Geert Wilders: De reportage.

27-05-2007 15:54 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanavond ga ik -uit pure nieuwsgierigheid- kijken naar een reportage over Geert Wilders. Er is zóveel te doen over hem, dat ik nu ook wel eens wat meer wil weten over de achtergronden van hem.



Iedereen heeft een mening over Geert Wilders, nu kun je dus kijken of het beeld dat je van hem hebt (goed of slecht) ook klopt. Er komen ook gesprekken met ooggetuigen die "tot nu toe voor iedereen geheim zijn gebleven"...?!

Geen idee wat ik mij dáár nu weer bij voor moet stellen.



Maar goed, misschien aanleiding voor een nieuwe discussie na afloop van de reportage, toch?!



De uitzending is vanavond (27 mei '07) om 20.40u. op Ned.3.
Stan de JongGisteren bracht KRO Reporter een uitzending over ‘het succes van Geert Wilders’. Reporter doet doorgaans aardig (hoewel nogal links gekleurd) uitzoekwerk. Maar ik vond het zondag een teleurstellende en ook wel gemene uitzending.Wilders zelf had afgezien van medewerking aan het programma. Wie Reporter zag, begreep waarom. Het was duidelijk opgezet om hem neer te zetten als een gewetenloze opportunist die de befaamde onderbuikgevoelens bespeelt, zuiver omwille van electoraal gewin, en die inmiddels Janmaat, Fortuyn en Dewinter (extreem-)rechts is gepasseerd.Vermoedelijk zullen de makers van Reporter de voorman van het Vlaams Belang, Filip Dewinter, doorgaans niet gauw als deskundige in hun uitzendingen laten opdraven. Maar in dit geval kwam het wel goed uit. Dewinter had enige milde kritiek op de verder door hem gerespecteerde Wilders. Volgens Dewinter ging het uitpluizen en evalueren van de koran een brug te ver. Wie de scheiding van kerk en staat hoog in het vaandel had staan, betoogde hij, moest zich op dat gebied een beetje intomen.Daar had hij wellicht een punt. Maar Reporter gebruikte deze kritiek om aan te tonen dat zelfs de ‘extreemrechtse’ (…) Dewinter vond dat Wilders ‘te ver was doorgeschoten’. Hoe extreemrechts moest Wilders dan wel niet zijn?Nogal mallotig was de ‘reconstructie’ waarin een oud jeugdvriendje anoniem (angst voor bedreigingen door de Partij voor de Vrijheid of zo?) over de puberjaren van Wilders vertelde. Ja, us Geert was een moeilijke jongen, een punkrocker die blowde en dronk en sympathie koesterde voor de SP, ‘in die tijd nog maoïstisch’ voegde Reporter er ijlings aan toe. Wederom de suggestie: Wilders als de gewiekste opportunist die zijn politieke voorkeur laat afhangen van de onderbuikwaan van de dag. Dat de SP in de beginjaren ook nogal kritisch was over migranten bleef uiteraard onvermeld.Verder veel opgewarmde oude prak over de LPF en natuurlijk werd Janmaat nog even opgevoerd – niet dat het enige toegevoegde waarde had, maar voor de beeldvorming wel handig, nietwaar?Ach, heremijntijd. Het was allemaal wel èrg doorzichtig.Ook mocht die oervervelende Hans Dijkstal weer zijn riedel afdraaien dat de verkiezingsoverwinning van Fortuyn in 2002 vooral op effectbejag en oneliners was gebaseerd. Wat is dat toch een leugenaar die man. Terwijl Dijkstal her en der op zijn toeter blies (en, zo bleek uit de uitzending, Geert Wilders adviseerde om zijn haardracht te veranderen; inderdaad: heeeel inhoudelijk…) schreef Fortuyn het ene na het andere boek. Vermoedelijk is er de afgelopen tachtig jaar geen lijsttrekker geweest die zijn opvattingen zo uitgebreid op papier had gezet als Fortuyn. Hoezo, oneliners? De verkiezingen van 2002 werden dan ook de meest inhoudelijke sinds pakweg begin jaren zeventig Den Uyl voor de macht ging.De feiten zoals Reporter die presenteerde, klopten ook niet. Zo was er de analyse dat Fortuyn na 11 september 2001 zijn kans schoon zag om op de gevaren van de islam te wijzen. Maar het omgekeerde was juist het geval. Al in 1997 had Fortuyn immers zijn boek Tegen de islamisering van onze cultuur geschreven. De gebeurtenissen op elf september deden hooguit bij grote delen van de bevolking het vermoeden rijzen dat Fortuyn een angstwekkend goede voorspelling had gedaan.Na de aanslagen op de Twin Towers matigde Fortuyn zijn toon. Dat weet ik zo zeker, omdat ik recent nog twee interviews door Theo van Gogh (ze zitten als extraatje bij de film 06/05) met Fortuyn heb bekeken. In het eerste Prettige Gesprek legde Fortuyn uit waarom hij een ‘koude oorlog’ tegen de islam wilde voeren. Let wel: een koude oorlog, zoals het westen die eerder tegen het communisme had gevoerd. Het tweede gesprek met Van Gogh vond kort na 9/11 plaats. Fortuyn vertelde daarin dat hij de term ‘koude oorlog’ niet meer wilde gebruiken, omdat hij de gemoederen niet extra wilde verhitten.Nee. Als de uitzending van Reporter illustratief is voor hoe de gevestigde media de komende jaren met het fenomeen Wilders omgaan, kunnen we gevoeglijk concluderen: van de periode Fortuyn heeft men niets geleerd.
Alle reacties Link kopieren




quote: complicated reageerde



Word jij zelf nou nooit eens moe van je eigen oeverloze gezwets, TL?

Welnee Compli, ik word zelfs nog niet moe van dat arrogant-badinerende toonje van jou, kan je nagaan. Maar  vertel eens  ...  word jij nooit moe van jezelf ?
Nou ik denk het wel dat kan niet anders!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Alle reacties Link kopieren
Elmotjuh zie ik bijvoorbeeld als een typische Wilders-aanhanger. Dan hoef ik meteen die reportage niet meer te zien. Kortzichtigheid, bekrompenheid en een klamme poldermentaliteit tieren nog steeds welig op onze kille gronden, helaas. Daarop gedijen lieden als Wilders en zijn schreeuwerige aanhang prima.
Beetje gefrustreerd ben je he..............................vertel eens wat is je probleem
Alle reacties Link kopieren
Elmotjuh zie ik bijvoorbeeld als een typische Wilders-aanhanger. Dan hoef ik meteen die reportage niet meer te zien. Kortzichtigheid, bekrompenheid en een klamme poldermentaliteit tieren nog steeds welig op onze kille gronden, helaas. Daarop gedijen lieden als Wilders en zijn schreeuwerige aanhang prima.
Goed he  :)
Elmot, je doet je medestanders eer aan.
Alle reacties Link kopieren
Ieder zijn eigen mening, maar ik vind Wilders eng en mensen die op Wilders stemmen ook..Het is gewoon een grote racist. De enige bullshit die die amn kan uitkramen gaat over buitenlanders, maar wat voor goede ideeën heeft deze man nog meer? Het is een hele boel BLA BLA en verder niets. Een grote schande voor nederland dat zoveel nederlanders hem nog volgen ook!
Alle reacties Link kopieren
Da's een democratie he? Iedereen mag een mening hebben en stemmen op wie men wil.



Da's het grote nadeel van een democratie.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Daar heb je ook gelijk in Yasmijn! Ik snap alleen niet dat er zoveel mensen zijn die op hem stemmen en het dus met zijn ideeën eens zijn. Maar dat is idd democratie.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dan weer niet waarom mensen op de SP en GL stemmen. Of  de ggggristen unie.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dan weer niet waarom mensen op de SP en GL stemmen. Of  de ggggristen unie.
Nee zo is er bij elke partij wel weer wat natuurlijk, maar ik vind racisme iets heel gevaarlijks. De gggristen unie heeft ook weer hele gevaarlijke ideeën waar ik de kriebels van krijg  Heb lekker op geen van de partijen die je noemt gestemd:P
Alle reacties Link kopieren
Ik ook niet, gewoon VVD.



Maar ik doe niet mee aan de hetze tegen Wilders, ook dat vind ik dom.

Ieder zijn idee. En racisme vind ik helemaal bij hem niet terug.

Het is ook maar wat je wilt zien/lezen/horen.

Ik vind  Rouvoet met zijn bekrompen ideeen veel enger dan Halsema en Marijnissen bij elkaar. En dat wil wat zeggen als ik dat zeg.



Het was hetzelfde als toen met Fortuyn, het land stond op de kop, hij werd vermoord en ineens was ie een held en werd er postuum nog op hem gestemd.

Ook dat vind ik heel dom.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Die hetze tegen Wilders zoals jij het noemt roept hij naar mijn idee zelf over zich af. En ik vind hem wel degelijk racistisch..en lees ook een boel. Misschien moet ie dan eens met iets anders komen waar het woord islam niet in voor komt..

En Femke vind ik verre van eng. En VVD heb ik ook niet gestemd, is ook niet mijn ding.


Ik ook niet, gewoon VVD.





*;





:D
Alle reacties Link kopieren
Dat hij tegen de islam ageert vind ik helemaal niet vreemd, ik heb er zelf ook he-le-maal niks mee, (geen enkele religie trouwens) maar de islam spant voor mij de kroon.

Maar dat maakt hem geen racist.

Wat een onzin. Maar het is zo heerlijk om die onderbuikgevoelens te laten omhoog borrelen en mensen met een iets afwijkende mening  dan de gangbare xenofoob noemen.



En ik ben al helemaal geen racist want ik doe aan kleuroneuqen met een echt SN.;)
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Dat hij tegen de islam ageert vind ik helemaal niet vreemd, ik heb er zelf ook he-le-maal niks mee, (geen enkele religie trouwens) maar de islam spant voor mij de kroon.Volgens mij vergeet je nu dat er miljoenen mensen zijn die volgens de Islam leven en er helaas een paar radicaal zijn en die het verpesten voor de rest. Net zoals bij zoveel dingen een paar mensen iets voor een hele groep kunnen verpesten.

Maar dat maakt hem geen racist. Sorrie hoor Yasmijn, maar als jij alles leest zoals je zegt kun je toch niet ontkennen dat zijn uitspraken soms( zal het nog bij osms houden) gewoon racistisch zijn.

Wat een onzin. Maar het is zo heerlijk om die onderbuikgevoelens te laten omhoog borrelen en mensen met een iets afwijkende mening  dan de gangbare xenofoob noemen.Huhh?Volgens mij doet Wilders dat zelf door zo tegen de Islam te zijn, een vreemd geloof voor hem, een vreemde huidskleur und so fort.



;)

Alle reacties Link kopieren
Miljoenen? Dan heb je het over de hele wereld, niet over Nederland.



Vreemde huidskleur? Wat lul je nou? Het gaat hem om de fanatieke moslims. Wat heeft dat met huidskleur te maken? Zie je wel, dat wordt er altijd weer bijgehaald.

Ageert ie ook tegen Surinamers, Chinezen, Vietnamezen, Ghanezen, Tanzanianen, Kenianen, Spanjaarden etc? Nee, he?

Wijs me dat even aan, anders.



Ik stem absoluut niet op de man, maar dat eeuwige gezeik dat ie een racist is ben ik beu.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Yasmijn laat maar, als je al begint over "zeiken" en "wat lul je nou" heb ik er niet zoveel zin in...
Alle reacties Link kopieren
Ik hou niet van mensen die meteen maar met terrorisme gaan dreigen en het ook nog uitvoeren, als ze hun zinnetje niet krijgen of zich in hun veels te grote egootje gekrenkt voelen. Ben ik dan ook racist?



Djeeezzz..het lijken wel dreinende kleuters met een woede aanval. "Ik wil het ik wil het ik wil het!" En dan flink stampvoeten...heel mannelijk hoor...
Alle reacties Link kopieren
Yasmijn laat maar, als je al begint over "zeiken" en "wat lul je nou" heb ik er niet zoveel zin in...
Moet je maar zelf weten.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
En wat je daarboven zegt: 'een vreemd geloof' voor hem, denk je dat nou echt zelf? Dat ie zich er nooit in verdiept heeft?



Vreemd geloof inderdaad, dwz de fanatici (om de politiek correcte nuance maar weer eens aan te brengen) als mensen in gebouwen vliegen en metrostations, ambassades en discotheken opblazen en filmmakers in een Amsterdamse straat afslachten. En dat alles in naam van allah.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren
Miss Williams, Wilders is helemaal geen racist, ( sorry dat ik me er ook maar even tegen aan bemoei, maar ik kreeg de kriebels toen ik de laatste pagina las..)



Hij is geen racist!



Hij wil iets doen aan de allochtonenproblematiek. Enne...wat is daar raar aan, vlg mij wil iedereen daar graag iest aan doen, alleen verpakt een ieder het anders in de politiek.

Hij noemt het beestje bij de naam. Hij zet verder vraagtekens bij het feit of een geloof als de Islam wel past in onze huidige Westerse samenleving, en geef hem eens ongelijk.
Alle reacties Link kopieren


Miljoenen? Dan heb je het over de hele wereld, niet over Nederland.



Vreemde huidskleur? Wat lul je nou? Het gaat hem om de fanatieke moslims. Wat heeft dat met huidskleur te maken? Zie je wel, dat wordt er altijd weer bijgehaald.

Ageert ie ook tegen Surinamers, Chinezen, Vietnamezen, Ghanezen, Tanzanianen, Kenianen, Spanjaarden etc? Nee, he?

Wijs me dat even aan, anders.



Ik stem absoluut niet op de man, maar dat eeuwige gezeik dat ie een racist is ben ik beu.
Eh, volgens mij heeft hij laatst gezegd dat niet westerse vluchtelingen niet meer in nederland welkom waren, dus behalve die Spanjaarden dat hele rijtje wat je net opnoemde.
Alle reacties Link kopieren
Nou, neem me even niet kwalijk, maar volgens mij is NL ook behoorlijk vol. Dus van mij mag er ook een slot op. En zeker tegen economische vluchtelingen. Stop zinloze migratie!!!!



En dan nog wat: ik kan je vertellen, dat allochtonen in NL ook vinden, dat er in NL teveel allochtonen wonen.



Te veel op elkaar, te veel zonder werk, enz enz enz. Dat het een probleem wordt/ al is, kun je toch niet ontkennen.
Alle reacties Link kopieren


Nou, neem me even niet kwalijk, maar volgens mij is NL ook behoorlijk vol. Dus van mij mag er ook een slot op. En zeker tegen economische vluchtelingen. Stop zinloze migratie!!!!



En dan nog wat: ik kan je vertellen, dat allochtonen in NL ook vinden, dat er in NL teveel allochtonen wonen.



Te veel op elkaar, te veel zonder werk, enz enz enz. Dat het een probleem wordt/ al is, kun je toch niet ontkennen.
Nee, joh, Nederland is niet vol, Nederland is druk ( ;), ). Met wat je zegt over economische vluchtelingen ben ik het wel met je eens hoor, en welk nadenkend mens niet, maar in tijden van oorlog vind ik wel dat je mensen (tijdelijk) moet kunnen blijven opvangen. Maar goed dat is mijn mening. Tjee, wat ben jij fel zeg, ik begrijp dat het niet de bedoeling is om hier gewoon gedachten uit te wisselen?
MW, lijkt me handig als je je eerst ergens in verdiept alvorens hier onzin te lopen blaten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven