Extra energiebelasting

22-05-2007 22:24 16 berichten
Alle reacties Link kopieren


Cramer: extra energiebelasting is nog maar idee

Uitgegeven op dinsdag 22 mei 2007 om 15:30:59


(Novum) - Het opleggen van extra belastingen voor gezinnen die meer energie gebruiken dan gemiddeld, is nog geen beleidsplan maar een idee dat is ontstaan in overleg met betrokken burgers. Dat antwoordde minister van Milieubeheer Jacqueline Cramer (PvdA) dinsdag tijdens het vragenuur op vragen van VVD-Kamerlid Helma Neppérus.

Die had vragen gesteld naar aanleiding van berichten in de media dat burgers die extra energie zouden gebruiken extra belasting moeten gaan betalen. Maandag kwamen die berichten naar buiten na de bijeenkomst van het kabinet in de Jaarbeurs in Utrecht. Daar werd de afsluiting van de 'honderd-dagen-dialoog-met burgers' gevierd.

Volgens Cramer was in Utrecht het idee naar voren gekomen tijdens een brainstormsessie met vijftien burgers. "Het is nog helemaal geen beleidsplan. Ik ga het er nu nog over hebben met de staatssecretaris van Financiën", zei Cramer. Op de vraag of de bewindsvrouw het een goed idee vindt, antwoordde zij: "Ik heb er nog geen mening over." Stel dat bovenstaande doorgaat zou ik dat knap asociaal vinden.Mensen betalen al genoeg voor het verbruik van energie. Is het nodig de mensen nog meer geld af te troggelen?ASOCIAAL..............bewerkt door moderator,
Alle reacties Link kopieren
Wij proberen ook al zo veel mogelijk energie te besparen maar betaal me nog scheel.Lekker vooruitzicht weer dit,gatverdamme zeg ik ook!
Alle reacties Link kopieren
Asociaal is dat we de energievoorraden die de natuur in miljoenen jaren heeft opgebouwd er in pakweg 200 jaar even doorheen jagen.  We zijn verslaafd aan energie en de voorraden beginnen op te raken.  Ook China en India beginnen zich te ontwikkelen en de mensen daar willen ook graag een auto en een televisie,  en af en toe in een vliegtuig.  Eigenlijk willen ze dus wat wij al hebben.  Dat geeft veel extra vraag naar energie en dan gaan uiteraard de prijzen omhoog.  Wen er maar vast aan want ze zullen nog veel hoger worden.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik uit het kamerdebat begreep gaat er een plan komen met een combinatie van 'straf'-maatregelen en positieve beloning van energiebesparing. Of het veel uitmaakt weet ik niet, maar ik vind het wel positief dat er aandacht wordt besteed aan energieverbruik. 

Vwb dat 'geld aftroggelen': dat vind ik altijd zo raar klinken. Alsof 'hullie in Den Haag' hun zakken vullen met jouw zuurverdiende belastingcenten.... Jij wilt toch ook dat je kinderen/kleinkinderen in een leefbare wereld leven? Op deze manier investeer je daar een beetje in.
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me trouwens niet haalbaar. Wat is een gemiddeld gezin? En hoe bereken je een toegestane afwijking van de energielasten van een gemiddeld gezin? (bij bijv. één kind minder of een kinderloos paar met beiden een fulltime baan).
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Op zich niet verkeerd om te proberen mensen bewuster met energie om te laten gaan. Maar inderdaad: hoe wordt dat gemeten? Wat is veel? En waar gaat dat geld van die boetes naartoe?

Ik leer mijn kinderen zuinig om te gaan met energie, en laat zelf ook niet de kraan lopen bij het tandenpoetsen. Mijn kinderen snappen nog niet dat energieverbruik slecht is voor het milieu; ik houd het daarom nu nog bij de uitleg dat gas en stroom veel geld kosten.

Maar als er eentje ziek is, mag ze wel een keertje extra onder de douche.

Als blijkt dat ik extreem veel energie gebruik, wil ik daar best op aangesproken worden, en ben ik ook bereid om daar voor te betalen. Maar dan wil ik ook dat dat geld nuttig aangewend wordt.
Extra laten betalen voor energie ?  Best, maar laat een mens dan ook gewoon betalen voor wat de kilowattuurmeter aangeeft, en niet allerlei onzinnige idiote niet-te-verklaren toeslagen e.d. bij de energierekening op gaan drukken. Het energieverbruik op zich is maar een klein deel van je rekening, probeer het maar eens na te rekenen, het is bijna onmogelijk om te bepalen wát je nou eigenlijk wáárvoor betaalt.



Spaarlampen ? In toiletten en kelderruimtes kunnen ze financieel echt niet uit, dus dikke idioterie. Verder geven ze een kil licht en kunnen ze niet gedimd worden. Wij hebben ze in de buitenverlichting, en zijn er dáár tevreden over, maar onze Jan-des-Bouvrie-lampen smeken om gekleurde gloeilampen, door twee kleuren te gebruiken creëer je een prachtig en rustgevend effect.





Enne, die kerel die in Amerika nu alom geroemd wordt voor zijn film (Al Gore ?). Die vent verbruikt nog veel meer energie dan de gemiddelde Amerikaan om alleen zijn oprijlaan al te verlichten.
Weet je wie overigens de meeste warmte moeten verstoken ? Oudere en/of zieke mensen die erg kouwelijk zijn. De kachel op 26 graden moet gewoon voor sommige mensen. Die gaan we dus óók weer extra laten betalen ?
Alle reacties Link kopieren
Dat zal dan wel, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het gewoon achterlijk, de kosten rijzen gewoon de pan uit.



We zijn al duurder uit in vergelijking met andere europese landen, we betalen er al BTW over, wat willen ze nu nog meer?



Misschien houdt t zelfs nog wel in dat je je straks nog maar 1 x per dag mag douchen, 1 wasje draaien per week, 1 x de waterkoker aanzetten en het gekookte water in een thermosfles bewaren bla bla bla. :(



En wie bepaalt wat iemand verbruikt?

De een wast, doucht, kookt en stookt veel, de ander misschien weer niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook niet dat het een haalbaar plan is, maar:



-We zijn niet het duurste land en in andere landen wordt er ook belasting betaald.

-Je mag gewoon alle energie blijven gebruiken die je wilt, het zou gewoon duurder worden als je bovengemiddeld blijkt te gebruiken (en dat lijkt mij dus ook lastig te bepalen). Dat is ook het hele doel van dit plan: energieverbruik te verminderen!



En wie bepaalt wat iemand verbruikt?

De een wast, doucht, kookt en stookt veel, de ander misschien weer niet.

 

-Je afrekening bepaalt wat iemand verbruikt. Dus als je heel veel wast, doucht, kookt en stookt betaal je daar ook meer over. Die ander betaalt dus minder.



We zijn al duurder uit in vergelijking met andere europese landen, we betalen er al BTW over, wat willen ze nu nog meer?



Wie zijn 'ze'?  ;)
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren




 Ik denk ook niet dat het een haalbaar plan is, maar:



-We zijn niet het duurste land ( blijkbaar toch wel, werd laatst in het nieuws vermeld) en in andere landen wordt er ook belasting betaald.

-Je mag gewoon alle energie blijven gebruiken die je wilt, het zou gewoon duurder worden als je bovengemiddeld blijkt te gebruiken (en dat lijkt mij dus ook lastig te bepalen). Dat is ook het hele doel van dit plan: energieverbruik te verminderen!



En wie bepaalt wat iemand verbruikt?

De een wast, doucht, kookt en stookt veel, de ander misschien weer niet.

 

-Je afrekening bepaalt wat iemand verbruikt. Dus als je heel veel wast, doucht, kookt en stookt betaal je daar ook meer over. Die ander betaalt dus minder. Ik bedoel meer van wie gaat er bepalen wat iemand mag verbruiken voordat je dus extra energiebelasting erover moet betalen. Welke maatstaf wordt gebruikt? Van die persoon die veel doucht, wast, kookt en stookt of juist van die andere persoon die dit juist weinig doet?



We zijn al duurder uit in vergelijking met andere europese landen, we betalen er al BTW over, wat willen ze nu nog meer?



Wie zijn 'ze'?  ;)

De mensen die dit achterlijke plan in hun brein hebben gehaald.
Alle reacties Link kopieren
quote: Lynn1973 reageerde

Ik denk ook niet dat het een haalbaar plan is, maar:



-We zijn niet het duurste land ( blijkbaar toch wel, werd laatst in het nieuws vermeld) Blijkbaar niet, althans niet volgens het CBS. Voor electriciteit zijn Denemarken en Italie duurder. Voor gas Denemarken, Zweden en Duitsland. Engeland en Belgie zitten qua prijzen dichtbij. en in andere landen wordt er ook belasting betaald.

-Je mag gewoon alle energie blijven gebruiken die je wilt, het zou gewoon duurder worden als je bovengemiddeld blijkt te gebruiken (en dat lijkt mij dus ook lastig te bepalen). Dat is ook het hele doel van dit plan: energieverbruik te verminderen!



En wie bepaalt wat iemand verbruikt?

De een wast, doucht, kookt en stookt veel, de ander misschien weer niet.

 

-Je afrekening bepaalt wat iemand verbruikt. Dus als je heel veel wast, doucht, kookt en stookt betaal je daar ook meer over. Die ander betaalt dus minder. Ik bedoel meer van wie gaat er bepalen wat iemand mag verbruiken voordat je dus extra energiebelasting erover moet betalen. Welke maatstaf wordt gebruikt? Van die persoon die veel doucht, wast, kookt en stookt of juist van die andere persoon die dit juist weinig doet? Voor zover ik begreep ging het toch om het gemiddelde? Dus als je bovengemiddeld verbruikt betaal je, anders niet. Maar dat kan ik ook verkeerd begrepen hebben:).



We zijn al duurder uit in vergelijking met andere europese landen, we betalen er al BTW over, wat willen ze nu nog meer?



Wie zijn 'ze'?  ;)

De mensen die dit achterlijke plan in hun brein hebben gehaald. Waar dit plan vandaan komt: 'Wij, de burgers' wilden toch dat de kloof tussen overheid en burgers kleiner werd? dit is een idee van de burgers waarmee het kabinet heeft gesproken de afgelopen 100 dagen.  Het is dus nog geen officieel voorstel van het kabinet, maar één van de vele ideeen die misschien het energieverbruik kunnen terugdringen.
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Bron Centraal Bureau voor de Statistiek


Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Ik snap echt niet dat ze in Den Haag denken dat als je iets duurder maakt dat men het minder of niet gaat gebruiken.

Als er teveel auto's in de spits rijden komen ze met rekening rijden, staan er teveel auto's ergens wordt het betaald parkeren, om roken tegen te gaan worden sigaretten duurder etc. En nu willen ze dat ook nog met energie doen.

Ik zelf ben meer van het goede gedrag belonen ipv middels geld proberen te sturen.

Zo lijkt het me wijzer om alternatieven goedkoper te maken. Ik wil best wel een zonnepaneel op mijn dak zetten maar helaas is het nu zo dat de kosten t.o.v. de bezuiniging rendabel is.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal eens met Boarder. Je kunt het beter positief benaderen: wat kun jij als burger doen en hoe kan de overheid je daarbij helpen?



Ik begrijp bijvoorbeeld echt niet waarom Minister Cramer nu van de diverse mogelijkheden (zonne-energie, zonnewarmte, biomassa, water, wind) wil inzetten op windenergie. Vast leuk, maar als burger kun je er geen zak mee. Zie je in alle Nederlandse achtertuintjes al een windturbine staan? Zonneboilers en zonnepanelen zijn relatief makkelijk te monteren (dus niet alleen nieuwbouw) en het lijkt mij wel een sport om zo veel mogelijk binnen de perken van de opbrengst van mijn panelen te blijven. De reden dat ik ze nog niet heb is net als die van Boarder. Daarbij heb ik ook geen zin om ze nu aan te schaffen terwijl er wellicht over een jaar alsnog een subsidieregeling is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven