunt staan, maar misschien is het handig de bank te vragen dit bedrag zo laag mogelijk te houden of misschien zelfs helemaal geen roodstand toe te staan.



Ik weet niet wat voor schulden je precies hebt, maar probeer eerst de schuld bij het postorderbedrijf af te lossen. Zij berekenen torenhoge rentes en als je daar snel vanaf bent, scheelt dat ook weer wat.



Heb je een creditcard, gebruik hem niet (of hoogst zelden). Het probleem met creditcards is dat het twee weken later pas wordt afgeschreven en dat je je uitgave dan alweer vergeten bent. Tenminste, dat zou mij overkomen, daarom gebruik ik hem nooit



Nou ja, toch nog wat tips. Misschien heb je er iets en misschien wist je alles al en is dit stukje compleet overbodig.



Nogmaals, veel succes.
Alle reacties Link kopieren
goedemorgen allemaal



studiemiep...je hebt helemaal gelijk hoor..de aldi (en lidl) is helemaal niet raar..maar moest er wel even wennen zeg maar..(kwam er nauurlijk net op een fout moment) ..



Mormeltje..die dure auto's bij de lidl zijn misschien wel van mensen die nu die dure auto moeten afbetalen en daarom ook naar de lidl 'moeten' :P nee flauwekul haha



kojol (was het toch?) Dat is inderdaad een flinke studieschuld..maar jij weet dat het een investering voor je toekomst is (en geen pech en stommiteit zoals bij mij). Bedankt voor het succeswensen, gaat me lukken hoor!



En Mariska..bedankt voor de tips, alle tips zijn welkom..Ik heb iig. al een plan opgesteld en weet precies wat ik per maand kan uitgeven..een creditcard heb ik gelukkig niet, al ben ik nu niet meer van plan roekeloos te gaan uitgeven..



Groetjes mutsvandeweek



Ps zijn er mensen die het gelukt is om uit de schulden te geraken? Ik ben op zoek naar succesverhalen..
Alle reacties Link kopieren
excuses het was koyol..
We hebben een aantal jaar geleden een keer een persoonlijke lening gehad van 20.000 gulden. We hebben bij het aangaan van de lening onderling afgesproken dat we er binnen een jaar vanaf wilden zijn. We hebben berekend hoeveel we van de lening zouden overhouden als we de teruggave van de Belastingdienst en de helft van ons vakantiegeld zouden aflossen. Dat bedrag hebben we gedeeld door 12 (maanden) en dat hebben we per maand automatisch afgelost.



Ik moet eerlijk zeggen dat we makkelijk praten hebben: twee goede inkomens en geen kinderen. Maar aan de andere kant geven we toch niet zoveel uit. We gaan niet te duur op vakantie en hebben geen enorme televisie aan de muur hangen (om maar wat voorbeelden te noemen). Ik heb soms het gevoel dat mensen vinden dat ze "recht" hebben op een grote televisie omdat iedereen dat heeft. Maar omdat ze het geld er niet voor hebben, gaan ze er maar voor lenen. Ik begrijp dat niet zo goed.



Het wordt mensen ook niet makkelijk gemaakt. We krijgen regelmatig aanbiedingen voor Mastercard, Visacard, etc. En dan heb ik het nog niet eens over al die leenreclames op tv.



Maar goed, ik dwaal af. Misschien helpt het ook wel om je aflos-avonturen hier op het prikbord te zetten. Je krijgt vast veel steun en dat helpt ook weer.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik wil eigenlijk alleen even zeggen dat ik het heel knap van je vindt dat je hier aan begonnen bent! En alle kleine beetjes helpen en ik hoop dat je het vol kan houden, maar als je zo vastberaden bent moet dat vast lukken!



Ik ben nog student en heb een aantal jaar tot 1000euro in de min gestaan + een paar maanden huurachterstand. Daar heb ik best lang over gedaan om dat weer op te lossen maar toen wel besloten dat ik niet meer rood mocht staan en dat heb ik dus opgezegd. Nu moet ik dus wel rondkomen met hetgeen dat ik heb. Dat bedrag is natuurlijk niks vergeleken met jouw 10.000 euro dus daarom vind ik het extra knap van je!! Zet m op!!
Alle reacties Link kopieren
Aldi en Lidl is ff wennen, op den duur weet je niet beter! En trouwens, die klanten hoeven je vrienden niet te zijn he!
Alle reacties Link kopieren


goedemorgen allemaal



studiemiep...je

hebt helemaal gelijk hoor..de aldi (en lidl) is helemaal niet

raar..maar moest er wel even wennen zeg maar..(kwam er nauurlijk net op

een fout moment) ..



Mormeltje..die dure auto's bij de lidl zijn

misschien wel van mensen die nu die dure auto moeten afbetalen en

daarom ook naar de lidl 'moeten' :P nee flauwekul haha



kojol

(was het toch?) Dat is inderdaad een flinke studieschuld..maar jij weet

dat het een investering voor je toekomst is (en geen pech en stommiteit

zoals bij mij). Bedankt voor het succeswensen, gaat me lukken hoor!



En

Mariska..bedankt voor de tips, alle tips zijn welkom..Ik heb iig. al

een plan opgesteld en weet precies wat ik per maand kan uitgeven..een

creditcard heb ik gelukkig niet, al ben ik nu niet meer van plan

roekeloos te gaan uitgeven..



Groetjes mutsvandeweek



Ps zijn er mensen die het gelukt is om uit de schulden te geraken? Ik ben op zoek naar succesverhalen..







Hey,



Het maakt niet uit of je mijn naam fout schrijft, eigenlijk is het

voluit: coyolxauhqui, dat is een Azteekse Maangodin. Maar ik houd het

op coyol, haha.



Het is inderdaad een investering, als mijn studie nou bij mijn ouders

in de buurt zat... kon ik goedkoop bij hen inwonen, maar ik moet gewoon

lenen om mn kamer en eten te kunnen betalen en extra's.





Maar de Aldi en Lidl zijn topwinkels. Zelf koop ik het liefst zoveel

mogelijk biologisch, gewoon bij de biologische supermarkt, maar dat is

knetterduur.



Bij de Aldi en Lidl kom ik wel, ook ivm geld, daar kan je prima dingen

kopen, en wat je er niet kunt kopen koop je bij de "gewone" supermarkt,

eigen merken bijvoorbeeld. Euroshopper van Albert Heijn is erg goed en

goedkoop.





En goed dat je geen creditcard hebt.





Liefs coyol
Alle reacties Link kopieren


Je wou een succesverhaal??? Ik heb er 1, maar op o zo'n foute manier.



Mijn exman en ik hadden een schuld van 25000 euro, en  door drugsverkoop waren we er binnen 2 jaar vanaf.



Spijt dat ik drugs verkocht heb, maar stiekum toch blij dat ik niet meer in de schulden zit.





Succes met alles aflossen!!





Kuss kuss Gilly.


quote: Gilly reageerde 23-05-2007 16:53:38'));



Je wou een succesverhaal??? Ik heb er 1, maar op o zo'n foute manier.Mijn exman en ik hadden een schuld van 25000 euro, en  door drugsverkoop waren we er binnen 2 jaar vanaf.Spijt dat ik drugs verkocht heb, maar stiekum toch blij dat ik niet meer in de schulden zit.Succes met alles aflossen!!Kuss kuss Gilly. [/b]

Ik denk dat ze liever op een legale manier haar schulden aflost
Alle reacties Link kopieren
Heej zazoe82, bedankt dat je me succes wenst! Tis heel wat, maar ik ben echt vastberaden..

Ben alleen bang dat me nu een financiele tegenvaller boven mijn hoofd hangt...de auto of wasmachine ofzo..hoor ineens overal 'rare' geluiden..hopelijk mijn verbeelding! haha



duploo, ben het helemaal met je eens..ik kijk ook absoluut niet neer op mensen die shoppen bij de aldi ofzo..het was alleen nogal opvallend om tussen twee alcoholisten in te staan..beide de loopbank volgeladen met blikjes bier..het gaf me zo'n triestig gevoel weet je..betrok dat gevoel meteen op mezelf, terwijl ik een optimistisch persoon ben..



coyol..hou het inderdaad maar bij je afkorting, hahaha



Gilly, sorry maar dat noem ik geen succesverhaal..ik kan ook de prostitutie in om snel geld te verdienen, maar ik heb mijn trots en wil na het aflossen van mijn schuld trots zijn op mezelf dat ik dat helemaal alleen gered heb..zonder mijn eigenwaarde te moeten verliezen..ik zou me de rest van mijn leven schuldig voelen dat ik met dat 'bloedgeld' uit de schuld ben geraakt, maar heej..ieder zijn ding..



Mariska76...je snapt het..:)
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Een succesverhaal vind je op www.schuldige.nl (ik kan er alleen nu niet op komen, maar het is echt motiverend om te lezen!)



Ik ben zelf nog hard bezig met aflossen, maar een paar tips heb ik wel.



- Probeer zoveel mogelijk je schulden onder te brengen in één lening, persoonlijke lening of doorlopend krediet (laatste is wat flexibeler, maar dat is ook gevaarlijk: je moet wel de discipline hebben om niet af en toe wat op te nemen).

- Sparen is slim, voor het opvangen van tegenslagen, maar bedenk wel dat de rente die je ontvangt op een spaarrekening lager is dan de rente die je betaalt voor je lening en je dus uiteindelijk duurder uit bent als je eerst alles spaart en dan ineens aflost.

- Shop een beetje rond voor een lagere rente, maar ga niet in zee met Leen van Frisia en consorten.



Ik heb een lening op mijn werk, die los ik maandelijks af via mijn salaris, en de rest heb ik nu bij mijn ouders. Dat was eerst een doorlopend krediet, maar door hem bij mijn ouders onder te brengen is de rente veel lager, en dat scheelt toch weer behoorlijk. Maar goed, dat moeten zij wel willen en kunnen natuurlijk.



Hartstikke goed dat je deze stap gezet hebt!! Je komt er wel!
-
Alle reacties Link kopieren
Gilly, sorry maar dat noem ik geen succesverhaal..ik kan ook de prostitutie in om snel geld te verdienen, maar ik heb mijn trots en wil na het aflossen van mijn schuld trots zijn op mezelf dat ik dat helemaal alleen gered heb..zonder mijn eigenwaarde te moeten verliezen..ik zou me de rest van mijn leven schuldig voelen dat ik met dat 'bloedgeld' uit de schuld ben geraakt, maar heej..ieder zijn ding..



Mariska76...je snapt het..:)







Tuurlijk, als ik er nu op terug kijk, zou ik het ook liever legaal hebben gedaan. Maar dit was toen voor ons de enige oplossing. We huurden een huis voor 1000 euro per maand, omdat we anders op straat stonden, ik kon geen baan vinden, en we moesten met z'n 2en rond komen van 1150 euro. Tja, dan moet je wat. Ben er niet trots op, ben alleen blij dat ik schuld vrij ben (en achteraf gezien ook heel blij dat ik nooit aan minderjarige heb verkocht, dan had ik mezelf niet meer recht in de ogen kunnen kijken).



En ik hoop voor jou dat je snel uit de schulden bent, op de legale manier, dan kan je iig trots zijn op jezelf!!!!!



Kuss kuss Gilly.


Alle reacties Link kopieren


Het is al eerder gezegd maar niet alles eerst sparen maar direct aflossen. Eventueel in kleine termijnen. Stuur brieven naar je schuldeisers, maak afbetalingsafspraken. Want als ze een deurwaarder naar je toe sturen komen er torenhoge kosten bij.



Maak eventueel een afspraak bij Maatschappelijk werk voor wat extra ondersteuning.



Op internet zijn ook veel besparingstips te vinden.



10000 euro is niet niks, maar het is wel te doen.



Veel succes meid. Je kan het. de eerste stap is gezet.



Groetjes meissie


hoi



Heb ervaring met schulden aflossen......mijn nu ex man kwam een paar weken voor de bruikoft met een leuke verrassing........ook ruim 10000 euro schuld.....

nou ja de deurwaarder kwam ermee en toen moest hij ook wel....



Ben bij hem gebleven en samen zijn we eruit gekomen......



Wij hadden toen de mazzel dat mijn broer een lening voor ons af wilde sluiten zodat wij alleen aan hem hoefden af te betalen.



scheelde een hoop rente en gezeur met deurwaarders en incassobureaus....



Het waren geen leuke jaren......

en had regelmatig een week over waarin ik niet wist hoe ik nu weer boodschappen moest halen

en dat wasniet omdat we in de eerste 3 weken te dure boodschappen hadden gehaald.



Maar na ruim 1,5 jaar waren we er vanaf....

en mijn ex had een laag salaris en ik werkte door omstandigheden ook maar een paar uur per dag.



en net als jij nu wilt/doet maakte ook ik budgetten voor alles...



ik kan alleen maar zeggen dat je als je ervan af bent je heel trots op jezelf bent.!!



en bijkomend voordeel is dat je leert genieten van "luxe"dingen.

Het is niet meer gewoon om alles maar te doen.



Nu 7 jaar later zit ik alleen met mijn kind en heb een bijstandsuitkering.

Geen vetpot maar kan er prima van rondkomen..



heb ik oa van die periode geleerd



en ja ex is er vandoor gegaan toen alles was opgelost en we een kind hadden....



maar goed ik heb alles op orde en hij nog steeds niet.........



ik wil je erg veel succes wensen en als je het echt wilt dan kan het gewoon....
Alle reacties Link kopieren
Heel goed van je dat je je schulden af gaat lossen. Wil je er nu ook voor zorgen dat je je kleine ook een goeie toekomst kan geven? Houd dan de manier van leven die je nu gaat doen ook na aflossing van je schulden een beetje aan. Groot worden door klein te blijven = Rijk worden door weinig uit te geven. Blijf lekker shoppen bij de Aldi en Lidl, dat is al zo'n verschrikkelijk grote winstpakker. En dan hebben we het nog niet over de Zeeman en Wibra . Mijn kinderen (11 en 13) mogen daar van mij 2x per jaar alles uitzoeken wat ze willen hebben. Hun klasgenoten krijgen 2 setjes dure kleding per seizoen, en die van mij lopen er altijd leuk en vooral gevarieerd bij. En wat ik het allerleukste vind aan dat goedkope kleding kopen bij die winkels! Bijna niemand anders draagt het, terwijl er van de dure merken altijd wel een aantal kinderen hetzelfde aan hebben in de klas (zowat dagelijks!)



Nu ben ik absoluut niet arm, kan met gemak rondkomen, heb alleen vroeger geleerd dat je nooit schulden moet maken (behalve evt Hypotheek) en moet sparen als je echt iets wilt hebben. Verder zorg ik er altijd voor voldoende geld in reserve te hebben voor als de wasmachine (of iets anders waar ik niet zonder kan) stuk gaat zodat ik dat direct kan aanschaffen. Dit breng ik mijn kinderen ook bij. EN tot op heden werkt dat prima. Ze zitten er absoluut niet mee dat ze niet een shirtje of gympje met dat ene op dat moment favoriete merkje hebben, maar wel zo'n zelfde shirt of gympje zonder dat merk en nog 5 paar andere!



Je kan je geld maar 1 x uitgeven. Bedenk alleen goed hoeveel je ervoor wil kopen en hoeveel je er eigenlijk voor KAN kopen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Inderdaad, de Zeeman! Jaren geleden heb ik er gewerkt (zaterdagbaantje) en ik had daar echt leuke kleren vandaan. Sinds een paar maanden heb ik een neefje en ik koop sindsdien de hele Zeeman leeg. Geweldig hoeveel je voor een paar tientjes kan kopen.



Ik zou, denk ik, wel een klein spaarpotje houden voor onvoorziene omstandigheden (bijvoorbeeld de wasmachine). Als er dan iets stukgaat, gaat je aflossing gewoon door en kun je het toch vervangen. En hebben jullie een kringloopwinkel in de buurt? Als er iets stuk gaat, kun je daar ook eens kijken. Al gaat zo'n tweedehands wasmachine maar 5 jaar mee, dan ben je toch weer 5 jaar verder en ziet je financiële situatie er misschien weer heel anders uit. Ze hebben ook kleding (ik breng er regelmatig kleding heen ), maar dat is natuurlijk wel tweedehands en ik weet niet of je dat wil.
Alle reacties Link kopieren
Zeeman is goedkoop, maar ook H&M is qua kleding best goedkoop, vooral de kinderkleding.





En je kunt als je spullen nodig hebt naar kringloopwinkels.



Als je bijvoorbeeld iets te lezen wilt koop je gewoon een mooi boek voor een euro daar.



Ook kleding kan je er prima halen, alles is (als het goed is) gewassen.





Liefs coyol:D
Alle reacties Link kopieren
Net als zovelen die liever weer naar het gulden tijdperk terug willen zit ook ik met een schuld vanuit mijn vorige relatie. Wel goede afspraken gelukkig en ik kom er wel uit, maar ik wil er eigenlijk zo snel mogelijk vanaf omdat het mij simpelweg zenuwachtig maakt. Met mijn nieuwe vriend wil ik met een schone lei beginnen maar door die schuld kan ik dus niet volledig schoon beginnen.



Nu heb ik naar een bijbaantje gezocht en terwijl ik het eigenlijk niet had verwacht heb ik via een vriendin wat in de thuiswerk gevonden. Iets totaal nieuws waarbij je mensen kunt helpen. Eigenlijk een geweldige opzet omdat men daar over werkelijk alles kan praten met iemand die je aan staat en op iedere minuut van de dag.



Ik kijk bijna iedere dag naar de site, maar ik twijfel alleen of ik mij zal aanmelden omdat ik nog niet duidelijk heb of ik het werk aan kan en of ik de mensen die hulp nodig hebben naast mijn huidige baan en prive leventje alle aandacht kan geven.

Mijn vriend vindt dat ik het moet doen omdat ik altijd al een luisterend oor voor jan en alleman ben en als het niet gaat dat ik altijd zonder problemen kan stoppen.



Is er misschien iemand die een bijbaantje heeft gezocht en een oplossing heeft gevonden?

De site waar ik het over heb heet trouwens call2us.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven