Extra voorlichting vaccinaties RIVM

17-11-2016 08:35 1891 berichten
RIVM trekt twee miljoen euro uit voor meer voorlichting over het rijksvaccinatie programma. Dat moet besteed worden aan gesprekken met ouders en bijscholing voor Jeugdgezondheiszorginstanties.



Ik vraag me dat al een tijdje af, bijvoorbeeld nav het grote aantal topics dat op dit forum erover geopend wordt, en ook signalen van ons kinderdagverblijf vorig jaar, of de vaccinatiegraad nu echt aan het dalen is.



"Toch is in Nederland landelijk voor het tweede jaar op rij een lichte daling te zien bij vaccinaties voor zuigelingen, en is het aantal vaccinaties onder bepaalde groepen in de samenleving juist opvallend laag."

Volkskrant schrijft er over.
Goed plan!
Alle reacties Link kopieren
Twee miljoen. Kun je leuke dingen van doen...
...
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 17 november 2016 @ 08:44:

Goed plan!+1
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
Och laat die mensen. Maar natuurlijk niet je ongevaccineerde kind naar een creche sturen waar ook baby's vertoeven. Als je 'kritisch' wilt zijn dan dien je ook maar principieel zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ben blij met de poging, maar geloof niet dat t gaat doordringen.

Ben wel erg voor de regel dat kdv kinderen mag weigeren die niet ingeënt zijn (met uitondering van kinderen die een doktersverklaring hebben waarom inenten niet kan). Kunnen er lekker antroposofische kdv's worden opgericht waar de kinderen elkaar lekker kunnen besmetten met mazelen enzo. Zijn volgens de anti-vaxxers toch geen ernstige ziekten, goed voor het imuunsysteem toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:sprietgras schreef op 17 november 2016 @ 09:09:

Ben blij met de poging, maar geloof niet dat t gaat doordringen.

Ben wel erg voor de regel dat kdv kinderen mag weigeren die niet ingeënt zijn (met uitondering van kinderen die een doktersverklaring hebben waarom inenten niet kan). Kunnen er lekker antroposofische kdv's worden opgericht waar de kinderen elkaar lekker kunnen besmetten met mazelen enzo. Zijn volgens de anti-vaxxers toch geen ernstige ziekten, goed voor het imuunsysteem toch?mazelen is in principe ook niet gevaarlijk, ik heb het zelf gehad
Alle reacties Link kopieren
quote:sprietgras schreef op 17 november 2016 @ 09:09:

Ben blij met de poging, maar geloof niet dat t gaat doordringen.

Ben wel erg voor de regel dat kdv kinderen mag weigeren die niet ingeënt zijn (met uitondering van kinderen die een doktersverklaring hebben waarom inenten niet kan). Kunnen er lekker antroposofische kdv's worden opgericht waar de kinderen elkaar lekker kunnen besmetten met mazelen enzo. Zijn volgens de anti-vaxxers toch geen ernstige ziekten, goed voor het imuunsysteem toch?+ 1. Overigens vind ik dat scholen en bso's ook die mogelijkheid moeten krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:miedo schreef op 17 november 2016 @ 09:17:

[...]





mazelen is in principe ook niet gevaarlijk, ik heb het zelf gehadMazelen kan gevaarlijke complicaties hebben
Complicaties bij mazelen kunnen wel degelijk gevaarlijk zijn, zeker voor baby's.
Alle reacties Link kopieren
quote:sprietgras schreef op 17 november 2016 @ 09:09:

Ben blij met de poging, maar geloof niet dat t gaat doordringen.

Ben wel erg voor de regel dat kdv kinderen mag weigeren die niet ingeënt zijn (met uitondering van kinderen die een doktersverklaring hebben waarom inenten niet kan). Kunnen er lekker antroposofische kdv's worden opgericht waar de kinderen elkaar lekker kunnen besmetten met mazelen enzo. Zijn volgens de anti-vaxxers toch geen ernstige ziekten, goed voor het imuunsysteem toch?



Dit.



Vind overigens ook dat als obesitas onder kindermishandeling mag vallen, bewust niet-vaccineren zonder medische reden ook onder kindermishandeling mag gaan vallen.
Well, that didn't work.

~An Autobiography~
quote:Poppy4 schreef op 17 november 2016 @ 09:28:

[...]





Dit.



Vind overigens ook dat als obesitas onder kindermishandeling mag vallen, bewust niet-vaccineren zonder medische reden ook onder kindermishandeling mag gaan vallen.Natuurlijk niet.
Ja, de vaccinatiegraad daalt echt:



"Net als in voorgaande jaren is de vaccinatiegraad, oftewel de deelname aan de verschillende vaccinaties uit het Rijksvaccinatieprogramma (RVP), in verslagjaar 2016 met 92 tot 99 procent hoog. Wel is de deelname aan de meeste vaccinaties met ongeveer 0,5 procent afgenomen. Voor zuigelingen is deze afname voor het tweede achtereenvolgende jaar zichtbaar."



http://www.rivm.nl/Docume ... ederland_Verslagjaar_2016
Ik denk niet dat het gaat helpen. De meeste anti-vaxxers hebben zich ontzettend goed verdiept in dit onderwerp, dus meer voorlichting is voor deze groep simpelweg niet nodig. Wat deze groep nodig heeft is erkenning van de problemen die wel degelijk kunnen ontstaan door vaccineren. In de tijd dat ik me heb verdiept in vaccinaties heb ik veel mensen gehoord die graag meewerken aan onderzoeken om het verschil tussen wel en niet vaccineren duidelijk te maken. De onderzoeken zijn er gewoon niet voor baby's. En dat is wat ze zo erg missen. Ze willen hun eigen kinderen als controlegroep laten gebruiken. Alles wat het rivm te zeggen heeft hebben ze gewoon geen boodschap aan.
Die 2 miljoen gaat het probleem niet oplossen. Het probleem is dat deze "kritische" ouders niet met internet research om kunnen gaan waar hun kinderen bij het uitbreken van een epidemie de dupe van worden. De bron waaruit de informatie komt vertrouwen ze niet, hoeveel geld er ook ingestoken wordt want een hippe kruidenvrouwtje heeft gezegd dat ze van thijmsiroop beter kunnen worden als het uitbreekt en je moet vooral de betrouwbare bronnen wantrouwen want die verdienen eraan en ze zijn allemaal erop uit om je kind te vergiftigen.



Een vorm van brainwashing bij tekortschietende ouders dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:NoWayNo schreef op 17 november 2016 @ 09:58:

Ik denk niet dat het gaat helpen. De meeste anti-vaxxers hebben zich ontzettend goed verdiept in dit onderwerp, dus meer voorlichting is voor deze groep simpelweg niet nodig. Wat deze groep nodig heeft is erkenning van de problemen die wel degelijk kunnen ontstaan door vaccineren. In de tijd dat ik me heb verdiept in vaccinaties heb ik veel mensen gehoord die graag meewerken aan onderzoeken om het verschil tussen wel en niet vaccineren duidelijk te maken. De onderzoeken zijn er gewoon niet voor baby's. En dat is wat ze zo erg missen. Ze willen hun eigen kinderen als controlegroep laten gebruiken. Alles wat het rivm te zeggen heeft hebben ze gewoon geen boodschap aan.En met welke debiele misinformatie
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:miedo schreef op 17 november 2016 @ 09:17:

[...]





mazelen is in principe ook niet gevaarlijk, ik heb het zelf gehadDrogreden. Mazelen is misschien niet gevaarlijk, de complicaties bij mazelen zijn dat wel. Ik heb het gehad als baby en is zonder complicaties verlopen. Onze huisarts kwam twee keer per dag langs in die tijd. Het gevaar van die complicaties was toen 1967 ook al bekend. Dat ik het heb doorstaan zonder gevolgen betekent niet dat niemand er complicaties van zal krijgen.
Alle reacties Link kopieren
quote:miedo schreef op 17 november 2016 @ 09:17:

[...]





mazelen is in principe ook niet gevaarlijk, ik heb het zelf gehadEn je opa is ook 120 geworden met het roken van een buil shag per dag?
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:sprietgras schreef op 17 november 2016 @ 09:09:

Ben blij met de poging, maar geloof niet dat t gaat doordringen.

Ben wel erg voor de regel dat kdv kinderen mag weigeren die niet ingeënt zijn (met uitondering van kinderen die een doktersverklaring hebben waarom inenten niet kan). Kunnen er lekker antroposofische kdv's worden opgericht waar de kinderen elkaar lekker kunnen besmetten met mazelen enzo. Zijn volgens de anti-vaxxers toch geen ernstige ziekten, goed voor het imuunsysteem toch?Helemaal mee eens.
quote:damocles schreef op 17 november 2016 @ 09:31:

[...]





Natuurlijk niet.Je brengt bewust je kinderen en andere kinderen in levensgevaar, strikt genomen valt het natuurlijk wel onder (kinder)mishandeling.
Alle reacties Link kopieren
quote:NoWayNo schreef op 17 november 2016 @ 09:58:

Ik denk niet dat het gaat helpen. De meeste anti-vaxxers hebben zich ontzettend goed verdiept in dit onderwerp, dus meer voorlichting is voor deze groep simpelweg niet nodig. Wat deze groep nodig heeft is erkenning van de problemen die wel degelijk kunnen ontstaan door vaccineren. In de tijd dat ik me heb verdiept in vaccinaties heb ik veel mensen gehoord die graag meewerken aan onderzoeken om het verschil tussen wel en niet vaccineren duidelijk te maken. De onderzoeken zijn er gewoon niet voor baby's. En dat is wat ze zo erg missen. Ze willen hun eigen kinderen als controlegroep laten gebruiken. Alles wat het rivm te zeggen heeft hebben ze gewoon geen boodschap aan.

Dat valt heel erg mee, of tegen, afhankelijk van hoe je ernaar kijkt. Een flinke groep heeft veel vragen naar aanleiding van informatie die ze op 'kritische' sites gevonden hebben. Veel van die informatie is aantoonbaar incorrect, zoals verhalen over autisme en kwik. Juist kritische ouders kun je door serieus op hun zorgen in te gaan wel overtuigen van waarom die info niet klopt, volgens mij.





De aluhoedjes die luidruchtig op allerlei sites zitten, ga je er niet mee bereiken. Een wat minder luidruchtige, twijfelende groep mogelijk wel.
quote:miedo schreef op 17 november 2016 @ 09:17:

[...]

mazelen is in principe ook niet gevaarlijk, ik heb het zelf gehadHet is maar wat je niet gevaarlijk noemt:4-6% ontwikkeld een longontsteking.1 op de 1000 ontwikkeld een mazelenhersenontsteking1 op de 10.000 ontwikkeld een chronische, permanente, dodelijke hersenontsteking 'Subacute scleroserende panencefalitis'Kanker in het 1e stadium is ook niet gevaarlijk als je jouw redenering volgt .
quote:Sophiever schreef op 17 november 2016 @ 10:05:

[...]





Je brengt bewust je kinderen en andere kinderen in levensgevaar, strikt genomen valt het natuurlijk wel onder (kinder)mishandeling.Nee nog steeds niet en bewust? Daar zullen betreffende ouders het niet altijd mee eens zijn.
Wij hebben ook extra gesprekken gehad met het consultatiebureau, juist omdat anderen níet vaccineren.

Ik kan me voorstellen dat de tijd op een gegeven moment gewoon op is :-)



Ik vind het wel veel hoor, een half procent minder per jaar.
quote:damocles schreef op 17 november 2016 @ 10:14:

[...]





Nee nog steeds niet en bewust? Daar zullen betreffende ouders het niet altijd mee eens zijn.Nee want dat valt niet in hun straatje maar ze nemen die keus wel. Als het alleen hun kinderen waren die sneuvelen ernstig ziek worden als een epidemie uitbreekt a la maar ze zorgen ervoor dat de beschermingsgraad niet meer behaald wordt dus zijn ze een risico voor baby's en dat mag ze wat mij betreft kwalijk genomen worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven