genitale verminking van vrouwen

19-05-2007 13:37 176 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op aanraden van het boekenforum (zie media pijler) ben ik het boek gaan lezen "Mijn Woestijn" van Waris Dirie.

Het is een boeiend verhaal over een vrouw die zich ontworstelt aan een nomaden leven in Somalia.

Zij is ook op 5-jarige leeftijd verminkt, haar genetalien zijn er zomaar met een roestig scheermesje afgesneden.

Ach... we kennen wel meer van die verhalen, zullen jullie misschien denken, en dat is ook zo. Maar wat mij nu zo verbaasd is, dat we sinds Hirsch Ali vertrokken is naar Amerika, we er in Nederland haast niks meer over horen. Ook zijn er NOOIT wetten aangenomen die deze praktijken in Nederland zouden tegen gaan. In de staat New York worden al ieder jaar 30.000 gevallen bekend van meisjes die door hun ouders zo verminkt worden. Frankrijk heeft ook zo'n 25.000 gevallen, maar die heeft tenminste een wet aangenomen om de ouders te straffen.

Hier in Nederland doen we helemaal niks! Het debat ervover is doodgebloed toen de regering niet wilde dat meisjes op school door de schoolarts onderzocht zouden worden. Maar we kunnen toch vrouwelijk artsen/verpleegsters sturen? En dan die ouders aanpakken, op kindermishandeling staat toch gevangenis straf?!
Alle reacties Link kopieren
Ach, wat denk je van al die moslim- en jodenjongetjes die besneden worden?
Alle reacties Link kopieren
van de klankbordgroep vrouwenbesnijdenis:



Ons project heet: Van beleid naar praktijk.

Sinds 1993 is er beleid in Nederland rondom vrouwenbesnijdenis: alle vormen zijn verboden.

Maar alleen verbieden is niet voldoende. Daarom is meer voorlichting en openheid over dit onderwerp belangrijk.

Werken aan voorlichting en communicatie is dan ook de belangrijkste kern van ons samenwerkingsproject.

Ervoor zorgen dat vrouwenbesnijdenis bespreekbaar wordt.

Zorgen dat mensen met elkaar het gesprek aan willen en aan durven. Zwel binnen de Somalische gemeenschap en andere Afrikaanse gemeenschappen, maar ook binnen de Nederlandse gezondheidszorg.

Om meer gezamenlijkheid te krijgen proberen we zoveel mogelijk organisaties en personen bij ons project te betrekken, maar ook bruggen te slaan naar andere landen dan Nederland: wat gebeurt daar en hoe kunnen we ervaringen uitwisselen.





Is het inderdaad verboden of hebben artsen de plicht het te melden of zo? Zou een goede zaak zijn.
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Sorry....had even verder moeten lezen:$



Wetgeving in Nederland





De Nederlandse overheid heeft, evenals een aantal andere Europese landen, alle vormen van meisjesbesnijdenis verboden. Ook de World Health Organization adviseert om strategieën te ontwikkelen teneinde meisjesbesnijdenis uit te bannen. In het Nederlandse Wetboek van Strafrecht valt meisjesbesnijdenis onder opzettelijke mishandelingsdelicten of onder het onbevoegd uitoefenen van de geneeskunst. De straf bedraagt vier jaar gevangenis voor zware mishandeling met voorbedachten rade. Indien de besnijdenis door een ouder zelf wordt uitgevoerd op de eigen dochter, kan de straf met een derde worden verhoogd (artikel 304 sub 1). Ook in het geval dat de ouders opdracht geven voor een besnijdenis, hiervoor betalen, middelen leveren waarmee de besnijdenis wordt uitgevoerd en/of meehelpen tijdens de besnijdenis, zijn zij strafbaar. Deze handelingen worden beschouwd als mededaderschap, uitlokking dan wel medeplichtigheid (artikel 47 en 48). Artsen die meewerken aan meisjesbesnijdenis, kunnen worden berecht op grond van het medisch tuchtrecht.

De Geneeskundige Hoofdinspectie van de Volksgezondheid heeft richtlijnen uitgebracht hoe te handelen bij een melding van meisjesbesnijdenis in Nederland, zowel bij een mogelijk aanstaande als bij een al in Nederland verrichte besnijdenis (GHI Bulletin maart 1994). Sinds 1 februari 2006 is het strafbaar als een in Nederland wonend meisje waar dan ook ter wereld besneden wordt.





Blijft over dat er in de praktijk te weinig tegen gedaan wordt. Meer voorlichting voor de mensen die hier in de praktijk mee te maken krijgen zou dus goed zijn.
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Hoi Websje, bedankt voor je reactie. Ja, ik weet wel dat het verboden is in Nederland, maar ze doen dus niks, als het dan toch gebeurt. Dat zit me zo dwars. Plus dat je er zo weinig over hoort heden ten dage en ik dus het vermoeden heb dat het gewoon doorgaat.



willempje: ja jongen, daar ben ik ook tegen....vind zowiezo dat ouders geen recht hebben om in genitalien te snijden. Maar een man die besneden is kan toch nog wel lekker sex hebben nietwaar.

Dat is voor die vrouwen dus onmogelijk gemaakt.



Wat ik wel denk, is,  dat besnijdenis van vrouwen en mannen teveel over 1 kam geschoren wordt en als je tegen besnijdenis van jongetjes bent dan krijg je meteen de hele joodse en islamitische gemeenschap over je heen.



Laten we nou eerst de genitale verminking van vrouwen de wereld uit helpen!
Alle reacties Link kopieren
Ach, wat denk je van al die moslim- en jodenjongetjes die besneden worden?
Da's een wereld van verschil en dat weet je.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren




quote: willem1959 reageerde



Ach, wat denk je van al die moslim- en jodenjongetjes die besneden worden?

Da's een wereld van verschil en dat weet je.





Ik hoop maar dat 'ie het weet.

Voorhuid of clitoris en schaamlippen...als dat al in iemands belevingswereld hetzelfde is... Willem, je bezorgt je moslimmetjes wel een gróte troef zo hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ach, wat denk je van al die moslim- en jodenjongetjes die besneden worden?
Ach??? In de betekenis van 'het valt wel mee'? Ik mag toch hopen dat je het niet zo bedoelt Willem.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Besneden vrouwen kunnen:

a) niet normaal plassen

b) niet normaal menstrueren,

c) door a en b krijg je vreselijke onstekingen, met vaak de dood tot gevolg, want ze gaan niet naar artsen, door onwetendheid en omdat de cultuur dat niet toestaat

d) niet normaal bevallen, dat schijnt een gruwel te zijn

e) geen normaal seksleven hebben, ook dat moet gruwelijk zijn



Er zijn veel Afrikaanse vrouwen die in Europa uiteindelijk een soort van 'hersteloperatie' krijgen. Dat ze iig normaal kunnen plassen en menstrueren.

Een normaal seksleven zal er nooit meer bij zijn.



En dan wil Willen dat vergelijkingen met jongensbesnijdenis???
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Maar een man die besneden is kan toch nog wel lekker sex hebben nietwaar.

Dat is voor die vrouwen dus onmogelijk gemaakt.





En hij kan gewoon plassen, zonder pijn wat dacht je daar van? Bij mijn weten besnijden ze een jongetje ook niet met behulp van het dekseltje van een leeg conservenblikje oid.

Verder is het na een jongensbesnijdenis in 1 keer klaar. Vrouwen die (naast te zijn besneden) zijn dichtgenaaid, moeten deze gruwel na de bevalling weer ondergaan.



Ook gaat het om de intentie. De genitaliën van de man worden niet gezien als onrein, die van de vrouw wel.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Interessant topic.



Er zijn 4 verschillende typen vrouwenbesnijdenis varierend van het insnijden van de clitoris tot het verwijderen van de clitoris en de binnenste schaamlippen. Vrouwenbesnijdenis komt in een heel groot deel van Afrika voor, vooral in West-Afrika hoewel 95% van de meisjes in Egypte ook besneden worden (de lichtste vorm). In Afrika is vrouwenbesnijdenis niet echt aan een religie verbonden, het komt bij allerlei verschillende stammen voor met allerlei verschillende redenen maar het komt er op neer dat ze de sexualiteit van de vrouw onder controle willen houden. In veel Afrikaanse landen is het al strafbaar en er zijn veel voorlichtingscampagnes daar over vrouwenbesnijdenis en de gevolgen ervan. Het vreemde eraan vind ik dat het door vrouwen wordt gedaan. Ik kan mij niet voorstellen dat je zelf zo'n ervaring hebt gehad en dit je dochtertje ook aandoet.



Wat ik ook totaal niet kan begrijpen is dat er vrouwen hier in het Westen zijn die dat zichzelf aandoen, zoals het zich aanmeten van een playboykut (zoals vermeld in de documentaire 'Beperkt Houdbaar'.



Groetjes Kikkerjet
Alle reacties Link kopieren
Somalia en Sudan spannen de kroon.



In Kenya, Uganda en Tanzania is het officieel verboden, maar het gebeurt toch.

Wie ziet er op toe dat het op het platteland gebeurt? Geen mens.

Welk kind weet daar dat het illegaal is?

Geen kind.

Wie durft er aan de bel te trekken? Niemand.



Welcome to Africa.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren


Somalia en Sudan spannen de kroon.



In Kenya, Uganda en Tanzania is het officieel verboden, maar het gebeurt toch.

Wie ziet er op toe dat het op het platteland gebeurt? Geen mens.

Welk kind weet daar dat het illegaal is?

Geen kind.

Wie durft er aan de bel te trekken? Niemand.



Welcome to Africa.




Het punt is: je kunt het wel verbieden, maar het wordt toch wel gedaan. Er moet iets in de mentaliteit veranderen van de mensen die (laten) besnijden. Stel: je bent een moslimmoeder op het platteland. Je hebt een dochter. Die dochter kan geen man krijgen tenzij ze besneden is. Als ze geen man kan krijgen, moet ze bij de ouders blijven, maar daar is geen geld en plaats voor. Dus laat de moeder het kind besnijden. Vreselijk, maar voor moslimvrouwen is er geen alternatief, zolang de traditie is dat alleen een besneden meisje als fatsoenlijk en huwbaar geldt.



Nou stel: besnijdenis is verboden. Het kind wordt toch besneden. Maar niet op een hygienische manier in het ziekenhuis, maar in een achterafkamertje door een maraboe met een ongesteriliseerd mes.



Begrijp me goed: ik ben absoluut tegen besnijdenis, maar een compleet verbod werkt vooral onhygienische toestanden in de hand. Vergelijk het maar met een verbod op abortus: het wordt toch wel uitgevoerd, dan liever op een veilige manier. (Ja, ik weet het: het recht op abortus zou een vrouw moeten hebben, evenals dat iedere vrouw het recht zou moeten hebben om NIET besneden te worden. Maar de uitvoering blijft hetzelfde).



Belangrijk is dus vooral veel voorlichting en het proberen van het veranderen van de mentaliteit t.o.v. onbesneden vrouwen
Alle reacties Link kopieren
"Belangrijk is dus vooral veel voorlichting en het proberen van het veranderen van de mentaliteit t.o.v. onbesneden vrouwen"



Voorlichting kun je wel vergeten op het Afrikaanse platteland. En het zijn niet alleen moslims, hoor. Ook genoeg andere stammen.

Bij Masai begint het nu een klein beetje 'uit de mode' te raken, gelukkig.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
In Nederland zou het verboden moeten zijn, hier gelden onze wetten en opvattingen. Dat geldt overigens ok voor andere culturele uitwassen zoals mannen met jurken en vrouwen met sluiers en hoofddoeken. In andere landen moet je de cultuur van mensen in tact laten. Je moet jouw gedachten over seks en jouw idee over goed en slecht niet spiegelen aan die van Afrikanen.
Alle reacties Link kopieren
Willem, misschien zou je het boek gewoon eens moeten lezen.......:?
Alle reacties Link kopieren
Daar heb je dan wel weer gelijk in. Ik zal nooit mijn cultuur in Afrika opdringen. En andersom wens ik dat ook niet. Ik pas me aan als ik daar ben en zij hebben zich aan te passen als ze hier zijn.



Maar meisjesbesnijdenis, de hele wereld valt erover. En het is zo goddamn gruwelijk en gevaarlijk. Die vrouwen hebben geen leven meer.

Ik vind dat dat dan wel aan de kaak moet worden gesteld.

Wat ook gebeurt gelukkig in de landen waar we het over hebben, het is wettelijk verboden,  alleen gebeurt het nog veel te vaak omdat er geen controle is.

En dat is ook niet te doen.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
"Je moet jouw gedachten over seks en jouw idee over goed en slecht niet spiegelen aan die van Afrikanen. "



En toch komen die erg veel overeen.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat jullie allemaal reageren. Maar jullie begrijpen het toch verkeerd. Wat ik dus wil, is dat het in Nederland niet meer gebeurt. (in Afrika ook, maar kijk, daar hebben we heel weinig te vertellen)



Gelukkig heeft Websje al uitgelegd dat er dus WEL wetten zijn aangenomen en dat het dus WEL strafbaar is in Nederland. Maar sinds die wet er is heb ik dus nog geen 1x gezien dat hiervoor ook werkelijk iemand is aangehouden. En dat komt volgens mij omdat de sociale controle hierin tekort schiet. (Als je al bij Afrikanen zou wonen, dan kun je toch niet 1 van hun dochtertjes onder handen nemen en even kijken tussen hun benen)

Er moet dus echt iets komen van controle op de scholen of zo.

Want als het nog zoveel voorkomt in families die in de USA wonen en in Frankrijk, dan is dat ook zeer zeker in nederland het geval.



Na het afbinden van voeten wat eeuwenlang in China is gedaan, vind ik dit toch wel het alleraller walgelijkste wat ik ooit heb gelezen. Toen ik het boek van Waris las, kon ik er gewoonweg niet van slapen, ik heb de hele nacht liggen woelen met mijn benen in elkaar gewrochten!
Alle reacties Link kopieren
"Als je al bij Afrikanen zou wonen, dan kun je toch niet 1 van hun dochtertjes onder handen nemen en even kijken tussen hun benen)"



Nee, dat kan niet. Maar geloof mij  maar dat je het wel merkt.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Toetyfroety, er zijn legio boeken mbt dit onderwerp, hoor. Ik heb er tientallen.
Alles komt goed, alleen de rest niet
Alle reacties Link kopieren
Toetyfroety, volgens mij ging het er om dat bijv. de schoolarts dit standaard zou controleren (dat mocht blijkbaar niet). Het lijkt me niet zo handig als iedereen in de omgeving maar te pas en te onpas bij van oorsprong afrikaanse meisjes gaat checken of ze besneden is:).

Wel zouden bijv. huisartsen hierover beter moeten worden voorgelicht, zodat ze het ook opmerken en aangeven. Zelfde geldt voor scholen, bijv als er lange/vreemde vakanties worden opgenomen of ze veranderingen aan leerlingen zien. Het zou natuurlijk het beste zijn als er ook een cultuuromslag in de afrikaanse gemeenschap in Nederland zou komen (zal wss ook al wel het geval zijn). Dat er iemand aan de bel trekt als er zo'n besnijdenismadam wordt geimporteerd!
Dat zeg ik....
Alle reacties Link kopieren
Dat geldt overigens ok voor andere culturele uitwassen zoals mannen met jurken en vrouwen met sluiers en hoofddoeken
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
Alle reacties Link kopieren
Een tijdje geleden was er een docu (terzake heet het geloof ik) uitgezonden bij onze zuiderburen over vrouwenbesnijdenis. Ik heb het gezien. Er waren geen expliciet bloederige details te zien, maar wel het betreffende 12 jarige meisje dat door 3 oudere vrouwen werd vastgehouden, terwijl de 4e de besnijdenis uitvoerde. Het gekrijs van het meisje heeft nog wekenlang in mijn hoofd nagegalmd. Omdat het meisje zo "flink" was geweest, kreeg ze een stukje zeep en een pop....
Alle reacties Link kopieren
Je moet culturele uitwassen in het land van herkomst niet willen veranderen. Legio vrouwen uit andere westerse landen vinden het barbaars dat Nederlandse vrouwen over het algemeen kinderen baren zonder verdoving. Ook die barende vrouwen schreeuwen en vloeken, scheuren uit, worden geknipt, gehecht zonder verdoving. Het is maar net wat je gewent bent. Je moet niet alles uit eigen perspectief bezien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven