Gestolen kids enzo - deel 2

28-05-2007 22:03 69 berichten
Omdat Soesa niet het laatste woord moest hebben. Vond ik.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren


Daar gaat het niet om, het gaat erom dat een kind van 12 heel goed in staat is om zelf een beslissing te nemen, dat niet alleen een volwassenen weet wat er goed is voor een kind van twaalf. Het gaat om de leeftijd in mijn posting.



Het een hoeft ook het ander niet uit te sluiten, je kunt ook om en om gaan, dus de bio ouders ieder half jaar een maand in nederland en om de twee maanden het kind een maand naar india. Ik noem maar wat. Het is niet of of, het kan ook en en zijn, met als basis gewoon de veilige thuishaven in Nederland.









Schatje, ga jij bij die leuke mensen die jouw bio-ouders zijn, die we elk halfjaar een weekje te logeren hebben, wonen? In dat land dat jij niet kent? Of blijf je lekker hier?



Vanaf mijn geboorte tot mijn 15e kwam er elke zomer een meisje uit Londen bij ons. Eigenlijk een soort zusje (we hadden ook buiten de zomer contact natuurlijk), zo voelde ik dat ook en nu nog. Ik sprak Engels en zij Nederlands. In die tijd zijn we twee keer naar Londen geweest, naar haar (en haar familie). Als mijn ouders hadden gezegd, 'ga je daar lekker wonen' had ik dat niet gewild en zou er blinde paniek zijn gekomen. Tuuuurlijk, dat snapt iedereen!

Maar als mijn ouders met ons zouden zijn gaan verhuizen, dan zou 't, ondanks het koudwatervrees wat je natuurlijk hebt, toch wel prima gaan denk ik. Kan niet geloven dat ik daar wat mee geleden zou hebben.
Alle reacties Link kopieren




quote: mamzelle reageerde



Kinderen die met 12 jaar mogen kiezen ingeval van een echtscheiding, hebben 12 jaar de kans gehad om beide ouders te kennen. Bovendien worden voor zover mij bekend de kinderen gehoord, maar blijft de beslissing nog altijd aan de rechter in dit soort zaken.



Ik vind dat er heel wat te zeggen valt voor het lange termijn denken van FV ten opzichte van het korte termijn denken van posters die beweren dat het kind hier in NL beter af zal zijn. Dat is nu dan het geval, maar hoe zal dat over een aantal jaren zijn? Moet het kind er in elk geval vanaf day 1 van doordrongen worden dat het ouders heeft aan de andere zijde van de wereld, die hem dolgraag in hun armen zouden sluiten. Daar gaat het niet om, het gaat erom dat een kind van 12 heel goed in staat is om zelf een beslissing te nemen, dat niet alleen een volwassenen weet wat er goed is voor een kind van twaalf. Het gaat om de leeftijd in mijn posting.



Het een hoeft ook het ander niet uit te sluiten, je kunt ook om en om gaan, dus de bio ouders ieder half jaar een maand in nederland en om de twee maanden het kind een maand naar india. Ik noem maar wat. Het is niet of of, het kan ook en en zijn, met als basis gewoon de veilige thuishaven in Nederland.









Als je Mamzelle's posting goed gelezen had, had je gelezen dat ook in Nederland in echtscheidingen kinderen van 12 niet de beslissing nemen. Ze mogen hun mening geven, maar uiteindelijk beslist toch echt een volwassene die beter kan overzien wat de consequenties op lange termijn zijn. En dat is niet de enige situatie waarin we met zijn allen vinden dat twaalfjarigen niet in staat zijn weloverwogen beslissingen te nemen, twaalfjarigen mogen immers ook niet stemmen, geen eigen betaalrekening hebben, geen sex hebben, geen huizen huren, etcetera, etcetera.



Het is dus onzin om te stellen dat het kind hier het oordeel in zou moeten hebben en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de voorstanders daarvan dat natuurlijk ook heus wel weten, ik neem immers niet aan dat jullie je twaalfjarigen laten beslissen welk huis er gekocht gaat worden, maar dat het in deze kwestie gewoon het beste uitkomt. A) klinkt het heel nobel en b) is het het meest aannemelijk dat het kind zal beslissen wat voor de adoptieouders nu eenmaal de meest gunstige keuze is. En zo zullen de adoptieouders voor de tweede keer hun geweten kunnen sussen. De eerste keer toen ze ziende blind een adoptiekind waarvan aannemelijk was dat het op louche wijze ter adoptie was gesteld adopteerden, de tweede keer toen ze dat kind niet zijn ouders teruggaven.



Hoe verder de discussie vordert, hoe meer ik het nare gevoel krijg dat adoptie niets anders is dan een extreme vorm van egoisme, goedgepraat met een oh-zo-nobel sausje.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Dan probeer ik zo snel mogelijk te knippen en te plakken om wel weer het eerste te hebben....



Soesa: Ik

heb namelijk nergens, LEES NERGENS!!!, cijfers genoemd. Zou niet eens

durven om een schatting te maken, laat staan die schattig vol te

houden.









Complicated: Even een kwootje van jou van twee pagina's terug:





"Maar hetzelfde geldt voor de 'tegenpartij'! De lieden die nu 'glashard'

beweren dat het kind terug zou moeten, zou ook zomaar tien tegen 1 van

gedachten kunnen veranderen wanneer het zou gaan over hun adoptiekind!
"





En

ik zeg dan dat je er naast zit, met die omgedraaide tien tegen een.

Voor alle duidelijkheid: een omgedraaide tien tegen een is hetzelfde

als een een tegen tien. Tot zo ver mijn bescheiden bijdrage in de

hogere rekenkunde. Ik hoop dat je er wat van hebt opgestoken enzo.





Soesa: Dit is niet mijn schatting, hier zeg ik dat jullie schatting even goed andersom zou kunnen zijn. Feitelijk hou ik dus een spiegel voor, zonder het een schatting van mij te maken.   





Zoals je wellicht merkt heb ik het over "zou ook zomaar" of "kunnen

zijn" hetgeen niet een stellige bewering is noch een vaststaand feit

waar ik mij aan vast zou willen houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik knip en plak niet snel genoeg...;(
Alle reacties Link kopieren
Ik knip en plak niet snel genoeg...;(
Je valt echter wel in herhaling :-)
Alle reacties Link kopieren




 Ik zeg niet dat je gek bent, ik zeg dat ik het veel te ver vind gaan om te roepen "als moet ik die ouders zelf om zeep helpen" hetgeen ga ik vanuit vermoorden betekent, wanneer die ouders het kind niet hebben gestolen.



Het enige waar je m.i. die ouders van kan beschuldigen is hun kop in het zand steken omdat ze niet willen weten dat hun kind eigenlijk niet bij hen had moeten zijn.



Ik begrijp trouwens niet wat je met deze zin bedoeld:"En funnily enough is dat ook precies de mening van de ouder van gestolen kinderen waar ik het bed mee deel, dus zo gek zal ik wel niet zijn."  Ouders waar jij het bed mee deelt???
Ik ga verder dan dat. Ik vind die ouders inmiddels mede schuldig, omdat zij al 3 maanden weten dat hun adoptiekind zeer waarschijnlijk het slachtoffer is van mensenhandel, maar desalniettemin zelfs nog niet eens hebben meegewerkt aan DNA onderzoek, maar wél een advocaat in de arm hebben genomen die in de media verklaart dat zij "doodsangsten uitstaan omdat ze bang zijn hun kind te verliezen".



Van dit kind is zo goed als zeker dat het met een valse identiteit verkocht is, dus hebben zij in feite een niet-bestaand kind geadopteerd. Dat weten maar toch niets doen, maakt je in mijn ogen misschien niet éven schuldig als de kidnappers, maar het scheelt niet erg veel.



En zoals ik eerder in de discussie zei: ik heb een relatie/vriendschap/minnaar/whatever ( ik weet even niet wat de status tussen ons is, want hij is nogal overspannen en wanhopig en pre-occupied enzo) wiens kinderen gestolen zijn. Door hun eigen moeder weliswaar, maar dat maakt de misdaad voor hem niet minder gruwelijk. En dat vindt Justitie ook niet, gezien de moeder inmiddels al weet dat haar een verblijf achter tralies boven het hoofd hangt als er niet heel snel iets gaat gebeuren.



Ik weet dus wel een beetje hoe sommige ouders reageren op het feit dat hun kinderen ineens gejat zijn.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren


Hoe verder de discussie vordert, hoe meer ik het nare gevoel krijg dat adoptie niets anders is dan een extreme vorm van egoisme, goedgepraat met een oh-zo-nobel sausje.







Adoptie vind ik inderdaad een nobel iets, een minder bedeelde iets gunnen.  Maar dan vooral wanneer we spreken over adoptie uit eigen land. Ik vind het namelijk geen goed iets om kinderen uit andere landen te adopteren. Die komen te vaak voor problemen te staan.



Ondanks dat India geen rijk land is, denk ik dat het beter is wanneer Indiase kinderen door Indiase ouders (of in India woonachtige ouders) geadopteerd zouden moeten worden. Dit geldt uiteraard voor alle landen. Hoe haalbaar dat is, geen idee, maar lijkt mij zeker beter.



Maar dat zal niets veranderen aan de hier en nu situatie van dit illegaal geadopteerde kind.
@ Soesa, FV heeft een relatie met een man wiens kinderen ontvoerd zijn door hun moeder. <br /><br />En ik heb vrienden die  na jarenlang wachten en diverse slopende procedures  een kindje geadopteerd hebben en ik weet zelker dat hun hart zou breken als ze dat zouden moeten afstaan.<br /><br />En ja als ik moeder was en mijn kind was gejat, dan zou ik het ook koste wat koste terugwillen en meteen. Alleen ik geloof niet dat meteen teruggeven op dit moment het beste voor het kind is. Ik vind wel dat de adoptie-ouders hun kop ion het zand steken als ze blijven weigeren mee tye werken aan een DNA test en ik vind ook dat ze er alles aan moeten doen om  de band met de bio-ouders mogelijk te maken. Ik begrijp ook dat ze "hun kind"niet zonder slag of stoot zomaar aan de bio-ouders meegeven.  Voor de adoptie-ouders zal het afstaan van een kindje waar ze zo veel van houden net zo verdrietig zijn als voor de bio-moeder.  Als adoptieouder zou ik zeker meewerken aan het onderzoek, maar ook eisen dat er een goede omgangsregeling komt en dat kind en bio-ouders langzaam aan elkaar kunnen wennen en dat het kind niet met een koffer en een knuffel op het vliegtuig gezet wordt.  Anders is het kind 2x zijn ouders kwijtgeraakt.
Alle reacties Link kopieren


quote: sunlight reageerde



Daar gaat het niet om, het gaat erom dat een kind van 12 heel goed in staat is om zelf een beslissing te nemen, dat niet alleen een volwassenen weet wat er goed is voor een kind van twaalf. Het gaat om de leeftijd in mijn posting.



Het een hoeft ook het ander niet uit te sluiten, je kunt ook om en om gaan, dus de bio ouders ieder half jaar een maand in nederland en om de twee maanden het kind een maand naar india. Ik noem maar wat. Het is niet of of, het kan ook en en zijn, met als basis gewoon de veilige thuishaven in Nederland.





Schatje, ga jij bij die leuke mensen die jouw bio-ouders zijn, die we elk halfjaar een weekje te logeren hebben, wonen? In dat land dat jij niet kent? Of blijf je lekker hier?



Kijk als je mijn termijn van een maand hier en een maand daar in belachelijke gaat trekken van een weekje logeren, dan heeft discussieren hierover niet zoveel zin, margaretha.
<div class="forumquote">Hoe verder de discussie vordert, hoe meer ik het nare gevoel krijg dat adoptie niets anders is dan een extreme vorm van egoisme, goedgepraat met een oh-zo-nobel sausje. <br /><br /> <font color="#ff00ff">En waarin verschilt dat van het gewoon "nemen" van een kind? Dat doen de meeste ouders hier in de rijke westerse wereld toch ook uit puur egisme? <br /></font><br /></div>
<br />
<br />
Alle reacties Link kopieren
En zoals ik eerder in de discussie zei: ik heb een relatie/vriendschap/minnaar/whatever ( ik weet even niet wat de status tussen ons is, want hij is nogal overspannen en wanhopig en pre-occupied enzo) wiens kinderen gestolen zijn. Door hun eigen moeder weliswaar, maar dat maakt de misdaad voor hem niet minder gruwelijk. En dat vindt Justitie ook niet, gezien de moeder inmiddels al weet dat haar een verblijf achter tralies boven het hoofd hangt als er niet heel snel iets gaat gebeuren.



Ik weet dus wel een beetje hoe sommige ouders reageren op het feit dat hun kinderen ineens gejat zijn.





Sorry, hoe goed ik ook geprobeerd heb om alle pagina's zorgvuldig te lezen, wat bij een discussie van inmiddels 20 pagina's best lastig, heb ik daarover heen gelezen..,:$





Maar laat ik overigens wel duidelijk zijn dat dit mijn mening is over deze specifieke situatie, dus kind gestolen bij 1,5 en na zoveel jaren weer terug gevonden. Ik scheer alle situaties niet over 1 kam en kan zomaar indenken dat wanneer een kind ouder was bij de roof of de periode korter was wanneer teruggevonden, ik van mening zou zijn dat het kind wel degelijk terug zou moeten naar de biologische ouders.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren


quote: sunlight reageerde





quote: mamzelle reageerde



Kinderen die met 12 jaar mogen kiezen ingeval van een echtscheiding, hebben 12 jaar de kans gehad om beide ouders te kennen. Bovendien worden voor zover mij bekend de kinderen gehoord, maar blijft de beslissing nog altijd aan de rechter in dit soort zaken.



Ik vind dat er heel wat te zeggen valt voor het lange termijn denken van FV ten opzichte van het korte termijn denken van posters die beweren dat het kind hier in NL beter af zal zijn. Dat is nu dan het geval, maar hoe zal dat over een aantal jaren zijn? Moet het kind er in elk geval vanaf day 1 van doordrongen worden dat het ouders heeft aan de andere zijde van de wereld, die hem dolgraag in hun armen zouden sluiten. Daar gaat het niet om, het gaat erom dat een kind van 12 heel goed in staat is om zelf een beslissing te nemen, dat niet alleen een volwassenen weet wat er goed is voor een kind van twaalf. Het gaat om de leeftijd in mijn posting.



Het een hoeft ook het ander niet uit te sluiten, je kunt ook om en om gaan, dus de bio ouders ieder half jaar een maand in nederland en om de twee maanden het kind een maand naar india. Ik noem maar wat. Het is niet of of, het kan ook en en zijn, met als basis gewoon de veilige thuishaven in Nederland.





Als je Mamzelle's posting goed gelezen had, had je gelezen dat ook in Nederland in echtscheidingen kinderen van 12 niet de beslissing nemen. Ze mogen hun mening geven, maar uiteindelijk beslist toch echt een volwassene die beter kan overzien wat de consequenties op lange termijn zijn. En dat is niet de enige situatie waarin we met zijn allen vinden dat twaalfjarigen niet in staat zijn weloverwogen beslissingen te nemen, twaalfjarigen mogen immers ook niet stemmen, geen eigen betaalrekening hebben, geen sex hebben, geen huizen huren, etcetera, etcetera.



FV daar gaat het me helemaal niet om. Waar het me om gaat is dat we het over een 12 jarige hebben, die heel goed een afweging kan maken, en neit over een dreumes waarvoor je als ouder alles moet beslissen.



Het is dus onzin om te stellen dat het kind hier het oordeel in zou moeten hebben en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de voorstanders daarvan dat natuurlijk ook heus wel weten,



Ik ozu mijn kidn er wel degelijk een stem in laten hebben. Ik zou in deze geen beslissing nemen over het hoofd van mijjn kind heen. Hij is oud genoeg om zelf ook kenbaar te maken wat hij wil op zo'n leeftijd. Ik zou daar niet klakkeloos aan voorbij gaan.

Alle reacties Link kopieren




Hoe verder de discussie vordert, hoe meer ik het nare gevoel krijg dat adoptie niets anders is dan een extreme vorm van egoisme, goedgepraat met een oh-zo-nobel sausje.



 En waarin verschilt dat van het gewoon "nemen" van een kind? Dat doen de meeste ouders hier in de rijke westerse wereld toch ook uit puur egisme?





Krengetje,



Ik wou vroeger zelf adopteren, dus laat ik voorop stellen dat ik niet per definitie adoptie afwijs. Maar door deze discussie, deze casus, en daarnaast de argumenten die Margaretha heel duidelijk verwoord heeft aangevoerd, begin ik het idee te krijgen dat adoptie in die zin egoistischer is, omdat het áltijd gebaseerd is op het leed van een ander. En dat wéten we als maatschappij natuurlijk heus wel met zijn allen, dat het eigenlijk niets meer of minder is dan allerlei wantoestanden in stand houden, maar dat praten we met zijn allen goed met het - inmiddels in mijn ogen nogal gedevalueerde- excuus dat het "in het belang is van het kind" of dat we "het kind een beter leven geven". Klinkt natuurlijk een stuk leuker en nobeler en kijk-mij-eens-goed-zijn.



Bovendien heb ik inmiddels door de ontvoering van de kinderen van mijn vriend zoveel informatie over kinderrechten gelezen waaruit ik begrepen heb dat wereldwijd de vraag naar kinderen veel groter is dan het aanbod, dat ik zelf nu vind dat we met adoptie ernstige misdrijven als mensenhandel in stand houden. Als er geen vraag was, werden er ook geen koters uit hun bedjes gejat.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
En ja als ik moeder was en mijn kind was gejat, dan zou ik het ook koste wat koste terugwillen en meteen. Alleen ik geloof niet dat meteen teruggeven op dit moment het beste voor het kind is.

Dat is wat ik bedoel. Tuurlijk zou ik ook direct op het vliegtuig willen stappen om mijn zoon terug te eisen. De kans ik ook aanwezig dat ik dat zou doen, maar zoals ik het redeneer, vind ik dat inderdaad niet het beste voor het kind.





Ik vind wel dat de adoptie-ouders hun kop ion het zand steken als ze blijven weigeren mee tye werken aan een DNA test en ik vind ook dat ze er alles aan moeten doen om  de band met de bio-ouders mogelijk te maken.

Ook mee eens en de grootste lasten liggen bij de adoptie ouders. Ik vind niet dat de Indiase ouders naar Nederland moeten komen om die band op te bouwen. Maar vind dat de adoptie ouders moreel verplicht zijn hun zoon in India die band op te laten bouwen. Wat het is mooi en aardig wanneer de Indiase ouders hier zijn en iets op kunnen bouwen, maar het gaat verder dan alleen die band. Dit kind zal ook de taal moeten leren, de cultuur leren kennen en dat kan je hier niet. En juist omdat ze hun kop in het zand hebben gestoken vind ik dat ze moreel verplicht zijn om alle zeilen bij te zetten. hun eigen belang en gevoelens op zij te zetten en er alles aan doen om hun geadopteerde zoon een band te laten krijgen met de biologische ouders EN India!





Ik begrijp ook dat ze "hun kind"niet zonder slag of stoot zomaar aan de bio-ouders meegeven.  Voor de adoptie-ouders zal het afstaan van een kindje waar ze zo veel van houden net zo verdrietig zijn als voor de bio-moeder. 

Ik denk dat 'verdrietig' de lading niet dekt.





Als adoptieouder zou ik zeker meewerken aan het onderzoek, maar ook eisen dat er een goede omgangsregeling komt en dat kind en bio-ouders langzaam aan elkaar kunnen wennen en dat het kind niet met een koffer en een knuffel op het vliegtuig gezet wordt.  Anders is het kind 2x zijn ouders kwijtgeraakt.

Dat is dus precies wat ik bedoel!
Alle reacties Link kopieren
Krengetje, over dat belachelijk maken:



Zolang de basis Nederland is, leert een kind niet hoe 't is te leven in een andere cultuur. Ik weet niet of je zelf weleens in 't buitenland gewoond hebt, maar zo ja, dan weet je neem ik aan dat een maand niet genoeg is om te wennen aan 't leven daar. Zo niet, dan vertel ik je dat nu :D. Als je een maand hier een maand daar doet dan zal het daar altijd voelen als vakantie en hier als thuiskomen.



Ik ben op mijn zeventiende verhuisd naar 't buitenland en ik denk dat 't zo'n maand of vier gekost heeft voor ik mij thuis voelde. Echt thuis dus. De eerste tijd is alles exotisch en spannend en anders. Daarna is 't lastig dat je geen vrienden hebt nog, je mist alle gewone dingen van thuis en de vanzelfsprekendheid (je weet de weg niet, je voelt je nog niet thuis op school / werk, je weet niet wat er van je verwacht wordt, elke keer als jij een bepaalde verwachting hebt zowel van hoe mensen gaan reageren, als hoe eten zal smaken, als hoe 't weer zal zijn blijkt 't niet zo te zijn), je mist je vrienden (omdat je nog geen échte vrienden hebt, alleen kennissen), je kent de taal niet goed genoeg om je er net zo mee uit de voeten te kunenn als thuis, je snapt grapjes niet, kan zelf geen grapjes vertellen, hebt misverstanden en ruzies vanwege taal, etc. 

En op een gegeven moment wordt dat allemaal minder. Pas tóen ging ik me een beetje thuisvoelen. Die vanzelfsprekendheid van weten wat er nu komt, de weg weten, vrienden hebben die net zoveel waard zijn als de vrienden thuis liet overigens nog weer een paar maanden op zich wachten.



Ik kan mij voorstellen dat 't voor een jonger kind veel sneller gaat. Ik kan mij ook voorstellen dat 't juist langer duurt. Hoe dan ook geloof ik nooit dat een maandje een echt gevoel van thuis kan geven. ik vind trouwens wat 't kind ook kiest, wat de rechter ook kiest, wat de ouders ook kiezen, dat 't kind de kans zou moeten krijgen zich in beide landen en culturen thuis te voelen. En dat gaat dus níet met steeds een maandje. Wel met eerst een langere tijd (zeg een jaar, of misschien langer), en daarna steeds een maandje.

Om allerlei andere praktische overwegingen lijkt 6 maanden in Nederland en zes maanden in India trouwens helemaal onhandig, en het lijkt mij ook juist zorgen voor een ontworteld gevoel, zeker als 't om en om gaat (dit lijkt mijzelf zelfs lastig, en ik ben toch al volwassen, én heb al eens in 't buitenland gewoond. Ga binnekort verhuizen naar Spanje en wil de eerste maanden niet terug nar Nederland, juíst omdat ik uit ervaring al weet dat dát niet werkt en dat het dan alleen maar langer duurt dat je je thuis gaat voelen. Als je er een half jaar zit en je gaat dan terug, dan is er weer niks aan de hand).
Alle reacties Link kopieren


Ik ozu mijn kidn er wel degelijk een stem in laten hebben. Ik zou in deze geen beslissing nemen over het hoofd van mijjn kind heen. Hij is oud genoeg om zelf ook kenbaar te maken wat hij wil op zo'n leeftijd. Ik zou daar niet klakkeloos aan voorbij gaan.

Er zit een wereld tussen klakkeloos aan wensen van 't kind voorbij gaan en het kind zelf laten beslissen.
Alle reacties Link kopieren






quote: Soesa reageerde





quote: fashionvictim reageerde



Hoe verder de discussie vordert, hoe meer ik het nare gevoel krijg dat adoptie niets anders is dan een extreme vorm van egoisme, goedgepraat met een oh-zo-nobel sausje.





Adoptie vind ik inderdaad een nobel iets, een minder bedeelde iets gunnen. 



Wist je dat bv. in Amerika de zwarte kinderen 'over blijven''? Dat er voor blanke kinderen een wachtlijst is, en er te veel gekleurde kinderen zijn want die zijn mnder in trek? Waardoor iemand als Paul de Leeuw, homo nota bene, sneller kon adopteren wat andere mensen niet bliefden? Adoptie is echt niet per definitie noblel hoor. Pleegkinderen, ouder, dan wel gehandicapt, in huis nemen, is een stuk nobeler, als je het mij vraagt.









Ik wist het niet, maar een vermoeden had ik wel. Bij zo'n 'regeling' wanneer er uit eigenland geadopteerd gaat worden, vind ik dat je ook geen voorkeur of eisen mag stellen en je van te voren ook niet horen dient te krijgen of het een jongen of een meisje is, gekleurd of niet. Hooguit de medische achtergrond omdat je je daar op voor moet bereiden.



Maar ik zei al, of het haalbaar is? Waarschijnlijk niet, maar dat wil niet zeggen dat ik het goede manier van adopteren vind, kinderen uit andere landen adopteren.



Een nuance bij mij is wel, ik heb het over andere landen. Maar bedoel vooral andere landen die qua cultuur, taal en ligging ver uit elkaar liggen.
Alle reacties Link kopieren
Sunlight,



Ik ben van mening dat wanneer je een kind - ongeacht hoe oud het is - wil laten meebeslissen over wat dan ook, je het wel een eerlijke keuze moet geven. Laten kiezen tussen spruitjes of pannenkoeken is natuurlijk niet echt een eerlijke keuze, dan kan je net zo goed gelijk die pannenkoeken op tafel gooien.



En een stem hebben in, is wat anders dan een beslissing laten maken. Volgens de wet en volgens ons allemaal als maatschappij zijn kinderen van twaalf nog niet beslissingsbekwaam, en dat is niet voor niks. En in deze kwestie gaat het om niet nogal wat, zeg. Het is niet voor niets dat identiteit, cultuur, taal, afkomst, familiebetrekkingen en wat al niet meer zij allemaal besproken worden in de universele verklaring voor de rechten van het kind. In de casus van mijn vriend liggen rechters, het ministerie van justitie, het ministerie van buitenlandse zaken, de centrale autoriteit en een stuk of 6 advocaten alleen aan vaders kant al bijna een jaar overhoop omdat het allemaal niet zo simpel is, dan wou jij een kind van 12 daarover laten beslissen? Nee, dat zal dan vast een hele weloverwogen keuze zijn.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inmiddels door muggen lek gestoken achter mijn computer, ik kruip onder mijn klamboe en ga naar bed!
Alle reacties Link kopieren


en daarnaast de argumenten die Margaretha heel duidelijk verwoord heeft aangevoerd, begin ik het idee te krijgen dat adoptie in die zin egoistischer is, omdat het áltijd gebaseerd is op het leed van een ander.






Ik hoorde een tijd terug het verhaal van mensen die een kind hadden geadopteerd uit Haiti. De ouders hadden om wat voor reden dan ook het kind afgestaan ter adoptie, maar de ouders hier in Nederland hielden contact met de ouders in Haiti en het kind had ook contact met beide ouders.

Mooi voorbeeld van hoe 't ook kan vond ik.
Alle reacties Link kopieren
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven