Voel me al jaren niet thuis in deze samenleving

18-05-2024 09:39 175 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb niks meer met deze maatschappij die gefixeerd is op geld, ambitie, werk, status, uiterlijke schoonheid, materialisme, verschillen tussen mensen in plaats van overeenkomsten. Waar liefde voor natuur en gevoeligheid als zwakte worden gezien en het individualisme hoogtij viert.

Er is verder niks mis met me, ben sociaal, gezond, heb een goede opleiding een mooie en leuke baan, prachtige kinderen en een mooi huis.

Herkenbaar?
Alle reacties Link kopieren Quote
De maatschappij dat ben jij!

Wat doe je om de maatschappij te veranderen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Het gaat er toch om wat je zelf wil of voelt? Ik trek me ook niks van anderen aan wat ze doen of kopen of vinden. Dat werkt prima.
Alle reacties Link kopieren Quote
We leven in een maatschappij met alle vrijheid en mogelijkheden om zo te leven als je wilt. Er zijn enorm veel keuzes en opties beschikbaar om dat te doen wat jij gelukkig van wordt.
Fijn dat je niet gevoelig bent voor status enzo, dan moet je toch just enorm happy zijn? Lekker je eigen plan trekken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja. Het scheelt al een hele berg om niet deel te nemen aan socials, bijvoorbeeld. Op het forum en GeenStijl na, gebruik ik internet alleen voor informatie die ik zinvol vind. Ik heb alleen een insta om wat contact te onderhouden met ver weg vrienden. Meer niet.

Ik heb een eenvoudige baan die mij gelukkig maakt en breng mijn vrije tijd door met mijn dieren buiten en reis graag.

Verder doe ik wat ik leuk vind en heb ik ook geen boodschap aan trends. Huis komt niet uit VT wonen en mijn shirt niet uit de Marie-Claire. Ik hou wel van Apple gadgets voor mijn eigen comfort.

Dus nee, je bent niet alleen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je tweede alinea spreekt je eerste alinea toch volledig tegen?

In de tweede alinea vertel je trots over je mooie kinderen, je goede baan en je mooie huis. In je eerste alinea schop je tegen alles aan dat je zelf ook hebt, bent of doet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik herken het voor een groot deel wel. En merk ook dat veel mensen dat deels ook hebben.

Mensen die wel materialistisch zijn en/of op status uit zijn probeer ik zoveel mogelijk te filteren of te vermijden. Lukt aardig. Gelukkig zijn mijn vrienden niet zo en mijn familie en collega's ook niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
18-05-2024 09:44
Je tweede alinea spreekt je eerste alinea toch volledig tegen?

In de tweede alinea vertel je trots over je mooie kinderen, je goede baan en je mooie huis. In je eerste alinea schop je tegen alles aan dat je zelf ook hebt, bent of doet.
Nou dit dus
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
18-05-2024 09:44
Je tweede alinea spreekt je eerste alinea toch volledig tegen?

In de tweede alinea vertel je trots over je mooie kinderen, je goede baan en je mooie huis. In je eerste alinea schop je tegen alles aan dat je zelf ook hebt, bent of doet.
Ik snap wat je bedoelt en dat het zo overkomt. Wat ik bedoel te zeggen is dat ik me prima red in deze maatschappij en dat dat ook niet de reden van mijn onvrede is.

Ofwel het lukt me redelijk goed om met de meute mee te lopen maar de weg die we zijn ingeslagen met zijn allen bevalt me niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zie “de maatschappij” waar jij op doelt wel, maar ik zit er voor m’n gevoel niet middenin. Ik zit juist meer in een omgeving waar de dingen die jij noemt wél worden gewaardeerd. Wat is dat dan? Je vrienden- en kennissenkring? Je werk? Of trek je je gewoon meer aan van de anderen met die leefstijl die je niet waardeert?
Alle reacties Link kopieren Quote
Berend schreef:
18-05-2024 09:54
Ik snap wat je bedoelt en dat het zo overkomt. Wat ik bedoel te zeggen is dat ik me prima red in deze maatschappij en dat dat ook niet de reden van mijn onvrede is.

Ofwel het lukt me redelijk goed om met de meute mee te lopen maar de weg die we zijn ingeslagen met zijn allen bevalt me niet.

Maar waarom loop je dan mee met de meute? Waarom ga je er niet tegenin?

Ik zou prima van die weg kunnen afslaan. En dat doe ik ook al vaak. Wij rijden twee oudere auto's, gaan kamperen met een oude vouwwagen etc etc. Wij vervangen dingen pas als het echt niet anders kan. Veel spullen krijgen en tweede leven etc. Ik die echt niks voor het aanzien van anderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb er ook niks mee en ook nooit gehad en daarom ben ik al sinds ik een heel jong kind was depressief. Voornamelijk vanwege het egoisme en egocentrisme van de mens en de totale vernietiging van de aarde.

Aan de andere kant wil ik ook graag een mooi huis enzo dus het is altijd een tweestrijd en ik kan dus nooit gelukkig zijn op deze wereld.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik herken je beeld totaal niet. Ik volg geen social media, dat scheelt heel erg denk ik. Ik leid een goed, welliswaar wat teruggetrokken leven. Ik hoef nergens aan mee te doen, ik vergelijk mij niet met anderen en wat de buren vinden boeit mij niet. Verder zal het ongetwijfeld met je woonplek te maken hebben. In de ene gemeente is meer sociale verbinding dan de ander.

Jij doet het ook, zie je tweede alinea. Jij doet net zo hard mee aan wat jij vindt van de maatschappij. Pochen net goede opleiding, prachtige kinderen en mooi huis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat let je om dingen anders te doen?
Alles wat je noemt is toch zo belangrijk als je het zelf maakt?

Misschien is het tijd om zelf aandacht te geven aan de dingen die je noemt en belangrijk vindt. Iets doen voor een ander, natuur opzoeken, ruimte geven aan gevoelens en gevoelig zijn. Dan kom je vanzelf in aanraking met mensen die dezelfde dingen belangrijk vinden.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ook niet, maar eigenlijk altijd al niet.

Nu helemaal niet meer. Als 'linkse woke' en een vrouw is de maatschappij nu een eng iets. Voel me gewoon niet fijn en veilig, nog minder dan ooit. En vind ook voor andere groepen dan mezelf echt heel naar en eng.

En dan ben ik nog wittig.

Seksisme en racisme en de LTBQ+ haat die je ineens overal mag spuwen zonder consequenties, oorlogen, facisten met macht. Leuk is anders.
Zelfs in ons land voel ik me zo.

De dingen die TO benoemd snap ik maar dat soort mensen, daar liggen mijn zorgen niet het meest. Ik doe ook helemaal niet mee in die maatschappij. Niks te presteren hier.

Maar hoor steeds meer rare dingen/opmerkingen en discussies over vrouwenrechten, haat tegen van alles en nog wat, gewoon in dagelijks leven die blijkbaar normaal geworden zijn en dat is in alle lagen. Dus niet alleen de mensen die wel gemaakt hebben in leven en genoeg hebben.
lucifee2024 wijzigde dit bericht op 18-05-2024 10:12
6.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Totaal niet herkenbaar voor mij. Ik denk ook niet dat de wereld het probleem is, maar dat de onvrede die mensen ervaren in henzelf zit.

Je kan kiezen om mee te doen met de prestatiemaatschappij, maar je kan ook kiezen voor een leven midden in de natuur.
Alle reacties Link kopieren Quote
Herkenbaar. Denk ik. Ik weet niet precies wat je voelt. Ik vind de wereld lawaaierig, hard. Het verkeer roept dat bijvoorbeeld bij me op. Als ik de snelweg op rijd, al die vrachtwagens die voortrazen over de weg, mensen die 130 of 140 rijden op de linkerbaan overdag (mag niet), keihard inrijden op een voorganger en dan natuurlijk moeten remmen, de rode remlichten, je afsnijden enz. Waanzin. Dat roept grote irritatie en soms bijna haat bij me op...

En dierenwelzijn is een ander pijnpunt. Vooral dieren in de bio-industrie, die geen kans hebben, jammerend van angst de slachtstraten worden doorgejaagd, daarbij voel ik ook haat. Dieren die tegenover koude en onverschillige mensen staan, ik kijk daar de consument en de boer op aan...het hele systeem, de hele industrie.

Tot slot, ook het dedain van sommige mensen over klimaatverandering, natuur en verlies aan biodiversiteit, roept dit bij me op.

Het staat los van m'n leven dat op zich best leuk is met leuke mensen om me heen. Hoewel ik progressief ben, kan ik verlangen naar zeg, 100 jaar geleden waarin de wereld nog stil was. Ik denk (hopelijk) een stuk stiller dan nu. En ik weet natuurlijk ook dat sommige dingen nu echt beter zijn dan 100 jaar geleden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan inderdaad, zoals wordt gesuggereerd, mijn eigen ding doen, een andere eigen weg volgen maar ben ik dan niet net zo individualistisch als de mensen waar ik zo weinig mee heb?
Alle reacties Link kopieren Quote
De wereld is je spiegel. Als je overal om je heen status ziet, ben je zelf op status gericht. Vervolgens zet je je ertegen af, maar dat conflict speelt alleen maar binnenin jezelf.

De maatschappij is gewoon wat het is en zit in ons allemaal, je kan er iets goeds in zien of iets slechts, die keuze maak je zelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
En wat doe je er aan om daar verandering in te brengen dan?

Ik herken deels wat je zegt… het grote moeten daar doe ik niet aan mee.. ik doe vooral wat mij gelukkig maakt… en dat zal deels precies ingaan tegen wat jij belangrijk vindt. En dat is oké..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
18-05-2024 10:10
Ik ook niet, maar eigenlijk altijd al niet.

Nu helemaal niet meer. Als 'linkse woke' en een vrouw is de maatschappij nu een eng iets. Voel me gewoon niet fijn en veilig, nog minder dan ooit. En vind ook voor andere groepen dan mezelf echt heel naar en eng.

En dan ben ik nog wittig.

Seksisme en racisme en de LTBQ+ haat die je ineens overal mag spuwen zonder consequenties, oorlogen, facisten met macht. Leuk is anders.
Zelfs in ons land voel ik me zo.

De dingen die TO benoemd snap ik maar dat soort mensen, daar liggen mijn zorgen niet het meest. Ik doe ook helemaal niet mee in die maatschappij. Niks te presteren hier.

Maar hoor steeds meer rare dingen/opmerkingen en discussies over vrouwenrechten, haat tegen van alles en nog wat, gewoon in dagelijks leven die blijkbaar normaal geworden zijn en dat is in alle lagen. Dus niet alleen de mensen die wel gemaakt hebben in leven en genoeg hebben.
Hier kan ik mee instemmen maar dat is voor mijn gevoel wel wat anders dan to omschrijft .
Alle reacties Link kopieren Quote
Yildizlar2 schreef:
18-05-2024 10:20
Hier kan ik mee instemmen maar dat is voor mijn gevoel wel wat anders dan to omschrijft .
Het is inderdaad anders dan wat ik opschrijf maar kan er verder wel een eind in meegaan. De verdrukking van anders dekkende (als ik dat zo mag verwoorden anders corrigeer me maar) is inderdaad ook een van die dingen waar ik benauwd van wordt
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt niks met een maatschappij die gefixeerd is op geld, ambities, werk, schoonheid, materialisme enz.

Maar je hebt een goede opleiding een mooie en leuke baan, prachtige kinderen en een mooi huis.

Grapje toch?
Alle reacties Link kopieren Quote
Berend schreef:
18-05-2024 10:18
Ik kan inderdaad, zoals wordt gesuggereerd, mijn eigen ding doen, een andere eigen weg volgen maar ben ik dan niet net zo individualistisch als de mensen waar ik zo weinig mee heb?
Het gaat niet om in je eentje je eigen weg te lopen
Maar om het vinden van gelijkgestemden, waar je kwetsbaar kunt zijn. Boeken mag lezen. Niet hoeft te lachen om Johan Derksen etc
De hele maatschappij kun je niet veranderen. Maar de leukste bubbel wel creëren
Alle reacties Link kopieren Quote
Berend schreef:
18-05-2024 10:29
Het is inderdaad anders dan wat ik opschrijf maar kan er verder wel een eind in meegaan. De verdrukking van anders denkkende (als ik dat zo mag verwoorden anders corrigeer me maar) is inderdaad ook een van die dingen waar ik benauwd van wordt
kaarsjevoordesfeer wijzigde dit bericht op 18-05-2024 10:34
7.31% gewijzigd

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven