Filmpje uithuisplaatsing kind

12-06-2014 21:38 3053 berichten
Alle reacties Link kopieren
OSS - Jeugdzorg heeft het volgens ingewijden binnen jeugdzorg laten afweten bij de uithuisplaatsing van de zesjarige Hans uit Oss. Op een filmpje dat zijn moeder maakte en op internet zette, is te zien hoe het jongetje uit huis wordt geplaatst. In plaats van dat de hulpverlener van Jeugdzorg het woord voert en bepaalt wat er gebeurt, is dat hier de politie.

Normaal wordt politie alleen ingeschakeld wanneer een dreigende situatie kan ontstaan bij uithuisplaatsing. In dat geval treedt de politie bij een escalatie op als beveiliging.



Wie heeft de regie?

In dit geval is te zien hoe de agenten het woord voeren over de uithuisplaatsing en daarover ook in discussie gaan met moeder. Dat is de taak van Jeugdzorg.



"De opname geeft maar beperkt weer wat de situatie was", reageert Ellen Roskes van Bureau Jeugdzorg in Oss op de kritiek op de hulpverlener. "De kritiek op de hulpverlener is onterecht, want die had wel degelijk de regie in handen. Mensen kennen alleen de achtergrond niet."



Situatie duurt onnodig lang

Daarnaast duurt de hele situatie, met de jongen schreeuwend op de achtergrond, onnodig lang. De situatie wordt op die manier erger en werkt traumatiserend, zo vertellen ingewijden binnen jeugdzorg aan Omroep Brabant.



"Snelheid is belangrijk, maar het is nog belangrijker dat alles in overleg gaat", vertelt Roskes. Volgens Jeugdzorg was de zesjarige Hans weer rustig op het moment dat hij in de auto stapte. Vanwege de privacy gaat Jeugdzorg niet dieper in op deze zaak.



Hysterische taferelen in omgangshuis

Ook op een tweede filmpje laten hulpverleners het afweten. Daarop is te zien hoe Hans in een omgangshuis op bezoek moet bij zijn vader, maar dat duidelijk niet wil.



Er ontstaat een kwartier durende strijd waarin de medewerkers van Jeugdzorg niet ingrijpen. Ook in dit geval vinden ingewijden binnen Jeugdzorg dat de hulpverleners de traumatiserende situatie zo snel mogelijk had moeten beëindigen door actief op te treden.



Op Facebook wordt opgeroepen om Hans terug te brengen naar zijn moeder. Op de Facebookpagina reageren veel mensen vol afschuw op het filmpje.



filmpje

Bron: omroepbrabant.nl



Ook is er een filmpje dat kind naar vader (Wat kind mishandeld heeft) MOET alleen jeugdzorg doet niets. En moeder lijkt de boeman in dit verhaal omdat zij zich aan de afspraak probeert te houden.

Zie dit filmpje hier .



Ik vind het echt hartverscheurend. Natuurlijk is dit 1 kant van het verhaal maar in mijn ogen zit BJZ hier echt fout. Moeder zit met handen in het haar. Dit kind is voor het leven getekend, ik heb verschrikkelijk met het kind te doen. Ik had overigens bij het bezoek mijn goede wil laten zien. Maar na 5 minuten met kind naar huis gegaan.



Wat vinden jullie hier van?





edit Juniormoderator: dit topic is vol, deel 2 vind je hier.
Alle reacties Link kopieren
Maar ze maken het te langdradig Enn. Mevrouw van jeugdzorg had kind kleren aan moeten doen en uitleggen dat hij met haar mee gaat. Natuurlijk zal zij dit gedaan hebben en zal moeder bij openen van de deur al hysterisch zijn geweest en kind ook. Maar door kind zolang al op de bank te laten zitten maak je het er niet beter op.
Eens met Enn, doe even normaal mensen en denk even na: moeder heeft overduidelijk steken laten vallen. En niet een beetje, nee zoveel dat er een kind uit huis geplaatst moest worden omdat de situatie onveilig was voor het betreffende kind.

Moeder heeft als zovele in die situatie geen enkel zelfinzicht.
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijk-er schreef op 12 juni 2014 @ 21:46:

Ik hoor voornamelijk een moeder die in het begin heel veel drama maakt waar haar kind bij is. En geen geld heeft om te bellen maar kennelijk wel een ipad heeft, iets met prioriteiten maar goed.

Ook logisch dat ze over de zeik is, maar ik zie in dit filmpje niet echt instanties die dingen fout doen.



Een kind dat uit huis geplaatst wordt, dat lijkt me altijd een drama...





Dit dus. En jeugdzorg voert uit wat de rechter opdraagt. Nogal makkelijk om jeugdzorg overal de schuld van te geven.

Een uithuisplaatsing is in de meeste gevallen ook dramatisch.
Zo, dit gaat echt door merg en been... Los van of de uithuisplaatsing terecht is of niet vind ik de houding van de agenten walgelijk. Dit kan ook op een hele andere, veel rustigere, manier die beter is voor het kind. Dat arme kind...
Alle reacties Link kopieren
Er is nu al een facebooksite met mensen die zich er tegenaan bemoeien en vanavond is het bij omroep braband en hart van Nederland.



Echt... Waar bemoeien mensen zich mee?! Denkt die moeder echt dat dit haar kind zal helpen? Zo wordt het alleen maar een nog veel groter drama!
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Agent kan hier niets aan doen hij doet zijn werk. Hij probeert het nog een beetje in goede banen te leiden voor zover dat in zo'n situatie kan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Derpina schreef op 12 juni 2014 @ 22:11:

Maar ze maken het te langdradig Enn. Mevrouw van jeugdzorg had kind kleren aan moeten doen en uitleggen dat hij met haar mee gaat. Natuurlijk zal zij dit gedaan hebben en zal moeder bij openen van de deur al hysterisch zijn geweest en kind ook. Maar door kind zolang al op de bank te laten zitten maak je het er niet beter op.Nee, maar ook dit zijn gewoon mensen die moeten handelen. Ze moeten omdat er reden genoeg is aangetoond om dit te doen. Zij trachten naar het best in hun vermogen hun opdracht uit te voeren. Je hoort zelfs de agent letterlijk zeggen dat hij Hansje niet wil meenemen met geweld. Die man heeft het naast Hansje en moeder ook gewoon zwaar Dit zijn echt de heftige zaken om te doen voor mensen hoor. Waarom bestaat er in dit soort zaken toch zo de behoefte om iemand de schuld te geven? Veelal bestaat in dit soort casussen namelijk helemaal geen 'schuld' en hangen ze aan elkaar van menselijke onmacht en onvermogen en onbegrip. Ja soms zelfs aan ieders zijde, hoeveel er ook zijn. En ja dan moet er dus ingegrepen worden. .
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb maar een paar minuten gekeken, te dicht bij huis.

Ik kreeg na een paar minuten al de neiging om die trien van JZ door het beeldscherm heen te trekken.

En ja dit is zoals ik me JZ herinner. Ik had gelukkig een reddende engel, iemand die ik op dat moment niet eens heel goed kende, en die is bij het gesprek met de kinderbescherming geweest. Daar dreigde JZ iedere keer mee tot ik het zo zat was dat ik zei doe maar want met jullie werk ik niet mee.

Er word je van alles opgedrongen door JZ.

Degene van de KB gaf mij ook gelijk. Zijn woorden. "ik mag het eigenlijk niet in de mond nemen maar het woord machtsspel komt wel in me op"

Op mijn vraag of ze daar dus wat aan gingen doen.

"nee dat is onze taak niet"

Kinderbescherming krijgt dus best veel signalen dat er bij JZ het een en ander fout zit maar doet daar NIETS aan.
quote:xxlindy schreef op donderdag 12 juni 2014 22:00 Ik vond het echt hartverscheurend hoe dat jongentje riep dat hij bij zijn moeder wilde blijven.. Onmenselijk..Ik heb niets gezien en wil het ook niet zien. Maar moet een jongetje dat roept bij zijn moeder te willen blijven dan maar bij zijn moeder blijven omdat dit onmenselijk is? Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat zoiets niet zomaar besloten is, dat daar hele sessies aan vooraf gegaan zijn, dat er gesprekken geweest zijn, hulp is aangeboden en vooral; dat zo'n jongetje waarschijnlijk al langer in een onmenselijke situatie zit. Voor zo'n kind is het allemaal al verdrietig en triest genoeg. Moet zijn filmpje nou nog op internet ook?
Alle reacties Link kopieren
quote:Spijk-er schreef op 12 juni 2014 @ 22:13:

Er is nu al een facebooksite met mensen die zich er tegenaan bemoeien en vanavond is het bij omroep braband en hart van Nederland.



Echt... Waar bemoeien mensen zich mee?! Denkt die moeder echt dat dit haar kind zal helpen? Zo wordt het alleen maar een nog veel groter drama!

Nee! Hoe meer mensen zien dat JZ fout zit hoe beter het is.

Je krijgt namelijk niets gedaan als je eenmaal bij JZ zit. Je word overheerst en bij alles zit dreiging.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg nergens dat zij hem bij kop en kont hadden moeten mee nemen. En ook niet dat agent hier in schuld heeft. Ik zeg alleen dat het te lang duurt zo voor het kind. Moeder zet hem niet vrijwillig in de auto natuurlijk. En ik zeg ook nergens dat de uithuisplaatsing niet terecht is. Kind zal uitvoorzorg mee genomen worden voor zijn veiligheid. Al geloof ik wel echt dat moeder het beste wil maar niet meer weet hoe.

En ik denk dat er heus een traject word opgezet voor haar en Hansje. En dat was ook zonder media gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Derpina schreef op 12 juni 2014 @ 22:11:

Maar ze maken het te langdradig Enn. Mevrouw van jeugdzorg had kind kleren aan moeten doen en uitleggen dat hij met haar mee gaat. Natuurlijk zal zij dit gedaan hebben en zal moeder bij openen van de deur al hysterisch zijn geweest en kind ook. Maar door kind zolang al op de bank te laten zitten maak je het er niet beter op.





In eerste instantie wil men natuurlijk het liefste dat moeder kind kleren aandoet. Maar moeder was, ook logisch, in paniek. DIt soort zaken zijn gewoon ontzettend naar. Voor alle partijen. Kind zat niet op de bank, er werd met het kind gepraat. Logisch dat moeder en kind overstuur waren. Maar wat had de politie/bjz anders moeten doen? Kind van de bank afrukken?



Die site op facebook is verschrikkelijk. Wat mensen allemaal wel niet zeggen over jeugdzorg. We kennen de ins en outs niet, de voorgeschiedenis niet etc. Maar dit filmpje gaat kind de rest van zijn leven achtervolgen en zal niet in moeders voordeel werken. Ook al begrijp je dat ze haar woede op jeugdzorg richt.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 12 juni 2014 @ 22:22:

[...]



Nee! Hoe meer mensen zien dat JZ fout zit hoe beter het is.

Je krijgt namelijk niets gedaan als je eenmaal bij JZ zit. Je word overheerst en bij alles zit dreiging.Misschien in jouw situatie maar geloof me ik ken helaas heel wat zaken waarin zij wel heel terecht hebben ingegrepen. Nee ik werk niet bij BJZ.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:zas schreef op 12 juni 2014 @ 22:21:

[...]



Ik heb niets gezien en wil het ook niet zien. Maar moet een jongetje dat roept bij zijn moeder te willen blijven dan maar bij zijn moeder blijven omdat dit onmenselijk is? Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat zoiets niet zomaar besloten is, dat daar hele sessies aan vooraf gegaan zijn, dat er gesprekken geweest zijn, hulp is aangeboden en vooral; dat zo'n jongetje waarschijnlijk al langer in een onmenselijke situatie zit. Voor zo'n kind is het allemaal al verdrietig en triest genoeg. Moet zijn filmpje nou nog op internet ook?

Daar ga jij voor het gemak maar van uit En dat is dus hartstikke fout.

Soms gaan er géén sessies vooraf maar beslist iemand van JZ dat zomaar. Echt .

Voorbeeldje. Ik moest en zou mijn kind naar een instelling brengen want dat zou beter zijn dat de normale KDV waar hij zat (en waar het prima ging trouwens, van kdv hoefde hij beslist niet weg ofzo)

Na veel dreigen met kinderbescherming en uithuisplaatsing (ja meteen al) stemde ik in met KIJKEN bij die instelling.

Toen ik daar kwam lieten ze me de klas zien waar hij zou komen. Eh, hoezo? weten jullie dat nu al dan? Ja want hij komt toch morgen. Eh.........

Hadden ze mijn kind ingeschreven ZONDER mijn toestemming en ZONDER mijn medeweten.

Dat was de druppel voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat moeder dit filmpje niet online had moeten zetten. In kan me indenken dat ze dit doet uit machteloosheid. Maar dat kind gaat nu heel het net over, iedereen vindt er wat van. Hoe moet hij morgen naar school? Zijn klasgenootjes zien hem misschien ook op you tube, iedereen kan hem uitgebreid begluren in zijn wanhoop. Thanks mom.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk huilt het kind, zelfs in situaties met ernstige mishandeling, waar hier zo te lezen geen sprake van is, blijft een kind vaak het liefst bij de ouder. Dat is een normale reactie van een kind. Een uithuisplaatsing is in veel gevallen traumatiserend. Door moeder gefilmd en op FB gezet maakt het alleen maar erger.
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 12 juni 2014 @ 22:24:

[...]



Misschien in jouw situatie maar geloof me ik ken helaas heel wat zaken waarin zij wel heel terecht hebben ingegrepen. Nee ik werk niet bij BJZ.





Idem.



Nina maar dan is jouw kind onder toezicht gesteld?
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op donderdag 12 juni 2014 22:07 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="xxlindy in "Filmpje uithuisplaatsing kind"" class="messagelink">xxlindy schreef op 12 juni 2014 @ 22:00</a>:</b>

Ik vond het echt hartverscheurend hoe dat jongentje riep dat hij bij zijn moeder wilde blijven.. Onmenselijk..</div></blockquote>

EDIT: niet perse tegen jou.



Hoe denk je dat dit gaat dan? Rustig en beheerst? Het gaat niet over mensen die snappen waarom er ingegrepen moet worden hè? Niet te geloven hoe subjectief mensen hier reageren . Ja natuurlijk moeder is overstuur en terecht. Ja natuurlijk kind is overstuur en terecht. Maar dat de politie hier beticht wordt van kinderroof is ronduit belachelijk. Zij handelen in opdracht van justitie en bureau jeugdzorg.



En ja, het is inderdaad verschrikkelijk om bij te zijn Geloof me. Tuurlijk, ik snap je punt. We kennen immers maar 1 kant van het verhaal. Ik vond het gewoon echt hartverscheurend hoe hij schreeuwde, echt ging door merg en been. Em we zien nu toevallig ook een filmpje van 1 huisplaatsing, terwijl er duizende uithuisplaatsings per jaar zijn. Vind het gewoon heel erg..
Alle reacties Link kopieren
Tsja....

Dat is het ook en in een ideale wereld zou het niet nodig hoeven zijn. Ik zou daar best willen wonen en ik denk de kinderen die dit overkomt ook.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Weet je wat het grofste is? Moeder vraagt of ze even bij de buren mag gaan bellen en loopt weg. Politie probeert ondertussen hansje mee te nemen! Kind zet het op een brullen waarop moeder terug komt rennen. Einde van het filmpje.

Ik vind het echt schandalig en ook dat de politie dat op die manier probeerde te doen.
quote:nina1966 schreef op donderdag 12 juni 2014 22:26 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="zas in "Filmpje uithuisplaatsing kind"" class="messagelink">zas schreef op 12 juni 2014 @ 22:21</a>:</b>

[...]



Ik heb niets gezien en wil het ook niet zien. Maar moet een jongetje dat roept bij zijn moeder te willen blijven dan maar bij zijn moeder blijven omdat dit onmenselijk is? Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat zoiets niet zomaar besloten is, dat daar hele sessies aan vooraf gegaan zijn, dat er gesprekken geweest zijn, hulp is aangeboden en vooral; dat zo'n jongetje waarschijnlijk al langer in een onmenselijke situatie zit. Voor zo'n kind is het allemaal al verdrietig en triest genoeg. Moet zijn filmpje nou nog op internet ook?</div></blockquote>

Daar ga jij voor het gemak maar van uit En dat is dus hartstikke fout.

Soms gaan er géén sessies vooraf maar beslist iemand van JZ dat zomaar. Echt .

Voorbeeldje. Ik moest en zou mijn kind naar een instelling brengen want dat zou beter zijn dat de normale KDV waar hij zat (en waar het prima ging trouwens, van kdv hoefde hij beslist niet weg ofzo)

Na veel dreigen met kinderbescherming en uithuisplaatsing (ja meteen al) stemde ik in met KIJKEN bij die instelling.

Toen ik daar kwam lieten ze me de klas zien waar hij zou komen. Eh, hoezo? weten jullie dat nu al dan? Ja want hij komt toch morgen. Eh.........

Hadden ze mijn kind ingeschreven ZONDER mijn toestemming en ZONDER mijn medeweten.

Dat was de druppel voor mij. Maar dan is daar toch wel wat aan vooraf gegaan, of niet soms? Bij mij is jeugdzorg nog nooit zomaar aan de deur gekomen. Er zullen heus fouten gemaakt worden, hoor. Echt. Maar het is nou ook weer niet zo dat jeugdzorg denkt; wat een lief, leuk, gezellig en harmonieus gezin is dat en goh, laten wij nou die moeder eens even lekker dwars zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:waterval70 schreef op 12 juni 2014 @ 22:27:

Natuurlijk huilt het kind, zelfs in situaties met ernstige mishandeling, waar hier zo te lezen geen sprake van is, blijft een kind vaak het liefst bij de ouder. Dat is een normale reactie van een kind. Een uithuisplaatsing is in veel gevallen traumatiserend. Door moeder gefilmd en op FB gezet maakt het alleen maar erger.

Het kind werd wel mishandelt, door de vader. Daar is aangifte van gedaan.

Moeder moest het kind in het omgangshuis brengen om daar de vader te zien. Kind wilde niet en werd hysterisch. De JZ doos die daar bij zat deed niets behalve een lauw "dat hadden we toch afgesproken hansjeeee" en moeder moest het kind de kamer in brengen. JZ wilde dus de moeder de boeman laten zijn die het kind naar de vader bracht! Dat had die k.t van JZ lekker zelf moeten doen.

Nu is het kind dus uit huis geplaatst omdat de moeder niet mee zou werken aan de omgangsregeling.

Pfff.
De hartverscheurende paniek bij dat jongetje als hij naar zijn vader moet... Ooh wat vreselijk! Ik heb het op mijn werk zitten kijken en kon mijn tranen maar moeilijk bedwingen. Even daargelaten wat die moeder wel of niet heeft gedaan waarom dat ventje uit huis geplaatst is, maar zo'n angst, zo'n paniek bij die jonge Hans.. Vreselijk en dat zou een kind absoluut niet mee moeten mogen maken. En dan die 'hulpverleners' die erbij staan en het alleen maar erger maken. Bah, die mensen moeten op staande voet ontslagen worden, maken het trauma voor Hans alleen maar groter op deze manier..
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 12 juni 2014 @ 22:34:

Weet je wat het grofste is? Moeder vraagt of ze even bij de buren mag gaan bellen en loopt weg. Politie probeert ondertussen hansje mee te nemen! Kind zet het op een brullen waarop moeder terug komt rennen. Einde van het filmpje.

Ik vind het echt schandalig en ook dat de politie dat op die manier probeerde te doen.Agent zei dat zij na afloop mocht bellen dat het nu geen nut had en het drama groter zou maken. Hadden ze dan nog 10 minuten op iemand anders moeten wachten? Die persoon had er ook niets aan kunnen veranderen. Zij zei wel dat die persoon op hem in kon praten maar dat gaat niet in deze situatie.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 12 juni 2014 @ 22:41:

[...]



Het kind werd wel mishandelt, door de vader. Daar is aangifte van gedaan.

Moeder moest het kind in het omgangshuis brengen om daar de vader te zien. Kind wilde niet en werd hysterisch. De JZ doos die daar bij zat deed niets behalve een lauw "dat hadden we toch afgesproken hansjeeee" en moeder moest het kind de kamer in brengen. JZ wilde dus de moeder de boeman laten zijn die het kind naar de vader bracht! Dat had die k.t van JZ lekker zelf moeten doen.

Nu is het kind dus uit huis geplaatst omdat de moeder niet mee zou werken aan de omgangsregeling.

Pfff.





Kijk, en hier maak je een kapitale fout. Moeder zegt dat het kind mishandeld is. Dat is iets anders dan dat het kind mishandeld is. Aangifte doen wil nog niet zeggen dat een kind mishandeld is. Een strafrechterlijke vervolging is een ander verhaal. Maar daar is geen sprake van.

Het zou ook zo kunnen zijn dat moeder het kind voedt met negatieve gedachten over vader en bang maakt voor vader. Met andere woorden, je weet de context niet.

Een moeder kind naar vader laten brengen kan ook voor kind teken zijn dat moeder akkoord gaat met contact tussen vader en kind. Dat dit de gedachte van BJZ is geweest.

Je kent de achtergrond niet en gaat af op wat je leest wat moeder beweert. Zonder feitelijke bewijzen dus.



Let op in familiezaken om niet klakkeloos aan te nemen wat je leest. Nergens wordt zoveel gelogen als daar. Wil niet zeggen dat moeder fout zit, maar dat weten wij dus niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven