En weer een nederlandse soldaat gesneuveld in Afghanistan :(

15-06-2007 16:08 638 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jaja, ik weet het. Die jongens en meiden kiezen er zelf voor om het leger in te gaan en ze weten dat ze kunnen wprden uitgezonden naar Afghanistan en wat hebben we daar ook te zoeken en er sterven zoveel jonge mensen en blablabla.Maar ik vind het zo ontzettend triest dat er weer zo'n jong iemand zover van huis is omgekomen. Ik ben er helemaal naar van. En tegelijkertijd ben ik zo ontzettend dankbaar dat het die lieve grote stoere neef van me niet is.Nederlander komt om in Uruzgan Uitgegeven: 15 juni 2007 15:20 Laatst gewijzigd: 15 juni 2007 16:04 AMSTERDAM - Bij een zelfmoordaanslag in de Afghaanse provincie Uruzgan is vrijdag een Nederlandse militair (20) om het leven gekomen. Daarnaast zijn er drie militairen gewond geraakt. Hun toestand is stabiel. Dat gebeurde door een autobom in het centrum van Tarin Kowt, dichtbij de Nederlandse basis. Ook vijf Afghaanse kinderen vonden de dood en dertien Afghanen raakten gewond. Dat heeft Commandant der Strijdkrachten generaal Dick Berlijn vrijdag bekendgemaakt. Hij sprak van een "laffe aanslag". Inlichten Defensie heeft nog niet alle families van de betrokken militairen kunnen inlichten. Inmiddels is wel de familie van de omgekomen militair geïnformeerd. Het gaat om een soldaat eerste klasse van het 42e bataljon Limburgse jagers. Defensie betreurde dat zij de familie niet kon bereiken voordat het nieuws naar buiten werd gebracht, zoals gebruikelijk is. "Berichtgeving van de internationale media dwong ons van deze procedure af te wijken, aldus Berlijn. Geraakt Minister Eimert van Middelkoop (Defensie) is "diep geraakt" door de gebeurtenis, zei hij. Hij heeft direct het kabinet op de hoogte gesteld toen hij halverwege de ochtend werd geïnformeerd over de aanslag. "Het kabinet reageerde geschokt", zei de minister. Hij sprak zijn oprechte deelneming aan de nabestaanden en de familie uit. Steun Deze "laffe aanslag" geeft volgens hem aan met welke tegenstander ISAF te maken heeft in Afghanistan. "Ze zijn er op uit om veel slachtoffers te maken." Toch doet de aanslag volgens hem niets af aan de vastberadenheid om de Afghaanse bevolking te helpen. "De Afghaanse bevolking kon en kan rekenen op onze steun", aldus de minister. Geweld De militair is de tweede Nederlander die in Afghanistan omkomt door geweld. Vier Nederlanders kwamen door ongelukken om het leven; één pleegde zelfmoord.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
BTW, klopt het dat de Talib wist dat Van Uhm jr in dat voertuig zat?

Ik hoorde zo'n gerucht.



Ik moet het met Geve eens zijn dat het niet uitmaakt wie er sneuvelt.

Maar er is er nog een gesneuveld, en 2 zwaargewonden waarvan 1 kritiek.

Als van Uhm junior daadwerkelijk het doelwit was van die achterlijke jurken dan zijn er meerderen gegaan met hem.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
En nu kunnen we ook voor eens en altijd het sprookje dat de 'hoge heren' hun kinderen niet sturen, van tafel vegen.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Als je tegenwoordig in dienst zit dan moet je wel. Wat je vader ook doet.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Alle reacties Link kopieren
Voor de Taliban maakt het wel uit. Die vieren feest vandaag.

Allah Akbar en zo.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren
Wat is dit weer vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
Klotenieuws weer..



Ik kan alleen maar stiekem hopen dat mijn lieve vriend (voorlopig)niet uitgezonden zal worden.. Liever zelfs dat hij zich helemaal terugtrekt van de Landmacht..

Ik moet er niet aan denken dat hij in die zandbak zit en er wer bericht komt dat er iemand gesneuveld is of zwaar gewond is geraakt..



Wat een ellende ..
Alle reacties Link kopieren
http://nl.youtube.com/watch?v=oLpTILMu3Dw





Kippevel. Prachtige tekst.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Ik roep al maanden dat we die idioten in Afganistan lekker in hun eigen sop moeten laten gaarkoken.



Als de taliban geen bermbommen legt, verbrandt de 'gewone bevolking' (voor zover je die idioten gewoon kunt noemen) de nederlandse vlag.



Wegwezen daar. Scheelt een hoop levens en geld.
Alle reacties Link kopieren
Hoe erg ik dit ook vind, ik zou het nog erger vinden als we een hele bevolking aan de Taliban overgeven
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Zuss schreef op 18 april 2008 @ 13:54:

[...]





Wat ben je toch een sneu mannetje. En maar janken over mijn zogenaamde gescheld en mijn vermeende stalkpogingen. En nog harder janken als ik het over de opvoed'kunde' van jou en je vrouw heb. Maar zelf wel een dergelijk onderwerp willen misbruiken voor de 'broodnodige variatie'.

Het is je gelukt hoor, ik ´hap´ wel als mensen zulk laag gedrag vertonen. Krijg bijna de neiging om een kutopmerking over jouw zoon te maken maar dat doe ik dan net weer niet.
Ik begrijp werkelijk niets van deze reactie, Zuss. Ten eerste up ik jouw topic, opdat er weer eens over gepraat kan worden, ten tweede lees je als het goed is in die bijdrage letterlijk niets over een eventuele negatieve mening over 'jouw jongens' en ten derde 'jank' ik nooit. Dus waar heb je het in vredesnaam over? 'Misbruiken'? Ga je mond spoelen met zeep, zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
yasmijn schreef op 18 april 2008 @ 16:31:

BTW, klopt het dat de Talib wist dat Van Uhm jr in dat voertuig zat?

Ik hoorde zo'n gerucht.



Ik moet het met Geve eens zijn dat het niet uitmaakt wie er sneuvelt.

Maar er is er nog een gesneuveld, en 2 zwaargewonden waarvan 1 kritiek.

Als van Uhm junior daadwerkelijk het doelwit was van die achterlijke jurken dan zijn er meerderen gegaan met hem.




Nee, dat wisten ze niet. van Uhm was nog maar een dag aangesteld als commedant der strijdkrachten. Echt niet dat de Taliban dan al weet wanneer de zoon van van Uhm naar buiten komt. (van kamp Holland af). Dat is bij elke soldaat een geheim dat kamp Holland echt niet doorgeeft aan wie dan ook.



Jammer dat er weer twee soldaten om het leven zijn gekomen....Hoeveel moeten er nog volgen voordat Nederland er weggaat. Ik heb het belang van deze missie nooit ingezien. En dan maar zeggen, in het begin, dat het er niet gevaarlijk is :-@
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben goedkoop fout materieel. Wie rijdt er nu in een MB met softop op verkenning?

Schijnt fout te zijn. Niet dat ik er verstand van heb, maar mijn vriend die ex beroepsmilitair is wel.

Ze moeten Leopards hebben, schijnt het.



En Defensie maar klagen dat ze te weinig personeel hebben.

Goh, wat een verrassing. Leegloop bij Defensie, vreemd toch?
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
geve schreef op 15 juni 2007 @ 16:17:

Ach, geen "jongen" deze keer?



Eigenlijk zouden ze elke gesneuvelde soldaat moeten in aanmerking nemen voor de Darwin Awards.
Waarom kom jij eigenlijk op dit topic Geve? Is het je bedoeling om mensen te kwetsen of wil jij alleen maar discussieren over het nut van de aanwezigheid van de Nederlanders in Afganistan? Als dat laatste het geval is, dan raad ik je aan een nieuw topic te openen, want dit topic is daar niet geschikt voor.
Nou, Traincha, op een topic over gesneuvelde militairen in Afghanistan vind ik een discussie over het nut van de missie niet echt irrelevant.
Alle reacties Link kopieren
Dat zeg ik.....
Alle reacties Link kopieren
http://www.youtube.com/watch?v=8YTOiCxICBc



Dit fantastische lied vat het supermooi samen. Kijken, kippenvel.
Alle reacties Link kopieren
*stalk modus aan*

@compli,Natuurlijk zeg je dat je met de beste intenties dit topic hebt ge-upt, maar gezien jouw manier van reageren op dergelijke topics geloof ik niet zo in jouw goede bedoelingen. Provoceren is jouw ding, ergens normaal over willen praten met mensen die anders denken / voelen kan / wil je niet.

*stalk modus uit*
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Wanneer wordt die strijdbijl eens begraven??
Ik hoop niet al te snel, Zamirah. Het is zo grappig. Nu ook weer: als een stier op een rode lap duikt Zuss al scheldend weer eens bovenop mijn topic-up-bijdrage, die in feite op geen enkele wijze aanstootgevend of provocerend is. Eenmaal geconfronteerd met dat keiharde gegeven gooit mevrouw het dan maar, in een jammerlijke poging tóch haar gelijk te halen, op mijn 'slechte bedoelingen als provocateur die met geen andersdenkende normaal kan of wil praten'.

Dat soort dingen doet mij goed.
Alle reacties Link kopieren
Lees net op nu.nl dat de aanval op de mannen een gevolg/wraakactie is op Fitna.
Alles komt goed, alleen de rest niet
:cry: Echt verschrikkelijk.... kan dr niet meer over zeggen.
Het zoveelste treurige moment. Vreselijk.



Maar, hoe verdrietig dit ook is, de vraag of deze missie juist is, en of we er al dan niet mee door moeten gaan, staat hier los van. Ik denk dat generaal Van Uhm dat ook zal beamen, en er is dit keer niemand die tegen hem kan zeggen: "Jij hebt makkelijk praten, maar ónze zoon loopt daar rond"...



Militairen kunnen sneuvelen. Dat is hun 'beroepsrisico'. Ze calculeren állemaal dat risico in. Het heet niet voor niets een 'krijgsmacht'.



Ik zou persoonlijk voorstander zijn van een aanpassing van het mandaat: erken dat dit een oorlogsmissie is en geef de troepen de mogelijkheid om ook offensief en genadeloos tegen de Taliban op te treden. Ik zou er trots op zijn als Nederland zich officieel in oorlog acht met dat regime.



Het feit dat Nederland een beroepsleger heeft, maakt de verliezen - hoe je het ook wendt of keert - gemakkelijker te accepteren. Er worden geen 18-jarige dienstplichtigen naar toe gestuurd, maar mensen die van dit soort missies vrijwillig hun beroep hebben gemaakt. Het is hun vak - en zo zien ze het ook. En als je écht niet mee wilt op een bepaalde missie, kun je dat aangeven.
traincha2 schreef op 20 april 2008 @ 12:13:

Waarom kom jij eigenlijk op dit topic Geve? Is het je bedoeling om mensen te kwetsen of wil jij alleen maar discussieren over het nut van de aanwezigheid van de Nederlanders in Afganistan? Als dat laatste het geval is, dan raad ik je aan een nieuw topic te openen, want dit topic is daar niet geschikt voor.


De aanwezigheid van Westerse militairen in Afghanistan kadert in een religieuze oorlog van Christelijken tegen Moslims, niets meer en niets minder. Daar waar Christelijken in de regering zitten worden soldaten naar ginder uitgestuurd, daar waar ze van de macht verdrongen worden, worden de soldaten teruggetrokken.



Ik heb iets tegen militairen in het algemeen om hun bereidheid tot doden van medemensen die hen niets in de weg leggen en omdat ze hun eigen beoordelingsvermogen ondergeschikt maken aan opdrachten van bovenaf waarbij elk weldenkend mens zich moet afvragen welk hoger doel dit dient. Mensen die in staat zijn om zoiets te doen zijn misschien in eerste instantie idealistisch of opportunistisch maar uiteindelijk gewoon dom en gevaarlijk want ze worden gemanipuleerd. Dat is geen exclusiviteit voor Nederlandse militairen, dat geldt voor alle militairen en zeker voor de lagere echelons die absoluut nooit het hele plaatje te zien krijgen.



Dat hier gereageerd wordt vanuit een eng nationalistisch Nederlandse reflex moet je mij niet verwijten. Blijkbaar kunnen (of konden) een aantal medeforummers (inclusief engel2) om persoonlijke redenen niet de nodige afstand nemen om de discussie sereen te houden maar dat is hun probleem, niet het mijne.
Alle reacties Link kopieren
Het staat al in de openingspost, maar ik kan me er niet naar over voelen hoor. Het kan me echt niks schelen of het er 1 of 25 zijn.

Ze kiezen er zelf voor, dan weet je dondersgoed dat het kan gebeuren.
Brummetje schreef op 21 april 2008 @ 10:13:

Het staat al in de openingspost, maar ik kan me er niet naar over voelen hoor. Het kan me echt niks schelen of het er 1 of 25 zijn.

Ze kiezen er zelf voor, dan weet je dondersgoed dat het kan gebeuren.




Dat vind ik een vrij ongevoelige kijk op de zaak...



Een glazenwasser weet dat hij van zijn ladder kan lazeren en zijn nek kan breken. Dat is een beroepsrisico van het werken op hoogte. Maar dat betekent nog niet dat het me geen moer kan schelen of er 1 of 25 glazenwassers te pletter vallen.



Militairen weten dat ze worden opgeleid om te vechten - en dat sneuvelen tot de beroepsrisico's van hun werk hoort. Daar zijn ze zich van bewust en ze weten ook dat ze dat geweer niet voor de sier bij zich dragen. Maar dat betekent nog niet dat het niet erg is als er in Afghanistan mensen om het leven komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven