Elburg weigert Sinterklaas..!!

07-05-2007 15:31 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
En dat alleen maar omdat een streng gelovige gereformeerde wethouder dat beslist heeft.



Zijn ze daar nou helemaal van de pot gerukt.
Alle reacties Link kopieren
Niks nieuws onder de zon; in enkele dorpen dichtbij mijn voormalig woonplaats komt de goedheilig man al jaren niet....

Tja, ik zou er sowiso niet willen wonen....
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
...en dit in het kader van...? :?
Alle reacties Link kopieren
Zijn we niet wat vroeg met de sinterklaasperikelen? Het is net de eerste sombere dag na weken brandende zonneschijn.



Tsja en wat dan als Sint geweigerd wordt, vergaat de wereld dan? Als je kind erin geloofd bestaat er nog zoiets als tv en wat let je om met je kind naar een omliggend durp te trekken om daar de sint te zien? Ik zie het probleem even niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het belachelijk dat een gelovige idioot weer zoveel invloed heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ach ... het is niet zo zeer de invloed van één idioot, als wel de invloed van de vele mensen die op hem (of zijn partij) hebben gestemd.



En Alan, die Sint is natuurlijk has'ke heidens! In iets ander geloven dan Onze Lieve Heer.... tsssss En dan is ie nog katholiek ook.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
Euh Zamirah, als je het zuiver wilt zien is het de gereformeerde meneer die niet gecharmeerd is van de katholieke meneer in jurk.

En de gereformeerden zijn niet de enige gelovigen die de sint niet zien zitten. Alleen deze meneer maakt het publiek en dus valt er wat over te zeggen?!
Alle reacties Link kopieren
Dit verhaal is in werkelijkheid wel heel wat anders dan je het nu stelt. Elburg weigert Sinterklaas niet, maar wel de LANDELIJKE INTOCHT van Sinterklaas omdat het veel te veel geld kost om dit te organiseren. De ondernemersvereniging wilde het graag, maar B&W heeft er geen zin in, omdat zij voor de kosten kunnen opdraaien.



Kortom, Sinterklaas komt er wel gewoon aan (plaatselijk georganiseerd), maar de landelijke intocht (van de NPS) wordt niet door Elburg georganiseerd. Beetje flauw om dit een 'gereformeerde wethouder' in de schoenen te schuiven.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, hij weigert de "echte Sinterklaas"..onder het mom van "t kost te veel"..

Deze gereformeerde man weigert ook braderieen en marktjes op Pinkstermaandag. :?..omdat het een  Dag des Heeren is.
Alle reacties Link kopieren
Als het is zoals Roosv. zegt dan ben ik het er eigenlijk nog wel enigzins mee eens. Waarom zou je als durp geld uit je broekzak trekken als de NPS sint voor de leukigheid op je dak wil sturen? Dat er dingen op de dag des heren niet mogen in een streng gereformeerd durp zie ik ook niet direct een probleem in. En als die meneer de wethouder het geld fijn uitgeeft aan belangrijke zaken zie ik al helemaal geen probleem. Er zijn heus belangrijker zaken dan sint.
Alle reacties Link kopieren
Als je er zo'n last van hebt, dan ga je toch ergens anders heen? Weet niet of je in Elburg woont, maar dat kun je daar verwachten. Dan moet je ergens anders gaan wonen. Ik woon ook op de Veluwe en de consequentie daarvan is dat er op pinkstermaandag ofzo geen braderie is. Nou en? Dan ga ik toch ergens anders heen.



Ik zou er blij om zijn als mijn woonplaats de intocht van de 'echte' Sinterklaas zou weigeren. Scheelt een hoop geld en je kunt toch de stad niet in op zo'n dag, dus dan moet je juist verplicht naar een andere stad toe. Want als de landelijke intocht van Sinterklaas in het centrum bij ons is, ben ik echt niet zo gek om daarheen te gaan. Ik kom regelmatig in Elburg en het centrum is nou niet bepaald groot, dus wat dat betreft kunnen ze het ook beter in een grotere plaats doen.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, en als de reden van 'het kost teveel om de echte Sinterklaas in Elburg aan te laten komen' niet oprecht zou zijn vanwege het geloof van deze wethouder, zoals jij zegt, dan zou hij de plaatselijke aankomst van Sinterklaas ook verbieden... en dat gebeurt niet, dus je verhaal gaat niet op.
Alle reacties Link kopieren
Ach ja...dat is wel zo. Maar 't gaat mij vooral om dat geloof. En dat dat blijkbaar weer zoveel lepels in de pap heeft. Dat stoort me.



Nee ik woon niet in Elburg. ( Maar ken het wel, van het naaktstrand!!! :)..)
Alle reacties Link kopieren
Waar maak je je dan druk om? Je woont er niet, het gaat niet om het geloof, maak je het jezelf niet heel moeilijk door je hier druk om te maken? Het christendom is nu eenmaal de oorsprong van de hele Nederlandse samenleving dus ja, dat zul je wel vaker tegenkomen. En als jij er last van hebt, dan ga je er toch niet heen. Wees blij dat je in een land leeft waar dit allemaal samen kan gaan. Er zijn genoeg landen waar je óf als christen vervolgd wordt óf waar je juist verplicht de nationale godsdienst aan moet hangen. Wil je ruilen?
Alle reacties Link kopieren
Nee ik woon niet in Elburg. ( Maar ken het wel, van het naaktstrand!!! :)..)
Maar daar lig je toch niet tijdens de sinterklaasintocht :P
Alle reacties Link kopieren
Als je er zo'n last van hebt, dan ga je toch ergens anders heen? Weet niet of je in Elburg woont, maar dat kun je daar verwachten. Dan moet je ergens anders gaan wonen. Ik woon ook op de Veluwe en de consequentie daarvan is dat er op pinkstermaandag ofzo geen braderie is. Nou en? wie wil er nou naar een braderie?? Dan ga ik toch ergens anders heen.



Ik zou er blij om zijn als mijn woonplaats de intocht van de 'echte' Sinterklaas zou weigeren. O ja leuk voor alle kindertjes. Scheelt een hoop geld en je kunt toch de stad niet in op zo'n dag, dus dan moet je juist verplicht naar een andere stad toe. Verplicht? Wie zegt dat, waar staat dat? Word je opgepakt als je dat niet doet? Want als de landelijke intocht van Sinterklaas in het centrum bij ons is, ben ik echt niet zo gek om daarheen te gaan. Ik kom regelmatig in Elburg en het centrum is nou niet bepaald groot, dus wat dat betreft kunnen ze het ook beter in een grotere plaats doen. Hebben ze nog steeds zulke lekkere paling in Elburg?
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Als het is zoals Roosv. zegt dan ben ik het er eigenlijk nog wel enigzins mee eens. Waarom zou je als durp geld uit je broekzak trekken als de NPS sint voor de leukigheid op je dak wil sturen? Dat er dingen op de dag des heren niet mogen in een streng gereformeerd durp zie ik ook niet direct een probleem in. En als die meneer de wethouder het geld fijn uitgeeft aan belangrijke zaken zie ik al helemaal geen probleem. Er zijn heus belangrijker zaken dan sint.




Ik heb niets gezegd , maar sluit me wel bij RoosRoos aan. Er is geweigerd om de kostenpost en dat lijkt mij zeer terecht. Zo zijn er wel meer gemeenten die over de jaren geweigerd hebben. Ook mijn eigen gemeente heeft voor de "eer" van de landelijke intocht bedankt om enerzijds de belachelijk hoge kosten en anderzijds om de ongekend strikte regels van de NPS. De NPS organiseert de intocht en dus zal de NPS alles wel even bepalen. Lokale gewoonten of tradties moeten maar spontaan wijken. Leuk en aardig, maar leg maar eens aan kinderen uit dat Sinterklaas áltijd leuk naar elk dorp komt en uitgebreid de tijd neemt (vullend dagprogramma) en hij nu in ene maar in 1 dorp een uurtje lang komt, in ene andere pieten meeneemt en beduidend minder uitdeelt. (middenstand sponsort hier heftig, waardoor bijna elk kind een handje pepernoten en aandacht kan krijgen :))



Ik kan mij indenken dat die laatste reden ook in Elburg niet goed gevallen is. Men zou best bepaalde tradities kunnen hebben rondom hun sinterklaasintocht die de NPS nu in ene wil schrappen. Tradities waar men een groot belang aan hecht, en ja die zouden ook een religieus deel kunnen hebben. Is dat erg dan? Die kinderen krijgen evengoed hun intocht wel. Alleen zonder de "echte" sinterklaas, zonder hoe-heet-ie-van-sesamstraat, zonder tig camera's, zonder over de koppen te hoeven lopen, zonder bemoeiende NPS. Lijkt mij een plezantere intocht voor de jongsten dan de tv-versie.
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
Waar maak je je dan druk om? Je woont er niet, het gaat niet om het geloof, maak je het jezelf niet heel moeilijk door je hier druk om te maken? Ik vind het sneu voor de mensen en kleine kinderen die er wonen natuurlijk! Ik trek me het lot van mijn medemens aan...Het christendom is nu eenmaal de oorsprong van de hele Nederlandse samenleving dus ja, dat zul je wel vaker tegenkomen. En als jij er last van hebt, dan ga je er toch niet heen. Wees blij dat je in een land leeft waar dit allemaal samen kan gaan. Nee, ik vind het juist ernstig, dat een kerkelijk iets blijkbaar kan bepalen dat Sint er niet inkomt. Dat druist in tegen het liberale principe. Er zijn genoeg landen waar je óf als christen vervolgd wordt óf waar je juist verplicht de nationale godsdienst aan moet hangen. Wil je ruilen? Nee, ik wil niet ruilen. Zijn er nog meer opties, of is dat het enige?
Alle reacties Link kopieren
Voor ik hier weer zinnige dingen ga zeggen eerst mijn welgemeende excuses aan Roosvrouw vanwege het ijdel gebruiken van haar nick. Mea culpa.



Dat krijg je er van als je je bril niet op hebt omdat je weigert toe te geven dat je ogen en jezelf een dagje ouder worden.:$
Alle reacties Link kopieren
Sneu voor de kinderen? Voor hen is sinterklaas sinterklaas. Met of zonder cameraploeg. De intocht van de NPS is niet welkom, er is niets gezegd over de jaarlijkse gewone intocht. Oftewel; die kinderen hebben gewoon de intocht die ze al jaren gewend zijn. Ze zitten vol spanning, want sinterklaas komt. Ze gaan kijken, krijgen een pepernootje, stralen van blijheid en gaan naar huis om op tv te kijken naar de NPs-intocht en hoe hun leeftijdsgenootjes verdrukt worden door volwassenen en pubers die met hun snufkoker graag op tv komen.



Dat noem ik niet sneu, dat noem ik een leuke spannende dag. Zoals ik dat ook een aantal jaar heb gehad voor ik achter het echte verhaal kwam.  Nou ok, mijn dag was altijd net wat verwender, maar dat krijg je als er altijd veel snoep over blijft en die spontaan "opduikt" in mijn vaders vrachtwagen waar hij nóóit op zaterdag mee moest rijden behalve elk jaar tijdens de intocht.
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren
Voor ik hier weer zinnige dingen ga zeggen eerst mijn welgemeende excuses aan Roosvrouw vanwege het ijdel gebruiken van haar nick. Mea culpa. Nou vooruit dan maar weer.



Dat krijg je er van als je je bril niet op hebt omdat je weigert toe te geven dat je ogen en jezelf een dagje ouder worden.:$
Dat zie je verkeerd. Je kijkt er negatief naar, maar moet het positief zien. Een bril is een accesoire en betekent winkelen. Je kunt er heerlijk in los gaan; een simpele bril, een gekke bril, een modieuze bril, een ik-heb-geen-zin-erin-dus-val-niet-op bril, heerlijk! Kortom; opzetten die bril en shop till you drop.
vandaag ga ik van alles kunnen
Alle reacties Link kopieren




quote: Roosroos reageerde



Waar maak je je dan druk om? Je woont er niet, het gaat niet om het geloof, maak je het jezelf niet heel moeilijk door je hier druk om te maken? Ik vind het sneu voor de mensen en kleine kinderen die er wonen natuurlijk! Ik trek me het lot van mijn medemens aan.. Maar die kindjes krijgen toch gewoon sinterklaas? Alleen niet het hele mediacircus eromheen. Willen ze dat zien dan zullen ze de intocht in op tv moeten bekijken. Of desnoods afreizen naar de plaats die wel dat hele mediagedoe erbij op de koop toe neemt..Het christendom is nu eenmaal de oorsprong van de hele Nederlandse samenleving dus ja, dat zul je wel vaker tegenkomen. En als jij er last van hebt, dan ga je er toch niet heen. Wees blij dat je in een land leeft waar dit allemaal samen kan gaan. Nee, ik vind het juist ernstig, dat een kerkelijk iets blijkbaar kan bepalen dat Sint er niet inkomt. Dat druist in tegen het liberale principe.

Het  is niet één persoon die dit tegenhoudt, kerke lijk of geen kerke lijk. Er is voor dergelijk bestuur van de stad gekozen en dus zat de kans erin dat dergelijke dingen gebeuren. Moeten die kindjes maar bij hun papa en mama gaan klagen.

Er zijn genoeg landen waar je óf als christen vervolgd wordt óf waar je juist verplicht de nationale godsdienst aan moet hangen. Wil je ruilen? Nee, ik wil niet ruilen. Zijn er nog meer opties, of is dat het enige?
Alle reacties Link kopieren
Kerke lijk?



Hahahahahaha...kerke lijk...
Alle reacties Link kopieren
Ik moet hoognodig een nieuwe bril, maar met de nodige verjaardagen binnen de familie en gezin wordt het even voor me uitgeschoven. Maar dat shoppen gaat dus nog wel gebeuren.:D

Op de sint wachten duurt me iets te lang.

Hier wordt dit jaar voor het eerst sint anders gevierd en we weten nog niet in welke vorm we het gaan gieten. Jongste is ook ongelovelijk geworden, dus we kunnen alle kanten op. Zolang er maar nog schoenen gezet mogen worden, er bergen snoep in huis komen en de kado's niet te klein worden.

Gelukkig heeft het gezin niet teveel pepernoten op de zang. :P
Alle reacties Link kopieren


Kerke lijk?



Hahahahahaha...kerke lijk...
Is jouw schuld, jij was begonnen.

Als je niet schreef over een kerkelijk, had ik de klémtoon niet verkeerd gelegd
.;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven