Filmpje uithuisplaatsing kind

12-06-2014 21:38 3053 berichten
Alle reacties Link kopieren
OSS - Jeugdzorg heeft het volgens ingewijden binnen jeugdzorg laten afweten bij de uithuisplaatsing van de zesjarige Hans uit Oss. Op een filmpje dat zijn moeder maakte en op internet zette, is te zien hoe het jongetje uit huis wordt geplaatst. In plaats van dat de hulpverlener van Jeugdzorg het woord voert en bepaalt wat er gebeurt, is dat hier de politie.

Normaal wordt politie alleen ingeschakeld wanneer een dreigende situatie kan ontstaan bij uithuisplaatsing. In dat geval treedt de politie bij een escalatie op als beveiliging.



Wie heeft de regie?

In dit geval is te zien hoe de agenten het woord voeren over de uithuisplaatsing en daarover ook in discussie gaan met moeder. Dat is de taak van Jeugdzorg.



"De opname geeft maar beperkt weer wat de situatie was", reageert Ellen Roskes van Bureau Jeugdzorg in Oss op de kritiek op de hulpverlener. "De kritiek op de hulpverlener is onterecht, want die had wel degelijk de regie in handen. Mensen kennen alleen de achtergrond niet."



Situatie duurt onnodig lang

Daarnaast duurt de hele situatie, met de jongen schreeuwend op de achtergrond, onnodig lang. De situatie wordt op die manier erger en werkt traumatiserend, zo vertellen ingewijden binnen jeugdzorg aan Omroep Brabant.



"Snelheid is belangrijk, maar het is nog belangrijker dat alles in overleg gaat", vertelt Roskes. Volgens Jeugdzorg was de zesjarige Hans weer rustig op het moment dat hij in de auto stapte. Vanwege de privacy gaat Jeugdzorg niet dieper in op deze zaak.



Hysterische taferelen in omgangshuis

Ook op een tweede filmpje laten hulpverleners het afweten. Daarop is te zien hoe Hans in een omgangshuis op bezoek moet bij zijn vader, maar dat duidelijk niet wil.



Er ontstaat een kwartier durende strijd waarin de medewerkers van Jeugdzorg niet ingrijpen. Ook in dit geval vinden ingewijden binnen Jeugdzorg dat de hulpverleners de traumatiserende situatie zo snel mogelijk had moeten beëindigen door actief op te treden.



Op Facebook wordt opgeroepen om Hans terug te brengen naar zijn moeder. Op de Facebookpagina reageren veel mensen vol afschuw op het filmpje.



filmpje

Bron: omroepbrabant.nl



Ook is er een filmpje dat kind naar vader (Wat kind mishandeld heeft) MOET alleen jeugdzorg doet niets. En moeder lijkt de boeman in dit verhaal omdat zij zich aan de afspraak probeert te houden.

Zie dit filmpje hier .



Ik vind het echt hartverscheurend. Natuurlijk is dit 1 kant van het verhaal maar in mijn ogen zit BJZ hier echt fout. Moeder zit met handen in het haar. Dit kind is voor het leven getekend, ik heb verschrikkelijk met het kind te doen. Ik had overigens bij het bezoek mijn goede wil laten zien. Maar na 5 minuten met kind naar huis gegaan.



Wat vinden jullie hier van?





edit Juniormoderator: dit topic is vol, deel 2 vind je hier.
Alle reacties Link kopieren
Doet het niet
Alle reacties Link kopieren
Ik had 't filmpje ergens anders gezien en vond 't vreselijk.

Verschrikkelijk om dat kind zo te zien huilen. Ik snap alleen nog helemaal niet waarom hij nu is weg gehaald bij zijn moeder. Kan toch niet om dat incident gaan.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het filmpje gezien van Hans die naar z'n vader moest en ik werd er echt ontzettend beroerd van! Wat een vreselijk filmpje
Alle reacties Link kopieren
quote:bloempje86 schreef op 12 juni 2014 @ 21:39:

Doet het nietAangepast nu wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor voornamelijk een moeder die in het begin heel veel drama maakt waar haar kind bij is. En geen geld heeft om te bellen maar kennelijk wel een ipad heeft, iets met prioriteiten maar goed.

Ook logisch dat ze over de zeik is, maar ik zie in dit filmpje niet echt instanties die dingen fout doen.



Een kind dat uit huis geplaatst wordt, dat lijkt me altijd een drama...
Zeg maar Spijker.
Eenzijdige verhalen. Jeugdzorg doet het nooit goed, ze grijpen of te vroeg in of te laat. Krijgen van alles naar hun hoofd. En ze zijn vast en zeker niet foutloos hoor, maar ik weiger om mee te gaan in al die negatieve toestanden. Ik zie ze namelijk ook heel vaak goed handelen.



Wat is de meerwaarde van zo'n filmpje delen eigenlijk? Er zit geen vraag of discussie aan vast, dus is het sensatiezucht?
Alle reacties Link kopieren
quote:Gatti schreef op 12 juni 2014 @ 21:43:

Ik had 't filmpje ergens anders gezien en vond 't vreselijk.

Verschrikkelijk om dat kind zo te zien huilen. Ik snap alleen nog helemaal niet waarom hij nu is weg gehaald bij zijn moeder. Kan toch niet om dat incident gaan.



Ik denk dat het voor haar ook onduidelijk is. Zij vlucht misschien daar door omdat zij haar kind tegen ex probeer te beschermen. En alles wat JZ doet filmt. Nu is ze in het filmpje natuurlijk "hardhandig" dus misschien vind JZ dat voldoende. In het filmpje van de uithuisplaatsing zegt ze ergens ook dat ze hen 3 keer had gebeld maar niet terug gebeld werd. Dus volgens mij heeft zij geen slechte bedoelingen alleen bied JZ haar niet de hulp wat zij nodig heeft.

Ik vind haar overigens ook nog erg kalm ik had volgens mij wel anders gedaan.
Oh excuus, het eerste deel van het topic zag ik niet op mijn telefoon. Alleen de link en wat daaronder staat. Mijn reactie klopt dus maar deels.
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijk-er schreef op 12 juni 2014 @ 21:46:

Ik hoor voornamelijk een moeder die in het begin heel veel drama maakt waar haar kind bij is. En geen geld heeft om te bellen maar kennelijk wel een ipad heeft, iets met prioriteiten maar goed.

Ook logisch dat ze over de zeik is, maar ik zie in dit filmpje niet echt instanties die dingen fout doen.



Een kind dat uit huis geplaatst wordt, dat lijkt me altijd een drama...



Eens. Als je weet dat je ex agressief en gevaarlijk is zorg je altijd dat je kunt bellen en iemand kunt bereiken in geval van.. Beetje vreemd..



Heb het filmpje een uur geleden al gezien en ben een beetje van slag..
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 12 juni 2014 @ 21:47:

Eenzijdige verhalen. Jeugdzorg doet het nooit goed, ze grijpen of te vroeg in of te laat. Krijgen van alles naar hun hoofd. En ze zijn vast en zeker niet foutloos hoor, maar ik weiger om mee te gaan in al die negatieve toestanden. Ik zie ze namelijk ook heel vaak goed handelen.



Wat is de meerwaarde van zo'n filmpje delen eigenlijk? Er zit geen vraag of discussie aan vast, dus is het sensatiezucht?Volgens mij voelt ze zich machteloos en probeert ze alles vast te leggen. JZ ziet kind natuurlijk niet 24/7 en kunnen haar misschien niet begeleiden waar zij dat wil. Volgens mij wil ze wel geholpen worden alleen het werkt allemaal in haar nadeel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het filmpje ook gezien, het ging bij mij door merg en been. Ik vond het vreselijk, schreeuwend en intens verdrietig kind en een moeder volledig jn paniek...afschuwelijk. Ik vind dat we verder inhoudelijk niets over het incident kunnen zeggen. Dit zijn zeven minuten van een, waarschijnlijk, ellenlang proces. We kennen de ins and outs niet...
Dit soort dingen delen vind ik sowieso ongepast.
En dan bedoel ik niet de moeder, maar het verder verspreiden zoals hier. Iedereen vind een huilend kind erg om te zien, dus het is niet objectief.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die moeder ook heel raar, die zegt op het 2e filmpje: neem hem maar mee, het is helemaal jouw verantwoording.

Zo krijg je een kind toch niet rustig? Zij zegt: neem hem maar

mee, want ik ben er klaar mee. Ja, dan gaat een kind wel gillen ja!



En waarom is ze alles aan het filmen? Raar mens!
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 12 juni 2014 @ 21:55:

En dan bedoel ik niet de moeder, maar het verder verspreiden zoals hier. Iedereen vind een huilend kind erg om te zien, dus het is niet objectief.Klopt en ik "doe er aan mee", maar meer omdat ik hier verbaasd over ben.
Alle reacties Link kopieren
Ongeacht de situatie vind ik het niet integer om zoiets op internet te plaatsen. Dat kind zal er de rest van zn leven mee geconfronteerd worden. Ik weet niet wat die ouders dachten, maar dit is zeker voor het kind niet goed. Ik heb het filmpje niet gezien maar ik hoop dat ze het snel offline halen.
Alle reacties Link kopieren
Pfff wat ontzettend heftig om te zien
Waar ben je dan verbaasd over? Dat dergelijke situaties vaak schrijnend zijn en heel naar om te zien? Dat jeugdzorg vaak voor ondoenlijke beslissingen staat? Dat ouders en kinderen soms in paniek raken? Dat lijkt me niet verbazingwekkend eigenlijk. Ik heb ooit meegemaakt dat een kind van een cliënte in de verloskamer al werd weggehaald, met politie erbij, schrijnend en pijnlijk. Maar wel beter.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het echt hartverscheurend hoe dat jongentje riep dat hij bij zijn moeder wilde blijven.. Onmenselijk..
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het inderdaad ook offline word gehaald. Dit zal niet in het voordeel van moeder werken. Tegenwoordig word alles online geprobeerd omdat het meer mensen bereikt. Volgens mij is het een wanhoopspoging.



Maar om een voorbeeld te noemen laatst was er ook een filmpje van die kindjes buitengesloten op een kinderdagverblijf dat lieten ze zelfs op het nieuws zien. Media werkt er ook aan mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Thordis schreef op 12 juni 2014 @ 22:00:

Waar ben je dan verbaasd over? Dat dergelijke situaties vaak schrijnend zijn en heel naar om te zien? Dat jeugdzorg vaak voor ondoenlijke beslissingen staat? Dat ouders en kinderen soms in paniek raken? Dat lijkt me niet verbazingwekkend eigenlijk. Ik heb ooit meegemaakt dat een kind van een cliënte in de verloskamer al werd weggehaald, met politie erbij, schrijnend en pijnlijk. Maar wel beter.



Dat de media ook alles opengooit en moeder gaan intervieuwen.

En ik weet heel goed dat dit vaak gebeurd en vaak beter is voor kind. Maar bjz heeft het niet altijd bij het rechte eind. Niet dat ik bjz in kwaad daglicht wil zetten.
Alle reacties Link kopieren
quote:xxlindy schreef op 12 juni 2014 @ 22:00:

Ik vond het echt hartverscheurend hoe dat jongentje riep dat hij bij zijn moeder wilde blijven.. Onmenselijk..

EDIT: niet perse tegen jou.



Hoe denk je dat dit gaat dan? Rustig en beheerst? Het gaat niet over mensen die snappen waarom er ingegrepen moet worden hè? Niet te geloven hoe subjectief mensen hier reageren . Ja natuurlijk moeder is overstuur en terecht. Ja natuurlijk kind is overstuur en terecht. Maar dat de politie hier beticht wordt van kinderroof is ronduit belachelijk. Zij handelen in opdracht van justitie en bureau jeugdzorg.



En ja, het is inderdaad verschrikkelijk om bij te zijn Geloof me.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Thordis schreef op 12 juni 2014 @ 21:53:

Dit soort dingen delen vind ik sowieso ongepast.Eens. Zo zie je altijd het verhaal maar van 1 kant van het verhaal.
quote:Thordis schreef op 12 juni 2014 @ 21:53:

Dit soort dingen delen vind ik sowieso ongepast.Helemaal eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven